Natte bougies

jcbooghs

MF'er
2 mei 2006
120
0
WestVlaanderen
Beste,
De Yamaha WR250Z (1994) start goed, trekt geweldig en loopt gewoon goed.
Echter, na een uurtje rijden stopte de motor er mee. Alsof ik zonder benzine val. Bougie nat en zwart. Nieuw bougietje gemonteerd en opnieuw starten en rijden alsof er niets aan de hand is. Maar ook dit verhaal duurt ongeveer een uur. Opnieuw zelfde euvel. Bougie is een BR8EG wat men ook voorschrijft. Eindtip van de demper is een weinig vettig zwart.

Bon, ik heb de carb gedemonteerd en sproeierbezetting vergeleken met de voorgeschreven sproeiers. Stationair 44, hoofdsproeier 360. Mengselschroef 1 en half toer uit.
Vlotterhoogte en het daadwerkelijk afsluiten van de benzine gecontroleerd.
Alles gereinigd.
Het enige wat ik opmerkte was dat de hoofdsproeier los zat. Ik kon die er zonder kracht te zetten met 2 vingers uitdraaien.
Kan dit het euvel veroorzaken?

Verder heb ik de transmissieolie afgelaten om te zien of er daarvan olie in de cilinder komt. Er kwam 750cc uit wat er ook hoort in te zitten. Dit om een kapotte keerring uit te sluiten.
Koelvloeistof niveau blijft ook waar het hoort.
Demperwol was behoorlijk vettig en wordt vervangen.
Zijn er nog dingen die ik kan verdenken ?
 
Losse spoeier> dan wordt er idd brandstof langs de sproeier meegezogen.
Draai er voortaan een BR8ES in (slaan niet zo door). En trek af en toe die motor volledig open zodat de motor goed schoon brandt. Tis en bljft een tweetakt die voor volgas is gemaakt.
Kan ook zijn dat je gasnaald en geleider versleten zijn waardoor je motor in het middengebied continue te rijk loopt.
 
Hoe ziet je lucht filter er uit?

Dat wordt met regelmaat onderhouden en ziet er goed uit.
Om uit te sluiten zal ik eens een nieuw monteren.
Bedankt voor de suggestie.

Al denk ik dat een verzadigd luchtfilter eerder andere symptomen zou tonen, niet?
Het verbruik kan ik echter niet meten.

Is er een simpele manier om na te gaan dat er daadwerkelijk geen transmissieolie aangezogen wordt?
 
Losse spoeier> dan wordt er idd brandstof langs de sproeier meegezogen.
Draai er voortaan een BR8ES in (slaan niet zo door). En trek af en toe die motor volledig open zodat de motor goed schoon brandt. Tis en bljft een tweetakt die voor volgas is gemaakt.
Kan ook zijn dat je gasnaald en geleider versleten zijn waardoor je motor in het middengebied continue te rijk loopt.
Bedankt!
Goeie tip voor de BR8ES! Ik dacht net anders, dat de dunnere electrode meer bestand was tegen doorslaan. En voor de prijs al zeker, want die EG's zijn tweemaal zo duur!
Nu en dan het gas wijd open lukt wel maar lang niet altijd of ik hang de binnen de kortste keren in een boom! 3/4 van een rit wordt in het middengebied gereden.
Gasnaald en geleider versleten? Op een 15 jaar oud ding best mogelijk.
 
Ik heb jarenlang met een Honda CR250 en een KTM GS280 gereden (ook wedstrijden, enduro). In het begin ook die EG erin gehad (was toen nog iets van 27 gulden) en als deze weer een keer kapot was ging er een reserve B8ES in. Na de 2de EG was ik het helemaal zat en heb toen alleen nog maar met de B8ES gereden, tot volle tevredenheid. Tijdens de crosstrainingen in de zomermaanden een B9ES. Is net een tikje kouder.
 
Veel wit/grijze rook en de motor begint hevig te stotteren (overslaan) als deze op toeren moet komen. Stationaire loop is slecht.
Nee, is niet het geval.
Er is wel wit/grijze rook bij het koud starten maar dat gaat over. De stationaire loop is goed en de motor gaat gezwind in toeren.

Momenteel dus sproeier vastgezet en carb terug gemonteerd. Demper herpakt en verse transmissieolie (moet ik nog even halen - Wat doe ik er eigenlijk best in?)
Nieuwe BR8ES en luchtfiler halen.
Voorkeur voor een specifiek luchtfilter of filterolie?

Het lijkt duidelijk dat deze tweetakt helemaal nieuw voor mij is!
 
Ik heb altijd met Denicol light 10/15 gereden en nog nooit iets aan de bak of koppeling kapot gehad. Zegt iets over de olie?? 2 Keer per jaar verversen thats it.
BEll Ray Gearsaver hoor ik ook veel positieve reacties over en er zijn vast nog wel meer goede.

Voor de bougie met je nog even opletten. Er bestaan BR8es (met Resitor) en B8ES. Als je bougiedop een Resistor heeft (5KOhm staat vaak op de dop) moet je een bougie zonder de R pakken. Ik heb alleen maar zonder R gereden , ook geen resistor in de dop. Is alleen wat nadeliger voor de radio ontvangst ;)

Schuim luchtfilter kun je uitwassen
 
Laatst bewerkt:
Ik heb altijd met Denicol light 10/15 gereden en nog nooit iets aan de bak of koppeling kapot gehad. Zegt iets over de olie?? 2 Keer per jaar verversen thats it.
BEll Ray Gearsaver hoor ik ook veel positieve reacties over en er zijn vast nog wel meer goede.
Bell Ray Gearsaver is een hypoid olie 80w90. Denicol Light is 10/15.
Sorry dat ik het even niet snap. Lijkt toch een enorm verschil tussen beide oliën?
Crossdealer in de buurt zegt dan weer dat er ATF in kan! Terwijl wphb over 10w40 spreekt.
Steekt het allemaal niet erg nauw misschien wat je er in kiepert?
 
Terug
Bovenaan Onderaan