Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Tis verdomd stil hier 😮 ben ik nog de enige die lest 🤣

Zojuist weer een AVB-tje gehad van 2 uur. Ging een beetje slordig, remmen blijft toch een dingetje al zit er verbetering in. Bij de vertraging schoot de motor 4x toe niet in de versnelling bij het optrekken wat bij de 4e keer resulteerde in een kleine wheelie 😬 het ironische is dat alle je dan test waar het aan ligt het wel soepel gaat. Bij het afremmen schiet ie in de N, maar als hij voor iets anders in de N moet danst hij vrolijk van 2 naar 1 en andersom.
Dat klinkt alsof er nog iets afgesteld moet worden.
 
Dat vraag ik me wel af, want in het gewone verkeer waar ik minder op let op hoe ik terugschakel gaat het wel soepel..
 
Dat vraag ik me wel af, want in het gewone verkeer waar ik minder op let op hoe ik terugschakel gaat het wel soepel..
Als je issues hebt bij het opschakelen, zeker bij de vertragingsoefening dan zit het 9,9 van de 10 keer in je voet die niet helemaal los komt van het schakelpookje. Daardoor gaat het van 1 > 2 > 2 > 2 > 2 etc tot je voet wel helemaal los komt en dan is het 2 > 3.
Zie het als schakelen in de auto, als je de versnellingspook niet helemaal terughaalt naar het midden dan kun je nooit naar de naast liggende versnelling. Voor terugschakelen dus hetzelfde, de voet moet even helemaal los komen.

De N is het makkelijkst te vinden wanneer je nog rolt. Wanneer je stilstaat kan het inderdaad wel voorkomen dat het 1 > 2 > 1 > 2 etc is tot je de neutraal een keer vindt, zeker wanneer de motor al goed op temperatuur is. Zou je de motor uitzetten, dan tik je hem doorgaans in 1x in de neutraal 😋.
 
Het schakelen hoorde ik ook bij de precisiestop, hij gaat te vaak nog naar neutraal omdat ik er mentaal mee bezig ben, "nu moet ik schakelen", terwijl het normaal automatisme is. Ben dan ook heel blij als het AVB deel voorbij is haha. Het zijn leuke manouvres, maar vind het soms frustrerend dat ik op de gewone weg amper last heb van de sullige dingetjes die ik bij de oefeningen heb. Here's to a good result! Dan kan ik het achter me laten en lekker focussen op verkeersdeelname!
 
terwijl het normaal automatisme is
Dat automatisme komt vanzelf met het vaak en lang doen.
Het zijn leuke manouvres, maar vind het soms frustrerend dat ik op de gewone weg amper last heb van de sullige dingetjes die ik bij de oefeningen heb
En toch is het belangrijk om het te kunnen. Ten eerste laat je zien dat je je voertuig beheerst, ten tweede weet je nooit wat je tegenkomt onderweg in een woonwijk, industrie terrein oid. Vandaag nog een slalom gedaan vlakbij m'n werk, er waren wegwerkzaamheden en werklieden die rondwandelden. Die precisiestop bijvoorbeeld doe je ook eigenlijk elke keer dat je voor een rood licht komt te staan.
 
Laatst bewerkt:
Toch is het wel voor je ingepland, dus je instructeur heeft er wel vertrouwen in. Of je wordt er extra op getraind de komende week. Zal vast goed komen. Hoe lang heb je nu avd lessen gehad?
 
7 maart AVD. 😯. Nog ff goed oefenen, zeker snelweg. Vind ik lastig. Borden kijken, knipperlicht, spiegels, schakelen, etc. Teveel tegelijk!
Gewoon even wat harder gaan en in gaten duiken waar de examinator niet bij kan in zijn koekblik. Dan kan hij ook niet zien wat jij doet.

Je moet toch de nadelen van de motor compenseren met de voordelen :+ ?
 
Gewoon even wat harder gaan en in gaten duiken waar de examinator niet bij kan in zijn koekblik. Dan kan hij ook niet zien wat jij doet.

Je moet toch de nadelen van de motor compenseren met de voordelen :+ ?
dit had ik op mijn examen, een persoon gooit zo ze auto voor me neus waardoor ik een noodstop moest maken, gelukkig was de examinator 4 autos achter me zag niks
 
Dat klinkt alsof er nog iets afgesteld moet worden.
Morgen nog een uurtje alle oefeningen doen voor ik woensdag examen heb, als het weer een issue is dan ligt het toch echt aan de afstelling denk ik. Als de instructeur vind van niet mag hij uitleggen waarom het in het verkeer nooit voorkomt (stoppen bij stoplichten) maar bij de remoefeningen wel. Ik gebruik mijn voet precies hetzelfde in remsituaties waar ik moet terugschakelen. Enige verschil wat ik kan bedenken is dat ik in het verkeer rustiger op een stoplicht afrij (met het verkeer mee) en rustig kan terugschakelen. Bij de remoefeningen moet het op een kort stuk op een vaste snelheid. In een verkeerssituatie is me dat tot dusver niet voorgekomen omdat ik al de motor laat afremmen en de rest een beetje bijrem, net als bij een auto. Of moet ik wel stoplichtracen en het liefst vlak voor het licht vol op de remmen 🥲 ik heb het 1 keer gehad bij oranje, maar ook toen schakelde de motor netjes terug. Gelukkig gaat de verplichte noodstop wel gewoon goed, kan ook weinig verkeerd aan gaan.

Mogelijk moet ik op de motor over de snelweg naar het examenterrein, ongeveer 20-30 minuten rijden. In de auto is het al jaren gewend, motor nog nooit meegemaakt dus geen idee van hoe het rijdt en voelt. Iemand tips voor een eerste keer op de snelweg?😅 heb rond half 1 voorrijden en half 2 examen dus zit niet in de drukte
 
Mogelijk moet ik op de motor over de snelweg naar het examenterrein, ongeveer 20-30 minuten rijden. In de auto is het al jaren gewend, motor nog nooit meegemaakt dus geen idee van hoe het rijdt en voelt. Iemand tips voor een eerste keer op de snelweg?😅 heb rond half 1 voorrijden en half 2 examen dus zit niet in de drukte
Ik heb hetzelfde gehad toen ik naar het terrein moest rijden. Ik schrok me kapot van de wind en het 'lawaai'._O- Mijn tip: besef dat je meer rijwind gaat krijgen(zodat het je niet overvalt) en bedenk dat je echt niet zomaar van de motor afwaait.;)

Succes met je examen!!
 
Mogelijk moet ik op de motor over de snelweg naar het examenterrein, ongeveer 20-30 minuten rijden. In de auto is het al jaren gewend, motor nog nooit meegemaakt dus geen idee van hoe het rijdt en voelt. Iemand tips voor een eerste keer op de snelweg?😅 heb rond half 1 voorrijden en half 2 examen dus zit niet in de drukte
Ik had dat ook, ik moest voor mijn AVB examen van Spijkenisse naar Naaldwijk rijden, onder andere door de Botlek- en de Beneluxtunnel en dit was de eerste keer dat ik op een motor de snelweg op ging.
Wat ik heb gedaan, ik ben de route een paar dagen van tevoren op mijn gemakje met de auto gereden om te kijken wat ik allemaal tegen zou komen. Dat heeft mij een hoop rust gegeven voor de dag van het examen.
Heel veel success alvast voor morgen, rustig aan. :t
 
Toen ik mijn AVB moest gaan doen moest ik over de snelweg. Maar toen mocht je nog 130. Ik zal je eerlijk zeggen dat ik dat toen niet durfde.
Toen ik voor AVD moest was de Max snelheid inmiddels terug naar 100
 
Ik had dat ook, ik moest voor mijn AVB examen van Spijkenisse naar Naaldwijk rijden, onder andere door de Botlek- en de Beneluxtunnel en dit was de eerste keer dat ik op een motor de snelweg op ging.
Wat ik heb gedaan, ik ben de route een paar dagen van tevoren op mijn gemakje met de auto gereden om te kijken wat ik allemaal tegen zou komen. Dat heeft mij een hoop rust gegeven voor de dag van het examen.
Heel veel success alvast voor morgen, rustig aan. :t
Had je wel stiekem extra gas gegeven in de tunnels?:P
Merk aan mezelf dat ik dat nog steeds niet kan laten...O-)
Tijdens het lessen zei m'n instructrice al dat ze niet verwacht dat jongens ooit volwassen worden op dat gebied.O-)
 
Had je wel stiekem extra gas gegeven in de tunnels?:P
Merk aan mezelf dat ik dat nog steeds niet kan laten...O-)
Tijdens het lessen zei m'n instructrice al dat ze niet verwacht dat jongens ooit volwassen worden op dat gebied.O-)
Mijn instructeur zei zelfs doe maar als we een tunnel doorging_O- . En inderdaad, ik denk niet dat ik ooit volwassen word op dit gebied.
 
Nou ... ik zie er genoeg om me heen die maar niet snel genoeg "volwassen" wilden worden en nu halverwege de dertig zitten te wachten op de dood.
Mannen en vrouwen trouwens. :Y
Zit weinig verschil in.
Dat doet het ergste vrezen voor de toekomst van Nederland. Ik denk dat het allemaal mensen zijn die geen motor hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan