Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ieder zijn mening, ik kom er gerust voor uit dat ik veel beter ben beginnen rijden eens ik van die voortgezette opleidingen ben beginnen volgen.
On- en Offroad... het kan nooit kwaad om het eens van iemand anders dan "de realiteit" te horen, gedachten wisselen en misschien eens iets proberen waar je zelf nog niet op gekomen bent.

Ik geef les nu, maar probeer nog steeds zoveel mogelijk bij te scholen, motorrijden blijft een leerproces. Daag mezelf ook graag uit, en dan moet je gewoon oefenen...


Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk...



Defensief rijden is goed, en groot gelijk dat je rekening houdt met verkeer dat jou voorrang dient te verlenen op kruispunten, maar hier mag je ook niet in gaan overdrijven...
Daar ben ik het volledig mee eens, ik leer ook nog iedere dag bij, ik probeer toch nog ieder jaar een training te volgen, al is het alleen om te kijken hoe andere bepaalde dingen doen, Hoe mooi is als je instructeur verschillende "tools" hebt om iemand bepaalde vaardigheden bij te brengen. We zijn tenslotte niet allemaal hetzelfde, en leren allemaal op een andere manier.

Maar motorrijden, blijft oefenen en oefenen.... Maar dat maakt het ook leuk.... en gevoel dat je nooit klaar bent met leren!!!!
 
Weet niet hoe het in Nederland is, maar wat ik wel spijtig vond was dat er totaal geen aandacht is voor remtechniek in bochten bij de opleiding hier in BE.

Je leert wel de noodstop en precisiestop, maar dat is allemaal in rechte lijn. Uiteindelijk moet je zorgen dat je remt voor je de bocht ingaat, maar kan toch altijd zijn dat er in de bocht zelf iets opdoemt waardoor je tot stilstand moet remmen, uitwijken kan bv niet door tegenliggers. Hier wordt toch totaal geen aandacht aan besteed?

Remmen in een bocht als je leunt is toch heel anders dan in rechte lijn. Dan kan je niet gewoon alles dichtknijpen.
Ik denk dat dat de reden is waarom ik de eerste maanden op de weg niet geheel gerust was.
Dit weekend precies toch nog eens gaan oefenen op een parkeerterrein ofzo.
Remmen in een bocht is een vaardigheid die voor beginnende motorrijders wat hoog gegrepen is.
Kan wel in de basis voor de opleiding worden opgenomen. Maar wat @A.S.Moto ook al schreef;
Dan wordt de opleiding merkbaar langer en duurder.
Zelfs véél duurder, omdat het aantal valpartijen daarmee sterk zal toenemen. En al die schadegevallen zullen betaald moeten worden door de leerlingen.
En dat willen de meesten niet.
Dus remmen in bochten is heel erg belangrijk en goed voor je om een betere rijder te worden.
Bij de ADAC heb ik me dit laten leren.
 
Remmen in een bocht is een vaardigheid die voor beginnende motorrijders wat hoog gegrepen is.
Kan wel in de basis voor de opleiding worden opgenomen. Maar wat @A.S.Moto ook al schreef;
Dan wordt de opleiding merkbaar langer en duurder.
Zelfs véél duurder, omdat het aantal valpartijen daarmee sterk zal toenemen. En al die schadegevallen zullen betaald moeten worden door de leerlingen.
En dat willen de meesten niet.
Dus remmen in bochten is heel erg belangrijk en goed voor je om een betere rijder te worden.
Bij de ADAC heb ik me dit laten leren.

Ok, maar is een verschil tussen leren remmen in een gewone bocht aan 50km/u, of remmen in een scherpe bocht aan 70km/u waar je veel meer lean angle hebt. De basis zou er toch moeten inzitten bij de manoeuvres vind ik, nu is de precisiestop en noodstop gewoon rechtdoor aan 50km/u. Waarom niet een bocht aan 30km/u nemen en dan tot stilstand remmen? Zodat je tenminste de feeling hebt van hoe die reageert.

Ik weet nog dat ik het in het begin retespannend vond om rechtdoor die 50km/u te halen, leek verschrikkelijk snel. En dat remmen leek zo hard te gaan. Nu is dat natuurlijk heel anders :]
 
Ieder zijn mening, ik kom er gerust voor uit dat ik veel beter ben beginnen rijden eens ik van die voortgezette opleidingen ben beginnen volgen.
On- en Offroad... het kan nooit kwaad om het eens van iemand anders dan "de realiteit" te horen, gedachten wisselen en misschien eens iets proberen waar je zelf nog niet op gekomen bent.

Ik geef les nu, maar probeer nog steeds zoveel mogelijk bij te scholen, motorrijden blijft een leerproces. Daag mezelf ook graag uit, en dan moet je gewoon oefenen...


Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk...



Defensief rijden is goed, en groot gelijk dat je rekening houdt met verkeer dat jou voorrang dient te verlenen op kruispunten, maar hier mag je ook niet in gaan overdrijven...
Maar wat leer je er dan bij? Ik rij al 50 jaar maar veel bijleren heb ik niet gedaan.
 
Ok, maar is een verschil tussen leren remmen in een gewone bocht aan 50km/u, of remmen in een scherpe bocht aan 70km/u waar je veel meer lean angle hebt. De basis zou er toch moeten inzitten bij de manoeuvres vind ik, nu is de precisiestop en noodstop gewoon rechtdoor aan 50km/u. Waarom niet een bocht aan 30km/u nemen en dan tot stilstand remmen? Zodat je tenminste de feeling hebt van hoe die reageert.

Ik weet nog dat ik het in het begin retespannend vond om rechtdoor die 50km/u te halen, leek verschrikkelijk snel. En dat remmen leek zo hard te gaan. Nu is dat natuurlijk heel anders :]
Ik ben het met je eens.
Die opleidingen van, bijvoorbeeld, de ADAC zijn opbouwend vormgegeven.
Je kunt pas naar Level 2 of 3 indien je het voorgaande level hebt afgesloten.
Met als logische reden dat je pas verder kunt als je beschikt over voldoende kennis en vaardigheden.

Leerlingen die net voor hun AVD zijn geslaagd zouden er goed aan doen die voortgezette opleidingen te volgen.

Maar de basis opleiding is daar gewoon niet voor bedoeld.
 
Maar wat leer je er dan bij? Ik rij al 50 jaar maar veel bijleren heb ik niet gedaan.

Ik heb op "de dag van de motorrijder" nog motorrijders gezien die al heel lang met de motor rijden en vonden dat er niets meer bij te leren viel..
Totdat ik ze een noodstop zag maken... 😳


Als jij op die 50 jaar niet veel hebt bijgeleerd.. dan zit je nog op je begin-niveau? Beetje jammer, niet?
Bijleren doe je toch altijd wel een beetje? Of dat nu middels opleidingen is of door ervaring...



Soit, wil hier echt niet een discussie opstarten, en er zijn zat motorrijders die zonder bijscholingen ook best een stukje met de motor kunnen rijden..
Maar er zijn er net zoveel waarvan ik denk dat wat extra opleiding niet misplaatst zou zijn. 🤷‍♂️
 
Laatst bewerkt:
Ok, maar is een verschil tussen leren remmen in een gewone bocht aan 50km/u, of remmen in een scherpe bocht aan 70km/u waar je veel meer lean angle hebt.

Ik rij nu toch al meer dan 30 jaar met de motor.. vol in de remmen ben ik nog niet moeten gaan in een scherpe bocht tegen +70km/h.
Ik probeer mijn bochten in eerste plaats in te schatten dat ik net niet moet remmen... en als er dan toch een noodgeval in een bocht zou voordoen zou ik eerder trachten uit te wijken dan te moeten remmen..

Maar het kan he... heb dit al eens moeten toepassen tijdens een training... alleen... het komt normaal gezien niet zoveel voor dat je vol in de ankers moet gaan midden in een bocht...
 
Ik heb op "de dag van de motorrijder" nog motorrijders gezien die al heel lang met de motor rijden en vonden dat er niets meer bij te leren viel..
Totdat ik ze een noodstop zag maken... 😳


Als jij op die 50 jaar niet veel hebt bijgeleerd.. dan zit je nog op je begin-niveau? Beetje jammer, niet?
Bijleren doe je toch altijd wel een beetje? Of dat nu middels opleidingen is of door ervaring...



Soit, wil hier echt niet een discussie opstarten, en er zijn zat motorrijders die zonder bijscholingen ook best een stukje met de motor kunnen rijden..
Maar er zijn er net zoveel waarvan ik denk dat wat extra opleiding niet misplaatst zou zijn. 🤷‍♂️
Ik deed ik al na 3 maanden kneedown, met zelfgemaakte kneesliders. Stoppies en wheely's kon ik al op de brommer.

De esoterische voertuigbeheersing van instructeurs bestaat alleen in jullie fantasie.
 
Laatst bewerkt:
Het is voor de lesser, die zijn of haar rijbewijs wil halen nou niet echt gewenst op stoppies, wheely's en kneedowns te leren. Sterker nog, dat is totaal niet de bedoeling.
Maar laat maar hoor.
 
Het is voor de lesser, die zijn of haar rijbewijs wil halen nou niet echt gewenst op stoppies, wheely's en kneedowns te leren. Sterker nog, dat is totaal niet de bedoeling.
Maar laat maar hoor.
Dus dat "goede rijden van instructeurs" is eigenlijk heel subtiel, voor iemand als ik niet te detecteren?
 
Dus dat "goede rijden van instructeurs" is eigenlijk heel subtiel, voor iemand als ik niet te detecteren?

Wie heeft het er hier over het "goede rijden van instructeurs" ? 🤔


Het is hier een topic voor "lessers" en dus beginnende motorrijders.
Als er dan één iemand een vraag heeft over een bepaalde handeling en vind dat er te weinig aandacht aan geschonken wordt tijdens de lessen is het toch niet meer dan normaal dat er tips gegeven worden dat je zo'n vervolmakingen altijd nog middels bijscholingen kan aanpakken...

Dus laat degene die daar voor openstaan dat dan ook gewoon doen en leuk vinden...

Dat jij het niet nodig vind, ik heb het nogal gezegd..., goed voor jou.
Ieder z'n ding.. je hoeft het daarom nog niet te minimaliseren alsof al die bijscholingen waardeloos zijn.
 
IMG_8582.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan