Ik voel me nu toch geroepen om een aanbeveling te schrijven voor de lichte motor.
Laat ik voorop stellen dat iedereen inderdaad vrij is om zijn eigen keuze's te maken!
Zoals ik hier al wel eens eerder geroepen hebt vind ik je rijbewijs halen vooral het bewijs dat je de verkeersregels kent, en de basis motor beheersing hebt.
Echt leren motorrijden begint daarna pas. Of het nou soepel bochten draaien is, die rotonde net even vlotter over, of het manoeuvreren in een drukke binnenstad, vanaf de eerste meters heb je nog een hoop bij te leren.
Bij een zware motor gaat het gewicht en de handelbaarheid hier gewoon een extra obstakel bij vormen. Je leercurve is dus vaak wat vlakker.
Ik heb het bij mezelf gemerkt, maar ook bij mensen om mij heen, op een lichtere handelbare motor maak je gewoon erg snel stappen vooruit.
Waar niet motorrijders vaak bang zijn voor het extra vermogen, vind ik dat niet zo'n probleem. Daar zit immers een gashendel voor op je motor. En ongelukken maken lukt met 70pk ook prima. Echter dat extra vermogen komt met een zwaarder frame, een bredere achterband, en veel extra gewicht. Die nadelen heb je altijd bij je.
Dus vandaar mijn pleidooi! neem een handelbare lichtere motorfiets, en je zult zien dat je daar meer plezier van hebt!
*disclaimers
1. Met handelbare bedoel ik bijvoorbeeld ook de zithouding etc. niet alleen het gewicht.
2. Met lichtere motor bedoel ik geen 125cc ding ofzo, gewoon rond de 600cc in een lichte verpakking is prima
3. NEE je hoeft je hier niets van aan te trekken, maar ik weet zeker dat je blij zal zijn als je het wel doet.
Als motorrijder die al enige jaren rijdt ben ik het niet volledig met je eens. Mijn idee is dat een zwaardere motor veiliger is. Stap eens op een BMW GS of RT en ervaar hoe makkelijk die dingen sturen. Daarnaast geeft het een veel stabieler gevoel bij (zij)wind of bij bijvoorbeeld het passeren van een vrachtauto op de snelweg (waar je op een lichtere motor vaak last heb dat je dan "weggeblazen" wordt heeft een zwaardere motor daar veel minder last van. Ook dwarsrichels (bijvoorbeeld op het midden van de weg, de wegas) merk je op een zwaardere motor minder. Meestal hebben ze ook meer zitcomfort zodat je minder snel "moe" wordt van het zitten. Bij rotondes helpt het hogere koppel zodat je minder hoeft te schakelen doordat de motor power genoeg heeft om je erdoor te slepen (waar je bij de lichtere motor nog wel eens op de rotonde terug zal moeten schakelen omdat je dan net een tandje te hoog zit).
De handelbaarheid van een motor zit er, naar mijn idee en ervaring, meer in of het gewicht "laag" licht bij een motor en natuurlijk de hoogte, je moet goed met je voeten bij de grond kunnen. Dan kun je iedere motor aan