Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ik voel me nu toch geroepen om een aanbeveling te schrijven voor de lichte motor.
Laat ik voorop stellen dat iedereen inderdaad vrij is om zijn eigen keuze's te maken!

Zoals ik hier al wel eens eerder geroepen hebt vind ik je rijbewijs halen vooral het bewijs dat je de verkeersregels kent, en de basis motor beheersing hebt.
Echt leren motorrijden begint daarna pas. Of het nou soepel bochten draaien is, die rotonde net even vlotter over, of het manoeuvreren in een drukke binnenstad, vanaf de eerste meters heb je nog een hoop bij te leren.

Bij een zware motor gaat het gewicht en de handelbaarheid hier gewoon een extra obstakel bij vormen. Je leercurve is dus vaak wat vlakker.
Ik heb het bij mezelf gemerkt, maar ook bij mensen om mij heen, op een lichtere handelbare motor maak je gewoon erg snel stappen vooruit.

Waar niet motorrijders vaak bang zijn voor het extra vermogen, vind ik dat niet zo'n probleem. Daar zit immers een gashendel voor op je motor. En ongelukken maken lukt met 70pk ook prima. Echter dat extra vermogen komt met een zwaarder frame, een bredere achterband, en veel extra gewicht. Die nadelen heb je altijd bij je.

Dus vandaar mijn pleidooi! neem een handelbare lichtere motorfiets, en je zult zien dat je daar meer plezier van hebt!



*disclaimers
1. Met handelbare bedoel ik bijvoorbeeld ook de zithouding etc. niet alleen het gewicht.
2. Met lichtere motor bedoel ik geen 125cc ding ofzo, gewoon rond de 600cc in een lichte verpakking is prima
3. NEE je hoeft je hier niets van aan te trekken, maar ik weet zeker dat je blij zal zijn als je het wel doet.

Als motorrijder die al enige jaren rijdt ben ik het niet volledig met je eens. Mijn idee is dat een zwaardere motor veiliger is. Stap eens op een BMW GS of RT en ervaar hoe makkelijk die dingen sturen. Daarnaast geeft het een veel stabieler gevoel bij (zij)wind of bij bijvoorbeeld het passeren van een vrachtauto op de snelweg (waar je op een lichtere motor vaak last heb dat je dan "weggeblazen" wordt heeft een zwaardere motor daar veel minder last van. Ook dwarsrichels (bijvoorbeeld op het midden van de weg, de wegas) merk je op een zwaardere motor minder. Meestal hebben ze ook meer zitcomfort zodat je minder snel "moe" wordt van het zitten. Bij rotondes helpt het hogere koppel zodat je minder hoeft te schakelen doordat de motor power genoeg heeft om je erdoor te slepen (waar je bij de lichtere motor nog wel eens op de rotonde terug zal moeten schakelen omdat je dan net een tandje te hoog zit).
De handelbaarheid van een motor zit er, naar mijn idee en ervaring, meer in of het gewicht "laag" licht bij een motor en natuurlijk de hoogte, je moet goed met je voeten bij de grond kunnen. Dan kun je iedere motor aan :)
 
Als motorrijder die al enige jaren rijdt ben ik het niet volledig met je eens. Mijn idee is dat een zwaardere motor veiliger is. Stap eens op een BMW GS of RT en ervaar hoe makkelijk die dingen sturen. Daarnaast geeft het een veel stabieler gevoel bij (zij)wind of bij bijvoorbeeld het passeren van een vrachtauto op de snelweg (waar je op een lichtere motor vaak last heb dat je dan "weggeblazen" wordt heeft een zwaardere motor daar veel minder last van. Ook dwarsrichels (bijvoorbeeld op het midden van de weg, de wegas) merk je op een zwaardere motor minder. Meestal hebben ze ook meer zitcomfort zodat je minder snel "moe" wordt van het zitten. Bij rotondes helpt het hogere koppel zodat je minder hoeft te schakelen doordat de motor power genoeg heeft om je erdoor te slepen (waar je bij de lichtere motor nog wel eens op de rotonde terug zal moeten schakelen omdat je dan net een tandje te hoog zit).
De handelbaarheid van een motor zit er, naar mijn idee en ervaring, meer in of het gewicht "laag" licht bij een motor en natuurlijk de hoogte, je moet goed met je voeten bij de grond kunnen. Dan kun je iedere motor aan :)

Dit gaat waarschijnlijk niet goed vallen O-)

Alle argumenten die jij aanhaalt gelden ook voor een auto.... dus dan kun je beter in de auto gaan zitten. })
Maar gezien de motor die jij rijd, hebben we beide waarschijnlijk een heel ander doel met het motorrijden.
Dus dit word een eindeloze discussie.

Geeft niks, ieder zijn smaak!
 
Dit gaat waarschijnlijk niet goed vallen O-)

Alle argumenten die jij aanhaalt gelden ook voor een auto.... dus dan kun je beter in de auto gaan zitten. })
Maar gezien de motor die jij rijd, hebben we beide waarschijnlijk een heel ander doel met het motorrijden.
Dus dit word een eindeloze discussie.

Geeft niks, ieder zijn smaak!
Maar we vergeleken hier niet een motor met aan auto, maar een lichte met een zware motor. Het komt me voor dat @LeonD het wel bij het rechte eind heeft. Voor het koppel maakt het denk ik wel verschil wat voor type blok je hebt. Mijn vorige motor, een 4-cilinder Yamaha Div 900 had bij lage toeren aanzienlijk minder koppel dan mijn 2-cilinder BMW 850 die ik nu heb. Die motoren hebben ongeveer hetzelfde gewicht en zijn dus ongeveer even (on)gevoelig voor zijwind.
 
Bij rotondes helpt het hogere koppel zodat je minder hoeft te schakelen doordat de motor power genoeg heeft om je erdoor te slepen (waar je bij de lichtere motor nog wel eens op de rotonde terug zal moeten schakelen omdat je dan net een tandje te hoog zit).

Dan zit je al fout bij het betreden van de rotonde... daar maakt een zwaardere of lichtere motor niks in uit.
Je hebt de verkeerde versnelling gekozen voor de (bedachte) snelheid die jij die rotonde mee neemt.

Dat de motor je er doorheen weet te slepen maakt het eigenlijk juist een slechte motor want jijzelf word er een "slechtere rijder" door...
Doordat je namelijk niet/weinig leert, want de motor vangt jouw fouten op.

Ondanks dat ik heel goed weet welke kant van de soldeerbout je wel en niet vast moet houden...
heb ik mijzelf toch een keertje betrapt de hete kant vol vast te grijpen... tegenwoordig controleer ik 2x waar ik graai als ik de soldeerbout niet netjes weg heb gelegd tijdens het solderen.
 
Er bestaat een of andere motor met een V8 blok en 1 versnelling (vooruit). Ben 't merk efkes kwijt maar hij komt uit de USA en het is een produktie fiets. Een optie was een 2e versnelling erbij maar dan moest je héél voorzichtig met je rechterhand zijn anders lag die in no-time aan barrels 8)7.

edit: koppel was iets van 600nM |(|(|(

gr. Leo
 
Er bestaat een of andere motor met een V8 blok en 1 versnelling (vooruit). Ben 't merk efkes kwijt maar hij komt uit de USA en het is een produktie fiets. Een optie was een 2e versnelling erbij maar dan moest je héél voorzichtig met je rechterhand zijn anders lag die in no-time aan barrels 8)7.

gr. Leo

Boss Hog?
V8, "2 versnellingen" ( vooruit en achteruit)



Vandaag af mogen rijden.
resultaat: geslaagd😁

Gefeliciteerd!
 
De meeste mensen die lessen hebben in hun oefengebied wel een rotonde waarvan je denkt: "Had dat nou nie anders gekunnen ?".

Een schrale troost, 't kan altijd nog ergerder 8)7

gr. Leo
 
Dan zit je al fout bij het betreden van de rotonde... daar maakt een zwaardere of lichtere motor niks in uit.
Je hebt de verkeerde versnelling gekozen voor de (bedachte) snelheid die jij die rotonde mee neemt.

Dat de motor je er doorheen weet te slepen maakt het eigenlijk juist een slechte motor want jijzelf word er een "slechtere rijder" door...
Doordat je namelijk niet/weinig leert, want de motor vangt jouw fouten op.


Ondanks dat ik heel goed weet welke kant van de soldeerbout je wel en niet vast moet houden...
heb ik mijzelf toch een keertje betrapt de hete kant vol vast te grijpen... tegenwoordig controleer ik 2x waar ik graai als ik de soldeerbout niet netjes weg heb gelegd tijdens het solderen.

Is toch best een veilige gedachte? :) Iedereen vergist zich wel eens in een bocht en dan is het handig dat je niet al te veel handelingen hoeft te verrichten om 'm toch veilig door te komen. Ik prefereer dan toch een motor met hoger koppel. Net als met ABS, daarvan zei men ook altijd dat het voor de niet ervaren rijders was die niet goed konden remmen. Maar ook ABS heeft al heel veel mensen gered uit gevaarlijke situaties waarbij je in paniek toch een andere reactie geeft dan dat je in een normale situatie zou doen.

Bij een hoger koppel zit je minder snel in een verkeerde versnelling doordat de motor genoeg power heeft. Je kunt dan lekker schakellui rijden. Of je dan een slechtere rijder wordt vraag ik me af.
 
Is het mogelijk dat ze bij de avb examen meer dan 2 langzame oefeningen kunnen laten doen? Want alle langzame opdrachten lukt mij in principe wel, op de achtje draaien na en ik heb nog maar 1 les te gaan en dat is op de dag van de examen zelf dus ik denk niet dat dat mij nog gaat lukken...
 
Is het mogelijk dat ze bij de avb examen meer dan 2 langzame oefeningen kunnen laten doen? Want alle langzame opdrachten lukt mij in principe wel, op de achtje draaien na en ik heb nog maar 1 les te gaan en dat is op de dag van de examen zelf dus ik denk niet dat dat mij nog gaat lukken...

Per cluster heb je 1 verplicht oefening die je moet halen en nog een tweede extra oefening. Behalve bij cluster 1.

Overigens zijn de examinatoren tijdens de AVB veelal 'milder' qua beoordeling dan bij de AVD.

Zie ook: Oefeningen motorexamen Voertuigbeheersing

Uit ieder cluster is één oefening verplicht, en doe je uit de clusters twee tot en met vier één oefening extra. Dus: vier verplichte, en drie oefeningen die de examinator kiest. Je mag elke oefening bij een onvoldoende resultaat één keer overdoen. Om te slagen moet je in totaal vijf van de zeven verschillende oefeningen succesvol afronden. Daarbij voer je in de clusters twee tot en met vier minimaal één oefening correct uit. Dus je laat de examinator op overtuigende wijze zien dat je de motor beheerst bij lage en hoge snelheid. En dat je goed kunt remmen.

---


Het antwoord is dus 'nee', per cluster max. 2 oefeningen.
 
Laatst bewerkt:
Nou... vanmiddag mijn rijbewijs opgehaald en ondanks het niet geweldig weer is toch maar voor het eerst een stukkie gereden op mijn motor 😁

Best spannend en toch wel weer even wennen om van een 1 cilinder lesmotor nu op een 4 cilinder te rijden maar dat heeft gewoon wat oefening nodig :] Ook even wennen dat er geen gear indicator op zit maargoed dat overleven we wel.

Kan niet wachten op mooier weer om lekker te gaan touren *O*
 
Nou... vanmiddag mijn rijbewijs opgehaald en ondanks het niet geweldig weer is toch maar voor het eerst een stukkie gereden op mijn motor 😁

Best spannend en toch wel weer even wennen om van een 1 cilinder lesmotor nu op een 4 cilinder te rijden maar dat heeft gewoon wat oefening nodig :] Ook even wennen dat er geen gear indicator op zit maargoed dat overleven we wel.

Kan niet wachten op mooier weer om lekker te gaan touren *O*

Mooi het bevalt!

1 Cilinder lesmotor? Wat voor lesmotor had je? Hoor je niet veel! tenzij 125cc 11KW
 
Bij een hoger koppel zit je minder snel in een verkeerde versnelling doordat de motor genoeg power heeft. Je kunt dan lekker schakellui rijden. Of je dan een slechtere rijder wordt vraag ik me af.

Schakellui is iets anders dan in de verkeerde versnelling zitten bij het beginnen van een bocht/het nemen van de rotonde.

De ene zit je bewust in een andere versnelling dan "optimaal" omdat je motor het toch aan kan, de andere zit je in de verkeerde versnelling én je motor kan het niet aan.

Mijn NC750X heeft de versnellingen heel kort op elkaar liggen, doordat het max toerental maar ~6500 is...
In het begin moest ik veel meer zoeken welke versnelling in moest hebben bij welke snelheid.
Tegenwoordig hoef ik dat niet meer omdat ik dat "geleerd" heb....
Heb wel eens week een leen-fiets mee gehad (1150CC (BMW RT1150)) nou... leuk dat schakellui maar met mijn NC kwam ik veel vlotter over de rotonde....
En die RT kon ik beter/sneller in bochten "plat" (en omgegooid) krijgen dan mijn NC...
Toen ik eenmaal weer echt terug schakelde etc kwam ik weer lekker vlot over de rotondes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan