Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ja de spanning is een extra factor, alhoewel poging 2 een stuk relaxter ging. Vraagstellingen die me laten twijfelen:

Situatie:
Gelijkwaardig kruispunt waarbij ik rechts wil af slaan met een fietssuggestie strook aan mijn rechterkant. In afbeelding rijdt de motor op de suggestie strook echter geen overig verkeer.

Vraag:
Mag je voorsorteren? Ja of Nee

Mijn gedachtegang:
Nee (maar wel als je de doorstroming bevorderd) Uiteindelijk antwoord nee gekozen.


Ik neem een paar dagen rust van de theorie en ga voor de poging van dinsdag a.s. eens minder intensief met de materie bezig zijn. Te, is ook niet goed merk ik.
Heel veel succes gewenst!

Ik had zelf ook enorm veel moeite met de theorie maar heb voor een snel geslaagd cursus gekozen toen wel geslaagd
 
Ja de spanning is een extra factor, alhoewel poging 2 een stuk relaxter ging. Vraagstellingen die me laten twijfelen:

Situatie:
Gelijkwaardig kruispunt waarbij ik rechts wil af slaan met een fietssuggestie strook aan mijn rechterkant. In afbeelding rijdt de motor op de suggestie strook echter geen overig verkeer.

Vraag:
Mag je voorsorteren? Ja of Nee

Mijn gedachtegang:
Nee (maar wel als je de doorstroming bevorderd) Uiteindelijk antwoord nee gekozen.


Ik neem een paar dagen rust van de theorie en ga voor de poging van dinsdag a.s. eens minder intensief met de materie bezig zijn. Te, is ook niet goed merk ik.
Antwoord is ja. Suggestie strook is gewoon gekleurd asfalt zonder betekenis. Dus gewoon voorsorteren. Daarmee voorkom je ook dat een fietser je rechts kan inhalen en die je dan voorrang moet geven.

Is met de eauteau ook zo.
 
it's all about the money slaat eerder op de inkomsten van de rijschool, niet zozeer op de lesser.
Ik kan ze de kost niet geven wie vooral naar de kosten kijkt om zijn / haar rijschool te kiezen.

Daarnaast: er is best veel jeugd dat pas laat op de dag (na 17:00 uur) kan of wil lessen.
Nou, wie gaat hen uitleggen dat ze dat beter niet moeten doen?

Kip - ei. Zeg het maar wie het eerst was.
 
Ik kan ze de kost niet geven wie vooral naar de kosten kijkt om zijn / haar rijschool te kiezen.

Klopt, maar de keuze van de rijschool is ook iets wat slechts éénmalig dient te gebeuren..
Velen beseffen niet dat er nogal wat verschil kan zitten tussen twee rijscholen. Een rijschool is een rijschool he... een verplicht nummertje.

De goedkoopste is niet altijd de beste keuze helaas...

Ik geef iedereen altijd de raad om op voorhand te vragen of de rijschool beschikt over een eigen terrein, en of er één op één les gegeven kan worden.
En dan pas de prijs vergelijken...



Daarnaast: er is best veel jeugd dat pas laat op de dag (na 17:00 uur) kan of wil lessen.
Nou, wie gaat hen uitleggen dat ze dat beter niet moeten doen?

Daar is niets mis mee, toch?

Ik werk op zelfstandige basis voor een erkende rijschool en nogal flexibel, sta dikwijls ook op zondag op het plein.
 
Ik geef iedereen altijd de raad om op voorhand te vragen of de rijschool beschikt over een eigen terrein, en of er één op één les gegeven kan worden.
Ik vond het eigen terrein achteraf overgewaardeerd. Het was niet beter dan op openbaar terrein oefenen.
Een goede instructeur daarentegen is goud waard. Die er echt plezier in heeft om motorrijders op te leiden.
 
Ik vond het eigen terrein achteraf overgewaardeerd. Het was niet beter dan op openbaar terrein oefenen.
Een goede instructeur daarentegen is goud waard. Die er echt plezier in heeft om motorrijders op te leiden.

De combinatie doet het 'm...

Privé terrein vs openbaar terrein.. ik heb beide gedaan.
In de ene rijschool rolde ik de motor uit de garage en ik stond op straat.. best spannend om daar met iemand te beginnen die nog nooit gereden had. Was altijd een beetje behelpen.
Om de kegels uit te plaatsen op een terrein waar ik de examenproeven kon opstellen moest ik ook een stukje rijden. Uiteindelijk moet er ook op de OW geoefend worden, dus het kon allemaal wel.. maar als ik nu zie wat een gigantisch voordeel ik heb op een eigen privé terrein waar alle kegels gewoon blijven staan..

De tijdswinst alleen al.. ;)
 
Stel, je schrijft je in voor motorrijlessen maar je hebt al ervaring met een schakelbromfiets of crossmotor..
De kandidaat die samen met jou de lessen gaat starten heef niets van ervaring...

Wie gaat hier de dupe van zijn denk je? Welk van de twee kandidaten gaat het meeste aandacht opeisen van de instructeur?
En toch betalen beide kandidaten evenveel...
Ik denk dat je ervan uitgaat dat de kandidaat met ervaring de dupe is.
In mijn geval was het andersom. Ik was degene met nul ervaring en delfde altijd het onderspit. Want de instructeur vond het veel leuker om zich bezig te houden met mensen die al konden rijden. 8)7
In de ene rijschool rolde ik de motor uit de garage en ik stond op straat.. best spannend om daar met iemand te beginnen die nog nooit gereden had.
Ik werd meteen de straat op geschopt, met nul ervaring. Gewoon doen. 8)7 Lekker veilig voor jezelf en de andere verkeersdeelnemers.

Maar ik moet me nu niet meer gaan opwinden, want mijn bloed begint weer te koken als ik aan die pipo denk. :+
Ik heb daar ook maar drie lessen gehad en toen hield ik het voor gezien. :W
P.S. En het was nog duur ook. 60 Euro voor 60 minuten duo les terwijl ik nu 83 Euro voor 90 minuten één op één les betaal.
 
Ja de spanning is een extra factor, alhoewel poging 2 een stuk relaxter ging. Vraagstellingen die me laten twijfelen:

Situatie:
Gelijkwaardig kruispunt waarbij ik rechts wil af slaan met een fietssuggestie strook aan mijn rechterkant. In afbeelding rijdt de motor op de suggestie strook echter geen overig verkeer.

Vraag:
Mag je voorsorteren? Ja of Nee

Mijn gedachtegang:
Nee (maar wel als je de doorstroming bevorderd) Uiteindelijk antwoord nee gekozen.


Ik neem een paar dagen rust van de theorie en ga voor de poging van dinsdag a.s. eens minder intensief met de materie bezig zijn. Te, is ook niet goed merk ik.
Bij het theorie examen is het antwoord hierop ja. Je mag hier voorsorteren. In de praktijk wil je je echter zo opstellen dat er geen ander voertuig zich naast je kan positioneren, dus hou je gewoon het midden van je rijstrook of weghelft aan.
 
Bij het theorie examen is het antwoord hierop ja. Je mag hier voorsorteren. In de praktijk wil je je echter zo opstellen dat er geen ander voertuig zich naast je kan positioneren, dus hou je gewoon het midden van je rijstrook of weghelft aan.
Het verschil tussen 'mag' en 'is het slim'. Ze vragen 'mag' dus antwoord je die vraag.
 
Ik denk dat je ervan uitgaat dat de kandidaat met ervaring de dupe is.
In mijn geval was het andersom. Ik was degene met nul ervaring en delfde altijd het onderspit. Want de instructeur vond het veel leuker om zich bezig te houden met mensen die al konden rijden. 8)7

Ik werd meteen de straat op geschopt, met nul ervaring. Gewoon doen. 8)7 Lekker veilig voor jezelf en de andere verkeersdeelnemers.

Maar ik moet me nu niet meer gaan opwinden, want mijn bloed begint weer te koken als ik aan die pipo denk. :+
Ik heb daar ook maar drie lessen gehad en toen hield ik het voor gezien. :W
P.S. En het was nog duur ook. 60 Euro voor 60 minuten duo les terwijl ik nu 83 Euro voor 90 minuten één op één les betaal.
De prijs zegt niet alles,
een privé oefenplaats zegt niet alles,
een ZZP’er of een instructeur in loondienst,
één op één of duo lessen… zegt niet alles…
Het is wat @A.S.Moto zei;
de combinatie maakt ‘t ‘m.
Waarbij de instructeur de belangrijkste factor is.

Mijn leerlingen zeg ik na de intake les ALTIJD:
Als je een instructeur of instructrice krijgt waar je geen klik mee hebt, geef dat aan op kantoor.
Die plannen je dan in bij een ander.
Want les krijgen van iemand waarvan je een steen in je maag krijgt… :N
dat worden lange en vervelende lessen.
 
Bij het theorie examen is het antwoord hierop ja. Je mag hier voorsorteren. In de praktijk wil je je echter zo opstellen dat er geen ander voertuig zich naast je kan positioneren, dus hou je gewoon het midden van je rijstrook of weghelft aan.


En toch sorteer ik ook voor als ik rechtsaf ga slaan en rij ik over zo'n fietssuggestiestrook...

Als ik dat doe tijdens het afslaan ga ik er op deze manier voor zorgen dat er niet ineens een bromfiets of speed pedelec naast me zit net voor ik wil afslaan.

En als we stilstaan, wil ik alleen dat er geen ander voertuig naast me kan komen te staan wanneer ik rechtdoor rij... en dan zal ik m'n plaats wel opeisen in het midden van de weg, als ik links of rechts ga afslaan sta ik altijd aan de kant waarheen ik heen wil... dan lig ik er echt niet wakker van dat er een voertuig naast me kan komen staan hoor.
 
De prijs zegt niet alles,
een privé oefenplaats zegt niet alles,
een ZZP’er of een instructeur in loondienst,
één op één of duo lessen… zegt niet alles…
Het is wat @A.S.Moto zei;
de combinatie maakt ‘t ‘m.
Waarbij de instructeur de belangrijkste factor is.

Mijn leerlingen zeg ik na de intake les ALTIJD:
Als je een instructeur of instructrice krijgt waar je geen klik mee hebt, geef dat aan op kantoor.
Die plannen je dan in bij een ander.
Want les krijgen van iemand waarvan je een steen in je maag krijgt… :N
dat worden lange en vervelende lessen.
Klopt als een bus.
 
En toch sorteer ik ook voor als ik rechtsaf ga slaan en rij ik over zo'n fietssuggestiestrook...

Als ik dat doe tijdens het afslaan ga ik er op deze manier voor zorgen dat er niet ineens een bromfiets of speed pedelec naast me zit net voor ik wil afslaan.

En als we stilstaan, wil ik alleen dat er geen ander voertuig naast me kan komen te staan wanneer ik rechtdoor rij... en dan zal ik m'n plaats wel opeisen in het midden van de weg, als ik links of rechts ga afslaan sta ik altijd aan de kant waarheen ik heen wil... dan lig ik er echt niet wakker van dat er een voertuig naast me kan komen staan hoor.
Kijk, verschillende meningen door verschillende personen. Zonder de daadwerkelijke situatie te zien blijft het gissen... ik heb even de "bijbel" erbij gepakt voor NL instructeurs "Rijprocedure A" uitgegeven door het CBR staat:

Voorsorteren is vereist in situaties waarbij door niet voorsorteren:

-een onveilige situatie ontstaat of kan ontstaan

-een vlotte doorstroming van het verkeer wordt of kan worden belemmerd.

Ga bij het voorsorteren niet te dicht langs een stoeprand, wegas of andere obstakels. Moet je voorsorteren op een voorsorteerstrook waarop pijlen zijn aangebracht, ga dan niet over de lengterichting van deze pijlen. Zijn er geen pijlen aangebracht voorkom dan dat een ander voertuig je kan inhalen op de strook waar je rijdt of staat.
 

Bijlagen

  • voorsorteren.jpg
    voorsorteren.jpg
    164,7 KB · Weergaven: 1
Staat dus netjes beschreven zoals ik het ook zie.. en mee geef aan de kandidaat motorrijders..

Dus ook enkel als er een voorsorteerstrook is zal ik ook op die manier mijn positie kiezen dat ze mij op die strook niet meer kunnen inhalen. (of naast me komen te staan)
Als ik op een gewone rijstrook rij, zal ik altijd een soort van voorsorteren toepassen als ik links of rechts wil afslaan, zonder hierin te overdrijven en tegen de stoeprand te gaan rijden, of op de eventueel vervuilde strook rechts van de rijbaan.

Maar je hebt gelijk, zo'n dingen worden heel moeilijk om te bespreken op een forum, maar moet je doen in realiteit en bij verschillende toepassingen.
 
Gisteren zijn mijn vrouw en ik allebei geslaagd voor onze AVB, bij de eerste poging! Ik had zelf 0 fout, maar mijn vrouw ging iets minder vlot en maakte een paar fouten die ze normaal niet maakt, dus kan je nagaan wat zenuwen met je doen. Ze was dan ook best zenuwachtig :P. Maar geslaagd is geslaagd, dus we waren allebei super blij. Ik hoefde alles maar 1 keer te doen, dus ik was zo snel klaar dat ik niet kon geloven toen de examinator in Leusden zei dat ik geslaagd was. Ik had dan ook niet meegeteld met de oefeningen. 15 januari mogen mijn vrouw en ik afrijden voor AVD.

Ze hebben daar in Leusden zo'n kleine parkeerplaats tot hun beschikking, dat de vertragingsoefening en halve draai niet eens waren opgesteld :P. Op zich wel jammer, want de vertragingsoefening vind ik heel makkelijk en de halve draai is ook makkelijker dan een 8.

Overigens wij lessen hier ook altijd in groepjes van 2 bij onze rijschool. Bevalt mij prima hoor. Ik zag ergens staan dat sommige rijscholen ook 4 leerlingen meenemen? Ik dacht dat het wettelijk maar 2 per rijinstructeur mag zijn?
 
Gisteren zijn mijn vrouw en ik allebei geslaagd voor onze AVB, bij de eerste poging! Ik had zelf 0 fout, maar mijn vrouw ging iets minder vlot en maakte een paar fouten die ze normaal niet maakt, dus kan je nagaan wat zenuwen met je doen. Ze was dan ook best zenuwachtig :P. Maar geslaagd is geslaagd, dus we waren allebei super blij. Ik hoefde alles maar 1 keer te doen, dus ik was zo snel klaar dat ik niet kon geloven toen de examinator in Leusden zei dat ik geslaagd was. Ik had dan ook niet meegeteld met de oefeningen. 15 januari mogen mijn vrouw en ik afrijden voor AVD.

Ze hebben daar in Leusden zo'n kleine parkeerplaats tot hun beschikking, dat de vertragingsoefening en halve draai niet eens waren opgesteld :P. Op zich wel jammer, want de vertragingsoefening vind ik heel makkelijk en de halve draai is ook makkelijker dan een 8.

Overigens wij lessen hier ook altijd in groepjes van 2 bij onze rijschool. Bevalt mij prima hoor. Ik zag ergens staan dat sommige rijscholen ook 4 leerlingen meenemen? Ik dacht dat het wettelijk maar 2 per rijinstructeur mag zijn?
Gefeliciteerd!

Hier in de regio arnhem lessen ze ook het meest met 2 leeringen
 
  • Leuk
Waarderingen: Rows
Overigens wij lessen hier ook altijd in groepjes van 2 bij onze rijschool. Bevalt mij prima hoor. Ik zag ergens staan dat sommige rijscholen ook 4 leerlingen meenemen? Ik dacht dat het wettelijk maar 2 per rijinstructeur mag zijn?
Bij AVB oefeningen mag een instructeur tegenlijk aan 4 leerlingen les geven, Bij AVD max 2 leerlingen. Dus je hebt als rijschool een uitdaging als rijschool als je geen eigen terrein hebt.
 
Dan moet je al op je eigen terrein afspreken idd, want er met 4 heen rijden kan dan al niet. Mijn rijschool heeft geen eigen terrein, maar wel genoeg mogelijkheden hier in de buurt. Ik kom zelf uit Culemborg, maar ik les in Houten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan