MZjes

Heb je hem al eens geprobeerd te starten op deo? Gewoon de carburateur er af en wat deo of iets anders met brandbaar drijfgas in het inlaatkanaal spuiten. WD40 brand volgens mij ook en dat smeert ook nog.
 
Als het carter echt vol zit geeft hij echt geen klap totdat deze leeg is... (eigen ervaring...)
Goed verzopen is klote.
 
Heb een MZ wel eens startend gekregen met vol carter...met dikke knal en een ver benzine spugende uitlaat..had eigenlijk verwacht dat het ook ontbrandde maar deed het in mijn geval niet wat ik eigenlijk best jammer vond:+.. had het wel in openlucht gedaan ..
Ik vrees dat je wel een tijdje moet gaan kicken evt met uitlaat eraf...misschien dat dan ook uitzuigen met grote injectiespuit of uitspuiten met luchtdruk helpt..
Succes in elk geval..
 
Op aanraden van Sammie de bougie maar eens vervangen. Toen was het starten en lopen. Kwam wel aardig wat olie uit de uitlaat. Ding maakte echter behoorlijk veel toeren en ik was vergeten de benzinekraan open te zetten. Dus hij hield er ook al snel weer mee op. Nu is de bougie wel vetter. Morgen maar weer verder. In elk geval mooi dat ie weer ff heeft gelopen.
 
Bedoelde eigenlijk uitlaat bocht eraf, en dan aankicken zonder ontsteking zodat de benzineresten er goed uitgaan zonder je uitlaat te laten vollopen..
Maar heeft al gestart dus is weer goed begin..
 
Vanavond weer ff gelopen. Maar alleen met remmenreiniger rechtstreeks in de inlaat. Dus "iets met de carb" is het volgende.
 
Vandaag de carb los gehaald en schoon gemaakt. Lijkt ok. Overal waar benzine door moest komen daar loopt dat ook doorheen. Nu start 'ie wel (enkel op remmenreiniger) en blijft 'ie lopen met choke vol open. Alleen dan stationair tussen de 2000/6000 toeren. Choke dicht is motor uit en enkel weer starten op remmenreiniger.

Als ik de bougie eruit haal is deze vettig. Volgens het wph komt dit door een slechte motor of een probleem met de ontsteking.
Ik ben nu weer terug naar de basis. Contactpunten staan goed. Maar als ik deze beschrijving aan houd voor de ontsteking:

"Zet eerst de contactpunten op 0.3 mm, nok in de hoogste stand. Daarna de onsteking op tijd zetten, 3mm voor bdp.
Ik gebruikdaarvoor een lampje, plus op de strip van de condensator, min ergens op het blok.
Nadat je de zuiger op 3mm bdp hebt gezet de motor op contact zetten, nu de grondplaat gaan verdraaien totdat het lampje gaat branden, nu de grondplaat weer vastzetten."

Bij mij blijft het lampje echter branden. Eerlijk gezegd krijg ik hem überhaupt niet uit. Iemand enig idee waardoor dat komt? Ik heb daardoor dus de ontsteking nog niet goed staan.
 
Ik begrijp het nog niet goed maar meet eens met contact aan en punten gesloten, of er spanningsverschil zit tussen de grondplaat en massa (heb ik een keer gehad)
Meet ook of de contactpunten wel goed contact met elkaar maken.
Daarnaast toch eens kijken of er vuil of een druppel water in de buurt van de hoofd- en stationairsproeier zit.
Werkt de vlotter naar behoren?
 
Kort gezegd, het lijkt erop dat de (nieuwe) contactpunten niet (voldoende) openen.

Zal zaterdag weer proberen verder te gaan met je tips.
 
Kort gezegd, het lijkt erop dat de (nieuwe) contactpunten niet (voldoende) openen.

het lampje moet branden als de kontakten open staan, dus ik volg je logica even niet.
vermits hij start met startpilot en blijft draaien op choke heb je vonk en dus gaan de punten sowieso open en sluiten ze ook weer.
als jouw lampje toch blijft branden kom ik tot de conclusie dat je je lampje fout aansluit.
 
Laatst bewerkt:
Bekje (+) op dat stripje bij de condensator en dan de min op het blok. Moet goed zijn. Vandaag nog even beter gekeken en ik heb het idd niet goed gezegd. Punten gaan open en dicht, maar ik kwam er nu achter dat er speling op zit/zat. Hierdoor maken ze geen of niet constant contact waardoor het lampje blijft branden. Morgen maar weer verder knutselen!
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat metalen stripje van de punten naar de condensator zit met een moertje vast. Als je dat te los hebt dan kun je dus speling hebben.

Gisteren daarom dat vaster gedraaid. Nu lijkt dat ook opgelost. Opnieuw alles afgesteld. De hele motor weer in elkaar gezet en wat denk je. Weer helemaal niks.

Afgelopen nacht maar aan de lader gehangen, had een behoorlijke tijd op contact gestaan. Ik lijk nu een mooie vonk te hebben. Maar t'is nog niet opgelost. De motor heeft vanmiddag gelopen. Met vol gas en choke open lukte het uiteindelijk. Hij liep redelijk netjes, rond de 3000 toeren (gas dan dicht) maar wel aardig stabiel en reageerde ook op het gas. Helaas na een seconde of 30 weer uit en wilde niet meer aan. Carb er af en remmenreiniger rechtstreeks werkt de ene keer wel maar de andere keer niet... Bobine ook nog vervangen. Geen effect, andere (nieuwe) bougie ook niet. Dus ik ben een beetje lost...
 
Het kan gerust aan mij liggen- ik heb mindere dagen- maar vind je verslagen vaag..
misschien kun je eens buurten met het ding bij mij of een mede MF-er?
Daarnaast vraag ik je weder op valse lucht te controleren.
 
Korte samenvatting, hij heeft zo'n 30 seconden redelijk netjes gelopen, reageerde goed op het gas en hield er daarna weer meer op. Waar zou ik valse lucht moeten hebben? Dat heb ik dan ok gemist. |(

Zijn er in de buurt van Amersfoort 2takters die een mee zouden kunnen kijken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan