Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Dat was nog in het stenen tijdperk. Op de hunebedden zit ook geen verlichting.
Het stenen tijdperk ligt wel wat eeuwen vóór ik mijn rijbewijs haalde. Ik haalde het in 1983.
En ja, echt veel geld had ik toen niet, dus moest het met oude motoren doen. Later werd dat een stuk beter gelukkig.
Maar toch had ik die tijd niet willen missen. Je had weinig, maar met doorzettings vermogen kwam je toch ver.
 
Dat weten we niet. Misschien waren er nog geen tweewielersloperijen en zijn ze gewoon op de (zand)weg achtergelaten, want dat ze bedoeld waren voor off road is wel duidelijk.
car spaceship GIF
 
Ik zit nu ook alvast te kijken naar gehoorbescherming, sowieso voor als ik m'n rijbewijs heb, maar ik vraag me af of jullie deze al gebruiken tijdens de lessen? Tijdens avb vind ik het niet zo nodig, zo hard rijden we niet en op het terrein heb je ook geen last van de wind, maar straks met avd is het wel zo fijn. Zit zelf hiernaar te kijken Alpine MotoSafe Pro minigrip motoroordoppen | MKC Moto

Welke gebruiken jullie en hoe zit het in combinatie met oortje van de porto (van de instructeur)? tis jammer dat er geen bluetooth optie is met die porto's, want ik heb al een bluetooth module in mn helm.
 
Bij het lessen heb ik nooit gehoorbescherming gebruikt. Die stukjes dat je zo hard rijd dat het schade kan veroorzaken waren altijd zo kort dat ik het niet nodig vond. Misschien niet zo heel slim, maar zo heb ik het gedaan.
 
Ik heb tijdens de AVD-lessen altijd gehoorbescherming ingedaan, gewoon voor de zekerheid. Je oren kun je maar één keer verpesten, dus ik ben er wat voorzichtig mee (ik heb een zwager met milde tinnitus, ik gun het niemand). Begonnen met hetzelfde soort als in je link, maar toen ik zelf ben gaan rijden heb ik op maat gemaakte Alpines gekocht. Dat was een wereld van verschil; sluiten beter af, dempen perfect, en je hoort nog steeds je bluetoothset in de helm, ook bij hoge snelheid.

Wat betreft de combinatie met het oortje van de instructeur; dat gaat waarschijnlijk niet passen, in ieder geval niet comfortabel. Ik heb mij tijdens de lessen dus beperkt tot 1 oordop, en in het andere oor het oortje van de instructeur. Dat dempt ook al iets, en bij elkaar werkt het prima. Zoals Lert ook al aangeeft, je doet normaal gesproken geen lange afstanden op hoge snelheid tijdens je AVD, dus het zal wel loslopen. Voor mij was het vooral voorkomen is beter dan (niet meer kunnen) genezen. :t
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Ik zit nu ook alvast te kijken naar gehoorbescherming, sowieso voor als ik m'n rijbewijs heb, maar ik vraag me af of jullie deze al gebruiken tijdens de lessen? Tijdens avb vind ik het niet zo nodig, zo hard rijden we niet en op het terrein heb je ook geen last van de wind, maar straks met avd is het wel zo fijn. Zit zelf hiernaar te kijken Alpine MotoSafe Pro minigrip motoroordoppen | MKC Moto

Welke gebruiken jullie en hoe zit het in combinatie met oortje van de porto (van de instructeur)? tis jammer dat er geen bluetooth optie is met die porto's, want ik heb al een bluetooth module in mn helm.
ik gebruik gewoon van kruidvat. €9.95 ofzo
https://www.kruidvat.nl/gezondheid/zelfzorg/oor-oog-en-mond/oordoppen

kan gewoon communiceren met Sena headset
 
Ik zit nu ook alvast te kijken naar gehoorbescherming, sowieso voor als ik m'n rijbewijs heb, maar ik vraag me af of jullie deze al gebruiken tijdens de lessen? Tijdens avb vind ik het niet zo nodig, zo hard rijden we niet en op het terrein heb je ook geen last van de wind, maar straks met avd is het wel zo fijn. Zit zelf hiernaar te kijken Alpine MotoSafe Pro minigrip motoroordoppen | MKC Moto

Welke gebruiken jullie en hoe zit het in combinatie met oortje van de porto (van de instructeur)? tis jammer dat er geen bluetooth optie is met die porto's, want ik heb al een bluetooth module in mn helm.
Ik gebruikte tijdens de lessen geen oorproppen.
 
Bij het lessen heb ik nooit gehoorbescherming gebruikt. Die stukjes dat je zo hard rijd dat het schade kan veroorzaken waren altijd zo kort dat ik het niet nodig vond. Misschien niet zo heel slim, maar zo heb ik het gedaan.
Hier hetzelfde. :Y
Tijdens de lessen geen oordoppen gedragen.
 
Alpines zijn voor later inderdaad ook een goede optie. Links is mijn gehoor niet goed, ik moet het eens laten opmeten bij een audicien, maar oortje in linkerkant klinkt het alsof iemand achter een deur praat terwijl het in mijn rechteroor loeihard is. Instructeur had het al over gezondheidsverklaring (vind ik zelf niet nodig, ik hoor over het algemeen wel gewoon goed, zeker verkeersgeluiden).

Maar je mag zelfs als je doof bent gewoon motorrijden, wat doet zo'n gezondheidsverklaring dan als je links minder hoort dan rechts?
Ter beeldvorming: ik kan gesprekken prima volgen, en hoge frequenties hoor ik links ook goed, het zijn meer de bassgeluiden die links minder goed pakken. Had het van het ene op het andere moment en zoals al is gezegd, beter voorkomen dan genezen met een gehoortoestelletje
 
Ik heb momenteel nog geen oordoppen. Ik doe dan ook nog AVB en naar het oefenterrein rijden we niet harder dan 70.

Het volgende had ik er over gevonden.
Alpine Blog
Snelheid Gemiddeld volume van windruis onder de helm vs. Maximale tijd zonder risico op gehoorbeschadiging:

  • 100 km/u 94 db 15 minuten
  • 120 km/u 98 db 7 minuten
  • 140 km/u 102 db 3 minuten
  • 160 km/u 106 db 90 seconden
Nu is het sowieso 100 overdag tijdens AVD lessen. Gezien we wel een stukje boven de limiet zullen gaan en je best 10 minuten op de snelweg kan zitten, ga ik ze wel aanschaffen voor de lessen.
 
Wat anders: als ik niet op dit forum zat wist ik niet dat "ik rijd mezelf dood" zo vaak wordt gezegd door niet motorrijders. Ik vind het een gekke uitspraak maar toen het op werk te sprake kwam dat ik motorlessen neem zei mijn manager dit ook al tegen mij :+.

Mijn opa reed ook op de motor. Toen ik vroeg waarom hij gestopt was zei hij dat hij het lullig vond om tegen me te zeggen, maar hij had op een gegeven moment de gedachte in zijn hoofd dat als de ketting breekt hij er geweest is, en is toen gestopt. Tja met angst op een motor zitten lijkt me niet goed. Maar mijn familie en met name mijn moeder zijn juist enthousiast dat ik het ga doen*O*.

Ik heb nog niet veel ervaring op de weg met de motor, maar hier in Amsterdam krijg ik 2 á 3 keer per rijles iemand die zijn koekblik ervoor pleurt. Als ik in de koekblik zit is dat allemaal niet zo spannend. Gewoon de rem intrappen. Het zal op de motor hopelijk snel wennen want in Amsterdam zijn er genoeg koekblikkers voor handen die je graag helpen met het oefenen op deze panieksituaties O-).
 
Ik heb nog niet veel ervaring op de weg met de motor, maar hier in Amsterdam krijg ik 2 á 3 keer per rijles iemand die zijn koekblik ervoor pleurt. Als ik in de koekblik zit is dat allemaal niet zo spannend. Gewoon de rem intrappen. Het zal op de motor hopelijk snel wennen want in Amsterdam zijn er genoeg koekblikkers voor handen die je graag helpen met het oefenen op deze panieksituaties O-).
Ik zou dat toch maar liever met een motorrijinstructeur doen.
 
Wat anders: als ik niet op dit forum zat wist ik niet dat "ik rijd mezelf dood" zo vaak wordt gezegd door niet motorrijders. Ik vind het een gekke uitspraak maar toen het op werk te sprake kwam dat ik motorlessen neem zei mijn manager dit ook al tegen mij :+.

Mijn opa reed ook op de motor. Toen ik vroeg waarom hij gestopt was zei hij dat hij het lullig vond om tegen me te zeggen, maar hij had op een gegeven moment de gedachte in zijn hoofd dat als de ketting breekt hij er geweest is, en is toen gestopt. Tja met angst op een motor zitten lijkt me niet goed. Maar mijn familie en met name mijn moeder zijn juist enthousiast dat ik het ga doen*O*.

Ik heb nog niet veel ervaring op de weg met de motor, maar hier in Amsterdam krijg ik 2 á 3 keer per rijles iemand die zijn koekblik ervoor pleurt. Als ik in de koekblik zit is dat allemaal niet zo spannend. Gewoon de rem intrappen. Het zal op de motor hopelijk snel wennen want in Amsterdam zijn er genoeg koekblikkers voor handen die je graag helpen met het oefenen op deze panieksituaties O-).
Het mooie hiervan, is dat je nu dus al leert snel te anticiperen erop. Dat gaat je later, als je je rijbewijs hebt en zelf gaat rijden veel helpen. 👍
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Terug
Bovenaan Onderaan