Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Hier worden alle oefeningen nodig voor het examen PT voldoende geoefend zodat we wanneer we op examen gaan we ook 99% zeker zijn dat de kandidaten hierop gaan slagen.

Alles buiten die standaardoefeningen kan je als kandidaat toch voorleggen aan je instructeur? Vragen kost niets.
Ik vind het altijd leuk als een kandidaat z'n basisoefeningen snel onder de knie heeft, dan kunnen we dieper ingaan op al de rest.


Langs de andere kant, het motorrijden begint nog maar eens je dat rijbewijs op zak hebt he... er zijn meer dan voldoende mogelijkheden om bij te scholen.
Je moet er wel voor open staan en willen betalen voor die cursussen natuurlijk..

Ik rij +30 jaar met de motor en ben nog steeds niet vies van extra opleidingen.. doe er toch minstens één per jaar.

Maar PT zit geen enkele oefening in remmen in bochten.
Je moet 2 keer de grote bocht nemen tegen 30km/u, zou beter zijn als je 1 van die keren volledig moet stoppen halverwege die bocht, kan je gelijk ook vertrekken en accelereren uit een bocht testen. Anders is het niet makkelijk om 50km/u te halen door dat poortje.

Eens dat je kan vragen aan de instructeur maar ikzelf bv was daar niet mee bezig op dat moment.
Heb dan ook wel enkele maanden met L rondgereden na PT, en OW zelfstandig afgelegd zonder de rijschool. Maar die paar lessen OW die ik had kwam remmen in bochten niet ter sprake. Wel de ideale lijn, kijktechniek en andere zaken, maar niet remmen.
Besefte pas na enige tijd zelfstandig rijden waarom ik bochten nogal "spannend" vond, was omdat ik niet zelfzeker genoeg was over het kunnen remmen tot stilstand in de bocht.

Sowieso ga ik nog wat opleidingen volgen en circuitdoop, vind beheersingsoefening eigenlijk wel leuk. Probeer zelf altijd wel even wat trage manoeuvres te doen op een parkeerterrein, maar met professionele begeleiding altijd wel beter.
 
Gisteren tijdens mijn AVD les, geleerd om tussen de file door te rijden op de snelweg. Instructeur reed in dit geval voorop. Wel gaaf om te doen en wat is het eigenlijk lekker om dan (bijna) niet meer stil te hoeven staan in een file!!. Mijn voorstel om met een wheelie langs te file te rijden vond mijn instructeur iets minder...... :+
 
Gisteren tijdens mijn AVD les, geleerd om tussen de file door te rijden op de snelweg. Instructeur reed in dit geval voorop. Wel gaaf om te doen en wat is het eigenlijk lekker om dan (bijna) niet meer stil te hoeven staan in een file!!. Mijn voorstel om met een wheelie langs te file te rijden vond mijn instructeur iets minder...... :+
Gelukkig maar dan dat je een instructeur bij je had! :Y
 
Maar PT zit geen enkele oefening in remmen in bochten.

Klopt, maar er zit mi meer dan voldoende "basis" in de oefeningen die nu uitgevoerd moeten worden.
Jij maakt er nu een punt van, van dat remmen in een bocht, een ander heeft misschien weer iets anders waar hij/zij van vindt dat er extra aandacht aan besteed moeten worden.
09/12u is al niet al teveel... vrees dat wanneer je alle mogelijke handelingen aan bod moet laten komen we niet meer toe gaan komen met het urenpakket...


Besefte pas na enige tijd zelfstandig rijden waarom ik bochten nogal "spannend" vond, was omdat ik niet zelfzeker genoeg was over het kunnen remmen tot stilstand in de bocht.

Eerlijk gezegd hou ik me daar standaard ook niet mee bezig, omdat we normaal gezien niet gaan remmen in een bocht, of dit toch trachten te vermijden.
Maar is sta altijd open voor extra vragen of aandachtspunten van de kandidaten, misschien dat ik wel eens bekijk om zo'n remproef in een bocht wel ergens mee te nemen.

Tijdens bijscholingen is het wel al eens aan bod gekomen, maar dat werd dan meer aangepakt als een noodstop in een bocht..
Daarom.. er zijn massa's mogelijkheden om u bij te scholen, en zo te lezen sta je er voor open ook.. dus DOEN!

www.motortraining.be -- bekijk daar zeker hun gymkana opleiding eens van, een aanrader! (Kempense bochtenstage ook al gedaan bij hun, ook leuk)
www.clubmot.be -- zij doen circuitdagen op Mettet, heel interessant om op een veilige manier uw bochtentechniek wat aan te scherpen
www.readytoride.be -- ism VSV, en aan een heel scherpe prijs een heel dagprogramma, inclusief ontbijt en lunch

En last but not least, de dag van de motorrijder in het voorjaar. Gratis deelname! Als je de mogelijkheid hebt, zeker inschrijven bij de Politie van Antwerpen. Veel fijne oefeningen met de juiste ondersteuning!
 
Klopt, maar er zit mi meer dan voldoende "basis" in de oefeningen die nu uitgevoerd moeten worden.
Jij maakt er nu een punt van, van dat remmen in een bocht, een ander heeft misschien weer iets anders waar hij/zij van vindt dat er extra aandacht aan besteed moeten worden.
09/12u is al niet al teveel... vrees dat wanneer je alle mogelijke handelingen aan bod moet laten komen we niet meer toe gaan komen met het urenpakket...




Eerlijk gezegd hou ik me daar standaard ook niet mee bezig, omdat we normaal gezien niet gaan remmen in een bocht, of dit toch trachten te vermijden.
Maar is sta altijd open voor extra vragen of aandachtspunten van de kandidaten, misschien dat ik wel eens bekijk om zo'n remproef in een bocht wel ergens mee te nemen.

Tijdens bijscholingen is het wel al eens aan bod gekomen, maar dat werd dan meer aangepakt als een noodstop in een bocht..
Daarom.. er zijn massa's mogelijkheden om u bij te scholen, en zo te lezen sta je er voor open ook.. dus DOEN!

www.motortraining.be -- bekijk daar zeker hun gymkana opleiding eens van, een aanrader! (Kempense bochtenstage ook al gedaan bij hun, ook leuk)
www.clubmot.be -- zij doen circuitdagen op Mettet, heel interessant om op een veilige manier uw bochtentechniek wat aan te scherpen
www.readytoride.be -- ism VSV, en aan een heel scherpe prijs een heel dagprogramma, inclusief ontbijt en lunch

En last but not least, de dag van de motorrijder in het voorjaar. Gratis deelname! Als je de mogelijkheid hebt, zeker inschrijven bij de Politie van Antwerpen. Veel fijne oefeningen met de juiste ondersteuning!

Heel bruikbare tips, bedankt!
 
Goedemorgen,

Misschien gekke vraag, maar stel hem lekker toch!

6 december moet ik op voor m'n AVD.
Mijn instructrice geeft tijdens het lessen (uiteraard) veel tekst en uitleg daar waar nodig.

Maar hebben jullie nog tips voor het daadwerkelijke examen?
Ik merk aan mezelf dat ik ´´te braaf´´ wil zijn tijdens het rijden.
Maar wat zijn nou echt punten waarop je kan zakken? buiten de logische dingen zoals veiligheid, kijkgedrag en regels volgen om.

Alvast bedankt!
 
Mijn instructeur geeft aan, Vlot rijden, je ruimte pakken, niet achter busjes, aanghangers, vrachtwagens en/of lesauto's blijven plakken indien mogelijk. Zei ik al vlot rijden? Op de snelweg rij ik ook rustig dik 120 als ik mijn ruimte wil pakken en ik durf zelfs korstondig de 130 aan te tikken mocht dat nodig zijn. Ook binnen de bebouwde kom rij ik stevig door tot max ca 10 km boven de toegestane snelheid. Behalve bij scholen, woonerven en onoverzichtelijke kruisingen en bochten doe ik natuurlijk rustig aan. Bij onoverzichtelijke situaties tik ik altijd ff mijn voetrem aan, zodat straks een examinator ook goed ziet dat ik afrem, ook al is afremmen op de motor alleen al voldoende. Ook bewaar ik meer afstands dan dat ik met mijn auto doe bijvoorbeeld.

Het zullen denk ik niet direct punten zijn waarop je per se zakt, maar allemaal bij elkaar laat je wel zien waar je mee bezig bent en pak je wat punten die bij een (klein) foutje toch de doorslag kunnen geven dat je alsnog geslaagd bent.

Hopelijk kan je er iets mee en er zijn hier ook motorinstructeurs op dit draadje actief die ontwijfeld betere input hebben.
 
Goedemorgen,

Misschien gekke vraag, maar stel hem lekker toch!

6 december moet ik op voor m'n AVD.
Mijn instructrice geeft tijdens het lessen (uiteraard) veel tekst en uitleg daar waar nodig.

Maar hebben jullie nog tips voor het daadwerkelijke examen?
Ik merk aan mezelf dat ik ´´te braaf´´ wil zijn tijdens het rijden.
Maar wat zijn nou echt punten waarop je kan zakken? buiten de logische dingen zoals veiligheid, kijkgedrag en regels volgen om.

Alvast bedankt!
Vergeet niet dat je een motor bent, dus: klein, snel, wendbaar en minder zichtbaar. Braaf doen is goed, maar de instructeur is van het CBR, niet het CJIB, hij (of zij) wil zien dat je veilig rijd en de voordelen van de motor benut. Goed vooruit kijken, anticiperen, het geen foutjes maken is minder belangrijk dan het veilig oplossen wanneer iets onverwachts gebeurd.
 
Mijn instructeur geeft aan, Vlot rijden, je ruimte pakken, niet achter busjes, aanghangers, vrachtwagens en/of lesauto's blijven plakken indien mogelijk. Zei ik al vlot rijden? Op de snelweg rij ik ook rustig dik 120 als ik mijn ruimte wil pakken en ik durf zelfs korstondig de 130 aan te tikken mocht dat nodig zijn. Ook binnen de bebouwde kom rij ik stevig door tot max ca 10 km boven de toegestane snelheid. Behalve bij scholen, woonerven en onoverzichtelijke kruisingen en bochten doe ik natuurlijk rustig aan. Bij onoverzichtelijke situaties tik ik altijd ff mijn voetrem aan, zodat straks een examinator ook goed ziet dat ik afrem, ook al is afremmen op de motor alleen al voldoende. Ook bewaar ik meer afstands dan dat ik met mijn auto doe bijvoorbeeld.

Het zullen denk ik niet direct punten zijn waarop je per se zakt, maar allemaal bij elkaar laat je wel zien waar je mee bezig bent en pak je wat punten die bij een (klein) foutje toch de doorslag kunnen geven dat je alsnog geslaagd bent.

Hopelijk kan je er iets mee en er zijn hier ook motorinstructeurs op dit draadje actief die ontwijfeld betere input hebben.
Ik ben het hiermee eens. Op mijn examen werd als kritiekpunt ook wel genoemd dat ik best wat vlotter mocht doorrijden hoewel ik echt niet achter vrachtwagens bleef plakken en zeker wel 105 reed waar 100 toegestaan was. 120/130 lijkt me dan weer wat hoog, maar bij het inhalen zeker mogelijk als het voor de veiligheid beter is.
 
Hier worden alle oefeningen nodig voor het examen PT voldoende geoefend zodat we wanneer we op examen gaan we ook 99% zeker zijn dat de kandidaten hierop gaan slagen.

Alles buiten die standaardoefeningen kan je als kandidaat toch voorleggen aan je instructeur? Vragen kost niets.
Ik vind het altijd leuk als een kandidaat z'n basisoefeningen snel onder de knie heeft, dan kunnen we dieper ingaan op al de rest.


Langs de andere kant, het motorrijden begint nog maar eens je dat rijbewijs op zak hebt he... er zijn meer dan voldoende mogelijkheden om bij te scholen.
Je moet er wel voor open staan en willen betalen voor die cursussen natuurlijk..

Ik rij +30 jaar met de motor en ben nog steeds niet vies van extra opleidingen.. doe er toch minstens één per jaar.
Heb nooit meer iets gevolgd, de realiteit is de beste leerschool. Tegenwoordig zit ik bij iedere auto die de voorrangsweg gaat oversteken waar ik op rijd al helemaal klaar om in de ankers te gaan. Lijkt wel of er steeds meer slapende bestuurders zijn tov vroeger. En beheersing op peil houden gaat vanzelf als je af en toe eens een bospad induikt :]
 
Goedemorgen,

Misschien gekke vraag, maar stel hem lekker toch!

6 december moet ik op voor m'n AVD.
Mijn instructrice geeft tijdens het lessen (uiteraard) veel tekst en uitleg daar waar nodig.

Maar hebben jullie nog tips voor het daadwerkelijke examen?
Ik merk aan mezelf dat ik ´´te braaf´´ wil zijn tijdens het rijden.
Maar wat zijn nou echt punten waarop je kan zakken? buiten de logische dingen zoals veiligheid, kijkgedrag en regels volgen om.

Alvast bedankt!
Ik werd vooraf door mijn instructeur al verteld, doorrijden! 60 waar je 50 mag en 125 waar je 120 mag (toen nog tenminste). Ook in de stad, stoplicht op oranje gas er op, niets zo irritant als een motor die vol in zijn ankers gaat voor een stoplicht met het gevaar een auto achter je te hebben die jou remactie niet red. Het leukste was daarna dat ik in mij oortje hoorde 'wacht ff bij het volgende stoplicht, we komen er aan' 😂
Niet dat het continue scheuren was maar gewoon vertrouwd doorrijden, laten zien dat je er bent in het verkeer maar wel veilig.
 
ja ik zeg ook altijd tegen mijn leerlingen, max snelheid plus 5-10% (sommige kijken je dan aan als een goudvis) als ik dan zeg 33-35 km waar je 30 mag, 55km waar je 50 mag enz. Dan valt het kwartje. 8-) . verder zeg ik niks
 
Goedemorgen,

Misschien gekke vraag, maar stel hem lekker toch!

6 december moet ik op voor m'n AVD.
Mijn instructrice geeft tijdens het lessen (uiteraard) veel tekst en uitleg daar waar nodig.

Maar hebben jullie nog tips voor het daadwerkelijke examen?
Ik merk aan mezelf dat ik ´´te braaf´´ wil zijn tijdens het rijden.
Maar wat zijn nou echt punten waarop je kan zakken? buiten de logische dingen zoals veiligheid, kijkgedrag en regels volgen om.

Alvast bedankt!
Bij zijstraten en bij het in de spiegels kijken opvallend je hoofd bewegen, zodat de examinator duidelijk kan zien dat je in de zijstraten en in je spiegels kijkt.
 
Mij is verteld (waarschijnlijk omdat hier mijn uitdagingen liggen):
- afstand houden, beter te veel dan te weinig
- besluitvaardig rijden, niet ineens denken oh shit toch liever deze rijstrook, oh nee toch niet
 
Heb nooit meer iets gevolgd, de realiteit is de beste leerschool.
Ieder zijn mening, ik kom er gerust voor uit dat ik veel beter ben beginnen rijden eens ik van die voortgezette opleidingen ben beginnen volgen.
On- en Offroad... het kan nooit kwaad om het eens van iemand anders dan "de realiteit" te horen, gedachten wisselen en misschien eens iets proberen waar je zelf nog niet op gekomen bent.

Ik geef les nu, maar probeer nog steeds zoveel mogelijk bij te scholen, motorrijden blijft een leerproces. Daag mezelf ook graag uit, en dan moet je gewoon oefenen...


Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk...

Tegenwoordig zit ik bij iedere auto die de voorrangsweg gaat oversteken waar ik op rijd al helemaal klaar om in de ankers te gaan.

Defensief rijden is goed, en groot gelijk dat je rekening houdt met verkeer dat jou voorrang dient te verlenen op kruispunten, maar hier mag je ook niet in gaan overdrijven...
 
Eens met Lert, Harvey en Ulbe...

Ik denk dat België en Nederland niet zo gek veel verschillend is voor dat examen op de OW.

Hier willen ze een veilige, maar vooral ook een vlotte motorrijder zien..
 
Terug
Bovenaan Onderaan