Naald snelheidsmeter trilt..

Drieske81

Die hard MF'er
16 okt 2009
289
4
39
Opende
Bezoek site
Gister viel mij op, dat de naald van mijn snelheidsmeter (Honda CB1) begint te trillen (snel op en neer) bij hogere snelheden (vanaf 120km/u). Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn? :?

Laatst bewerkt:

Tres

MF veteraan
1 mrt 2009
1.308
0
37
Zuidoostbeemster
Zijn dat niet gewoon traditionele tellers die in zo'n CB1 zitten? Een magneetje dat ronddraait in een kooi en zo de naald meetrekt, en een veertje dat hem terughoudt? Die dingen beginnen vroeg of laat allemaal te wapperen.

IceMan78

MF veteraan
10 jun 2009
2.882
30
Amsterdam
Heeft niets met sr te maken waarschijnlijk tellerkabel los of slecht.
:^

Als ie idd een tellerkabel heeft dan is die op zijn einde. Kan binnenkort knappen, kan ook nog tijden doortrillen.
Als je 'm bij het wiel losmaakt en er komt wat roestwater uit dan weet je genoeg.

Kofferrek

MF veteraan
Donateur
23 jun 2003
83.252
2
controleer even of de kabel boven en onder nog goed vast zit, ze kunnen ook wel eens lostrillen :)

--Perry--

MF veteraan
12 apr 2009
20.490
746
51
Bergschenhoek
Rij al jaren met zo'n trillende teller rond de 140km/u en ben ook wel nieuwsgierig wat het zou kunnen zijn. Op de cbr900rr sc28 zit ook een teller met een kabel naar het voorwiel.

The Beerhunter

MF veteraan
20 sep 2004
39.600
1
Nijmegen
Zit dat idd niet gewoon met zo'n hoekig opnemertje waarvan de hoekjes langzaamaan rond zijn geworden....?

Kabel idd eens even checken :)

Bianca1

MF veteraan
14 sep 2006
5.662
0
35
Maasland
Dat van de tellerkabel kan best wel eens kloppen. Mijn CB1 had daar de laatste tijd ook last van en ik wist niet wat het was. Maar nu is toevallig vorige week de tellerkabel kapot gegaan. Ben benieuwd of het opgelost is met een nieuwe kabel (is al besteld). :)

Drieske81

Die hard MF'er
16 okt 2009
289
4
39
Opende
Bezoek site
Bedankt voor de reacties allemaal! Zal de tellerkabel controleren en voor de zekerheid ook maar vervangen. Ook al kan ik er misschien zo nog een tijd zonder problemen mee rijden, vind het wel super irritant!

artie

MF veteraan
1 feb 2005
5.693
0
46
:^

Als ie idd een tellerkabel heeft dan is die op zijn einde. Kan binnenkort knappen, kan ook nog tijden doortrillen.
Als je 'm bij het wiel losmaakt en er komt wat roestwater uit dan weet je genoeg.

Aandrijving zit niet op het voorwiel maar op het voortandwiel.
Op de bout van het tandwiel zit een plastic dop en daar komt de kabel weer in.
Deze plastic dop kan ook z'n einde naderen,dan gaat de kabel door de dop draaien.

Plastic dopje kost je bijna 10 euro en de kabel kost maar liefst 30 euro...

easyliving

MF'er
10 jan 2006
98
0
58
Bezoek site
Probleem komt vaker voor bij dit soort aandrijving van de kilometerteller
vaak helpt het om de kabel zelf extra te smeren met bv wd 40 of een goede siliconen spray

Mvg
Easy Living