Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ook ik mag me aansluiten bij het rijtje geslaagden!
Bij het CBR eerst een uur mogen wachten op mijn beurt, omdat een medeleerling van dezelfde rijschool eerst op examen mocht. Dat werkte niet goed tegen de zenuwen, maar dit gaf me wel de tijd om het befaamde banaantje te eten.

Er stond ook in Arnhem een fiks windje, maar desondanks heb ik toch lekker kunnen motorrijden, en nu op zoek naar een motor om lekker mijn eigen rondjes op te maken! (en die DTR-en zien er ook gezellig uit!):t
En jij ook gefeliciteerd natuurlijk. Moet de combi van skills met die banaan zijn geweest 😆
succes met de zoektocht. Heb je al wat op het oog?
 
Gefeliciteerd! Hoeveel lessen heb je nou gehad? Volgens mij is het bij jou behoorlijk snel gegaan allemaal of niet?
Dankje! Ik heb vrij veel lessen gehad; zo'n 16 uur voor AVB en 14 voor AVD. Wel veel ingepland, vaak twee lessen van twee uur (avd) per week. Ik vond het niet erg om veel te lessen; ik besteed liever m'n geld aan extra lessen dan aan herexamens! :) En door al die lessen heb ik alles in een keer gehaald, dus dat is fijn!
Ik ben in april begonnen met AVB lessen trouwens, dus ik heb er drie maanden over gedaan.
 
Wauw! Ik dacht dat ik al snel was in deze coronatijd, half februari begonnen met lessen, gelijk theorie ingepland en dat duurde het langst: dat kon pas eind mei. ondertussen AVB gehaald en gister dus AVD. Trouwens wel maar 1 uur les per week.

Ik ben heel blij dat ik geen theorie heb hoeven verschuiven, wat veel medeleerlingen wel hebben gehad, die waren soms al sinds afgelopen zomer bezig..:N
 
Laatst bewerkt:
Dankje! Ik heb vrij veel lessen gehad; zo'n 16 uur voor AVB en 14 voor AVD. Wel veel ingepland, vaak twee lessen van twee uur (avd) per week. Ik vond het niet erg om veel te lessen; ik besteed liever m'n geld aan extra lessen dan aan herexamens! :) En door al die lessen heb ik alles in een keer gehaald, dus dat is fijn!
Ik ben in april begonnen met AVB lessen trouwens, dus ik heb er drie maanden over gedaan.
Ik heb er dezelfde gedachte op na gehouden. Het lessen is niet alleen om het examen te halen, het is om oprecht te leren motorrijden. Als je dan een paar uurtjes meer onder supervisie van een professional rijdt, kan alleen maar een goed iets zijn.
 
Ik heb er dezelfde gedachte op na gehouden. Het lessen is niet alleen om het examen te halen, het is om oprecht te leren motorrijden. Als je dan een paar uurtjes meer onder supervisie van een professional rijdt, kan alleen maar een goed iets zijn.
Helemaal mee eens, ik zit er zelfs nu al aan te denken om zo'n vervolgcursus te volgen. Lijkt me naast nuttig ook wel leuk om te doen.
 
Hallo allemaal, ik heb mijn a2 rijbewijs nu al zo een 5/6 jaar in bezit. Het begint te kriebelen, dus ben ik aan het kijken om voor een vol rijbewijs te gaan afrijden. Voor diegene die al aan het lessen zijn.. wat voor wachttijden hangen er tegenwoordig aan het avd examen?
 
Ook ik mag me aansluiten bij het rijtje geslaagden!
Bij het CBR eerst een uur mogen wachten op mijn beurt, omdat een medeleerling van dezelfde rijschool eerst op examen mocht. Dat werkte niet goed tegen de zenuwen, maar dit gaf me wel de tijd om het befaamde banaantje te eten.

Er stond ook in Arnhem een fiks windje, maar desondanks heb ik toch lekker kunnen motorrijden, en nu op zoek naar een motor om lekker mijn eigen rondjes op te maken! (en die DTR-en zien er ook gezellig uit!):t
Dat is geweldig, goed werk! :t Gefeliciteerd! *O* Hou ons op de hoogte :Y
 
Hallo allemaal, ik heb mijn a2 rijbewijs nu al zo een 5/6 jaar in bezit. Het begint te kriebelen, dus ben ik aan het kijken om voor een vol rijbewijs te gaan afrijden. Voor diegene die al aan het lessen zijn.. wat voor wachttijden hangen er tegenwoordig aan het avd examen?
Toen ik mijn AVD ging inplannen kon ik pas 3 maanden later terecht (maart 2021 ingepland, juni afgereden).
Genoeg tijd om te oefenen dus hahah.
 
Het zal ook afhangen per CBR locatie. Toen ik begin mei (na behalen AVB) een datum wilde inplannen was de eerst mogelijkheid eind juni. (uiteindelijk iets langer gewacht ivm theorie)
 
Iedereen heel erg gefeliciteerd!

Van de week voor het eerst avd les gehad en man man man dat viel tegen...
Meerdere die last hebben van een ervaring met auto rijden en een hele andere manier van spiegelen hebben ?
 
Hallo allemaal, ik heb mijn a2 rijbewijs nu al zo een 5/6 jaar in bezit. Het begint te kriebelen, dus ben ik aan het kijken om voor een vol rijbewijs te gaan afrijden. Voor diegene die al aan het lessen zijn.. wat voor wachttijden hangen er tegenwoordig aan het avd examen?
In Amersfoort eo kun je nu begin/medio september pas afrijden..

Gefeliciteerd aan alle geslaagden!! En @sircyv dat had ik ook bij mijn eerste les, was nog net niet doof ze veel dat de instructeur moest schreeuwen wat ik allemaal fout deed... En ik heb m'n autorijbewijs al wel een tijdje.

Inmiddels heb ik geluk en kwam er een examenplek AVD vrij op 21 juli. Voor de herkansing.... Zal het deze keer bij 1 banaan houden......
 
In Amersfoort eo kun je nu begin/medio september pas afrijden..

Gefeliciteerd aan alle geslaagden!! En @sircyv dat had ik ook bij mijn eerste les, was nog net niet doof ze veel dat de instructeur moest schreeuwen wat ik allemaal fout deed... En ik heb m'n autorijbewijs al wel een tijdje.

Inmiddels heb ik geluk en kwam er een examenplek AVD vrij op 21 juli. Voor de herkansing.... Zal het deze keer bij 1 banaan houden......
:t
Ha, dat schiet al weer op. Succes!
 
@sircyv Hoe spiegel je dan in de auto? Ik heb in de auto de volgorde geleerd binnenspiegel - buitenspiegel - schouder. Op de motor doet ik bijna hetzelfde, maar in plaats van eerst de binnenspiegel gebruik ik dan de andere buitenspiegel. Deze spiegeltechniek zou je dus ook prima in de auto kunnen oefenen zodat je het ook gemakkelijker kunt toepassen bij het motorrijden.
 
Wat men bij de auto geneigd is om te doen is tijdens het maken van de bocht nogmaals te kijken in de dode hoek. Op de motor zorgt dat ervoor dat je bocht raar uitkomt
 
tijdens het maken van de bocht kijk je waar je naartoe wil/moet. doe je dat niet, dan kom je ergens anders terecht, en soms is dat een plek op de weg waar al iemand anders is ;-)
je zal als beginnend motorrijder bepaalde dingen die je tijdens het autorijden heb aangeleerd, moeten afleren, en dat is soms lastig.
degenen die na hun AVB denken: 'zo, daar ben ik van af', vergeet het maar, AVB komt elke rit terug. alleen: op een bepaald moment den je er niet meer bij na en doe je het 'met je ruggenmerg'.

hier staat de Pan European weer (eens) aan de kant met een lekke vorkkeering. reden om de oude Honda GL500 SilverWing weer eens uit de garage te trekken en te kijken of die het nog wil doen, na 6 jaar stilstand...

:]
 
Laatst bewerkt:
degenen die na hun AVB denken: 'zo, daar ben ik van af', vergeet het maar, AVB komt elke rit terug. alleen: op een bepaald moment den je er niet meer bij na en doe je het 'met je ruggenmerg'.
Absoluut! Maar ik stop nog steeds af te toe op het oefenterrein om mijn achtjes te draaien en de langzame slalom te doen, al dan niet met de pionnetjes die er regelmatig staan. Even kletsen met de instructeurs daar.

Beetje oefenen is niet verkeerd, zeker nu ik recent van motor gewisseld ben.
 
Iedereen heel erg gefeliciteerd!

Van de week voor het eerst avd les gehad en man man man dat viel tegen...
Meerdere die last hebben van een ervaring met auto rijden en een hele andere manier van spiegelen hebben ?
Ik kreeg de tip om mn binnenspiegel om te draaien zodat je die niet kunt gebruiken en tevens in de auto te rijden alsof ik op een motor zat.
Dus iets meer het gas er op en meer de ruimte opzoeken en er dus ook vlotjes naartoe rijden.

Mijn grote error was dat ik voor het afslaan steeds ff snel nog een 2e keer keek of er niks aan kwam en dat had grote invloed op mijn bochten en wekt de suggestie dat je niet besluitvaardig bent.
 
Wat men bij de auto geneigd is om te doen is tijdens het maken van de bocht nogmaals te kijken in de dode hoek. Op de motor zorgt dat ervoor dat je bocht raar uitkomt
Op de motor heeft dat ook weinig zin. Als je dan nog een rem-actie moet uitvoeren dan lig je waarschijnlijk op het asfalt Daarom vooruit kijken
 
Goedemorgen allemaal,

Na lange tijd afwezig te zijn geweest, toch een keer weer hier rond kijken.

Ik zie dat iedereen (voor en na mijn laatste bericht) allemaal zijn geslaagd, leuk aan alle geslaagden Gefeliciteerd, geniet ervan.

Zelf een tijd afwezig geweest ivm verhuizing, corona maatregelen en ook vanwege nog steeds fysieke klachten.

Ook mentaal niet altijd even stabiel en de nodige perikelen privé maakt dat ik me er niet altijd toe kan zetten.

Anyway.


Mijn update

Lessend voor A
Theorie 16-06-2020
AVB 19-11-2020
AVD nog niet gepland
1e rijles avd gestart op 9-7-2021

Afgelopen vrijdag een 1e (proef) les op de openbare weg gehad.

Ik was ondanks het er naaruit kijken, ook wel erg zenuwachtig.

Zag er zelfs tegenop om in een woonwijk (bij mijn rijschool) voor het eerst op te stappen, dus toen we de afspraak maakten zei ik tegen haar,waar moet ik zijn de tippe? (In Staphorst 😉), waarop ze zei "nee gewoon in steenwijk " slik.

Hoe dan ook, waar ik dacht 1,5 uur werd het vast gelegd op 2 uur les.

Wat uitleg over spiegels,plaats op de weg en bocht techniek en denken om stenen,zand,vloeistoffen putdeksels en niet over strepen rijden.

Eindelijk opstappen, en reed zonder problemen weg,alsof ik de dag ervoor was afgestapt. 😊

Een heerlijke tocht gereden over 30,60 en 80 km wegen,langs het water bij blokzijl en vollenhove en via giethoorn weer terug naar steenwijk.

Een rit van bijna 70 km gereden.

Af en toe wat instructies, wat meer aandacht richten op spiegeltjes, merk wel dat ik na 1,5 uur rijden wat minder strak ging rijden en wat meer begon te klungelen met mijn bochtjes.

Nog een hellingproef gedaan,altijd handig om te kunnen en na afloop nog even afgetankt.

Mijn rijschool is nu gesloten voor 4 weken en dan gaan we beginnen aan de echte lessen.

Nog geen datum,maar de wachttijden waren niet lang als ik het goed heb begrepen.

Wel erg veel last van rechterhand (wrs ook n reuma of fibriomyalgie achtig iets) na 2 uur zat daar niet veel sjoege meer in.

De volgende keer heb ik begrepen dat we auto en snelwegen gaan rijden.

Maargoed ik ga het wel zien.

Voor iedereen die nog bezig is, succes ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan