Naast elkaar rijden

M0tourist

Die hard MF'er
5 aug 2009
753
1
Schiedam
Facebook
Instagram
Ey mede MF's,

vandaag was ik stukje aan het toeren met mn maatje en het laatste stukje reden wij naast elkaar, om ff af te spreken waar we nog een bak koffie zouden gaan halen. Besloten om bij mij nog ff bakkie te doen.

Thuis aangekomen zet ik mn motor neer en spreek nog een automobilist aan, die mij rechts inhaalde, terwijl ik richting aangaf om terug te schuiven en mijn actie al had ingezet. Mevrouw blijkt mij natuurlijk niet gezien te hebben (what else ... ) En begint vervolgens stampij te maken over het feit dat wij naast elkaar staan bij het stoplicht en een stukje naast elkaar rijden.

Nou vraag ik mij af of het daadwerkelijk bij wet verboden is om met zn 2e naast elkaar te rijden of naast elkaar te staan bij het stoplicht. Over het stoplicht vind ik maar vreemd en ik twijfel of het bij wet is verboden om naast elkaar te rijden. Voor zover ik weet wordt het tijdens je rijlessen alleen afgeraden niet te doen (bij mij iig) ...

Bij voorbaad dank :)
 
Bij het stoplicht even met z'n 2-en naast elkaar staan lijkt me geen probleem. Naast elkaar rijden is meestal niet de meest verstandige actie, mocht je ineens moeten uitwijken.
Je laatste zin klopt trouwens niet helemaal :+

Voor zover ik weet wordt het tijdens je rijlessen alleen afgeraden niet te doen (bij mij iig) ...
Soort van dubbele ontkenning :P
 
Bij het stoplicht even met z'n 2-en naast elkaar staan lijkt me geen probleem. Naast elkaar rijden is meestal niet de meest verstandige actie, mocht je ineens moeten uitwijken.
Je laatste zin klopt trouwens niet helemaal :+Soort van dubbele ontkenning :P

Ah yea daar ben ik super in, gebeurd me wel vaker.

Naast elkaar rijden doen we eigelijk altijd onder de 50, op een stuk dat we kennen met 2 of 3 keer de afstand die we normaal houden. Ik betwijfel dan of het gevaar oplevert, maar ik snap je punt.
 
Alleen fietsers mogen naast elkaar rijden mist zij het overige verkeer niet hinderen.
Motorrijders en bromfietsers mogen nooit naast elkaar rijden.
 
Volgens mij is het niet verboden om met meerdere voertuigen in 1 rijstrook te rijden. Vandaar dat het ook toegestaan is om in de file tussen de auto's door te rijden. En iets wat niet expliciet verboden is, is per definitie toegestaan?
 
Alleen fietsers mogen naast elkaar rijden mist zij het overige verkeer niet hinderen.
Motorrijders en bromfietsers mogen nooit naast elkaar rijden.


dat! :Y

edit: hoewel nooit... inhalen mag wel gewoon en file rijden ook, en misschien nog wel meer uitzonderingen
 
Laatst bewerkt:
sommige mensen zeiken over alles... Die zeiken om te kunnen zeiken.... Anyway... naast elkaar staan bij het stoplicht. Dat doet toch iedereen die samen rijd ? Althans ik wel. Naast elkaar rijden dan weer niet maar zelfs dat gebeurd wel eens als je wat wil afspreken. Maar standaard naast elkaar rijden lijkt me niet toegestaan.
 
Ik denk dat je geen bekeuring zal krijgen voor het rijden naast een ander voertuig. Wel kan je een bekeuring krijgen voor het in gevaar brengen van jezelf en je mede weggebruikers (Art. 5).

Als je niet met 2 voertuigen op 1 strook mag rijden, dan mag je ook niet inhalen in de file. Dat is juist de reden dat je mag inhalen in de file.
 
Bij een verkeerslicht mag je volgens mij wel naast elkaar staan. Echter mag je niet naast elkaar rijden. Bromfietsers mogen dit ook niet. Alleen fietsers mogen dit.
De politie op de motor doen dit zelfs op de snelweg (met z'n tweeën naast elkaar)
 
RVV

Hoofdstuk II. Verkeersregels

§ 1. Plaats op de weg

Artikel 3

1.Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.

2.Fietsers mogen met zijn tweeën naast elkaar rijden. Dit geldt niet voor snorfietsers.
 
Nou ik zal jullie vertellen dat ook niet iedere motorrijder het leuk vind..De laatste tijd kom ik allerlei andere motorrijders tegen waarbij we soms even aftasten of we het willen..bijna niet zal het gebeuren dat ik gelijk naast iemand ga rijden. Op een gegeven moment merk je wanneer dat kan / mag aan de ander zijn rijstijl.

Nou had ik vandaag een lul de behanger op zijn burgman 600 die het dus kennelijk helemaal niet waardeerde..tijdens file rijden kwam ik op een gegeven moment op zo'n 1,5 meter er schuin achter te staan..Meneer ging ging eerst uitgebreid controleren hoe dicht ik op hem stond en bij het optrekken keek hij super overdreven of ik dichterbij was gekomen. bij het rijden ging hij ook precies in het midden rijden...
Nu was het alleen wel zo dat hij voor het vorige kruispunt op een tweebaans waarvan de toplaag van het asfalt eraf was gehaald. Hij stelselmatig op de linkerbaan bleef rijden terwijl de max daar 30 was en hij 40 reed..ik reed rechts want automobilisten konden daar makkelijk harder overheen. Hij had er lak aan dat hij een rijtje auto's achter zijn kont had hangen..

Niet iedere motorrijder waardeert het dus..ik vind het soms wel leuk. Het lijkt dus als jij met je maat het geinig vind dat gewoon lekker moet doen.
Ik merk alleen wel op de B wegen dat je echt wel moet opletten naast elkaar...bij troep op de weg zul je toch echt ff baksteensgewijs moeten rijden om brokken te voorkomen.
 
Volgens mij is het niet verboden om met meerdere voertuigen in 1 rijstrook te rijden. Vandaar dat het ook toegestaan is om in de file tussen de auto's door te rijden. En iets wat niet expliciet verboden is, is per definitie toegestaan?


Jawel :Y

Alleen fietsers mogen dat
 
RVV

Hoofdstuk II. Verkeersregels

§ 1. Plaats op de weg

Artikel 3

1.Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.

2.Fietsers mogen met zijn tweeën naast elkaar rijden. Dit geldt niet voor snorfietsers.
Zeg, dat jij nog lest betekent niet dat we allemaal op snorfietsen rijden :? Helaas, snorfietsers mogen het niet, maar wij wel, want: het is niet verboden.
Zelfs auto's mogen het, als de breedte van de weg het toestaat natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Zeg, dat jij nog lest betekent niet dat we allemaal op snorfietsen rijden :? Helaas, snorfietsers mogen het niet, maar wij wel, want: het is niet verboden.
Zelfs auto's mogen het, als de breedte van de weg het toestaat natuurlijk.


:')

En nu sla je voor het gemak het stukje "rechts houden" over
 
Zeg, dat jij nog lest betekent niet dat we allemaal op snorfietsen rijden :? Helaas, snorfietsers mogen het niet, maar wij wel, want: het is niet verboden.
Zelfs auto's mogen het, als de breedte van de weg het toestaat natuurlijk.


Neen... Naast elkaar rijden in dezelfde rijstrook mag niet. Ook al is de strook breed genoeg.

In de file rijden is anders omdat je de file inhaalt. Je rijdt dan namelijk niet naast de auto's; je passeert ze
 
Neen... Naast elkaar rijden in dezelfde rijstrook mag niet. Ook al is de strook breed genoeg.

In de file rijden is anders omdat je de file inhaalt. Je rijdt dan namelijk niet naast de auto's; je passeert ze

Je passeert ze over dezelfde strook.
 
En nu sla je voor het gemak het stukje "rechts houden" over
In 't geheel niet. "Zoveel mogelijk rechts houden" is niet hetzelfde als "je mag niet naast elkaar rijden". Je mag gewoon naast elkaar rijden, want het is niet verboden.

Iedereen mag gewoon met 2 voertuigen naast elkaar rijden, of dat nou 2 fietsers of 2 vrachtwagens zijn. Je moet nog steeds zoveel mogelijk rechts houden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan