Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ik les nu wat minder omdat ik nog lang moet wachten maar aanstaande zaterdag is het weer zo ver.
En we doen een thuisrit, dus vanaf rijschool naar waar ik woon, dat is een 30 km, vooral snelweg.
Dan door naar waar ik werk, 7 km door stadsverkeer en dan daar vandaan terug rijschool.
Instructeur zegt, dan ken je de weg, hoef je daar niet meer op te concentreren (waar moet ik naartoe) en kun je beter op je techniek focussen.
:)
Dat was dus vandaag. :]
Mijn instructeur achter mij aan naar de diepste krochten van Rotterdam Zuid. })
Hij zei dat hij weer stukken van Rotterdam heeft gezien die hij nog niet kende.
Kom je dan nooit in Rotterdam? :?
Nee. Nee, nee, nee.
Nee. :N

Dat was wel heel stellig. 🤔
 
Dat was dus vandaag. :]
Mijn instructeur achter mij aan naar de diepste krochten van Rotterdam Zuid. })
Hij zei dat hij weer stukken van Rotterdam heeft gezien die hij nog niet kende.
Kom je dan nooit in Rotterdam? :?
Nee. Nee, nee, nee.
Nee. :N

Dat was wel heel stellig. 🤔
Ja, maar je mot ook niet naar Zuid wíllen gaan op de fiets :+

Den Haag was vandaag kort ook wel ff een ding met afgezette straten enzo......
 
Ja ja, dit is ze dan hoor. Met motorfiets en al 🥰

Onderweg naar huis, een paar kilometer onderweg zonk het besef.... 'IK RIJ GEWOON FØCKING MOTOR!!!! MIJN MOTOR!!!! WHOOHOO!!!!'

Dussuh, ja... heel blij ei hier 😂😍
 

Bijlagen

  • IMG-20230827-WA0037.jpg
    IMG-20230827-WA0037.jpg
    253,8 KB · Weergaven: 3
Ja ja, dit is ze dan hoor. Met motorfiets en al 🥰

Onderweg naar huis, een paar kilometer onderweg zonk het besef.... 'IK RIJ GEWOON FØCKING MOTOR!!!! MIJN MOTOR!!!! WHOOHOO!!!!'

Dussuh, ja... heel blij ei hier 😂😍
Gefeliciteerd met je eigen eerste motor! :t :]
Zijn goede motoren die Hornets, een wijze keuze als eerste motor ook, en lekker betaalbaar.
Veel plezier ermee!
 
Ja ja, dit is ze dan hoor. Met motorfiets en al 🥰

Onderweg naar huis, een paar kilometer onderweg zonk het besef.... 'IK RIJ GEWOON FØCKING MOTOR!!!! MIJN MOTOR!!!! WHOOHOO!!!!'

Dussuh, ja... heel blij ei hier 😂😍
Ik ken het gevoel, was voor mij precies hetzelfde na de motor opgehaald te hebben bij Goedhart in Bodegraven. De eerste paar kilometers met een grote glimlach gereden :)
Na bijna 3 maanden de motor in bezit rij ik nog steeds met een glimlach, dus bereid je daar maar ook vast op voor @Wicked-Wendy
 
Las onlangs een discussie over toerental en waar je moet zitten als je zuinig wilt rijden.
Dit had ik tijdens mijn lessen nog nooit gevraagd aan mijn instructeur, met als uitzondering een enkele keer toen het ter sprake kwam toen hij uit het niets vroeg in welke versnelling ik reed (toen ik op een 50-weg zat). Ik stak mijn hand op met 5 vingers in de lucht, waarop hij zei: " Huh... waarom 5? waarom niet 3?"

In de auto schakel ik vrij snel door, dat scheelt toch wel wat in het verbruik. Op de motor is dat (zo heb ik meegekregen) net even wat anders, al is uiteraard lager toeren wel zuiniger, maar kennelijk is die gedachte erop nahouden niet geheel de bedoeling. Nu heb ik alleen een 650cc als voorbeeld, maar is het niet zo dat je (los van het moeten inhalen op de snelweg waarop je dus moet terugschakelen van 6/5 naar 3/4 om de vaart te pakken) het makkelijkste om tijdens het cruisen, of dit nu snelweg of 50-weg is snel de hoogte in te gaan met je versnelling? 3 a 40000/rpm te pakken en aan te houden? Waarom willen mensen zo hoog? Ook als je de inrij-periode van een blok bekijkt met het advies om een x-aantal km's niet de 4000 toeren te overschrijden... dat is voor mij toch ietwat vreemd aangezien ik dan >75% van mn lesuren op de motor heb gezeten alsof ik deze aan het inrijden was :$ _O-

Mijn instructeur vertelde dat hij ook op de snelweg in z'n 4 blijft, de 6 a 7000/rpm of zelfs hoger pakt. Is dit los van verbruik ook niet onnodig overbelasting van je blok/andere bewegende delen van een motor?
 
Las onlangs een discussie over toerental en waar je moet zitten als je zuinig wilt rijden.
Dit had ik tijdens mijn lessen nog nooit gevraagd aan mijn instructeur, met als uitzondering een enkele keer toen het ter sprake kwam toen hij uit het niets vroeg in welke versnelling ik reed (toen ik op een 50-weg zat). Ik stak mijn hand op met 5 vingers in de lucht, waarop hij zei: " Huh... waarom 5? waarom niet 3?"

In de auto schakel ik vrij snel door, dat scheelt toch wel wat in het verbruik. Op de motor is dat (zo heb ik meegekregen) net even wat anders, al is uiteraard lager toeren wel zuiniger, maar kennelijk is die gedachte erop nahouden niet geheel de bedoeling. Nu heb ik alleen een 650cc als voorbeeld, maar is het niet zo dat je (los van het moeten inhalen op de snelweg waarop je dus moet terugschakelen van 6/5 naar 3/4 om de vaart te pakken) het makkelijkste om tijdens het cruisen, of dit nu snelweg of 50-weg is snel de hoogte in te gaan met je versnelling? 3 a 40000/rpm te pakken en aan te houden? Waarom willen mensen zo hoog? Ook als je de inrij-periode van een blok bekijkt met het advies om een x-aantal km's niet de 4000 toeren te overschrijden... dat is voor mij toch ietwat vreemd aangezien ik dan >75% van mn lesuren op de motor heb gezeten alsof ik deze aan het inrijden was :$ _O-

Mijn instructeur vertelde dat hij ook op de snelweg in z'n 4 blijft, de 6 a 7000/rpm of zelfs hoger pakt. Is dit los van verbruik ook niet onnodig overbelasting van je blok/andere bewegende delen van een motor?
Hangt ervan af hoe hoog het maximale aantal toeren is dat een motor mag/kan draaien. Een supersport die max. 14.000 toeren mag draaien wordt niet warm of koud van langdurig 6 á 7.000 toeren draaien; in tegendeel, als je dan constant rond de 4.000 toeren blijft hangen maak je je blok ook niet blij.

Aan de andere kant: met een HD die max. 5.000 toeren mag draaien, moet je niet constant 4.000 toeren willen draaien ivm mogelijke overbelasting.
 
Las onlangs een discussie over toerental en waar je moet zitten als je zuinig wilt rijden.
Dit had ik tijdens mijn lessen nog nooit gevraagd aan mijn instructeur, met als uitzondering een enkele keer toen het ter sprake kwam toen hij uit het niets vroeg in welke versnelling ik reed (toen ik op een 50-weg zat). Ik stak mijn hand op met 5 vingers in de lucht, waarop hij zei: " Huh... waarom 5? waarom niet 3?"

In de auto schakel ik vrij snel door, dat scheelt toch wel wat in het verbruik. Op de motor is dat (zo heb ik meegekregen) net even wat anders, al is uiteraard lager toeren wel zuiniger, maar kennelijk is die gedachte erop nahouden niet geheel de bedoeling. Nu heb ik alleen een 650cc als voorbeeld, maar is het niet zo dat je (los van het moeten inhalen op de snelweg waarop je dus moet terugschakelen van 6/5 naar 3/4 om de vaart te pakken) het makkelijkste om tijdens het cruisen, of dit nu snelweg of 50-weg is snel de hoogte in te gaan met je versnelling? 3 a 40000/rpm te pakken en aan te houden? Waarom willen mensen zo hoog? Ook als je de inrij-periode van een blok bekijkt met het advies om een x-aantal km's niet de 4000 toeren te overschrijden... dat is voor mij toch ietwat vreemd aangezien ik dan >75% van mn lesuren op de motor heb gezeten alsof ik deze aan het inrijden was :$ _O-

Mijn instructeur vertelde dat hij ook op de snelweg in z'n 4 blijft, de 6 a 7000/rpm of zelfs hoger pakt. Is dit los van verbruik ook niet onnodig overbelasting van je blok/andere bewegende delen van een motor?
Daar had recent Fortnine op joeptjoep een filmpje over, kan je wel even opzoeken, was wel interessant.

Mijn instructeur zei vaak in welke versnelling hij wilde dat ik reed bij welke snelheid, en dat was altijd een hoge, dus vroeg opschakelen zodat op de MT-07 ook altijd het eco lampje aan stond.
 
Daar had recent Fortnine op joeptjoep een filmpje over, kan je wel even opzoeken, was wel interessant.

Mijn instructeur zei vaak in welke versnelling hij wilde dat ik reed bij welke snelheid, en dat was altijd een hoge, dus vroeg opschakelen zodat op de MT-07 ook altijd het eco lampje aan stond.
Vond ie de benzineprijs te hoog 🤭?
 
Klagen over de benzineprijs is een recent iets, van de laatste 140 jaar.
Ik vind het wel raar dat je ‘standaard’ in een hoge versnelling moest rijden. Je rijdt dan relatief laag in toeren (dus ook met relatief weinig koppel); stel dat je - om welke reden dan ook - ineens flink gas moet bijgeven, dan gaat dat ook niet echt snel vooruit.

Dat je in een auto snel doorschakelt naar een hogere versnelling kan ik nog - enigszins - begrijpen, maar op een motor snap ik dat niet.
 
Ik vind het wel raar dat je ‘standaard’ in een hoge versnelling moest rijden. Je rijdt dan relatief laag in toeren (dus ook met relatief weinig koppel); stel dat je - om welke reden dan ook - ineens flink gas moet bijgeven, dan gaat dat ook niet echt snel vooruit.

Dat je in een auto snel doorschakelt naar een hogere versnelling kan ik nog - enigszins - begrijpen, maar op een motor snap ik dat niet.
is wel afhankelijk van welke motor je hebt hoor....
een 2 of 3 cilinder heeft onderin koppel zat om eventjes weg te sprinten ;)
 
Mijn instructeur heeft tijdens het lessen er nooit over gezeurd.
Natuurlijk wel bij avb, omdat je bij bepaalde proeven in een bepaalde versnelling moest zitten.
Sinds ik eigen baas ben😉 let ik er niet meer zo op.
Het is maar net waar en hoe je rijdt.
De ene keer schakel je vlot door, de andere keer trek je wat verder door.
Lange rechte stukken kunnen prima in een van de hogere versnellingen, mits je niet te veel belasting vraagt.
Hoe laag je kunt gaan hangt van je blok af.
Vanaf stationair in z’n 6 naar topsnelheid kan prima over het algemeen, alleen het is niet de meest ideale situatie voor je blok.
Zolang het torretje lekker ronddraait zit je prima.

Maar een eco-lampje op een motorfiets?8)7
Het feit dat je al midden in de buitenlucht zit lijkt me al ecologisch genoeg :+
 
Las onlangs een discussie over toerental en waar je moet zitten als je zuinig wilt rijden.
Dit had ik tijdens mijn lessen nog nooit gevraagd aan mijn instructeur, met als uitzondering een enkele keer toen het ter sprake kwam toen hij uit het niets vroeg in welke versnelling ik reed (toen ik op een 50-weg zat). Ik stak mijn hand op met 5 vingers in de lucht, waarop hij zei: " Huh... waarom 5? waarom niet 3?"

In de auto schakel ik vrij snel door, dat scheelt toch wel wat in het verbruik. Op de motor is dat (zo heb ik meegekregen) net even wat anders, al is uiteraard lager toeren wel zuiniger, maar kennelijk is die gedachte erop nahouden niet geheel de bedoeling. Nu heb ik alleen een 650cc als voorbeeld, maar is het niet zo dat je (los van het moeten inhalen op de snelweg waarop je dus moet terugschakelen van 6/5 naar 3/4 om de vaart te pakken) het makkelijkste om tijdens het cruisen, of dit nu snelweg of 50-weg is snel de hoogte in te gaan met je versnelling? 3 a 40000/rpm te pakken en aan te houden? Waarom willen mensen zo hoog? Ook als je de inrij-periode van een blok bekijkt met het advies om een x-aantal km's niet de 4000 toeren te overschrijden... dat is voor mij toch ietwat vreemd aangezien ik dan >75% van mn lesuren op de motor heb gezeten alsof ik deze aan het inrijden was :$ _O-

Mijn instructeur vertelde dat hij ook op de snelweg in z'n 4 blijft, de 6 a 7000/rpm of zelfs hoger pakt. Is dit los van verbruik ook niet onnodig overbelasting van je blok/andere bewegende delen van een motor?
Ik denk zal hier ook een op antwoorden (als motor instructeur) ;). Het is heel erg afhankelijk van je motor en of je een 2-3-4 cilinder hebt. Je moet er aan denken dat je ten alle tijden "genoeg" power hebben om uit een gevaarlijke situatie te komen. Dus als je het gas opendraaid dat je genoeg koppel hebt om vlot weg te rijden. Je rijdt dan vanzelf ook zuinig. Want als je te laag in de toeren zit, kost het ook veel energie om op snelheid te komen. En ja soms is dat 3e/4e versnelling bij 50, maar ook soms de 5e versnelling (A1 motor).
 
Terug
Bovenaan Onderaan