Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Thanks voor de uitleg allen, ik heb er gelukkig (nog) geen ervaring mee, wel dat ik in een blinde bocht over doorbroken witte belijning reed (was ook een heel smal pad verder direct naast een berm) en voelde het achterwiel wel een beetje slippen. Ik heb beschermende kleding aan dus ik ben niet bang om vlees te verliezen, maar het is toch als iemand die het niet heeft meegemaakt altijd een heel heftig gezicht. Achteraf valt het dus in veel gevallen mee. Ook goed om in m'n achterhoofd te houden! Maakt de vrees voor gladde bochten ook weer een stuk minder :D

Tis wel zonde van de kleding en de motor maar dat is te herstellen :)
Even nog meer over je vraag nagedacht en misschien een betere vergelijking - als je tenminste goede motorkleding aan hebt met rugprotector en valbescherming: weet je nog wel toen je nog aan gym deed, die matten die ze op de vloer legden ter bescherming? Zie het een beetje als daar op gegooid worden als of er iemand flink me je aan het judoen is. Een doffe klap, zeg maar. En dan maar hopen dat je motor niet op je beland. Niet fijn, zeker iets om te vermijden, maar ook niet iets om echt bang om te zijn.

Let wel, hier spreek ik uit geringe ervaring. Alhoewel je met de hardere klappen zeer waarschijnlijk wel je korte-termijn geheugen kwijt bent (zoals ik bij m'n dec 2022 brommer ongeval) dus dan nog wet je niet hoe het voelde.
 
Ongeveer 5 maanden terug een smak gemaakt. Volgens een tegenligger reed ik in de bocht ongeveer 80 km/h. Het opmerkelijke is dat ik de smak niet bewust heb meegemaakt. Raakte kort buiten bewustzijn. Volgens de ambulancezuster heb ik geluk gehad dat er geen verkeersbord "in de weg" stond, geen vangrail langs de oprit en dat ik een leren motorpak met protectoren aan had... Kan dus niet precies vertellen hoe dat voelt op het 'moment suprême', maar wel daarna...
 
Ongeveer 5 maanden terug een smak gemaakt. Volgens een tegenligger reed ik in de bocht ongeveer 80 km/h. Het opmerkelijke is dat ik de smak niet bewust heb meegemaakt. Raakte kort buiten bewustzijn. Volgens de ambulancezuster heb ik geluk gehad dat er geen verkeersbord "in de weg" stond, geen vangrail langs de oprit en dat ik een leren motorpak met protectoren aan had... Kan dus niet precies vertellen hoe dat voelt op het 'moment suprême', maar wel daarna...
ja, als je hoofd een klap krijgt die hard genoeg is ben je je korte termijn geheugen kwijt. Daarom moet ik ook altijd wat lachen als iemand in een film bewusteloos geslagen wordt maar het zich nog herinnert hoe het gebeurde.
 
Even nog meer over je vraag nagedacht en misschien een betere vergelijking - als je tenminste goede motorkleding aan hebt met rugprotector en valbescherming: weet je nog wel toen je nog aan gym deed, die matten die ze op de vloer legden ter bescherming? Zie het een beetje als daar op gegooid worden als of er iemand flink me je aan het judoen is. Een doffe klap, zeg maar. En dan maar hopen dat je motor niet op je beland. Niet fijn, zeker iets om te vermijden, maar ook niet iets om echt bang om te zijn.

Let wel, hier spreek ik uit geringe ervaring. Alhoewel je met de hardere klappen zeer waarschijnlijk wel je korte-termijn geheugen kwijt bent (zoals ik bij m'n dec 2022 brommer ongeval) dus dan nog wet je niet hoe het voelde.
Jaaa dat herken ik wel, vroeger een korte periode aikido gedaan. Wel de helft van m'n leven geleden maar ik kan me inderdaad de doffe klap en even adem uit je longen gevoel nog heel goed😅 ik zal altijd met bescherming rijden, dus dat is wel een prettig vooruitzicht.

Ik heb weleens gelezen dat je vaak hebt bij een harde klap dat je het moment van impact niet bewust meemaakt, soort zelf bescherming van de hersenen. Zal eens kijken of ik dat artikel nog kan vinden. Viel mij ook altijd op dat ik het moment zelf niet mee kreeg maar wel het besef achteraf
 
Laatst bewerkt:
Ik heb weleens gelezen dat je vaak hebt bij een harde klap dat je het moment van impact niet bewust meemaakt, soort zelf bescherming van de hersenen. Zal eens kijken of ik dat artikel nog kan vinden. Viel mij ook altijd op dat ik het moment zelf niet mee kreeg maar wel het besef achteraf
Het is echt een ding wat gebeurd. Je hersenen krijgen een klap en moeten even rebooten. Did gaat ten koste van je korte termijn geheugen.

Op 23 december 2022, om 12:15, ben ik door een auto geschept toen ik op m'n elektrische brommer reed. Ze had me nooit gezien en geen voorrang gegeven. Het laatste wat ik me herinner was naar m'n brommer toe lopen met het plan om even wat boodschappen te gaan doen, het eerstvolgende wat ik me herinner was wakker worden op straat, met m'n hi-vis gele werkjas rood en een overstuurde dame over me heen buigend. Ze had me toen al in stabiele zijligging gelegd (ze was buurtverpleegkundige), een deken over me heen gedaan voor de warmte en een ambu gebeld. Ik weet nog hoe een politieagent er ook nog bij kwam. Ik ben zo'n 15 minuten kwijt rondom de klap zelf, schat ik - de rest van de dag zijn ook nog alleen maar vlagen van herinnering.

Gek genoeg is er toen geen hersenschudding bij me geconstateerd.
 
Ik ben (nog) niet gevallen, maar heb er wel wat schrik voor hoor.
1 keer bij nat wegdek wat te snel willen acceleren op van dat opgelapt asfalt en voelde het achterwiel ferm slingeren. Gelukkig wel niet gevallen.
 
Had ik met langzame slalom. Naja, gevallen, kneep de koppeling te veel in dus de motor zelf viel, ik kon er nog wel van af, lag er niet onder ofzo. Dan voel je wel hoe zwaar die soepele motor ineens is. Moet er ook niet aan denken dat je been daar onder ligt '(
 
Ik ben een keer onderuit gegaan tijdens een AVB les, uitrijden parkeervak. Te langzaam wegrijden en plop daar ging ik. Natuurlijk lang niet te vergelijken met een ernstig ongeval.
Ik ben onderuit gegaan met rijden naar het AVB terrein op een drukke kruising in Dordrecht.
Nog niet genoeg gevoel voor gas en koppeling en naar de rand van de weg staren en toen reed ik erop af en plof!
Het deed zeer maar ik was vooral vernederd :$. Iedereen staren, sensatie, auto's bleven staan, ik maar gebaren, doorrijden, er valt hier niets te zien. :(
 
Ik ben onderuit gegaan met rijden naar het AVB terrein op een drukke kruising in Dordrecht.
Nog niet genoeg gevoel voor gas en koppeling en naar de rand van de weg staren en toen reed ik erop af en plof!
Het deed zeer maar ik was vooral vernederd :$. Iedereen staren, sensatie, auto's bleven staan, ik maar gebaren, doorrijden, er valt hier niets te zien. :(
Oef dat kan ik me voorstellen, sommige mensen pakken nog net de camera er niet bij als er volgens hun iets te zien valt-O-
 
Ik ben onderuit gegaan met rijden naar het AVB terrein op een drukke kruising in Dordrecht.
Nog niet genoeg gevoel voor gas en koppeling en naar de rand van de weg staren en toen reed ik erop af en plof!
Het deed zeer maar ik was vooral vernederd :$. Iedereen staren, sensatie, auto's bleven staan, ik maar gebaren, doorrijden, er valt hier niets te zien. :(
Inderdaad niet naar de rand van de weg kijken, maar waar je heen wilt. Zoooo vaak gehoord tijdens AVB, uitrijden parkeervak, halve draai, 8je......
Maar het werkt echt wel om te kijken naar waar je heen wilt.
 
Huh, dus eerst circuitrijden en dan daarna pas rijles?
Kan in principe gewoon natuurlijk, een rijbewijs is niet nodig op het circuit

Het kijken waar je heen wil werkt inderdaad altijd, al kan ik me wel voorstellen dat dit een automatisme moet worden, zeker in het allerbegin. Net als veel verder vooruit kijken dan wat de meeste automobilisten doen. Ik besef me nu ook meer dat ik voorheen met de auto eigenlijk verkeerd keek. Redelijk kort voor me, in bochten kijken in de bocht in plaats van veel verder dan dan.

Ik zat een paar AVD filmpjes van Motodrome te kijken en bij de reflectie achteraf hoor je ze ook wel vaak zeggen "ik ben verpest met het autorijden" wat ik nu ook wel eens merk. Je gaat van automatisme piloot eigenlijk weer terug naar 0 en leert weer opnieuw omgaan in het verkeer.
 
Ja en de meesten van ons zijn waarschijnlijk geen Max haha. Ik wilde hem noemen, maar dat is een uitzondering noemen in een grotere groep. Desondanks kan iedereen de nurburgring op en rondjes knallen
 
Ja en de meesten van ons zijn waarschijnlijk geen Max haha. Ik wilde hem noemen, maar dat is een uitzondering noemen in een grotere groep. Desondanks kan iedereen de nurburgring op en rondjes knallen
Het verschil tussen privé terrein waar de eigenaar de regels mag voorschrijven en de openbare weg.
 
Een rijbewijs is inderdaad niet nodig op het circuit, ik vond het zelf wel verstandig eerst een stuk rij-ervaring op de weg op te doen alvorens het circuit op te gaan, ookal was het vermogen van de motor dan niet vergelijkbaar en is woon-werk verkeer anders dan op het circuit.
Daarnaast heb je nogsteeds gewoon instructeurs die mee rijden en les geven de eerste paar circuitdagen, althans, vond ik wel zo verstandig ipv zomaar roekeloos gaan gassen...

Moet zeggen dat het me enorm veel heeft geholpen met kijken/houding/inschatten van situaties op de motor, buiten dat ik het gewoon mega leuk vind :)
Ook met de rijlessen voor op de weg daarna heeft het me veel geholpen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan