Naar rechts sturen en linksaf gaan

EchtWel

MF'er
1 mei 2002
79
0
Deventer
Zat gister op de motor, en reed binnen de bebouwde kom ongeveer 50km per uur.

Lekker rustig toeren, gedachten op nul. En toen gebeurde het ;)

Bleef rechtop zitten, trok met m'n linkerhand aan'et stuur, en wat denk je... Je motor wil dan naar rechts.
Probeer dat zelf maar eens, moet je natuurlijk niet mee gaan hangen, maar rechtop blijven zitten :]
Wist dit al langer, maar vraag me nu opeens af wat hier de verklaring voor is.

Iemand een idee :?
 
Zat gister op de motor, en reed binnen de bebouwde kom ongeveer 50km per uur.

Lekker rustig toeren, gedachten op nul. En toen gebeurde het ;)

Bleef rechtop zitten, trok met m'n linkerhand aan'et stuur, en wat denk je... Je motor wil dan naar rechts.
Probeer dat zelf maar eens, moet je natuurlijk niet mee gaan hangen, maar rechtop blijven zitten :]
Wist dit al langer, maar vraag me nu opeens af wat hier de verklaring voor is.

Iemand een idee :?
Countersteering. Leggen ze je allemaal uit bij de VRO1.
 
Dit is het eerste wat mijn instructeur me 16 jaar gelden vertelde en demonstreerde. Ik maak er nu nog dankbar gebruik van om snel de fiets om te kunnen gooien....daarna wel weer in de neutrale stuurstand of iets de bocht insturen... :z
 
Dat is ook de beweging wat je moet maken bij een nood uitwijk actie...wil je er rechts langs, keihard je rechter stuurhelft van je af duwen...
 
Verklaring: je stuurt naar links, maar je rijd nog rechtop. Aktie=-reactie. Je fiets zal dus de andere kant op willen (en gaan!!).

Daarom stuur je doorgaans ook niet met je stuur (op rijsnelheden), maar door verplaasting van je gewicht. Je laat de motor als het ware een kant opvallen. Sturen met je stuur is dan bijzaak..

Bij uitwijken, bv. om oom agent heen, doe dan zoals Max! ;)
 
..Dat vroeg hij niet. De verklaring zit 'm in het gyroscopisch effect. En daar komen we weer met het inmiddels redelijk bekende verhaal, je wielen zijn, als ze draaien, eigenlijk twee grote gyroscopen. En die reageren nou eenmaal redelijk vreemd op input. Je kent het vast wel, je hebt vroeger vast wel zo'n speeltje gehad, of zo'n robotje met een vliegwieltje erin. Blijft in balans doordat het wieltje zo hard ronddrait, maar als je het dan wilt bewegen gaat het een heel andere kant op. Je kan het ook proberen met een fietswiel in je handen. ik ken de formule niet helemaal uit mijn hoofd, maar een gyroscoop reageert op krachen van buiten met een tegenkracht die (geloof ik) 90 graden haaks op de richting van de input ligt. Dus als je aan je stuur DRAAIT, reageert je voorwiel (en even later dus je motor) door te KANTELEN. JE draait naar links, je kantelt naar rechts. Alleen, door dat kantelen gaat je motor dus in de bocht liggen en als gevolg van alles stuur je dus de andere kant op.
Eigenlijk doe je dat dus voortdurend, maar niet zo overduidelijk.


..het kan allemaal nog ingewikkelder, maar dit lijkt me genoeg voor nu. Zo goed?
 
Nu heb ik toch al bijna 10 jaar m'n rijbewijs, en das mij nooit zo duidelijk verteld.

Zo zie je maar weer waar dit forum al niet goed voor kan zijn :} :}
 
kweetniethoor....maar als je naar rechts gaat stuurt toch echt iedereen naar links...ook al denk je van niet....kantelmoment...anders is een fiets niet om de bocht te krijgen, alleen bij stapvoets rijden (geen gyroscopisch effect) werkt het sturen "normaal"

Greets, Gizmo (die vind dat het lezen van stukjes van Paul Klaver heel nuttig kan zijn)
 
maar ik zie al dat dat dus leuk is uitgelegd...haha....ik stuur trouwens weinig met mijn gewicht, haast alles door te sturen/tegensturen, hoe zit dat met jullie?
 
Bij mij hebben ze er op de rijschool ook met geen woord over gerept. Heb het verleden week ook zelf uitgevonden toevallig en ik vind het wel gaaf eigenlijk. WErkt inderdaad zeer goed voor uitwijkmaneuvres of bochten insturen.

Het leuke is dat je ook niet zoveel kracht moet zetten om hem echt diep te laten gaan in de bocht, in tegenstelling tot wanneer je het zou proberen door convetioneel te sturen.

Ik maak er dus zeer veel gebruik van en ben nu aan het oefenen in combinatie met het verplaatsen van mijn eigen gewicht om uiteindelijk te komen tot een knee down.

Grtz!
iBuZze
 
Ik denk dat iedereen wel z'n gewicht gebruikt, bewust of onbewust. Als je alleen countersteering gebruikt, dan komen er grote zijdelingse krachten op je voorwiel te staan waardoor het sturen erg zwaar wordt. Je gaat dus automatisch de motor plat leggen waardoor je je eigengewicht verplaatst.
Erg lullig eigenlijk, maar ik kreeg ook pas bij een Safety cursus uitgelegd hoe het zat. Bij de slalomproef tijdens m'n rijlessen was me al opgevallen dat het gemakkelijker ging als ik een denkbeeldige pion voor de echte pionnen dacht waardoor je vanzelf ging countersteeren, maar die instukteur heeft me nooit verteld dat dit de essentie van motorrijden was.
 
dikke vinger?
Neu. Maar klopt wel. Zo ook wijlen John Robinson (PB) :} :} :}
Maar ze kunnen er nog wel wat van daar hoor. Gewoon af en toe eens uit het schap trekken. Staan vaak mooie technische verhaaltjes in. Eh, niet te vergeten alle andere bladen; iedereen heeft wel een deskundige in huis of onder een sneltoets.

Ik weet niet, dat soort zaken zijn nou eenmaal interessant en schijn ik makkelijk te onthouden. En als ik daar een ander dan mee helpen kan...

O ja, gewoon natuurkunde in je pakket helpt ook. 8-)
 
maar ik zie al dat dat dus leuk is uitgelegd...haha....ik stuur trouwens weinig met mijn gewicht, haast alles door te sturen/tegensturen, hoe zit dat met jullie?
Volgens mij stuur ik toch voornamelijk vanuit m'n heupen!
 
Zeker op snelheid helpt het goed om eerst ff te 'countersteeren' en vervolgens te gaan hangen. Ik gebruik het iig wel, maar een beetje oefening is wel nodig.
 
Het is gewoon zo.Is mij dus ook geleerd bij de eerste rijles op het parkeerterein.
ik had een behoorlijk geflipte instructeur, en die beweerde dat dus ook en liet dat ook zien. Hij bewees het door 50 km/h te gaan rijden, handen loslaten en aan een van te voren geplaatst touwtje te trekken. Als je aan de linkerstuurhelft trekt stuurt de motor heel ff naar links(fractie van een seconde) en valt daarna de rechter kant op. het wiel draait dan ook naar rechts en voila je maakt een bocht naar rechts! DIT DOE JE ALTIJD ALS JE EEN BOCHT MAAKT,ALLEEN DOE JE HET ONDEWUST. ga maar eens op een fiets oefenen en je zult het zien. :]
 
Daar ben je vrouw voor :+
:) Ach, zo is het mij geleerd en het rijdt lekker!
Wel countersteering geleerd voor het korte uitwijkwerk, niet voor het lange bochtenwerk.
Op woensdag 02 oktober 2002 13:34 schreef De Highlander het volgende:Elvis the pelvis :+
Met je heupen sturen is toch ook gewicht verplaatsen.
Yep, maar geen tegensturen!
 
hahaha, ik heb ook ook liever dat vrouwen met hun heupen sturen, dat geeft een prettiger aanzicht zullen we maar zeggen. Moet ook wel leuk achterop zitten zijn bedenk ik me net.dus...toch in de toekomst es bij de vriendin achterop.
 
Rijvaardigheidstraining. Daar leer je een snelle uitwijkmanoeuvre te maken m.b.v. deze techniek.

VRO1, daar leer je het, klopt helemaal, maarre... heb jij dat ook uitgeprobeerd met een touw aan je stuur zoals die instructeur? Ik vond het er maar lijp uit zien.
 
Bij mij hebben ze er op de rijschool ook met geen woord over gerept. Heb het verleden week ook zelf uitgevonden toevallig en ik vind het wel gaaf eigenlijk. WErkt inderdaad zeer goed voor uitwijkmaneuvres of bochten insturen.

Beroerde rijschool dan..... Toevallig zo een die motor "erbij" doet naast de autorijles?
 
Terug
Bovenaan Onderaan