Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Deed ik voor m'n AVD ook, paar bananen weggewerkt gedurende de ochtend :YY. Moest rond 12:00 uur afrijden en geslaagd!
Conclusie: bananen eten helpt echt! :+

'k had d'r 4 op in anderhalf uur tijd. Da's een beetje onzin, maar ik ga van de nervositeit ook 'n beetje vreten, dus... tja. Merkte d'r weinig van, maar honger had ik niet. Da's 1 afleidende factor minder, I guess?
 
Gefeliciteerd!! 👍🏻

Ik over precies 4 weken examen....
Vandaag weer les gehad, was weer erg warm pfff....
Binnen de bebouwde kom zit het kijken er helemaal in, bochtjes zijn goed.
Alleen snelweg kan nog wat beter qua kijken.

Merk vooral dat als het heel druk is ik wat slordiger en sneller ben.
Dan probeer je genoeg afstand te houden en rustig te kijken, maar dan is er al iemand anders in het gat gegaan. En is er geen ruimte meer.... 8)7
Dus dan maak ik maar wat sneller de beslissing om in een gat te gaan, maar dat vind hij niet goed... 😂😁
 
Bij het gesprekje achteraf was er een beetje een discussie (ik had toen al te horen gekregen dat ik was geslaagd) maar ik vraag mij toch af wat de rest van jullie leert. Buiten de bebouwde kom in het midden van de weg rijden en bij tegemoetkomend verkeer naar rechts en dan weer in het midden rijden, of gewoon rechts blijven rijden?
 
Bij het gesprekje achteraf was er een beetje een discussie (ik had toen al te horen gekregen dat ik was geslaagd) maar ik vraag mij toch af wat de rest van jullie leert. Buiten de bebouwde kom in het midden van de weg rijden en bij tegemoetkomend verkeer naar rechts en dan weer in het midden rijden, of gewoon rechts blijven rijden?
Iets links van dat strookje aan de rechterkant (soms fietspad, soms gewoon wat stippellijntjes), komt er iets aan dan ga je rechts daarop rijden. En anders stukje links ervan, maar niet helemaal in het midden.
 
Bij het gesprekje achteraf was er een beetje een discussie (ik had toen al te horen gekregen dat ik was geslaagd) maar ik vraag mij toch af wat de rest van jullie leert. Buiten de bebouwde kom in het midden van de weg rijden en bij tegemoetkomend verkeer naar rechts en dan weer in het midden rijden, of gewoon rechts blijven rijden?

Rechts positioneren bij groot verkeer. Verder moest ik weer naar het midden.
 
Bij het gesprekje achteraf was er een beetje een discussie (ik had toen al te horen gekregen dat ik was geslaagd) maar ik vraag mij toch af wat de rest van jullie leert. Buiten de bebouwde kom in het midden van de weg rijden en bij tegemoetkomend verkeer naar rechts en dan weer in het midden rijden, of gewoon rechts blijven rijden?
Iets links van dat strookje aan de rechterkant (soms fietspad, soms gewoon wat stippellijntjes), komt er iets aan dan ga je rechts daarop rijden. En anders stukje links ervan, maar niet helemaal in het midden.
Rechts positioneren bij groot verkeer. Verder moest ik weer naar het midden.

Je leert over het algemeen dat je standaardpositie in het midden is. Rechts en links van het midden wisselen elkaar een beetje af naargelang er vrachtauto’s jou tegemoetkomen en bochten naar links en rechts.

Ik hield met lessen altijd als basis links van het midden, maar je bent constant aan het verplaatsen.

Na het behalen van mijn rijbewijs ben ik nog iets verder links gaan rijden, ik rij tegenwoordig letterlijk voor de ogen en neus van de automobilist achter mij. Persoonlijk valt mij op dat mensen meer afstand van mij houden sinds ik dat doe.

Overigens kruip ik met groot tegemoetkomend verkeer wel gewoon terug naar rechts van het midden
 
Ga als je een paar jaar mototervaring hebt een VRO doen. Dan gaat een wereld voor je open en rijdt je soms voor meer zicht en veiligheid op de weghelft van de tegenliggers. In standaard situatie is op de plaats waar je ook als automobilist zou zitten, of op de plaats waar de linker autowielen rijden prima.
 
Ga als je een paar jaar mototervaring hebt een VRO doen. Dan gaat een wereld voor je open en rijdt je soms voor meer zicht en veiligheid op de weghelft van de tegenliggers. In standaard situatie is op de plaats waar je ook als automobilist zou zitten, of op de plaats waar de linker autowielen rijden prima.
Als het goed is krijg je dit ook gewoon bij je rijlessen, tenminste ik heb dat wel gehad.

Waar ik me dan dus ook aan stoor zijn instructeurs die met de auto achter motor kandidaten aan rijden. Dan ben je toch geen motorinstructeur. De instructeur hoort zelf ook op een motor te rijden, zaken eerst voor te doen en stukjes voor je uit rijden om een goede plaats op de weg te laten zien in verschillende situaties.
 
Helemaal mee eens
Tegenwoordig zit er veeeel meer motorspecifiek in de rijlessen en examens. Toen ik mijn A-rijbewijs haalde reed ik al auto, ik hoefde geen theorie meer te doen en ben na 10 motorrijlessen voor een auto uit geslaagd. Dat is een groot verschil tov de huidige situatie.
 
Ja ik heb dus ook geleerd om links van het midden te rijden, maar de examinator ging dus (nadat hij had gezegd dat ik was geslaagd) in discussie met mijn instructeur en de rij-procedures en alles werden erbij gehaald, omdat de examinator zich afvroeg waarom ik steeds zover in het midden reed en dan bij tegemoet komend verkeer weer naar rechts ging en dan weer naar het midden. Ik vond het maar een vreemde situatie, want de examinator wilde mij er eigenlijk op laten zakken maar mijn instructeur kon hem zo laten zien dat het in de rij-procedures stond.
 
Ook dit ligt aan de situatie. Op een relatief smalle weg is wat jij beschrijft de bedoeling. Op een weg waar twee elkaar tegemoet rijdende rijdende auto's geen vaart hoeven te minderen als ze elkaar tegenkomen is het zo breed dat jij ook gemakkelijk op je eigennrijstrook kunt blijven. Maar, je bent geslaagd. Gefeliciteerd!
 
Als het goed is krijg je dit ook gewoon bij je rijlessen, tenminste ik heb dat wel gehad.

Waar ik me dan dus ook aan stoor zijn instructeurs die met de auto achter motor kandidaten aan rijden. Dan ben je toch geen motorinstructeur. De instructeur hoort zelf ook op een motor te rijden, zaken eerst voor te doen en stukjes voor je uit rijden om een goede plaats op de weg te laten zien in verschillende situaties.
Moet zeggen dat het wel altijd dezelfde types zijn die lekker in de auto blijven...
Met avb examen was mijn instructeur de enige van de 3 die zelf op de motor was...

Mijn instructeur gaat met uitzonderingen altijd mee op de motor. Zo heeft hij inderdaad al vaak kunnen laten zien welke positie je in moet nemen etc.
Gisteren was hij toevallig mee in de auto, maar hij voelde zich echt niet goed. Dus het is hem vergeven.... 😁👌🏻
Hij heeft ook in de stortregen achter mij aan gereden.
 
Ook dit ligt aan de situatie. Op een relatief smalle weg is wat jij beschrijft de bedoeling. Op een weg waar twee elkaar tegemoet rijdende rijdende auto's geen vaart hoeven te minderen als ze elkaar tegenkomen is het zo breed dat jij ook gemakkelijk op je eigennrijstrook kunt blijven. Maar, je bent geslaagd. Gefeliciteerd!
Dit inderdaad.
Is het een normale N weg met twee duidelijke rijstroken, dus 1 per kant... Dan alleen bij vrachtwagens naar rechts ivm de wind.

En anders dus zoals jij het zegt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan