Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

IMG_1431.jpeg
 
Dag allemaal,

gisteren heb ik mijn derde motorrijles gehad en moest ik de vertragings oefening doen. De eerste keer kwam ik niet eens in de buurt van de 40, mijn instructeur vertelde mij toen om meer te gassen. Vervolgens draaide ik het gas helemaal open in zijn 1e versnelling tot zo'n beetje maximale toeren en bij de 2 ook en dan snel naar zijn drie voor de pionetjes. Ik kwam steeds net onder de 50 uit en toen vertelde mijn instructeur dat ik veel liever met de motor om moest gaan en dat hij die geluiden van de hoge toeren niet wil horen.

later vertelde de instructeur mij dat ik me niet druk hoef te maken om deze oefening omdat ze hem bijna nooit geven bij het a1 praktijkexamen. Nou vroeg ik af wat jullie hier over denken en of er mensen zijn die ervaring hebben met deze oefeningen op een a1 motor?

Kylojazz

En dóórrrr..
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert

Ook die heb ik moeten opzoeken. Volgens dit filmpje moet je snel doorschakelen, misschien eens proberen?

Nu ik dit allemaal zo zie ben ik ergens toch blij dat wij een vast parcours moeten afleggen
 
  • Eens
Waarderingen: Lert
Ik kwam steeds net onder de 50 uit en toen vertelde mijn instructeur dat ik veel liever met de motor om moest gaan en dat hij die geluiden van de hoge toeren niet wil horen.
Eerder doorschakelen, ja. Je motor heeft een powerband waarin hij het meeste koppel en vermogen geeft. Dat zal zo'n beetje rond de 2/3 van je toerenbereik liggen, dus daar schakel je door als je snel op wil trekken, zodat je in je volgende versnelling ook in die powerband zit, zonder hem helemaal hoog in de toeren te jagen. Ik weet niet hoe je oefenterrein er uit ziet of hoeveel afstand je hebt om de 50 te halen, maar ik moest altijd wel flink doortrekken maar beheerst, zonder als een bezetene te racen, om het te halen.

Dat is ook belangrijk om gewoon te kunnen trouwens, beheerst doortrekken.
 
Eerder doorschakelen, ja. Je motor heeft een powerband waarin hij het meeste koppel en vermogen geeft. Dat zal zo'n beetje rond de 2/3 van je toerenbereik liggen, dus daar schakel je door als je snel op wil trekken, zodat je in je volgende versnelling ook in die powerband zit, zonder hem helemaal hoog in de toeren te jagen. Ik weet niet hoe je oefenterrein er uit ziet of hoeveel afstand je hebt om de 50 te halen, maar ik moest altijd wel flink doortrekken maar beheerst, zonder als een bezetene te racen, om het te halen.

Dat is ook belangrijk om gewoon te kunnen trouwens, beheerst doortrekken.
Ik denk dat het gewoon echt niet haalbaar is en dat de instructeur vandaar gewoon wil dat ik gewoon beheerst schakel (liever omgaan met de motor). Ik had ook de powerband van de lesopgezocht en toen puur gefocust op het optrekken en zelfs dan red ik de 50 niet. A1 blijft toch een beetje knudde.
 
Dag allemaal,

gisteren heb ik mijn derde motorrijles gehad en moest ik de vertragings oefening doen. De eerste keer kwam ik niet eens in de buurt van de 40, mijn instructeur vertelde mij toen om meer te gassen. Vervolgens draaide ik het gas helemaal open in zijn 1e versnelling tot zo'n beetje maximale toeren en bij de 2 ook en dan snel naar zijn drie voor de pionetjes. Ik kwam steeds net onder de 50 uit en toen vertelde mijn instructeur dat ik veel liever met de motor om moest gaan en dat hij die geluiden van de hoge toeren niet wil horen.

later vertelde de instructeur mij dat ik me niet druk hoef te maken om deze oefening omdat ze hem bijna nooit geven bij het a1 praktijkexamen. Nou vroeg ik af wat jullie hier over denken en of er mensen zijn die ervaring hebben met deze oefeningen op een a1 motor?

Kylojazz

En dóórrrr..
Ik zie het nut van hoog in de toeren jagen ook niet in. Met mijn vorige motor (Diversion 900S) kon ik makkelijk in z'n 2 de 100 km/u halen, maar ik deed dat verder nooit. En de BMW-boxers zijn geen toerenmonsters.
 
Eerste AVD les na geslaagd te zijn voor AVB. Met de AVB had ik een vervelende dag en kreeg ik een beetje angst. Daarom had ik tussendoor ingeblikt een lesje gedaan (herexamen daarvoor pas weer in juli). En nu vandaag zat ik weer lekker comfortabel op de motor.

De rode draad was dat ik te vroeg (~ 1000 meter voor de afslag) naar rechts ging terwijl er een vrachtwagen rijdt. De andere leerling heeft morgen examen en dit is zijn 3de rijbewijs (A1, getrapt A2 en nu getrapt A) dus die was overal een stuk vlotter. Maar de instructeur durfde mij wel eens eventjes achter te laten om naar hem te kunnen kijken, en dat is een goed teken zei hij O-). Overigens moest de medeleerling ook terug naar het Amstel station dus had hij mij achterop nog meegenomen :j.

Morgen mag ik van de instructeur meerijden, door omstandigheden moet hij vanuit zijn Tesla lesgeven dus ik kan dan gratis even koekeloeren naar de route :9.
 
Laatst bewerkt:
Zo, hopelijk m'n laatste les gehad! Het was wel een goede les, de lastige afslag 2x gepakt eerste keer voegde ik te laat uit, 2e keer heel veel beter. Herken het punt nu ook. Ook andere gemene kruisingen goed gepakt. Ik heb er wel vertrouwen in :]

Enige wat ik merkte is dat het schakelen het laatste deel niet lekker meewerkte. Misschien door koude tenen ofzo, had ook een andere motor dan gebruikelijk (wel zelfde model maar iets recenter ingekocht, alles stond behoorlijk strak afgesteld, mijn reguliere lesmotor pakt alles lekker soepel op)

Vrijdag afrijden, dan hopelijk het weekend de motor wassen en woensdag/donderdag zelf rijden mits geslaagd 😁
 
Zo, hopelijk m'n laatste les gehad! Het was wel een goede les, de lastige afslag 2x gepakt eerste keer voegde ik te laat uit, 2e keer heel veel beter. Herken het punt nu ook. Ook andere gemene kruisingen goed gepakt. Ik heb er wel vertrouwen in :]

Enige wat ik merkte is dat het schakelen het laatste deel niet lekker meewerkte. Misschien door koude tenen ofzo, had ook een andere motor dan gebruikelijk (wel zelfde model maar iets recenter ingekocht, alles stond behoorlijk strak afgesteld, mijn reguliere lesmotor pakt alles lekker soepel op)

Vrijdag afrijden, dan hopelijk het weekend de motor wassen en woensdag/donderdag zelf rijden mits geslaagd 😁
Vrijdag afrijden, zorgen dat je foto's al digitaal hebt, en zaterdag digitaal aanvragen. Met beetje geluk dinsdag rijden.
 
Dag allemaal,

gisteren heb ik mijn derde motorrijles gehad en moest ik de vertragings oefening doen. De eerste keer kwam ik niet eens in de buurt van de 40, mijn instructeur vertelde mij toen om meer te gassen. Vervolgens draaide ik het gas helemaal open in zijn 1e versnelling tot zo'n beetje maximale toeren en bij de 2 ook en dan snel naar zijn drie voor de pionetjes. Ik kwam steeds net onder de 50 uit en toen vertelde mijn instructeur dat ik veel liever met de motor om moest gaan en dat hij die geluiden van de hoge toeren niet wil horen.

later vertelde de instructeur mij dat ik me niet druk hoef te maken om deze oefening omdat ze hem bijna nooit geven bij het a1 praktijkexamen. Nou vroeg ik af wat jullie hier over denken en of er mensen zijn die ervaring hebben met deze oefeningen op een a1 motor?

Kylojazz

En dóórrrr..
Hey ik heb ook mijn A1 rijbewijs gehaald dus weet hoe het is. Je gaat de 50 ook pas nét voor de pionnen aantikken, maar het is mogelijk. Sowieso is het nu wat lastiger omdat je nog een beetje moet wennen (denk ik) aan de motor met het perfecte punt voor koppeling en gas.
Mijn tip is niet bang zijn om toeren te maken in ze 1 gewoon helemaal open trekken. In ze 2 het zelfde en dan in ze 3 nog een beetje gas en klaarmaken om te remmen. Gaat lukken succes!
 
Zo, hopelijk m'n laatste les gehad! Het was wel een goede les, de lastige afslag 2x gepakt eerste keer voegde ik te laat uit, 2e keer heel veel beter. Herken het punt nu ook. Ook andere gemene kruisingen goed gepakt. Ik heb er wel vertrouwen in :]

Enige wat ik merkte is dat het schakelen het laatste deel niet lekker meewerkte. Misschien door koude tenen ofzo, had ook een andere motor dan gebruikelijk (wel zelfde model maar iets recenter ingekocht, alles stond behoorlijk strak afgesteld, mijn reguliere lesmotor pakt alles lekker soepel op)

Vrijdag afrijden, dan hopelijk het weekend de motor wassen en woensdag/donderdag zelf rijden mits geslaagd 😁
Succes! Gaat je vast en zeker lukken! Leuk om al je ervaringen te hebben mogen volgen hier 😎
 
Vrijdag afrijden, zorgen dat je foto's al digitaal hebt, en zaterdag digitaal aanvragen. Met beetje geluk dinsdag rijden.
Foto heb ik inderdaad maandag gelijk laten maken 😁 goeie tip inderdaad! Stiekem zou ik al wel eerder willen rijden maar dan ben je niet verzekerd als er wat gebeurd. Ach, die 2 dagen kunnen ook nog wel haha

Ik zit te denken om een gopro 10 meer chest mount te halen om m'n vrije tijd trips te filmen. Mocht het zover zijn dan deel ik die uiteindelijk in m'n eigen topic :)
 
Foto heb ik inderdaad maandag gelijk laten maken 😁 goeie tip inderdaad! Stiekem zou ik al wel eerder willen rijden maar dan ben je niet verzekerd als er wat gebeurd. Ach, die 2 dagen kunnen ook nog wel haha

Ik zit te denken om een gopro 10 meer chest mount te halen om m'n vrije tijd trips te filmen. Mocht het zover zijn dan deel ik die uiteindelijk in m'n eigen topic :)

zwaar off-topic maar ik weet niet hoe je op de motor zit maar gaan we met een chest mount niet alleen de tank zien? :+ je hebt ook van die mooie mounts die je op de kin van je helm kan plakken. Zelf heb ik de gopro gemonteerd op de lichtmontagebeugels (Valbeugels) van mijn Tracer geeft een mooi laag bij de gronds beeld.
 
Ik denk dat het gewoon echt niet haalbaar is en dat de instructeur vandaar gewoon wil dat ik gewoon beheerst schakel (liever omgaan met de motor). Ik had ook de powerband van de lesopgezocht en toen puur gefocust op het optrekken en zelfs dan red ik de 50 niet. A1 blijft toch een beetje knudde.
Heb je het de lesgever laten voordoen op de A1 motor?
 
zwaar off-topic maar ik weet niet hoe je op de motor zit maar gaan we met een chest mount niet alleen de tank zien? :+ je hebt ook van die mooie mounts die je op de kin van je helm kan plakken. Zelf heb ik de gopro gemonteerd op de lichtmontagebeugels (Valbeugels) van mijn Tracer geeft een mooi laag bij de gronds beeld.
Daar had ik inderdaad niet over gedacht eigenlijk, misschien de camera iets tilten. De ruroc helm die ik heb heeft ook een speciale mount ervoor, voor 25 euro is dat ook het geld niet

gopro_mount_square-4.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan