Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ik ga wel de fijnste reserveren voor het examen, daar zit het aangrijppunt voor mij echt perfect, bij de rest redelijk achteraan de hendel
Dat had ik met AVB gedaan. Er waren een aantal Suzuki SV650's op vol vermogen waar bij sommigen de voorrem helemaal tot het handvat ingeknepen konden worden. No way dat ik daarmee de precisiestop/noodstop mee ging doen :N .
 
Mijn lesmotor al een keer aan moeten duwen met de instructeur toen :+ ... moest hem uitzetten met de parkeer oefening, daarna startte die niet meer.
Uiteindelijk wel aan gegaan gelukkig na een aantal rondjes rennen en zweten...
Ging 1 of 2 weken voor mn examen alsnog die enige A2 motor kapot, moest ik op een heel andere motor afrijden:')das pech, gevoel weg..
Vooral het feit dat het een BMW was die aan elke kant 1 knipperlicht heeft zorgde voor wat verwarring aangezien ik dat niet gewend was, plus dat de koppeling heel erg wennen was maargoed. Rijschool had in ieder geval netjes een vervangende motor geregeld en alsnog geslaagd dus prima:P
 
Dat is flink balen inderdaad!
Kon de rijschool zelf ook echt geen vervangende motor meer regelen of wilde je zelf het examen uitstellen ivm andere motor?
 
Ik vraag me wel af, als je al een A1 of A2 rijbewijs heb, mag je dan niet met je eigen motor lessen voor vol A?
En waar zitten de verschillen in qua lessen tussen A1/A2 en vol A?
 
Ik vraag me wel af, als je al een A1 of A2 rijbewijs heb, mag je dan niet met je eigen motor lessen voor vol A?
En waar zitten de verschillen in qua lessen tussen A1/A2 en vol A?
Er zal niet veel verschil zitten tussen de lessen voo A1/A2 en vol A. Dan gaat het om de motor waar je op moet afrijden, die moet voor vol A ook >35 kw hebben. Ik heb zelf meteen vol A gehaald maar kan me voorstellen dat je na je A2 ook op een zwaardere motor moet lessen (en die heb je als het goed is niet).
Daarnaast vinden lang niet alle verzekeringsmaatschappijen het goed als je rijlessen hebt op je eigen motorfiets.
 
Verschil in de lessen zit hem vooral in laten zien dat je kunt anticiperen op het vermogen.

Je mag officieel met eigen motor lessen volgensmij, of moet inmiddels veranderd zijn? Toendertijd voor A1 opgezocht, maar waar ik bijvoorbeeld tegenaan liep;
Je moet voor A2 examen op een A2 motor afrijden, mag dus niet op je A1 motor.
Dan ontstond bij mij de volgende vraag; Hoe krijg je dat A2 ding van jezelf dan bij de rijschool elke week? Want zonder rijinstructeur mag je er nog niet op rijden. (lijkt me verzekeringstechnisch sowieso ingewikkeld:?).
+het risico dat je onnodig schade rijd aan je eigen motor, bij de rijschool betaal je niks bij als je een keertje omkukelt, voor jezelf kost het weer uch..
+volledige verantwoording voor jezelf omtrent technische staat van de motor
 
Lijkt me dat je moet afrijden op de categorie motor waar je je RBW voor wilt halen. Die kan je niet legaal en verzekerd in je bezit hebben zonder het betreffende RBW.
 
Krijg je hem dan wel verzekerd als je het juiste RBW niet hebt?
Ja. Maar het geldt alleen bij gebruik door bestuurder met juist rijbewijs. Sommige verzekering eisen, dacht ik, dat de houder ook de hoofdberijder moet zijn? Lees je eigen verzekeringsvoorwaarden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Een poosje weggeweest, maar hier is dan mijn motor. Een GSXR 750 uit het jaar 2004 . :)
 

Bijlagen

  • Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-15 om 16.31.01_e3fc3579.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-15 om 16.31.01_e3fc3579.jpg
    343,8 KB · Weergaven: 0
zo gistermiddag nog een lesje gehad.... .

En echt totaal alles ging fout... was niet goed op borden aan het letten.. Bochten werk was een ramp, iedere keer benen van de tank af.. te ruime bochten, keer te hard een bocht in... remde te zacht, en schakelde dan weer k**... en voor het eerst weer dat wanneer je door wilt schakelen ik hem niet goed in de volgende versnelling kreeg..........

Wel fijn zo'n totally offday 3 dagen voor het examen... Morgen toch nog maar extra lesje pakken... Gewoon in de ochtend.. ff het fijne gevoel terug halen
 
zo gistermiddag nog een lesje gehad.... .

En echt totaal alles ging fout... was niet goed op borden aan het letten.. Bochten werk was een ramp, iedere keer benen van de tank af.. te ruime bochten, keer te hard een bocht in... remde te zacht, en schakelde dan weer k**... en voor het eerst weer dat wanneer je door wilt schakelen ik hem niet goed in de volgende versnelling kreeg..........

Wel fijn zo'n totally offday 3 dagen voor het examen... Morgen toch nog maar extra lesje pakken... Gewoon in de ochtend.. ff het fijne gevoel terug halen
Is een recept voor een goed examen. Ik had ook vlak voor het examen de slechtste les in de geschiedenis. Instructeur zette me zelfs aan de kant met de vraag waar ik mee bezig was. Examen ging dan weer top.

Was je toevallig teveel bezig met een examen proefrit maken? Je moet gewoon namelijk lekker je rit maken in je hoofd een liedje zingen (hardop of mee neuriën) en doen waarom je bent begonnen met lessen. Namelijk rijden
 
Zulke dagen heb je nu eenmaal, en beter voor een examen dan tijdens een examen. Zie het zo; voor de rest qua lessen reed je altijd wel prima toch? Dan zal het vast goedkomen! You got this :]
 
Ik heb het hier al vaker gezegd; een slechte generale repetitie is vaak het recept voor een goede show. :Y Mijn vriendin heeft tijdens het inrijden voor haar AVD de motor nog 2 keer neergelegd (zenuwen, vanwege een auto moeten remmen in een bocht, en als je dan al niet zo lang/stevig bent hou je die motor echt niet tegen), en heeft daarna fluitend haar examen gehaald. Natuurlijk makkelijk typen op een forum, maar het is allemaal minder spannend dan je het in je hoofd maakt. :t
 
Ik las toevallig vanochtend ook nog de informatie van mijn examen na. Je rijdt zo'n 30-35 minuten. Dat is ook best vlot voorbij natuurlijk. Je lest nu een uur of 2 uurtjes, zoals mijn instructeur ook aangaf; je kan dan veel sneller/makkelijker een foutje maken dan in een half uurtje. In theorie zou je 10m landweg, 10m dorpje en 10m snelweg hebben, ook afhankelijk van de drukte. Lijkt me niet dat een examinator lang in de spits wil blijven hangen, zonde van de tijd.

Al hoop ik dat dat voor mij wel positief zal uitpakken ;)

Het is ook wel normaal om zenuwen te hebben voor een examen, ook al weet je dat het ongegrond is. Hoort er ook bij. Gewoon lekker opstappen en rijden, als je het niet had gekund was dat al veel eerder gebleken. Denk dat ik voor mezelf gewoon bedenk "ik rij met iemand achter me die de route roept en meer niet", anders ga ik veel te veel opletten en me ergeren aan ieder klein schoonheidsfoutje die ik mogelijk maak. Komt goed! Over een paar dagen zien we weer goed bericht op het forum!
 
Ik las toevallig vanochtend ook nog de informatie van mijn examen na. Je rijdt zo'n 30-35 minuten. Dat is ook best vlot voorbij natuurlijk.
Het is echt voorbij voordat je het doorhebt. :Y
AVB was veel erger, AVD stelde niet zo veel voor. Ik moest van Spijkenisse naar Pernis rijden, daar een paar keer linksaf, rechtsaf en weer terug.
De examinator heeft mij zelfs ontzien door mij de op dit tijdstip helemaal lege Botlekbrug te laten nemen ipv invoegen vlak voor de Botlektunnel (tussen vrachtwagens in wurmen).
Geslaagd, klaar.
 
Het is echt voorbij voordat je het doorhebt. :Y
AVB was veel erger, AVD stelde niet zo veel voor. Ik moest van Spijkenisse naar Pernis rijden, daar een paar keer linksaf, rechtsaf en weer terug.
De examinator heeft mij zelfs ontzien door mij de op dit tijdstip helemaal lege Botlekbrug te laten nemen ipv invoegen vlak voor de Botlektunnel (tussen vrachtwagens in wurmen).
Geslaagd, klaar.
AVB vond ik ook moeilijker dan AVD, die heb ik met de spreekwoordelijke 2 viongers in de neus gehaald.
En klein foutje geen probleem, examinator stuurt je gewoon nog eens naar eenzelfde situatie en is het daar wel goed is het ok. Moeten natuurlijk geen knoeperts van fouten zijn, en ook moeten die kleine dingen geen stapel vormen.
 
AVB vond ik ook moeilijker dan AVD, die heb ik met de spreekwoordelijke 2 viongers in de neus gehaald.
En klein foutje geen probleem, examinator stuurt je gewoon nog eens naar eenzelfde situatie en is het daar wel goed is het ok. Moeten natuurlijk geen knoeperts van fouten zijn, en ook moeten die kleine dingen geen stapel vormen.
Je moet je vingers aan het stuur houden, niet in je neus B|.
 
Terug
Bovenaan Onderaan