Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Heb je er niet een van de rijschool gekregen toen je geslaagd was?

Jawel, maar is gewoon een sticker, die moet je ergens op kunnen plakken. Nummerplaat is te klein om nog iets bij te hangen, en achter op de helm vind ik ook niet heel mooi. Aan de garage gevraagd of ze onder de nummerplaathouder een metalen of plastic plaatje kunnen hangen waar ik die L dan op kan plakken.

Zoiets bedoel ik:

1679683137365.png
 
Jawel, maar is gewoon een sticker, die moet je ergens op kunnen plakken. Nummerplaat is te klein om nog iets bij te hangen, en achter op de helm vind ik ook niet heel mooi. Aan de garage gevraagd of ze onder de nummerplaathouder een metalen of plastic plaatje kunnen hangen waar ik die L dan op kan plakken.

Zoiets bedoel ik:

Bekijk bijlage 1860870
Dat zijn geen stickers, maar de officiële L bordjes voor de lesmotoren in Nederland.
Als die stickers uit België net zo eruit zien...kun je dan niet beter zo'n bordje in Nederland bestellen?
 
Dat zijn geen stickers, maar de officiële L bordjes voor de lesmotoren in Nederland.
Als die stickers uit België net zo eruit zien...kun je dan niet beter zo'n bordje in Nederland bestellen?
Hij heeft de foto waarschijnlijk gewoon van het internet geplukt om als voorbeeld te dienen voor hoe dat bordje dan moet zitten.
 
Hij heeft de foto waarschijnlijk gewoon van het internet geplukt om als voorbeeld te dienen voor hoe dat bordje dan moet zitten.

Klopt, gewoon als voorbeeld idd.

Heb het even opgezocht uit interesse en blijkbaar liggen de afmetingen van die L wel vast bij wet :o

De L zelf moet 70mm hoog zijn, 40mm breed en de dikte van de letter 10mm.

MB van 27 maart 1998:

1679686737453.png


Heb die sticker van de rijschool net nagemeten en het zijn de officiële afmetingen :+
 
Ik vraag me trouwens af waarom, als ik op kantoor vertel dat ik mijn motorrijbewijs ga halen, er altijd mannen 🫢 mensen zijn die zeggen: ja dat zou ik wel willen maar doe ik niet want ik ken mezelf, ik ga dan scheuren want kan me niet bedwingen en ik rij mezelf dood. 🤔

Ze rijden waarschijnlijk ook zo auto, alleen heb je dan nog wat kreukelzones. Veel mensen overschatten hun eigen rijkunsten schromelijk. Doe gewoon normaal, de weg is van iedereen en je wilt allemaal weer veilig thuis komen.
 
De Ninja 650 is afgeleverd. Rotweer vandaag, stortregen en felle windstoten, maar toch een kort rondje gereden. Begon het nog te hagelen ook dus maar snel naar huis gereden :/

Maar man, wat een beest. Begrijp volledig dat het maar een zeer gewone fiets is, maar Jezus, wat een sensatie. Die Akrapovic uitlaat vergeleken met die stofzuigers van de rijschool alleen al :9~:9~:9~

Wel zeer voorzichtig de parkeergarage binnengereden, die vloer is van dat gegoten beton en glad als het nat is. Geen zin om op mijn bek te gaan op zo'n domme plaats })

Straks 2 uur les, had overwogen om met de eigen fiets naar de rijschool te gaan, maar is toch iets te slecht weer en 35km enkel.
Vanavond zou het droger worden, dan gelijk gaan rondrijden.
 
Ja het klinkt wat vreemd, je gaat zelfstandig op de openbare weg rijden ter voorbereiding van het examen waar je laat zien dat je het rijbewijs waard bent om zonder begeleider op de openbare weg te mogen rijden.

Maar het kriebelt nu wel heel hard met die nummerplaat naast me op de tafel _O-
Dit zou voor mij eeeeecht niet handig zijn, ik had echt al lang en breed op de weg gezeten (nee, ik heb nog geen fiets, maar toch zou ik het dan doen)

Ga nu extra opletten in België. Je hebt zo wel kans op menigeen ongeleid projectiel. ;)
:W

Theorie geslaagd. *O*
Toppie! Gefeliciteerd!!!!

Ja ben uiteindelijk ook mijn rijbewijs gaan halen met mijn 30ste pas. Velen hebben er niets mee. Op de motor rij je hartstikke dood toch?
In een koekblik ook....
(Al vond m'n moeder het niet zo tof om te horen (via m'n broertje), dat ik de 135 had aangetikt op de fiets })O-))
 
Nou vandaag tweede rijles gehad, voornamelijk regen, gelukkig heb ik goede kleding gekocht en was ik netjes droog :P

Maar wat valt mij nu de langzame slalom tegen zeg.... bij de proefles ging het heel aardig, maar de vorige les ben ik omgevallen en sindsdien heb ik steeds "oohnee nu gaan we weer.... dan maar doorrijden".

Hebben jullie nog tips ? Spelen met de koppeling en achterrem lukt me wel redelijk, maar ik heb nu echt het gevoel als ik flink instuur dat ik ga vallen. Gas erbij deed ik de eerste keer ook niet en toen lukte het ook. Maar met gas erbij merk ik nog niet echt verbetering. Dus ik ben gewoon benieuwd wat beter moet om het soepel te laten gaan.

Nog 3 lessen en dan komt AVB er alweer aan....
 
Hebben jullie nog tips ?
De langzame slalom was voor mij ook een van de laatste oefeningen die ik onder de knie kreeg. Wat voor mij hielp was om te proberen zo veel mogelijk voor je uit te kijken voor maximale balans, en dan af-en-toe naar de pionnetjes te kijken. Ook helpt het om vóór de eerste pion al op tijd te beginnen. Als je relatief kort achter de eerste pion "oversteekt", heb je iets speelruimte die je kan opmaken over de rest van de oefening. Verder was het voor mij vooral een oefening om je aandacht bij de koppeling en voetrem te houden zodat je daar mee je snelheid kan bepalen. Als je de koppeling net op het aangrijpingspunt hebt dan kan de motor zoveel toeren maken als je wilt, maar ga je niet harder. Mijn instructeur maakte wel eens de opmerking dat hij de langzame slalom in principe met 9000 tpm zou kunnen doen (ik heb hem niet gevraagd of de koppeling dat heel fijn vind, maar het gaat om het idee), dus dat de motor wat "lawaai" maakt is niet erg.

maar ik heb nu echt het gevoel als ik flink instuur dat ik ga vallen.
Volgens mij kan dit dit een teken zijn dat je ketting niet (genoeg) op spanning staat (toch? anyone?). Kan het zijn dat je de koppeling iets te ver inknijpt?
Nog 3 lessen en dan komt AVB er alweer aan....
Oeh, dat schiet al op! Na 2 lessen was ik echt nog niet zo ver! Klinkt alsof je in ieder geval een beetje talent hebt in motorrijden 😊

Ik heb vandaag ook de rest van m'n outfit gekocht. Heb er nu een jas, broek en laarzen bij. De helm en handschoenen had ik eerder al aangeschaft. Maareh... niet echt een goedkope hobby dit, en heb nog niet eens een motor gekocht 🙈
 
De langzame slalom was voor mij ook een van de laatste oefeningen die ik onder de knie kreeg. Wat voor mij hielp was om te proberen zo veel mogelijk voor je uit te kijken voor maximale balans, en dan af-en-toe naar de pionnetjes te kijken. Ook helpt het om vóór de eerste pion al op tijd te beginnen. Als je relatief kort achter de eerste pion "oversteekt", heb je iets speelruimte die je kan opmaken over de rest van de oefening. Verder was het voor mij vooral een oefening om je aandacht bij de koppeling en voetrem te houden zodat je daar mee je snelheid kan bepalen. Als je de koppeling net op het aangrijpingspunt hebt dan kan de motor zoveel toeren maken als je wilt, maar ga je niet harder. Mijn instructeur maakte wel eens de opmerking dat hij de langzame slalom in principe met 9000 tpm zou kunnen doen (ik heb hem niet gevraagd of de koppeling dat heel fijn vind, maar het gaat om het idee), dus dat de motor wat "lawaai" maakt is niet erg.

Ja dit had ik ook bij het oefenen van langzame manoeuvres. Achterrem constant laten slepen en alleen met de koppeling rond het aangrijpingspunt spelen. Dan gas geven zoals je zelf wilt, bij mij vlogen die rpm alle kanten uit, maar door beheersing van de koppeling blijft alles onder controle.
 
Mijn proefles van vandaag is doorgeschoven naar maandag omdat er wel heel veel wind stond bij ons. De instructeur belde mij hierover.
Nou, dan maar naar de dealer motoren gaan kijken als ik niet kan rijden. :) En alvast nadenken wat ik zou willen. Trouwens wilde ik ook even kijken of de Kawa Versys niet te hoog is voor mij. Ik ben een dwerg klein. -O-Vandaag viel hij mij weer mee. Ik heb weer hoop dat het toch nog goedkomt met een allroad voor mij.
Wat mij machtig lijkt dat is zo'n Teneré of Africa Twin maar dat is buiten bereik, dan heb ik een trapje nodig. ;)
 
Mijn proefles van vandaag is doorgeschoven naar maandag omdat er wel heel veel wind stond bij ons. De instructeur belde mij hierover.
Nou, dan maar naar de dealer motoren gaan kijken als ik niet kan rijden. :) En alvast nadenken wat ik zou willen. Trouwens wilde ik ook even kijken of de Kawa Versys niet te hoog is voor mij. Ik ben een dwerg klein. -O-Vandaag viel hij mij weer mee. Ik heb weer hoop dat het toch nog goedkomt met een allroad voor mij.
Wat mij machtig lijkt dat is zo'n Teneré of Africa Twin maar dat is buiten bereik, dan heb ik een trapje nodig. ;)

Waar een wil is is een weg :t

 
Mijn proefles van vandaag is doorgeschoven naar maandag omdat er wel heel veel wind stond bij ons. De instructeur belde mij hierover.
Nou, dan maar naar de dealer motoren gaan kijken als ik niet kan rijden. :) En alvast nadenken wat ik zou willen. Trouwens wilde ik ook even kijken of de Kawa Versys niet te hoog is voor mij. Ik ben een dwerg klein. -O-Vandaag viel hij mij weer mee. Ik heb weer hoop dat het toch nog goedkomt met een allroad voor mij.
Wat mij machtig lijkt dat is zo'n Teneré of Africa Twin maar dat is buiten bereik, dan heb ik een trapje nodig. ;)
Weet je wat, dan koop je die voor mij en dan mag je achterop _O-
 
Avondritje gemaakt. Blijkbaar zat de db killer niet in de Akrapovic uitlaat, shit wat maakte dat ding herrie, zeker in de ondergrondse parkeergarage :9~
Maar vond het als beginneling toch teveel aandacht trekken, dus gezocht achter die insert en er gelijk ingestoken :$
 
Hallo allemaal,

Ik kom me hier ook melden. Ik ben recent gestart met lessen. 1 proefles gehad en afgelopen week mijn eerste 'echte' les. En vind het nu al super leuk, dus kijk er al enorm naar uit om meer te kunnen gaan rijden. Vandaag de hele dag motors zitten zoeken :P.
Volgens mijn instructeur had ik ongeveer 5 lessen van 2 uur nodig voor mijn AVB, dus deze staat al half april gepland. Krijg het er wel benauwd van om te beseffen dat ik over ong. 2 weken dan al 'alles' moet kunnen. Maar goed, we gaan het zien.
 
langzame slalom is zoo makkelijk, alleen je moet echt verder kijken dan de pionnen dan kom je een heel eind. Nog verder voorruit kijken, en vloeiend erin dan kom je een heel eind.
 
tegen de mensen die A wel willen halen maar denken zichzelf dood te rijden (ik heb ook zo'n collega...) zou je eigenlijk gewoon moeten zeggen: 'het verstand zit in je rechter hand'. zolang ze zelf niet op een motor hebben gereden, weten ze eigenlijk niet waar ze het over hebben (en wat ze missen...)

over gas bij langzame Avb-dingetjes: gas constant houden en je snelheid regel je met je achterrem. en ja, bij langzame slalom verder vooruit kijken dan de eerstvolgende pion, want zou je dat doen, dan maai je er geheid een om.
 
Terug
Bovenaan Onderaan