Motorrijles: kletsen over lessen (en niets anders aub!)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Over het algemeen zou ik afraden om AVD al aan te vragen als AVB nog niet binnen is. Als je AVB dan niet haalt en AVD kan niet overgezet worden op iemand anders, dan zit jij met de kosten van een examen..
Het punt is dat ik nu al klaar ben met mijn lessen voor AVB. Mijn examen AVB is pas 7 juni, maar ik wil dus eigenlijk die tijd al gebruiken om AVD lessen te nemen, en dan dus zo snel mogelijk ook mijn AVD examen kunnen doen. Maar jij zou dus zeggen: begin alvast met AVD lessen, maar vraag het AVD examen pas aan op de dag dat ik geslaagd ben voor het AVB examen ?

Maar hoeveel lessen denk jij nodig te hebben voor AVD?
Als ik kijk naar mezelf, ik heb +/- 14 uur AVD les gehad. Dat moet toch makkelijk lukken in twee à drie weken? Tenminste, als jouw instructeur die tijd nog beschikbaar heeft :)
Ik hoop zelf op een uur of 10 inderdaad, had voor mijn AVB 10 uur nodig, heb nu 1 uur proef gereden op de weg, en volgens de instructeur zou ik niet veel lessen nodig hebben... Maar ik zou het dus zonde vinden als ik die uren in 2 weken weet te persen, maar vervolgens nog 3 weken op het examen moet wachten omdat de wachttijd zo lang is... Vandaar dus dat ik het nu al aan wou vragen...
 
Over een week is het zover, AVD examen. Hoe gaan jullie om met zenuwen? Tijdens het examen in de auto 9 jaar geleden, was ik zo nerveus dat het echt ruk ging :') Op zich weet ik dat het gewoon een stukje rijden is en dat het wel zou moeten lukken...maar toch. Op het moment dat er echt iets van af hangt voelt het altijd heel anders. Moet het ook wel halen, anders verloopt m'n AVB (lange pauze gehad tussendoor), dus dat helpt ook al lekker :P
 
Laatst bewerkt:
Over een week is het zover, AVD examen. Hoe gaan jullie om met zenuwen? Tijdens het examen in de auto 9 jaar geleden, was ik zo nerveus dat het echt ruk ging :') Op zich weet ik dat het gewoon een stukje rijden is en dat het wel zou moeten lukken...maar toch. Op het moment dat er echt iets van af hangt voelt het altijd heel anders. Moet het ook wel halen, anders verloopt m'n AVB (lange pauze gehad tussendoor), dus dat helpt ook al lekker :P

Dat is voor iedereen anders natuurlijk. Ik was 10 jaar geleden bij mijn eerste auto examen ook zeer zenuwachtig en zakte mede daardoor. Gisteren had ik eigenlijk nergens last van. Gewoon lekker stukje rijden en overtuigd van mijn eigen kunnen.
 
Nouja, heb gelukkig maandag nog 4 uur les dus als het dan aardig gaat zal het ook wel helpen tegen de zenuwen. Maar zul je vast zien dat het juist dan niet wil _O-
We gaan het zien.
 
Nouja, heb gelukkig maandag nog 4 uur les dus als het dan aardig gaat zal het ook wel helpen tegen de zenuwen. Maar zul je vast zien dat het juist dan niet wil _O-
We gaan het zien.

Laat je vooral niet gek maken. Ik had gaf gisteren tijdens het uurtje rijden voor het examen een auto van rechts geen voorrang. Kan gebeuren, liever ervoor dan tijdens het examen.
 
Vandaag eerste les gehad!! :]
Het was helaas maar een uurtje :X

Damn ik heb de eerste 22 jaar van mn leven echt wat gemist!! *O* :$

Kan niet wachten tot de volgende les!!

Cris is verliefd :$ :]
 
Laatst bewerkt:
Het punt is dat ik nu al klaar ben met mijn lessen voor AVB. Mijn examen AVB is pas 7 juni, maar ik wil dus eigenlijk die tijd al gebruiken om AVD lessen te nemen, en dan dus zo snel mogelijk ook mijn AVD examen kunnen doen. Maar jij zou dus zeggen: begin alvast met AVD lessen, maar vraag het AVD examen pas aan op de dag dat ik geslaagd ben voor het AVB examen ?
Yep, dat zou ik doen. Uiteraard is het je eigen keuze (in overleg met de rijschool), maar 100% zekerheid dat je het haalt heb je nooit van te voren :)
Mijn laatste 3 AVB lessen heb ik ook half AVB - half AVD gedaan.
Ik hoop zelf op een uur of 10 inderdaad, had voor mijn AVB 10 uur nodig, heb nu 1 uur proef gereden op de weg, en volgens de instructeur zou ik niet veel lessen nodig hebben... Maar ik zou het dus zonde vinden als ik die uren in 2 weken weet te persen, maar vervolgens nog 3 weken op het examen moet wachten omdat de wachttijd zo lang is... Vandaar dus dat ik het nu al aan wou vragen...

Dat zou zonde zijn inderdaad.. Maar ik weet niet hoe groot jouw rijschool is, of hoe de contacten tussen die rijschool en rijscholen in de omgeving zijn. Als het een grote rijschool is, of de contacten goed zijn, dan kan een AVD examen zo 'doorverkocht' worden mocht jij je AVB niet halen. Dan zou ik zeggen, laat de rijschool dat AVD examen maar alvast reserveren :)
 
Ik heb in ieder geval 8 lesuren ingepland staan, 5 juni de eerste, dan kijkt hij gelijk hoeveel hij denkt dat ik nodig heb. 7 juni heb ik AVB examen, als ik dan slaan plannen ze gelijk een AVD examen in, en kan ik nog eventuele extra lessen inplannen.
 
maandag examen AVD, vandaag met lessen een examen route gereden, en volgens mijn instructeur was ik geslaagd!
Maandag dus flink mijn best doen, moet lukken!
 
Spanning aan het opbouwen voor theorie examen in leusden. Spanning is om te snijden hier. Over een uurtje horen we de uitslag wel
 
Vanochtend weer 2 uur les gehad en ik ben er blij mee :) Ging gewoon goed, lekker gereden. Heb er ook meteen wat meer vertrouwen in voor AVD woensdag qua zenuwen. Van tevoren een uurtje rijden helpt wel lekker om even de zenuwen eraf te rijden denk ik, had dat met AVB eigenlijk ook gewoon. Maandag eerst nog 2 blokuren les, eens kijken hoe die gaan.
 
gefeliciteerd!

ik heb maandag voor het examen ook nog even 1,5 uur inrijden. gaat enorm helpen denk ik!
ook gehad met AVB, vantevoren even 45 minuten warm draaien op de motor tussen de pionnen door, en dan meteen door naar het examen.
het er zelf heen rijden helpt ook goed, geeft net even wat meer zelfvertrouwen
 
Laatst bewerkt:
Gisterochtend mijn 2e les gehad, maar het ging ditmaal toch niet erg lekker. De normale slalom gaat wel al goed, maar met de remproef blijft het toch erg lastig.

Ik laat op een of andere manier steeds te vroeg mijn voorrem los en schakel wat te vroeg of juist te laat terug, maar gelukkig is dit een kwestie van oefenen en oefenen.

Oh ja, en motor achteruit inparkeren is ook best zwaar :j
 
Inderdaad, de ene les gaat het beter als de andere... Soms lukt de langzame slalom wel, en de les erna weer niet.. Je zegt het zelf al, gewoon oefenen oefenen en nog meer oefenen...

Ik mag vanmiddag weer oefenen...
 
Hoeveel lessen hebben jullie genomen? Ik ben gister langs de rijschool gegaan en heb een pakket van 10 lessen genomen en 1 les gratis erbij dus 11 lessen. Hoop/denk dat dit voldoende is
 
Twee weken geleden prima rijles gehad, vorige week weer iets minder.
Hoop dat ie vandaag weer goed gaat, mag om 15:00 weer ;-)

Hopelijk ging het vandaag beter :Y

@ Martijn, er zullen hoogstwaarschijnlijk wel minstens 6 lessen bijkomen.
Maar je weet maar nooit he, flink je best doen.
 
Laatst bewerkt:
Een beetje apart dat ik daar advies over wil gaan geven, want ik heb ook moeite met de langzame slalom (tik toch steeds één or meer pionnetjes om. Tip aan mij: maak de 'bochten' ruimer). De 'theorie' begrijp ik, maar met de uitvoering heb ik meer moeite :+

Als je omvalt heeft dat er waarschijnlijk mee te maken dat je de motor niet trekkend houd. Als de motor niet trekkend is (lees: je geeft helemaal geen gas) verlies je balans en zal de motor omkukkelen.
Beetje gas geven en de koppeling gebruiker om het tempo mee te bepalen.

Met deze oefening heb ik zelf ook moeite. De rest gaat gelukkig een heel stuk beter.
Succes iig.
 
zodra ik via de eerst pion stuur naar links dan heb ik geen controle meer omdat ik geen snelheid meer heb dan geef ik gas en dan gaat het fout.
 
Laatst bewerkt:
Je moet gewoon lekker gas geven, de koppeling goed in het aangrijpingspunt houden. Als je schrikt omdat je teveel gas geeft, knijp dan niet de koppeling in om je snelheid te compenseren. Gebruik juist de achterrem daarvoor.

Ik krijg soms het stuur tegen de tank aan, en dan krijg je hem niet meer goed. Dit komt omdat ik de motor gewoon niet goed trekkend hou.

Zoals Phalanx zegt, in theorie is het allemaal simpel, maar het uitvoeren is vaak lastiger :+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan