Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Coole tool wel, krijg dan dit als resultaat. Maarja maar afwachten dan hoe het in het echt zit...
hZ8Ts2s.png
 
Hi allen,

Afgelopen maandag heb ik m’n 5e les gehad. Ging prima en plots had ik de langzame oefeningen een stuk beter onder de knie. Halve draai ging 9 vd 10 keer goed, beide kanten. Hetzelfde geldt voor het 8je. Opeens snapte ik m! Al met al een super goede les.

Op de terugweg van het terrein ging het echter mis.. Het regende, en bij het maken van een bocht om een ringweg op te rijden ging ik op m’n smoel. Ik denk dat ik zo’n 30/35kmh ging schuinde de motor mooi af naar mijn gevoel en opeens lag ik, motor gleed onder me vandaan.. Heb er zelf niks aan overgehouden gelukkig en de motor had enkel wat schade aan de beugel. De schrik zat er echter goed in.

Kwam met een bleke kop thuis.. Plotseling besef je dan hoe kwetsbaar je bent. Heel veel ‘wat als’ gedachten die die avond en nacht door m’n hoofd spookten. Begon erg aan mezelf te twijfelen en werd onzekerder.

Ik dacht: laat ik zo snel mogelijk weer op die motor stappen om de angst niet groter te laten worden. Vandaag had ik dus weer een les. Je raad het al: de les ging helemaal kut. Langzame slalom ging nog wel. Wegrijden uit parkeervak ‘mwah’. Toen die halve draai… die is van de 50+ keren misschien 3 keer gelukt. Ik merkte dat ik heel gespannen op die motor zat, de motor niet meer schuin durfde te leggen en m’n stuur niet compleet durfde te draaien. De angst en onzekerheid namen de les over.. De hitte was ook niet heel fijn.

Mijn vraag: heeft iemand ooit iets soortgelijks meegemaakt? Tijdens het lessen vallen, En daarna van de angst/spanning de oefeningen niet goed meer kunnen uitvoeren? Wordt het met de tijd weer minder?

Ik ben zo bang dat ik hier niet meer overheen kom en daarom de oefeningen kut blijf doen..
.

Ik hoop dat iemand wat tips heeft. Alles is welkom!

Dank.
Ben tijdens de proefrit met mijn motor gevallen. 1e motor die ik kocht en 1e rit na het examen.

Op een rotonde met 15 jaar oude banden uit het niks in ene onder me weggegleden.

Motor toch gekocht en je krijgt per rit steeds meer vertrouwen erin. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
 
Ben tijdens de proefrit met mijn motor gevallen. 1e motor die ik kocht en 1e rit na het examen.

Op een rotonde met 15 jaar oude banden uit het niks in ene onder me weggegleden.

Motor toch gekocht en je krijgt per rit steeds meer vertrouwen erin. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Oeps ... Dat is wel het ongelukkigste moment om met je motor te vallen. Goed dat je er toch weer vertrouwen in krijgt. Zo doorgaan! Hoe is het met de schade?Of zie ik nu goed dat het al lang geleden is?
Zou het verstandig zijn om op een motor met 15 jaar oude banden te gaan proefrijden? Je vertrouwt je leven aan zo'n apparaat toe!
 
Oeps ... Dat is wel het ongelukkigste moment om met je motor te vallen. Goed dat je er toch weer vertrouwen in krijgt. Zo doorgaan! Hoe is het met de schade?Of zie ik nu goed dat het al lang geleden is?
Zou het verstandig zijn om op een motor met 15 jaar oude banden te gaan proefrijden? Je vertrouwt je leven aan zo'n apparaat toe!
Inmiddels anderhalf jaar geleden. Had een Ducati 748 uit 2001 gevonden, en de DOT code op de banden was uit 2005.

Achteraf bezien had ik natuurlijk nooit op moeten stappen.
 
Helaas. Het lijkt erop dat ik 10 augustus toch geen AVB examen kan doen. Niet vanwege personeelstekort bij het CBR maar vanwege personeelstekort bij mijn werkgever. Ze kunnen mij waarschijnlijk geen vrij geven

Goed nieuws. We hebben een oplossing gevonden en ik kan gewoon examen doen. Ik zit op de avonddienst die dag. Als het goed is zou ik het makkelijk moeten halen en zo niet, kom ik zo snel als ik kan. Wat ik te laat kom kan ik een andere keer inhalen.

Gisteren een heerlijke les gehad. Alle oefeningen liepen lekker. Ook wegrijden uit parkeervak linksaf ging goed (vaak nog steeds met iets teveel toeren maar ik haal de bocht zonder te pionnen neer te maaien. En de achtjes, waar ik normaal veel moeite mee heb, gingen deze keer als een tierelier. Nu is de uitdaging natuurlijk om dit niveau vast te houden tot het examen.
 
Goed nieuws. We hebben een oplossing gevonden en ik kan gewoon examen doen. Ik zit op de avonddienst die dag. Als het goed is zou ik het makkelijk moeten halen en zo niet, kom ik zo snel als ik kan. Wat ik te laat kom kan ik een andere keer inhalen.

Gisteren een heerlijke les gehad. Alle oefeningen liepen lekker. Ook wegrijden uit parkeervak linksaf ging goed (vaak nog steeds met iets teveel toeren maar ik haal de bocht zonder te pionnen neer te maaien. En de achtjes, waar ik normaal veel moeite mee heb, gingen deze keer als een tierelier. Nu is de uitdaging natuurlijk om dit niveau vast te houden tot het examen.
Het ziet er dus in alle opzichten goed uit. Zo doorgaan! :t
 
De motorbeheersing op de weg zit er nu goed in, maar zelfs na stuk of 28(!) lessen gaan de bijzondere verrichtingen nog niet consistent goed. Ik weet niet meer wat het is met mij maar heb op dit moment niet veel vertrouwen in mezelf meer dat ik die felbegeerde A nog ooit haal, moet straks nog voor de AVB maar grote kans dat ik ga zakke...ik moet veel vaker en achter mekaar lessen zegt de instructeur, gewoon doorzetten!

Ik merk nu ook dat ik niet meer tegen instructeurs kan die ongeduldig zijn of hun stem verheffen, ik heb er nu zo eentje. Het kostenplaatje gaat ook rap richting de 3 mil voor alle extra lessen terwijl ik nog niet eens klaar ben voor de AVB examen! Ik heb voor me gevoel een paar opties:
- nog een paar extra lessen om de avb te halen, als het niet gaat dan stoppen met lessen en een tijdje een MP3 gaan rijden (jaaja mijn rijbewijs is oud genoeg voor) zodat ik weer regelmatig aan het verkeer deelneem en na een jaar oid pas weer heroverwegen of ik nog voor die A wil gaan (ik rij geen auto meer, want gewoonweg niet meer nodig en wil ik ook niet meer kopen, ook gezien de kosten)
- Vanuitgaande dat het aan mij ligt en niet aan de instructeur, is bij deze rijschool door blijven lessen en ploeteren tot ik het haal, ongeacht hoeveel het me kost
- of onderkennen dat ik me niet meer fijn voel bij deze instructeur en weer opnieuw begin bij een andere rijschool die meer ervaring hebben met leerlingen met 'speciale behoeftes', kost me wel weer een smak geld extra, maar dat is een MP3 ook ! Wat zouden jullie aanraden?
 
Laatst bewerkt:
De motorbeheersing op de weg zit er nu goed in, maar zelfs na stuk of 28(!) lessen gaan de bijzondere verrichtingen nog niet consistent goed. Ik weet niet meer wat het is met mij maar heb op dit moment niet veel vertrouwen in mezelf meer dat ik die felbegeerde A nog ooit haal, moet straks nog voor de AVB maar grote kans dat ik ga zakken zegt ook de instructeur. Ik zou veel vaker in de week moeten lessen, gewoon doorzetten zeggen ze!

Ik heb ook enkele weglessen gehad die ik erg fijn vond, ik merk dat ik dan eerder ín gevaarlijke situaties terecht kom als de instructeur bevelen schreeuwt die ik niet begrijp of mij tegenstrijdig klinken. Dit zou ook door mijn ADD kunnen komen dat ik niet altijd even scherp ben of te traag reageer. Ik merk nu wel dat ik niet meer tegen instructeurs kan die ongeduldig zijn of hun stem verheffen, ik heb er nu zo eentje. Het kostenplaatje gaat ook rap richting de 3 mil voor alle extra lessen terwijl ik nog niet eens klaar ben voor de AVB examen! Ik heb voor me gevoel een paar opties:
- nog een paar extra lessen om de avb te halen, als het niet gaat dan stoppen met lessen en een tijdje een MP3 gaan rijden (jaaja mijn rijbewijs is oud genoeg voor) zodat ik weer wat vertrouwd kan raken in het verkeer en na een jaar oid weer heroverwegen of ik nog voor de A wil gaan. fyi ik heb geen auto (meer) want gewoonweg niet nodig
- Vanuitgaande dat het aan mij ligt en niet aan de instructeur, is bij deze rijschool gewoon door blijven lessen en ploeteren tot ik het haal, ongeacht hoeveel het me kost
- of onderkennen dat ik me niet meer fijn voel bij deze instructeur en weer opnieuw begin bij een andere rijschool die meer ervaring hebben met leerlingen met speciale behoeftes, kost me wel weer een smak geld extra, maar dat is een MP3 ook ! Wat zouden jullie aanraden?
Ik zou idd beginnen met die instructeur aan de dijk te zetten en er eentje te zoeken die jou wel belangrijk vindt en het dan met hem bespreken. Dat kost wat extra, maar je zult je direct weer beter voelen en dan komt het vertrouwen vanzelf terug.
 
De motorbeheersing op de weg zit er nu goed in, maar zelfs na stuk of 28(!) lessen gaan de bijzondere verrichtingen nog niet consistent goed. Ik weet niet meer wat het is met mij maar heb op dit moment niet veel vertrouwen in mezelf meer dat ik die felbegeerde A nog ooit haal, moet straks nog voor de AVB maar grote kans dat ik ga zakke...ik moet veel vaker en achter mekaar lessen zegt de instructeur, gewoon doorzetten!

Ik merk nu ook dat ik niet meer tegen instructeurs kan die ongeduldig zijn of hun stem verheffen, ik heb er nu zo eentje. Het kostenplaatje gaat ook rap richting de 3 mil voor alle extra lessen terwijl ik nog niet eens klaar ben voor de AVB examen! Ik heb voor me gevoel een paar opties:
- nog een paar extra lessen om de avb te halen, als het niet gaat dan stoppen met lessen en een tijdje een MP3 gaan rijden (jaaja mijn rijbewijs is oud genoeg voor) zodat ik weer regelmatig aan het verkeer deelneem en na een jaar oid pas weer heroverwegen of ik nog voor die A wil gaan (ik rij geen auto meer, want gewoonweg niet meer nodig en wil ik ook niet meer kopen, ook gezien de kosten)
- Vanuitgaande dat het aan mij ligt en niet aan de instructeur, is bij deze rijschool door blijven lessen en ploeteren tot ik het haal, ongeacht hoeveel het me kost
- of onderkennen dat ik me niet meer fijn voel bij deze instructeur en weer opnieuw begin bij een andere rijschool die meer ervaring hebben met leerlingen met 'speciale behoeftes', kost me wel weer een smak geld extra, maar dat is een MP3 ook ! Wat zouden jullie aanraden?
Ik zou op zoek gaan naar een andere rijschool. Misschien is het mogelijk om bij 2 een les te nemen, zodat je echt wat te vergelijken hebt?
 
28 lessen zijn er best veel.
Ik denk dat je vooral eerlijk naar jezelf moet zijn en jezelf af moet vragen of het veilig voor je is om door te zetten.

Er kunnen hier 100 man/vrouw/inbetweeners tegen je zeggen dat je door moet zetten, maar jij bent de enige die er bij is tijdens de lessen.
Denk je zelf dat het beter wordt?
 
Het antwoord op die laatste vraag kun je in ieder geval beter beantwoorden als je eens een keer bij een andere rijschool hebt aangeklopt.

Zoek eens een instructeur op die (al dan niet op verzoek) een-op-een lest, bijvoorbeeld. Je huidige instructeur kan best een prima docent zijn, toffe peer, slagingspercentage 95 procent etcetera, maar niet de goede instructeur voor jou. En dat bevestig je in je verhaal zelf al.

28 lessen en nog geen AVB is gewoon veel. Hoeft niet erg te zijn, maar in dit geval blijkt dat er zelfs geen schot in de zaak zit. Da’s zonde.

Succes.
 
De motorbeheersing op de weg zit er nu goed in, maar zelfs na stuk of 28(!) lessen gaan de bijzondere verrichtingen nog niet consistent goed. Ik weet niet meer wat het is met mij maar heb op dit moment niet veel vertrouwen in mezelf meer dat ik die felbegeerde A nog ooit haal, moet straks nog voor de AVB maar grote kans dat ik ga zakke...ik moet veel vaker en achter mekaar lessen zegt de instructeur, gewoon doorzetten!

Ik merk nu ook dat ik niet meer tegen instructeurs kan die ongeduldig zijn of hun stem verheffen, ik heb er nu zo eentje. Het kostenplaatje gaat ook rap richting de 3 mil voor alle extra lessen terwijl ik nog niet eens klaar ben voor de AVB examen! Ik heb voor me gevoel een paar opties:
- nog een paar extra lessen om de avb te halen, als het niet gaat dan stoppen met lessen en een tijdje een MP3 gaan rijden (jaaja mijn rijbewijs is oud genoeg voor) zodat ik weer regelmatig aan het verkeer deelneem en na een jaar oid pas weer heroverwegen of ik nog voor die A wil gaan (ik rij geen auto meer, want gewoonweg niet meer nodig en wil ik ook niet meer kopen, ook gezien de kosten)
- Vanuitgaande dat het aan mij ligt en niet aan de instructeur, is bij deze rijschool door blijven lessen en ploeteren tot ik het haal, ongeacht hoeveel het me kost
- of onderkennen dat ik me niet meer fijn voel bij deze instructeur en weer opnieuw begin bij een andere rijschool die meer ervaring hebben met leerlingen met 'speciale behoeftes', kost me wel weer een smak geld extra, maar dat is een MP3 ook ! Wat zouden jullie aanraden?
Ik zou inderdaad toch even een proefles bij een andere rijschool doen met je verhaal. Die kunnen echt wel zien hoe of wat. Misschien is deze instructeur het gewoon niet voor je. Daar kom je dan snel achter!

Je geeft trouwens aan dat het op de weg goed gaat. Rijd je dan ook al AVD lessen ofzo? Vrijwel alle rijscholen stomen eerst voor AVB en dan AVD klaar naar mijn weten..
 
Ik zou overstappen naar een andere instructeur. Ik heb dat ook gedaan en dat heeft er voor gezorgd dat ik AVD uiteindelijk (net) heb kunnen halen. Wat mij heeft geholpen bij de zoektocht naar een nieuwe instructeur: zo'n site met slagingspercentages per rijschool. En daarnaast heb ik ook nog een paar lessen gevolgd bij een rijschool die ik via YouTube had gevonden. Daarnaast ook zou ik ook afgaan op hoe de website eruit ziet en op referenties (testimonials) van leerlingen. Succes!
 
Pff kan nu al niet wachten om weer te lessen voor mijn AVD. Helaas pas eind augustus examen dus de lessen zijn ook in Augustus 8)7. Geduld is een schone zaak.. haha!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou inderdaad toch even een proefles bij een andere rijschool doen met je verhaal. Die kunnen echt wel zien hoe of wat. Misschien is deze instructeur het gewoon niet voor je. Daar kom je dan snel achter!

Je geeft trouwens aan dat het op de weg goed gaat. Rijd je dan ook al AVD lessen ofzo? Vrijwel alle rijscholen stomen eerst voor AVB en dan AVD klaar naar mijn weten..
Mijn tweede les was op de weg. Bij mij liep het lessen AVB en AVD gewoon door elkaar.
 
Mijn tweede les was op de weg. Bij mij liep het lessen AVB en AVD gewoon door elkaar.
🤔 1e (proef)les was achterop naar parkeerterrein....
Lessen daarna zelf naar parkeerterrein mogen rijden (reden "binnendoor" wegen en niet over de 70Km 'binnenring' in Eindhoven)
(nou ja, tot ik een keer op de terugweg een instructie verkeerd begreep en zelf de binnenring op reed)
AVB lessen... pas toen dat een beetje acceptabel was (nog niet persé examen) gingen we wel eens een keer AVD-les doen ter afwisseling maar focus was nog eerst AVB.... pas na AVB examen werd het puur 'rondjes rijden' voor AVD.

Thans, zo ging het lessen bij mij in Eindhoven bij rijschool Wildenberg.
 
Mijn tweede les was op de weg. Bij mij liep het lessen AVB en AVD gewoon door elkaar.
De eerste paar lessen was voor mij met de instructeur achterop door dorpjes in de omgeving rijden. Daarna AVB waarbij ik eerst ook met instructeur achterop naar het oefenterrein reed. Dit is overigens niet standaard. Ik had meer tijd nodig dan de meesten om de bediening en controle over de bediening door te krijgen. Nu rijd ik zelfstandig naar het oefenterrein.

Ik denk dat het per rijschool en leerling verschilt wat de aanpak is qua indeling AVB/AVD lessen.. Ik heb wel het idee dat rijscholen met een eigen oefenterrein over het algemeeneerst volledig focussen op AVB en pas als de AVB gehaald is de weg op gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan