Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Morgen om 13:30 mag ik inderdaad op voor de AVB. Hopelijk wordt het geen probleem dat ik de langzame slalom niet haal zonder nét even een pylonnetje aan te tikken.

Lukte mij ook bijna nooit en op het AVB examen dus ook niet, ook niet in de herkansing. Gelukkig ging de rest wel goed, dus was gewoon geslaagd.

Niet te druk om maken! Succes morgen!
 
Hallo,

Gefeliciteerd! Heb je lang moeten wachten op je AVD examen? Ik heb volgende week de eerste AVD les en dan gaat de insturcteur inschatten hoeveel ik er nodig zou hebben. Naar mijn gevoel zal het een paar lesjes zijn. Wel benieuwd hoelang je hebt moeten wachten op je AVD examen. Kan vrij weinig informatie vinden over wachttijden
In mijn geval: ik ben begonnen met lessen eind mei begonnen en zowel AVB als AVD werden direct ingepland omdat, ik quote de rijschoon, 'extra lessen kunnen altijd ingepland worden. Maar wachten met reserveren kan maanden schelen'. Tussen AVB en AVD zat 8 weken (inclusief vakantie).
 
In mijn geval: ik ben begonnen met lessen eind mei begonnen en zowel AVB als AVD werden direct ingepland omdat, ik quote de rijschoon, 'extra lessen kunnen altijd ingepland worden. Maar wachten met reserveren kan maanden schelen'. Tussen AVB en AVD zat 8 weken (inclusief vakantie).
Oke thanks! 8 weken is nog te overzien. Dat zou voor mij nu over 7 zijn.. zal het volgende week wel horen hoop ik:P
 
Morgen om 13:30 mag ik inderdaad op voor de AVB. Hopelijk wordt het geen probleem dat ik de langzame slalom niet haal zonder nét even een pylonnetje aan te tikken.
Blijft een onding, heb helaas geen tip voor je om 'm goed te doen. Maar zoals @InZane al zei: je kunt het halen zonder de langzame slalom goed te doen. Ik was er ook niet sterk in, moest 'm een keer overdoen op het examen, maar ben wel geslaagd en rij nu alweer heel wat jaren. Dus goede moed en veel succes!
 
Proficiat geslaagden.
Succes komende kandidaten voor of AVB of AVD.

Ik heb mijn avb examen kandidaten gelijktijdig met drie mede-rijschool-scholieren in Arnhem gedaan.
De spanning was er bij ons alle vier. (Valdispere kan helpen 😄)...

We gingen er met twee motoren naar toe en twee stapten in bij de instructeur in de auto.

Ik vond mijn gemoedsrust terug door de rit van de rijschool naar Arnhem toe (ruim een half uur). Gewoon weer even dat heerlijke gevoel terugkrijgen van het rijden op een motor.

Drie van ons vieren zijn geslaagd. Helaas bleek bij een de spanning toch teveel. Ondanks dat ze haar kunde meerdere keren heeft laten zien op het parkeerterrein.

Inmiddels ben ik zelf klaar, inclusief proefrijden en motor kopen.
Zaterdag mag ik hem ophalen... Een nieuwe V-Strom 1050.
 

Bijlagen

  • IMG-20230725-WA0000.jpg
    IMG-20230725-WA0000.jpg
    391,5 KB · Weergaven: 4
Blijft een onding, heb helaas geen tip voor je om 'm goed te doen. Maar zoals @InZane al zei: je kunt het halen zonder de langzame slalom goed te doen. Ik was er ook niet sterk in, moest 'm een keer overdoen op het examen, maar ben wel geslaagd en rij nu alweer heel wat jaren. Dus goede moed en veel succes!
Het heeft bij mij geholpen toen mijn instructeur liet weten dat ik het zonder het gas aan te raken kan doen, spelen met koppeling en voetrem erbij. Gas was bij mij altijd een bottleneck omdat ik dat nooit stabiel kon krijgen; dan weer te snel, dan te langzaam... zonder gas ging alles volledig eenvoudig en kan dan ook iedereen aanraden dit te proberen. Het is toch weer een handeling minder waardoor je extra aandacht kan schenken aan de oefening zelf.
 
Het heeft bij mij geholpen toen mijn instructeur liet weten dat ik het zonder het gas aan te raken kan doen, spelen met koppeling en voetrem erbij. Gas was bij mij altijd een bottleneck omdat ik dat nooit stabiel kon krijgen; dan weer te snel, dan te langzaam... zonder gas ging alles volledig eenvoudig en kan dan ook iedereen aanraden dit te proberen. Het is toch weer een handeling minder waardoor je extra aandacht kan schenken aan de oefening zelf.
Idem met de u bocht en het achtje. Koppeling los en het rolt op een stabiele snelheid
 
Idem met de u bocht en het achtje. Koppeling los en het rolt op een stabiele snelheid
Hij wordt afgekeurd als ie niet met 'trekkende motor' is, dus op koppeling rijden mag (ook zonder gas, met voetrem), maar niet gewoon rollend.

De tip die mijn instructeur gaf als je steeds één pion aantikt: de slalom juist iets vroeger inzetten en mikken vlak achter pion 1) en ver vooruit blijven kijken naar een mooie lantaarnpaal of hek (NIET naar de volgende pionnen, maar echt ver voorbij de laatste pion). Het probleem is dat als je hem laat inzet je makkelijker in de knel komt vanaf pion 2, zeker als je ook nog naar volgende pionnen gaat kijken (en dan dus wil corrigeren) want die ruimte is er niet. Dan krijg je hem vloeiend in één beweging. Heb sinds die tip geen pion meer geraakt 😅
 
Hij wordt afgekeurd als ie niet met 'trekkende motor' is, dus op koppeling rijden mag (ook zonder gas, met voetrem), maar niet gewoon rollend.

De tip die mijn instructeur gaf als je steeds één pion aantikt: de slalom juist iets vroeger inzetten en mikken vlak achter pion 1) en ver vooruit blijven kijken naar een mooie lantaarnpaal of hek (NIET naar de volgende pionnen, maar echt ver voorbij de laatste pion). Het probleem is dat als je hem laat inzet je makkelijker in de knel komt vanaf pion 2, zeker als je ook nog naar volgende pionnen gaat kijken (en dan dus wil corrigeren) want die ruimte is er niet. Dan krijg je hem vloeiend in één beweging. Heb sinds die tip geen pion meer geraakt 😅
Haha ja ik was nogal kort met mijn bericht, maar wat je zegt klopt. zolang je op de koppeling rijd, en de voetrem gebruikt om te reguleren, geen probleem. niet eerst vaart maken en dan laten uitrollen, dan maak je een heel kort U bochtje naar de grond denk ik. Ik had mijn U en 8 goed onder controle, dus ook door ver te kijken. en ik moest alle dingen op mijn avb doen die ik minder onder controle had 🤣
Tevens ook met de priciesiestop, kijk dan 2 meter verder dan waar je stil moet komen te staan!

Succes @JerVoo, beetje denken, maar vooral doen!
 
Het is zoveel makkelijker als het gas wegvalt. Beetje met de koppeling spelen, net genoeg loslaten tot je dat vaartje hebt, en dat dan met voetremmetje beperken tot de snelheid waarmee je die slalom doet. Dit dan tijdens je aanloop even goed regelen en dan ga je zonder nog te hoeven denken om die pylonnetjes heen.... althans,..zo ging dat bij mij. Zeker de moeite waard te proberen als je aan het kløten ben met het gas op lage snelheden

Heb inmiddels nu 2x een Z900 bereden, en 1x de 650. Die Z900 is een geweldige machine, flink wat power, maar is toch wel ietsje duurder en ziet er toch een beetje teveel Transformerig uit, al moet ik ook bekennen dat sinds ik mn rijbewijs heb en er serieus naar kijk het uiterlijk steeds meer acceptabeler wordt. Die 650 blijft nog steeds enorm strak en sexy, maar ik heb steeds minder bezwaar tegen die Z-lijn van Kawa.

Na er lang over gedacht te hebben zal ik toch die 650 gaan pakken. Is mooi, is voor nu voldoende power, is een stukkie goedkoper, zo ook de verzekering/onderhoud (denk ik), en als beginnend motorrijder is het geen ramp om wat lager te beginnen en te groeien in het rijden. Over x jaar kan ik die 650 weer voor een aangenaam bedrag verkopen als ik toe ben aan een stapje hoger.

Nog even sparen :)
 
Het is zoveel makkelijker als het gas wegvalt. Beetje met de koppeling spelen, net genoeg loslaten tot je dat vaartje hebt, en dat dan met voetremmetje beperken tot de snelheid waarmee je die slalom doet. Dit dan tijdens je aanloop even goed regelen en dan ga je zonder nog te hoeven denken om die pylonnetjes heen.... althans,..zo ging dat bij mij. Zeker de moeite waard te proberen als je aan het kløten ben met het gas op lage snelheden
Volgens mij hing het er nog vanaf op welke lesmotor je zit.
De Kawa lesmotoren schijnen wat gevoeliger te zijn op het gas (bleek uit eerdere gesprekken hier) dan de Honda (waar ik op les).
Die trek je makkelijk door de langzame slalom met constant gas en koppeling en snelheid alléén regelen met voetrem. Het zit hem ook in een goede aanloop (niet te kort) en als je één keer aan de oefening bezig bent, niet aarzelen. Wat er ook gebeurt, doorgaan. Toen ik het op die manier deed, bleven alle pionnen staan. Ik stond er zelf versteld van. :)
 
Volgens mij hing het er nog vanaf op welke lesmotor je zit.
De Kawa lesmotoren schijnen wat gevoeliger te zijn op het gas (bleek uit eerdere gesprekken hier) dan de Honda (waar ik op les).
Die trek je makkelijk door de langzame slalom met constant gas en koppeling en snelheid alléén regelen met voetrem. Het zit hem ook in een goede aanloop (niet te kort) en als je één keer aan de oefening bezig bent, niet aarzelen. Wat er ook gebeurt, doorgaan. Toen ik het op die manier deed, bleven alle pionnen staan. Ik stond er zelf versteld van. :)
Eens. Ik rij nu zelf de cb650r. Da's bijna een stabiele tank vergeleken met mijn lesmotor (kawa z650) en niet gevoelig.

Mijn lesmotor heb ik de slalom puur op slippende koppeling en voetrem gereden. Ver vooruit blijven kijken (niet naar de pionnen), vroeg inzetten en de 'flow' rijden.

Halve draai en acht was voor mij het belangrijkste om écht de snelheid geregeld te hebben ver voor de eerste pion, en dan reguleren. Die deed ik met een beetje gas en voetrem. En uiteraard ver kijken waar je heen wil.
 
Eens. Ik rij nu zelf de cb650r. Da's bijna een stabiele tank vergeleken met mijn lesmotor (kawa z650) en niet gevoelig.

Mijn lesmotor heb ik de slalom puur op slippende koppeling en voetrem gereden. Ver vooruit blijven kijken (niet naar de pionnen), vroeg inzetten en de 'flow' rijden.

Halve draai en acht was voor mij het belangrijkste om écht de snelheid geregeld te hebben ver voor de eerste pion, en dan reguleren. Die deed ik met een beetje gas en voetrem. En uiteraard ver kijken waar je heen wil.
Oh, das goed om in m'n acterhoofd te houden als ik zaterdag de cb600f ga proberen.... En wellicht weet ik dan bij voorbaat al dat dat dan niet mijn fiets gaat worden. Ik vind die gevoeligheid en wendbaarheid van die Kawa wel fijn..... 🤔
 
Oh, das goed om in m'n acterhoofd te houden als ik zaterdag de cb600f ga proberen.... En wellicht weet ik dan bij voorbaat al dat dat dan niet mijn fiets gaat worden. Ik vind die gevoeligheid en wendbaarheid van die Kawa wel fijn..... 🤔
Heel veel plezier met uitproberen!

Groot verschil in het blok: 2 (kawa) vs 4 cilinder (Honda). Ik vond de kawa bokkig en niet prettig. Dat is de Honda niet. De Honda is zeker wendbaar hoor! Maar de referentie aan een 'tank' ligt aan het absoluut niet bokkig (en meer vergeeflijk!!) zijn van mijn motor 😅. Dat ding doet gewoon wat ik wil zonder nukken. En dat deed de kawa niet.
 
Heel veel plezier met uitproberen!

Groot verschil in het blok: 2 (kawa) vs 4 cilinder (Honda). Ik vond de kawa bokkig en niet prettig. Dat is de Honda niet. De Honda is zeker wendbaar hoor! Maar de referentie aan een 'tank' ligt aan het absoluut niet bokkig (en meer vergeeflijk!!) zijn van mijn motor 😅. Dat ding doet gewoon wat ik wil zonder nukken. En dat deed de kawa niet.
Een voordeel van een tank is dat je er niet de halve draai mee hoeft te oefenen 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan