Aangezien ik precies dezelfde situatie heb gehad, zal ik nog een paar (lange) duiten in het zakje proberen te doen!
Ervaringen 1e reis
In 2013 kocht mijn vriendin haar Diversion 600, dus na wat kilometers (ik schat ±2-3000) in NL, in 2014 op vakantie geweest naar Embrun. We zijn ook rustig begonnen met rijden, bij Venlo de grens over en na 100 km van de snelweg af. Per dag ongeveer 300 km binnendoor getoerd richting Zwitserland, daarbij elk heuveltje/bergje/schwarzwalderhochalpstrasse-tje meegepakt
. Ze had dezelfde twijfels of ze de bergen wel leuk ging vinden, ook omdat ze zelf niet al te lang is en dus angst had om om te vallen bij een schuine helling etc.
Na 3 dagen stonden we midden in Zwitserland, om vervolgens in 2 dagen te reizen over de Col de Pillon (1546m), Col de la Croix (1778m), Grote en Kleine St Bernard (2473m+2188m) (dag 1) en de Iseran (2770m), Madeleine (1746m), Telegraph (1566m), Galibier (2642m) en Izoard (2360m) (dag 2). Ofwel, mevrouw was haar angst voor de bergen wel kwijt
. (Ik maak foto's van alle pasovergangen >1500 mtr, vandaar dat ik het nog zo precies weet
)
Moraal van het verhaal? Gewoon beginnen, je leert het snel genoeg!
Baggage/Bepakking
Ik heb nog even een foto opgesnort van afgelopen jaar, we hebben een rondje Pyreneeen gedaan (ruim 5300 km in 18 dagen), met de volgende bepakking;
Ergens in de buurt van San Sebastian (Jaizkibel volgens mij)
Tracer (voorgrond)
2 zij + 1 topkoffer. 1 rolbag 60 ltr (Dane
) met tent, matje en slaapzak. 1 rolbag 40 ltr met 2 paar wandelschoenen en 1 rugzak. Die laatste weegt helemaal niks, is alleen om geprop in de zijkoffers te voorkomen. Het is ook wel een fijn steuntje in de rug soms
Diversion (achtergrond)
2 zijtassen van Dane (Anholt) + 1 rolbag 40 ltr met 1 matje en slaapzak.
Verder allebei een tanktas met wat zwaardere dingen (o.a. toilettas, campinggids) en reispapieren, telefoon, portemonnee etc.
De Diversion is bepakt met de kleding, alles verpakt in plastic zakken wegens niet waterdicht zijn van de tassen
De Tracer heeft alle campingmeuk en overige zaken (koken, eten, wassen, regenpak, voedsel, etc) bij hem/haar.
Wij kamperen "hard-core", we gaan eigenlijk maar 1 of 2 keer uit eten op vakantie, verder koken we altijd zelf. Dan heb je aardig wat spul nodig + wat 'noodrantsoen' mocht er geen supermarkt open zijn oid.
Daarnaast neem ik altijd een litertje motorolie mee, WD40, Ducttape en Tie-wraps. Verder dit jaar voor het eerst een bandenreparatieset meegenomen (in ±40.000 km buitenland, nog nooit een lekke band gehad, maargoed
).
Vergeet ook niet de verplichte zaken in sommige landen (veiligheidshesje, ehbo setje, alcoholtester (moet dat nog??)).
Verder moet je een paar keer dit gedaan hebben om de juiste hoeveelheid spullen mee te hebben. Afgelopen jaar ook weer een paar dingen meer thuis gelaten en niet gemist!
Bestemming
De meeste tips zijn al gegeven, maar als je Duitsland wilt mijden zou ik voor de Vogezen gaan. Motorhotel La Mouche is dan een aanrader
. Verder zou ik een bestemming in je hoofd houden om toch een doel te hebben, maar toch de mogelijkheid houden hiervan af te kunnen wijken, je weet nooit hoe het bevalt > dan wordt het in ieder geval geen teleurstelling.
Wij hebben destijds bewust voor Embrun gekozen, als je de Izoard over gaat kun je aan het landschap gelijk al zien dat het daar een stuk droger is = veel zon! Verder is het een redelijke stad, met een meer en (veel) toerisme, dus ook restaurantjes etc.
Andere optie is Schotland, maar daar moet je wel mazzel hebben met het weer. Ik ben, ondanks de helft van de vakantie nat geregend te zijn, wel verliefd geworden op de Highlands
Linksrijden is wel tricky vond ik, helemaal in Newcastle als je met een duffe kop van die ferry af komt.
Ik heb de inkt op, veel plezier alvast met het maken van de plannen en uiteraard met de reis zelf!