Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Je kan vooraf al foto laten maken bij erkende fotograaf die digitaal de foto doorstuurt naar RDW. Dan kan je de dag na behalen van je rijbewijs, je nieuwe rijbewijs digitaal aanvragen en ligt hij met beetje geluk volgende werkdag klaar bij gemeente. (note, in je gemeente moet het wel mogelijk zijn digitaal rijbewijzen te verlengen ect.) Ik ben 25 geslaagd, afgiftedatum op mijn nieuwe rijbewijs is 26 en heb hem 27 opgehaald.
Helaas heb ik pech… onze gemeente is nog ouderwets gewoon een afspraak maken…pasfoto inleveren en wachten..

Gelukkig heb ik 3 weken geleden de afspraak al gemaakt voor morgenvroeg.. na het behalen even pasfoto’s laten maken.. en het weekend ben ik toch weg dus kon ik helaas al niet gaan rijden!

Gelijk al een afspraak met een maat gemaakt om samen wat proefritjes te maken her en der.. 🏍️🏍️
 
Weer een lesje erop. Eerste helft ging erg soepel, 2e iets minder. Rechts voor het stoplicht gaan bij melding "eerst rechts, daarna links" :+ gelukkig was het rustig en kon ik het wel corrigeren maar de hint was duidelijk: links voorsorteren.

2e puntje ging over uitvoegen bij Schiedam Noord. Vind het zelf een nare uitvoeg, omdat je al vrij makkelijk naar rechts kan. Om een kilometer van te voren al voor te bereiden is echter onnodig en zou een zakpuntje kunnen zijn volgens de instructeur.

Woensdag avond van 19.00 tot 21.00 hopelijk echt de laatste les en dan pakken we die afrit ook wat meer zodat het in het geheugen blijft. Volgens de instructeur zou het vrijdag geen probleem moeten worden. Fingers crossed 😬
 
Hey,
In februari had ik mijn examen privaat terrein/manoeuvres gehaald. Daarna geoefend met mijn voorlopig rijbewijs en vandaag examen openbare weg gedaan met mijn eigen motor en geslaagd!
54 A’s, geen enkele opmerking 😁
 

Bijlagen

  • IMG_2912.jpeg
    IMG_2912.jpeg
    429,8 KB · Weergaven: 0
Lekker bezig! Ergens vind ik het wel jammer dat je in NL niet de mogelijkheid heb om een voorlopig rijbewijs te krijgen. Nu wennen de lessen wel snel en heb je het redelijk vlot onder de knie (AVD in mijn geval) maar het blijven toch maar 2 uur per week om alles zo goed mogelijk te kunnen doen.

Wel leuk om te zien hoe het in Belgie beoordeeld wordt 😁 hoe lang duurt het examen bij jullie?
 
Wel leuk om te zien hoe het in Belgie beoordeeld wordt 😁 hoe lang duurt het examen bij jullie?
Ja, dat hoopte ik al. Ik had het nog niet eerder voorbij zien komen dus ik dacht, ik deel het.
Het examen is ongeveer een half uur. De examinator volgt op de motor en je moet oortjes in (zelf meenemen, al heb ik een Sena helm) die hij met zijn intercom verbindt dmv een unit in een draagtasje die je om krijgt.
En ja, persoonlijk vind ik het voorlopig rijbewijs ook erg fijn. Ook het afrijden met je eigen motor. Met het voorlopig rijbewijs heb je een jaar de tijd om je examen te behalen.
 
Hey,
In februari had ik mijn examen privaat terrein/manoeuvres gehaald. Daarna geoefend met mijn voorlopig rijbewijs en vandaag examen openbare weg gedaan met mijn eigen motor en geslaagd!
54 A’s, geen enkele opmerking 😁

Proficiat! Ik heb ook met voorlopig rijbewijs rondgereden, wel paar maanden langer dan jij _O-
 
Bewust, of omdat je eerder niet geslaagd was?
Ik had direct OW mogen doen na mijn PT (had 12 uur rijles gehad) maar wilde niet in Gent afrijden 🤣. Dit was de eerste datum die ik zelf kon vastleggen.

Was begin maart geslaagd voor PT, en heb toen gelijk een afspraak gemaakt voor OW in juli.
Rondrijden met die L vond ik totaal niet storend eigenlijk. Zijn wel een paar beperkingen zoals niet rijden in het buitenland, maar verder gewoon gereden. Heb 10.000km met die L gereden denk ik _O-

Leukste van al was kneedowns maken met die L op een industrieterrein, en dan de verbaasde blikken van andere motorrijders die daar rondreden. Leuke tijd :]
 
Dat was inderdaad een formidabele prestatie. Zeker ook al die letters A om maar te benadrukken dat je het rijbewijs A hebt verdiend...
 
gister ook weer aan het lessen geweest geoefend met wegrijden uit parkeervak, en rechte lijn naar pion (denkbeeldig examinator naast je) rechte lijn lag de snelheid vaak wat te hoog, en wegrijden uit parkeervak ging wisselend. medeleerling die al wat verder in de avb cyclus zit deed haar oefeningetjes toen dacht ik laat ik die halve draai ook maar proberen,ik kreeg de halve draai wel alleen niet binnen de gewenste breedte,toen zei de instructeur ga daar bij dat zwarte asfalt maar oefenen en probeer binnen het zwarte asfalt de draai te maken. (daarnaast lagen grijze stroken asfalt) dus ik proberen beetje stationair 10 km per uur op het randje van dat zwarte asfalt en dan de draai maken,echter had ik voor mezelf het gevoel dat die 10 km per uur te snel was dus ging ik bijremmen/ afremmen echter dan bekroop me weer het gevoel dat ik het asfalt van wat dichter bij ging bekijken...........misschien is het inderdaad een kwestie van doorkijken waar je heen wil maar misschien ook wel een stukje vertrouwen verder wel lekker bezig geweest en toen de instructeur de medeleerling haar motor even moest tanken even lekker het gas open getrokken en lekker opgeschakeld (sorry ben soms wat recalcitrant/rebels of hoe je het wil noemen) nou ja volgende week dinsdag ga ik weer verder pierewaaien en hoop dat ik vorderingen maak in bovenstaande.
alle medelessers die zijn geslaagd allemaal gefeliciteerd en degenen die examen gaan doen succes
 
Bij halve draai is het inderdaad een kwestie van goed doorkijken en vertrouwen hebben dat zolang de motor trekkend is hij niet zomaar omvalt. ik hield mijn voetrem erbij om de snelheid te bepalen en in het begin is het wat onwennig maar als je het een paar keer doet is het een koud kunstje. Zelfde met parkeervak, kijken waar je heen wil, goed doorsturen en dan lukt het wel!
 
Ik denk dat je meer op je koppeling moet rijden. Zo heb ik hier bijna elke oefening moeten doen. Met de koppeling los ging ik ook veel te hard.
 
ja de instructeur zei ga maar even achterop dan laat ik het zien,die slingert hem zo om,nou ja dan heb ik voor de volgende les weer een uitdaging al doende leert men ,ja misschien proberen met lagere snelheid maar nog wel met trekkende motor.
 
ja de instructeur zei ga maar even achterop dan laat ik het zien,die slingert hem zo om,nou ja dan heb ik voor de volgende les weer een uitdaging al doende leert men ,ja misschien proberen met lagere snelheid maar nog wel met trekkende motor.
Mijn tips (voor wat het waard is) voor de halve draai:
- oefening in eerste versnelling doen
- lange aanloop nemen waarin je de rust krijgt en zeker ben van een constante snelheid
- helemaal doorkijken, zo ver mogelijk je hoofd draaien
- als je een keer aan de oefening bent begonnen niet aarzelen, dus niet remmen en ook van de koppeling afblijven
- als je niet binnen de lijntjes blijft komt dat omdat je niet ver genoeg doorkijkt

Voor het wegrijden uit het parkeervak is kijken ook belangrijk. Zoek een punt waar je naartoe wil en kijk alleen naar dit punt. Dan gas en geleidelijk de koppeling loslaten.
 
Laatst bewerkt:
Mijn tips (voor wat het waard is) voor de halve draai:
- oefening in eerste versnelling doen
- lange aanloop nemen waarin je de rust krijgt en zeker ben van een constante snelheid
- helemaal doorkijken, zo ver mogelijk je hoofd draaien
- als je een keer aan de oefening bent begonnen niet aarzelen, dus niet remmen en ook van de koppeling afblijven
- als je niet binnen de lijntjes blijft komt dat omdat je niet ver genoeg doorkijkt

Voor het wegrijden uit het parkeervak is kijken ook belangrijk. Zoek een punt waar je naartoe wil en kijk alleen naar dit punt. Dan gas en geleidelijk de koppeling loslaten.
Mijn instructeur liet mij rondjes rijden met de motor in de eerste versnelling dan rond de 16-18 km rijden en dan met de voetrem naar de 12-13 km gaan...en dat vast houden...

en dan inderdaad de halve bocht maken en goed doorkijken dan haal je het zeker wel!
 
Terug
Bovenaan Onderaan