Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ik vind 6u wel voldoende per dag... in de drukke maanden ga ik ook wel eens naar de 8u, maar 10u begin ik niet aan.. het moet een beetje verantwoord blijven ook he.. Je moet aandacht hebben voor twee als je op de weg aan het rijden bent.
Ik had het wel over de B.
Mij lijkt A lesgeven een stuk vermoeiender.
Dat zie ik ook niet gauw 10 uur op één dag doen.
 
Ik had het wel over de B.
Mij lijkt A lesgeven een stuk vermoeiender.
Dat zie ik ook niet gauw 10 uur op één dag doen.
Maar bij A zit je niet de hele dag op de weg. Een groot deel van je lessen is op een parkeerplaats met pionnen. AVD lessen lijken me inderdaad erg inspannend. Je moet tegelijkertijd zelf rijden, instructie geven aan een of twee leerlingen en deze leerlingen in de gaten houden. AVB lessen daarentegen zijn voor de instructeur relatief ontspannen. Of schat ik dat nu totaal verkeerd in?
 
Maar bij A zit je niet de hele dag op de weg. Een groot deel van je lessen is op een parkeerplaats met pionnen. AVD lessen lijken me inderdaad erg inspannend. Je moet tegelijkertijd zelf rijden, instructie geven aan een of twee leerlingen en deze leerlingen in de gaten houden. AVB lessen daarentegen zijn voor de instructeur relatief ontspannen. Of schat ik dat nu totaal verkeerd in?
Ik denk dat het eerder andersom is ;) (is mijn ervaring) kan natuurlijk niet voor andere spreken
 
Proficiat aan diegenen die het gehaald hebben, toppers!

Poging 2 voor de theorie.. 1 fout teveel!.. wederom zuur.

Theorie beheers ik voor prima, immers 22 oefen examens gemaakt waarvan 2 gezakt. En m’n uittreksels hebben ook enorm geholpen. Maar een stukje interpretatie/opvatten door m’n vorm van autisme speelt me toch parten. CBR vraagstellingen zijn “wat ruimer in interpretatie” opgezet, misschien eens met een andere toetsingsmethode online oefenen.

Volgende week gelijk poging 3 gepland. Mocht dat niet lukken zou ik bijna denken aan een individueel examen, om het opvatten/interpretatie wat toelichting te geven. Maar vind het discriminerend duur. En in het verleden is het ook gelukt.
Het zijn soms ook net zoekplaatjes. Doe je examen voor je B. Rij je met je auto net voorbij een max honderd bord. Krijg je de vraag: "U rijdt hier 100 km/h, mag dat?" Natuurlijk, denk je: "Zeker, dat zie je toch!". Hebben ze er stiekem net even een aanhanger achter geplakt...
Maar goed, verder helpt het om in de geest van het CBR te denken. Veiligheid en protocol gaat voor alles. Dus zie tijdens je theorie examen een plaatje van een auto aan het einde van de tunnel met een rookwolkje uit de motorkap, dan denk je niet: "ff gas, dan ben ik er voorbij en kan ik door", maar dan stop je je voertuig en verlaat je de tunnel via de nooduitgang. (wel netjes de sleutel in het voertuig laten zitten zodat de nooddiensten deze eventueel kunnen verplaatsen indien nodig.)
En rustig de tijd volmaken door ook je twijfelgevallen nog eens na te kijken. (En je zal niet de eerste zijn die een goed antwoord in een fout antwoord "verbeterd"...)
En je weet het, drie keer is scheepsrecht! Je kunt het prima, je moet het alleen even laten zien.
Suc6
 
Geweldig, dat zei ik toch al! Banaan genomen van tevoren? Ach, doet er nu niet meer toe. Maar vertel: met vlag en wimpel, wat zei de examinator?
geen banaan genomen haha maar had meer zenuwen als nodig bleek

gingen van te voren nog ff inrijden zegt de instructeur dat het eigenlijk niet zo lang hoefde afijn wij na het cbr en had een hele makkelijke route meteen de snelweg op en een klein stukje door een dorp heen hier in Arnhem en terug over de snelweg dus we kwamen terug zeg ik zo ben gezakt he paar keer te weinig afstand etc..

Nee zei die niet zo aanstellen je hebt perfect gereden je bent geslaagd haha 8-)*O*
 
Ik had het wel over de B.

Dat haalde ik niet uit je bericht... en het gaat hier toch over motorrijlessen? 🤔


Maar idd, 10u per dag lijkt mij echt overkill, al ken ik rijscholen waar dit in drukke periodes wel eens voorkomt.
Dat zijn meestal ook de rijscholen waar één instructeur zich moet bezighouden met meer dan één kandidaat..

"it's all about the money"
 
Laatst bewerkt:
Maar bij A zit je niet de hele dag op de weg. Een groot deel van je lessen is op een parkeerplaats met pionnen. AVD lessen lijken me inderdaad erg inspannend. Je moet tegelijkertijd zelf rijden, instructie geven aan een of twee leerlingen en deze leerlingen in de gaten houden. AVB lessen daarentegen zijn voor de instructeur relatief ontspannen. Of schat ik dat nu totaal verkeerd in?


AVB is bij jullie op privaat terrein? Die lessen kunnen, naar mijn mening, intensiever zijn dan de lessen op de OW.

Ik steek soms veel meer energie om de juiste technieken aangeleerd te krijgen op het pleintje dan te volgen op de OW...
Eens de oefeningen gekend zijn is het idd relax, de tijd op het privaat terrein, dan is het uiteindelijk enkel nog wat oefenen voor de kandidaat.. .


Maar uiteindelijk kan je de twee niet echt vergelijken, beide lessen kunnen tamelijk intensief zijn, of net relax.. het ligt er net aan wat voor kandidaat er op de motor zit...
 
Dat zijn meestal ook de rijscholen waar één instructeur zich moet bezighouden met meer dan één kandidaat..

"it's all about the money"
Zijn er rijscholen die maar 1 leerling mee nemen dan? (motor).
Ik ken er hier geen, zuidwest brabant niet en zeeland niet.
Allen nemen er 2 mee wat ook prima kan is mijn ervaring, die van mijn broertje, beste maat en vrouw.
Allemaal met 2en gelest met 1 instructeur. Het is juist goed vind ik.... want je kunt heel goed leren van de medeleerling door er achter te rijden en te luisteren naar de op- en aanmerkingen die de instructeur maakt.
 
  • Eens
Waarderingen: Lert
Zijn er rijscholen die maar 1 leerling mee nemen dan? (motor).
Ik ken er hier geen, zuidwest brabant niet en zeeland niet.
Allen nemen er 2 mee wat ook prima kan is mijn ervaring, die van mijn broertje, beste maat en vrouw.
Allemaal met 2en gelest met 1 instructeur. Het is juist goed vind ik.... want je kunt heel goed leren van de medeleerling door er achter te rijden en te luisteren naar de op- en aanmerkingen die de instructeur maakt.
Ik heb een tijd bij een rijschool gewerkt waarbij voor AVB les ik soms 4 leerlingen had en AVD 2 leerlingen. Nu werk ik voor mezelf, en ik geef alleen 1 op 1 les. Met meerdere leerlingen moet je toch je aandacht verdelen. Merk zelf als ik 1 op 1 les geef, dat de leerling uiteindelijk minder lessen nodig hebben. Dus win/win situatie. Ik tevreden leerlingen, en leerlingen minder lessen nodig.

Eerlijkheidshalve vermeld ik er ook wel bij dat mijn lesprijs per uur 5-7 euro duurder is als rijscholen hier uit de buurt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een tijd bij een rijschool gewerkt waarbij voor AVB les ik soms 4 leerlingen had.
4 vind ik persoonlijk wel veel.
Dan moet je erg je aandacht verdelen lijkt mij.
Mijn instructeur let op de kleinste details, bij AVB namen we ook echt de tijd, als een oefening niet lukte, om precies uit te zoeken waar het aan lag.
Dat zal wel lastiger zijn met 4 personen in 1 uur tijd.
 
Dat haalde ik niet uit je bericht... en het gaat hier toch over motorrijlessen? 🤔


Maar idd, 10u per dag lijkt mij echt overkill, al ken ik rijscholen waar dit in drukke periodes wel eens voorkomt.
Dat zijn meestal ook de rijscholen waar één instructeur zich moet bezighouden met meer dan één kandidaat..

"it's all about the money"
Inderdaad zijn er heel veel leerlingen die er het geld niet voor over hebben om enkel individueel les te hebben.
 
Zijn er rijscholen die maar 1 leerling mee nemen dan? (motor).

Tuurlijk, al moet je zo'n dingen wel op voorhand vragen...
Velen komen hier niet open voor uit voor dat je gaat inschrijven.


Allen nemen er 2 mee wat ook prima kan is mijn ervaring, die van mijn broertje, beste maat en vrouw.
Allemaal met 2en gelest met 1 instructeur. Het is juist goed vind ik.... want je kunt heel goed leren van de medeleerling door er achter te rijden en te luisteren naar de op- en aanmerkingen die de instructeur maakt.


Alles kan, maar uiteindelijk is het een rekensom van de rijschool.. Gemiddeld uurtarief zit in BE rond de 80€ per uur. De rekening is snel gemaakt denk ik?


Persoonlijk sta ik er niet achter, toch zeker niet voor de eerste lessen.

Stel, je schrijft je in voor motorrijlessen maar je hebt al ervaring met een schakelbromfiets of crossmotor..
De kandidaat die samen met jou de lessen gaat starten heef niets van ervaring...

Wie gaat hier de dupe van zijn denk je? Welk van de twee kandidaten gaat het meeste aandacht opeisen van de instructeur?
En toch betalen beide kandidaten evenveel...

Dat je na de eerste lessen eens twee kandidaten die ongeveer op hetzelfde niveau zitten samen gaat zetten is allemaal prima.
Maar het zou niet standaard mogen zijn vanaf les één!
 
Inderdaad zijn er heel veel leerlingen die er het geld niet voor over hebben om enkel individueel les te hebben.

De rijscholen die effectief een goedkoper tarief aanbieden om te lessen per twee zijn dun gezaaid hoor..

Bij ons betaal je net zoveel als op een ander, terwijl je bij ons één op één les krijgt en bij die ander per twee moet lessen. 🤷‍♂️

it's all about the money slaat eerder op de inkomsten van de rijschool, niet zozeer op de lesser.
 
Persoonlijk sta ik er niet achter, toch zeker niet voor de eerste lessen.

Stel, je schrijft je in voor motorrijlessen maar je hebt al ervaring met een schakelbromfiets of crossmotor..
De kandidaat die samen met jou de lessen gaat starten heef niets van ervaring...

Wie gaat hier de dupe van zijn denk je? Welk van de twee kandidaten gaat het meeste aandacht opeisen van de instructeur?
En toch betalen beide kandidaten evenveel...

Dat je na de eerste lessen eens twee kandidaten die ongeveer op hetzelfde niveau zitten samen gaat zetten is allemaal prima.
Maar het zou niet standaard mogen zijn vanaf les één!
Dan is dat een rijschool die het niet slim aanpakt.

De rijschool waar ik heb gelest, EN die waar mijn vrouw heeft gelest deden eerst een intake.
Die intake kost geld (soort proefles dus), maar als je vervolgens daar gaat lessen, krijg je die prijs weer in korting op de les kosten (en is de intake dus eigenlijk gratis).
Adhv die intake wordt je "gekoppeld" aan een les-maatje wat dus ongeveer "net zo goed" (of slecht :P ) is op dat moment. Ook kijken ze naar hoe snel je dingen op pikte tijdens die intake, want een snelle leerling wordt niet gekoppeld aan een trage (klinkt oneerbiedig, maar is even om het maar een naam te geven)

Het is de bedoeling dat je eigenlijk altijd met hetzelfde maatje rijdt, soms kan dit niet, maar over het algemeen wel.

Mocht tijdens het lessen het verschil tussen de leerlingen te groot worden, wordt je ingepland met een ander maatje......

Mijn vrouw heeft veel geleerd van haar maatje, en haar maatje veel van haar. Regelmatig was het door de instructeur:
Zie je wat hij doet? zie je wat daar fout aan is? Dat doe jij namelijk ook.....
als je een ander iets ziet doen zie je sneller wat er fout is dan wanneer je dit zelf doet. Dit is mijn ervaring, en ook de mening van de rijinstructeur die ik had, en ook mijn vrouw had (niet dezelfde rijschool). En daarom doen zij het op bovenstaande manier.
Op deze manier hoef je ook niet heel vaak onderweg te stoppen om een situatie te bespreken. Want na de les bespreken is ook niet handig, want dan weet je niet altijd meer wat de situatie precies was.

maar goed, er zijn meerdere wegen naar rome.... ieder doet het op zijn of haar eigen manier.
het belangrijkste is dat je het rijbewijs haalt en dat je tevreden bent :)
Maar om te zeggen dat met 2 leerlingen rijden alleen maar om het geld gaat bijvoorbeeld, dat vind ik echt te ver gaan.
 
Tuurlijk, al moet je zo'n dingen wel op voorhand vragen...
Velen komen hier niet open voor uit voor dat je gaat inschrijven.





Alles kan, maar uiteindelijk is het een rekensom van de rijschool.. Gemiddeld uurtarief zit in BE rond de 80€ per uur. De rekening is snel gemaakt denk ik?
Dat zijn prijzen die je nederland niet ziet, hier in NL liggen de prijzen (in mijn omgeving) tussen de 58-68 euro.
 
Maar om te zeggen dat met 2 leerlingen rijden alleen maar om het geld gaat bijvoorbeeld, dat vind ik echt te ver gaan.

Dat mag jij vinden... en als je tussen de lijnen leest zal je ook wel gemerkt hebben dat ik het in sommige omstandigheden wel vind kunnen dat er twee lessers samen geplaatst kunnen worden...

Maar ik spreek uit ervaring in de rijschoolwereld.. en geloof mij vrij... niet iedere rijschool werkt op de manier zoals jij ze beschrijft met die intake les..

En dan is 1+1 gewoon 2 hoor...
160€ per uur binnensteken of 80€ per uur en één op één lessen. 🤷‍♂️

Maar los van dat, met het systeem zoals jij het beschrijft vind ik het al niet zo erg.
Zelfs al zou ik kunnen lessen per twee op éénzelfde niveau, dan nog zou ik liefst de volledige aandacht krijgen van mijn instructeur, toch zeker de allereerste lessen waar alles nog aangeleerd moet worden.

Maar ok, iedereen heeft hier z'n eigen kijk op, geen probleem.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn prijzen die je nederland niet ziet, hier in NL liggen de prijzen (in mijn omgeving) tussen de 58-68 euro.

In NL is nog meer anders..

Hier les je minimum 9u, en dan mag je een proef doen op het plein.
Of je lest minimum 12u en je kan een volledige proef doen.

Uit ervaring kan ik vertellen dat we toch 90% van de kandidaten klaar krijgen om te slagen op 12u... maar als we moeten gaan verdelen over twee kandidaten of meer vrees ik dat dit percentage gaat zakken.
 
Het geheim is dat je moet uitgaan van wat je ziet, en niet wat je denkt te zien. Soms ben je zo gespannen met een vraag of situatie bezig, dat je bang bent om iets te missen. Dus geen eigen interpertatie aangeven, maar een oordeel vellen op wat je ziet. Als je voorbeelden hebt mag je die best met me delen, zal ik er eens naar kijken.
(alle oefen examens goed hebben wil ook niks zeggen)

Ja de spanning is een extra factor, alhoewel poging 2 een stuk relaxter ging. Vraagstellingen die me laten twijfelen:

Situatie:
Gelijkwaardig kruispunt waarbij ik rechts wil af slaan met een fietssuggestie strook aan mijn rechterkant. In afbeelding rijdt de motor op de suggestie strook echter geen overig verkeer.

Vraag:
Mag je voorsorteren? Ja of Nee

Mijn gedachtegang:
Nee (maar wel als je de doorstroming bevorderd) Uiteindelijk antwoord nee gekozen.


Ik neem een paar dagen rust van de theorie en ga voor de poging van dinsdag a.s. eens minder intensief met de materie bezig zijn. Te, is ook niet goed merk ik.
 
Situatie:
Gelijkwaardig kruispunt waarbij ik rechts wil af slaan met een fietssuggestie strook aan mijn rechterkant. In afbeelding rijdt de motor op de suggestie strook echter geen overig verkeer.

Vraag:
Mag je voorsorteren? Ja of Nee

Mijn gedachtegang:
Nee (maar wel als je de doorstroming bevorderd) Uiteindelijk antwoord nee gekozen.
Nee je mag niet voorsorteren, want je wilt je "breed" houden met een motor. Je wilt niet dat overige weggebruikers je in gaan halen. Beschreven situatie is meestal dan 50/60km weg. Ik wil dan niet dat automobilisten me met 60km (werkelijkheid snelheid +70km) mij voorbij gaan omdat ik rechts voorsorteer. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan