Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

@botoo Ja inderdaad, dat is ook wat mijn instructeur zei, echt bewegen met je hoofd anders kunnen we het niet zien. Gewoon je ooghoeken mogen gebruiken lijkt me een stuk lekkerder rijden :)
Iemand in een motorzaak vertelde mij dat ik een dun lijntje van schilderstape achter op mijn (zwarte) helm moet plakken met AVD. Dan valt het veel meer op dat ik in de spiegels kijk :t
 
Dat is imho typisch zoiets wat vooral nodig is bij afrijden, de examinator kan niet zien of jij voldoende kijkt dus moet jij voor die examinator een specifieke 'kijkbeweging' maken terwijl je waarschijnlijk ook gewoon evenveel kan zien door een minimale draaibeweging van je hoofd en je ogen.
Ik heb zomaar het vermoeden dat die overdreven kijkbewegingen snel genoeg weg zijn als je je rbw binnen hebt.

:Y :Y
 
Hier afgelopen week dagen na 9 weken weer voor het eerst op de motor gezeten, waren ook de eerste AVD lessen. Ging goed moet ik zeggen, heb er dan ook meteen al een blok van 4x50 minuten en de dag erna nog 2x50 minuten gereden, dus zit er lekker in.

Mijn nek is ook lekker soepel nu, zoveel dat je met je hoofd moet draaien :D Positie op de weg was goed, in en uitvoegen snelweg ging ook prima.
Nu nog twee keer een blok van 2 lessen en dan 2e week van juni het examen :)

Was je AVD al gepland voordat je had gelest? Of rij je AVB af? :) Ik vanochtend alweer gelest, heerlijk weer zeg. Dat is toch echt wat anders dan die lessen in de winter. Nu helaas even pauze totdat ik een datum krijg voor AVD
 
Iemand in een motorzaak vertelde mij dat ik een dun lijntje van schilderstape achter op mijn (zwarte) helm moet plakken met AVD. Dan valt het veel meer op dat ik in de spiegels kijk :t

Klinkt best handig/logisch. Zien ze bij AVD elke kleine beweging die je maakt met het hoofd en is de twijfel of je wel gekeken hebt weg :t
 
Was je AVD al gepland voordat je had gelest? Of rij je AVB af? :) Ik vanochtend alweer gelest, heerlijk weer zeg. Dat is toch echt wat anders dan die lessen in de winter. Nu helaas even pauze totdat ik een datum krijg voor AVD
Ik mag morgenmiddag weer. toch maar weer de wintervoering uit mijn jas halen :]
 
Vanmorgen mijn theorie gehaald en gelijk even met een instructeur gepraat(die mag niet mee), maar er staan nog steeds geen datums open voor nieuwe examens. De verwachting is toch minimaal 8 tot 10 weken. Maar het was bizar rustig. Kreeg nou niet echt het idee dat ze met een inhaal slag bezig zijn..... de regels werden keurig nageleefd. Het lijkt mij dat ze alle zeilen bijzetten, maar daar was weinig van te zien. Was wat te vroeg dus een half uurtje staan wachten. Er reden 3 auto's weg voor examen. Als het op zo'n tempo ingehaald moet gaan worden dan kan ik nu 10 weken op avb wachten en dan nog eens 10 weken op avd. Want inhalen gaan ze nooit doen met dit tempo.
 
Vanmorgen mijn theorie gehaald en gelijk even met een instructeur gepraat(die mag niet mee), maar er staan nog steeds geen datums open voor nieuwe examens. De verwachting is toch minimaal 8 tot 10 weken. Maar het was bizar rustig. Kreeg nou niet echt het idee dat ze met een inhaal slag bezig zijn..... de regels werden keurig nageleefd. Het lijkt mij dat ze alle zeilen bijzetten, maar daar was weinig van te zien. Was wat te vroeg dus een half uurtje staan wachten. Er reden 3 auto's weg voor examen. Als het op zo'n tempo ingehaald moet gaan worden dan kan ik nu 10 weken op avb wachten en dan nog eens 10 weken op avd. Want inhalen gaan ze nooit doen met dit tempo.
Mijn instructeur was ook al aan het klagen dat er geen AVB examens te plannen zijn. Terwijl hij vijf kandidaten heeft die er klaar voor zijn
 
Was je AVD al gepland voordat je had gelest? Of rij je AVB af? :) Ik vanochtend alweer gelest, heerlijk weer zeg. Dat is toch echt wat anders dan die lessen in de winter. Nu helaas even pauze totdat ik een datum krijg voor AVD

Na het halen van de AVB had ik meteen mijn AVD ingepland, mijn rijschool werkt eigenlijk altijd zo, eerst kijken ze wanneer er een examen beschikbaar is en dan plannen ze de aangeraden hoeveelheid lessen voor die datum in. Heb je meer of minder lessen nodig dan wordt er wat met de planning geschoven.

Het weer is nu inderdaad heerlijk. Al heb ik in februari het ook nooit koud gehad, wel een keer de handverwarming aangezet :). Ook maar 1x regen gehad tot nu toe, en dat was tijdens de AVB, maar die is na tien minuten al voorbij :)
 
@Vesta Ja he, ik was er ook positief verrast over. Motor is een yamaha mt-07 van een jaar oud. Prima apparaat, rijd heerlijk soepel en wendbaar, alleen ik vind hem te klein om langer op te zitten (Ben 1.86m) en ik zit toch wel erg dubbel gevouwen met mijn benen.
 
Ik was vandaag efkes op en neer naar Haarlem gereden in de i10, en dacht toen ik over de Maas kwam, ik pak nou ik 'r toch ben een rondje snelwegen en op- en afritten rond 't Bossche. Kwam ook langs het CBR: ze hadden zat te doen, zag in de gauwigheid zeker 6 motorfietsen staan. En de les auto's reden af en aan. Goed bezig :t !
 
Laatst bewerkt:
@Vesta Ja he, ik was er ook positief verrast over. Motor is een yamaha mt-07 van een jaar oud. Prima apparaat, rijd heerlijk soepel en wendbaar, alleen ik vind hem te klein om langer op te zitten (Ben 1.86m) en ik zit toch wel erg dubbel gevouwen met mijn benen.

Da's toevallig, ik zit/les ook op een MT07, ik dacht een jaar of 2 oud. Past mij perfect (korte beentjes ...) alleen geen handvatverwarming *D.

gr. Leo
 
Vanmorgen mijn theorie gehaald en gelijk even met een instructeur gepraat(die mag niet mee), maar er staan nog steeds geen datums open voor nieuwe examens. De verwachting is toch minimaal 8 tot 10 weken. Maar het was bizar rustig. Kreeg nou niet echt het idee dat ze met een inhaal slag bezig zijn..... de regels werden keurig nageleefd. Het lijkt mij dat ze alle zeilen bijzetten, maar daar was weinig van te zien. Was wat te vroeg dus een half uurtje staan wachten. Er reden 3 auto's weg voor examen. Als het op zo'n tempo ingehaald moet gaan worden dan kan ik nu 10 weken op avb wachten en dan nog eens 10 weken op avd. Want inhalen gaan ze nooit doen met dit tempo.
Gefeliciteerd!
Ik ben vanmiddag ook geslaagd!
Bij ons hoorde ik dat ze nog niet vol op draaien om te zorgen dat het allemaal goed komt... Beetje jammer dus.
 
Na het halen van de AVB had ik meteen mijn AVD ingepland, mijn rijschool werkt eigenlijk altijd zo, eerst kijken ze wanneer er een examen beschikbaar is en dan plannen ze de aangeraden hoeveelheid lessen voor die datum in. Heb je meer of minder lessen nodig dan wordt er wat met de planning geschoven.

Het weer is nu inderdaad heerlijk. Al heb ik in februari het ook nooit koud gehad, wel een keer de handverwarming aangezet :). Ook maar 1x regen gehad tot nu toe, en dat was tijdens de AVB, maar die is na tien minuten al voorbij :)

Ah wat fijn! Dan schiet het inderdaad een stuk beter op
 
Vanmorgen mijn theorie gehaald en gelijk even met een instructeur gepraat(die mag niet mee), maar er staan nog steeds geen datums open voor nieuwe examens. De verwachting is toch minimaal 8 tot 10 weken. Maar het was bizar rustig. Kreeg nou niet echt het idee dat ze met een inhaal slag bezig zijn..... de regels werden keurig nageleefd. Het lijkt mij dat ze alle zeilen bijzetten, maar daar was weinig van te zien. Was wat te vroeg dus een half uurtje staan wachten. Er reden 3 auto's weg voor examen. Als het op zo'n tempo ingehaald moet gaan worden dan kan ik nu 10 weken op avb wachten en dan nog eens 10 weken op avd. Want inhalen gaan ze nooit doen met dit tempo.

Volgens mijn instructeur is er een tekort aan examinatoren, omdat er relatief veel in de risicogroepen blijken te vallen die nog thuis blijven ivm corona. Dus op volle capaciteit draaien om die inhaalslag te maken, zou voor veel regio's niet mogelijk zijn
 
Is het normaal of gewenst om voor je AVD examen nog een vol uur te gaan lessen? Ik denk dat ik daar helemaal geen behoefte aan heb. Misschien even voor het gevoel, maar dat hoeft voor mij niet langer dan een minuut of 15 a 20 te duren. Wil niet al mijn kruit verschieten :p Ik ga dat eens bespreken met mijn instructeur.
 
Is het normaal of gewenst om voor je AVD examen nog een vol uur te gaan lessen? Ik denk dat ik daar helemaal geen behoefte aan heb. Misschien even voor het gevoel, maar dat hoeft voor mij niet langer dan een minuut of 15 a 20 te duren. Wil niet al mijn kruit verschieten :p Ik ga dat eens bespreken met mijn instructeur.
Ik vond het wel prettig. Even weer aan de motor wennen, banden en blok goed warm gedraaid en je komt alvast in de sfeer. Maar dat is voor eenieder persoonlijk lijkt mij. Dat volle uur is niet echt een les, want je moet het allemaal al kennen als je onderweg bent naar het examen. Je leert er niet bepaald nieuwe dingen.
 
Is het normaal of gewenst om voor je AVD examen nog een vol uur te gaan lessen? Ik denk dat ik daar helemaal geen behoefte aan heb. Misschien even voor het gevoel, maar dat hoeft voor mij niet langer dan een minuut of 15 a 20 te duren. Wil niet al mijn kruit verschieten :p Ik ga dat eens bespreken met mijn instructeur.
Mijn instructeur doet altijd een les voor het examen. Was met AVB, en heb ik volgende week ook met AVD.
Ik snap wat je bedoeld, ik dacht ook van ja, dan is dalijk mijn hand verkrampt, ben ik misschien moe niet meer zo gefocust of wat dan ook, maar aan de andere kant heb ik zoiets van, mijn instructeur zal wel weten wat goed is, dus ga er gewoon voor. Had dat ook tegen hem gezegd trouwens, zeg maar wat je denkt dat nog nodig is en dan doen we dat gewoon, dus heb nu nog 3 lessen gepland staan waarvan de laatste les dus voorafgaand aan het examen. Mijn lessen zijn 1.5 uur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan