MZjes

Mmm klinkt als een verstopte sproeier oid....
Carb goed schoonmaken, en een filter in de benzine slang zetten.
Groet
Sebas
 
Op veler advies de condensator vervangen. Dat gaf niet het gewenste resultaat.
Daarom van we week ook een verse accu geplaatst. De oude bleek niet in staat na een mislukte startpoging het nog eens te proberen.

Gisteren geprobeerd te starten, dit kostte nog steeds moeite. Maar eenmaal gelukt heb er toch een aantal kilometer mee door het dorp kunnen rijden. Eenmaal warm ging het starten al een stuk beter (2x trappen). En op zo nu en dan een hikje na (en een wat hoog stationair toerental) reed 'ie best ok. Koud starten blijft een uitdaging merkte ik vandaag. Gisteren wel vergeten de kraan dicht te zetten :S

Als het weer wat beter is dan eens proberen om wat meer kilometers te maken dan een aantal keer door de straat, maar wellicht toch ook maar ff de carburateur laten reinigen/afstellen.
 
Zo staat ie er momenteel bij. Heb de carburateur laten reinigen. Afstellen is idd wel zelf te doen. Maar echt lekker lopen doet 'ie nog steeds niet helaas.
 

Bijlagen

  • IMG_20200317_214844073.jpg
    IMG_20200317_214844073.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 16
Kan zoveel oorzaken hebben,te lage compressie,nog steeds een lekke vlotter,valse lucht,of een ontsteking
probleem,lekke krukaskeerringen.
 
Effe..
een 250 TS
met een 5 bak ETZ bvlok.. en schijfrem..
lijkt me super leuk..

Doch.. mijn laatste MZ.. geen succes.. kon de oorzaak niet achterhalen.. ook niet via mz forum..
also habe ein bisschen angst..
Wat is er eigenlijk nodig om een ETZ250 blok in een TS 250/1 frame te hangen? In elk geval is het inlaatspruitstuk anders en lijkt de uitlaat een iets andere bocht te hebben. Maar verder lijkt het redelijk simpel over te bouwen?
 
Is de benzine kraan niet gewoon verstopt?
En heb je toevallig al een Brisk bougie geprobeerd? en de afstand tussen de electrodes goed?
De puntjes al GOED schoon gemaakt?
In mijn ervaring zijn MZtjes altijd hele makkelijke starters...
 
Hij start en loopt wel en je kunt er enigszins mee rijden:

Ik ben ermee naar Hoevelaken geweest (Bosman) en die raadde aan een motorrevisie te doen. Daarvoor ben ik nu aan het sparen.
Maar als ik een goed ETZ blok vind sta ik daar ook voor open. Mits niet te moeilijk om in te bouwen, waar het niet op lijkt.
 
Ik struin regelmatig op ebay kleinanzeigen voor MZ gerelateerde onderdelen.
Daar kom ik deze advertentie tegen:

Is dit überhaupt nog te gebruiken? :?
(dit is niet die van mij overigens)
 
Hoeveel horizontale speling mag een drijfstang hebben ongeveer?

Ik merk geen verticale speling.
 
Ik geloof niet dat ik ooit vrienden ga worden met het afstellen van de ontsteking.
Vorig jaar is het me wel gelukt. Maar ik ben nu weer compleet verloren ::(

Ik stel eerst de contactpunten af op 0,3mm.
Contactpunten gaan open, lampje gaat aan. Contactpunten dicht en lampje gaan uit.
Zo ver, zo goed:
Vervolgens BDP meten (3,2 of zoiets, zou het exact moet nameten). Dan de ontsteking bepalen.
Bij mijn opstelling (zie foto) gaat het lampje branden op het allerlaagste punt van de zuiger, dat is veel te vroeg.

Dus dan maar eens de ontsteking verlaten. Maar daarmee verandert er eigenlijk niks.
Het lampje blijft rond het onderste punt aangaan en pas weer uit na BDP. Ongeacht wat ik met de grondplaat doe.

Ik doe het, naar mijn idee, net zoals deze Duister:
 

Bijlagen

  • IMG_20210425_141427481.jpg
    IMG_20210425_141427481.jpg
    379 KB · Weergaven: 8
De contactpunten moeten openen precies op het gewenste ontstekingstijdstip,die laatste moet je dan ook het eerste
bepalen en daarna je contactpunten daarop afstellen.
 
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een R50, en uiteindelijk gewoon afgesteld op het meten van de stand van de zuiger ipv de merktekens.
Dus naar BDP, dan een paar mm terug (dus achterwiel iets terug gedraaid) daarna de grondplaat zo versteld dat je puntjes net open gaan.
(vloeipapiertje ertussen, als deze los komt is het punt van ontsteken).
met di gevalletje dode punt zoeker – De Groot BSA
Daarna gestart, en dan de grondplaat verdraaien totdat hij netjes stationair loopt.
Daarna gecontroleerd met een flitslamp bij stationair en volle toeren.

PS het kan zijn dat de nok of grondplaat verkeerom zit!
Dan staat hij ook 180 graden verkeerd.
 
Ik stel een tweetakt altijd op zuigerhoogte af. Een stokje in het bougiegat, streepje op BDP zetten en dan een tweede streepje 2,5 of 3mm hoger.
 
De contactpunten moeten openen precies op het gewenste ontstekingstijdstip,die laatste moet je dan ook het eerste
bepalen en daarna je contactpunten daarop afstellen.
Hoe stel ik dat moment in dan? Ik kan de afstand wel bepalen, maar het tijdstip van openen niet? :?

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een R50, en uiteindelijk gewoon afgesteld op het meten van de stand van de zuiger ipv de merktekens.
Dus naar BDP, dan een paar mm terug (dus achterwiel iets terug gedraaid) daarna de grondplaat zo versteld dat je puntjes net open gaan.
(vloeipapiertje ertussen, als deze los komt is het punt van ontsteken).
met di gevalletje dode punt zoeker – De Groot BSA
Daarna gestart, en dan de grondplaat verdraaien totdat hij netjes stationair loopt.
Daarna gecontroleerd met een flitslamp bij stationair en volle toeren.

PS het kan zijn dat de nok of grondplaat verkeerom zit!
Dan staat hij ook 180 graden verkeerd.
Bij mij als ik de grondplaat verdraai dan blijven de punten op dezelfde stand staan. Ik kan alleen met de grondplaat het tijdstip van de ontsteking afstellen. Ik heb zo'n BDP zoeker.

Ik doe het volgende:
Op BDP punt, de puntjes op 0,3mm.
Op 3mm voor het BDP. Daar moet je ontsteking plaats vinden. Dat doe je dan door de grondplaat iets naar links of iets naar rechts.
(grondplaat = nr.8 op deze foto: Batterie, Lichtmaschine, Regler | GÜSI Motorradteile)

Grondplaat kan niet omgekeerd. Zou in elk geval niet weten hoe (zie vorige foto).
De nok (Nocken 8019.3 - LM 6V mit Unterbrecher - passend f. MZ ES, ETS,TS - 175, 250, 300 Typen | Batterie, Lichtmaschine, Regler | GÜSI Motorradteile) 180 verkeerd om, dat klinkt nog het meest logisch.
Hoe draai ik die om?

Ik stel een tweetakt altijd op zuigerhoogte af. Een stokje in het bougiegat, streepje op BDP zetten en dan een tweede streepje 2,5 of 3mm hoger.
Ja dat probeer ik dus ook ;)
 
De nok heeft een zaagsnede aan de onderkant, die kan je er dus op 2 manier op zetten...
Draai hem eens 180 gr om.
Het punt van opening is belangrijk, niet wanneer ze helemaal open zijn trouwens.
Ze moeten beginnen met openen op X graden voor het BDP.
 
Terug
Bovenaan Onderaan