Nieuwe accu al defect?

Bartjeee20

MF'er
20 okt 2012
43
0
Rotselaar
Hallo,
ik heb een tijdje geleden een nieuwe loodaccu gekocht voor mijn motor. Ik heb de accu gevuld zoals in de handleiding stond aangegeven, en toen stond er over de accu zo'n 12,5V.
Daarna heb ik de accu nog zo'n 3 uurtjes bijgeladen met een acculader van 12V 300mA en de accu in mijn motor gestoken.

Nu een paar dagen geleden ging de starter van mijn motor zeer slecht, toen de accu er uit gehaald en er stond maar 10,90V over de accu. Gisteren de accu dan zo'n 9u aan de lader van 12V 300mA gehangen (omdat ik geen andere lader heb) en toen tijdens het laden steeg de spanning naar zo'n 14, 7V. Daarna de batterij gewoon een nachtje laten rusten in mijn garage, maar nu meet ik de spanning over de batterij en is die terug 10,90V.

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn of dat ik iets fout doe? Of zou de lader gewoon veel te weinig stroom leveren? Want in de handleiding staat wel dat een lader van 12V 800mA het beste was voor deze accu.
 
Ik hoop voor je dat je accu niet overleden is door het niet volledig laden en meteen gebruiken. De lader is wel heel zwak. Ter vergelijking: mijn druppellader is al 600mA, de lader van mijn telefoon is al 800mA. Ik zou de lader die je nu hebt vervangen door een normale acculader halen Je kan ook de motor zien te starten en een fantsoenlijk stuk rijden.
 
Wat is een tijdje geleden??

Maar ik mag er van uit gaan dat als je een accu koopt dat de dealer hem netjes afvult met zuur en met de juiste lader de accu doorlaadt.

Of het laadsysteem van je motor werkt niet goed of er is een cel van je accu stuk.
Gewoon teruggaan naar je dealer, maar reken niet echt op garantie want weinig accu merken geven garantie.
Waarom moest je hem dan zelf bijvullen dan?????
 
Waarom moest je hem dan zelf bijvullen dan?????


Ik heb mijn accu's altijd per postorder uit duitsland gehaald. Deze accus moet je dan nog zelf vullen (zal wel iets met transport van gevaarlijke stoffen te maken hebben).

Als ze gevuld zijn leveren ze wel wat prik, maar je moet ze wel even doorladen en het wordt afgeraden om je brommer te starten met zo'n half gevulde accu (staat in gebruiksaanwijzing) Ik denk dat TS die accu niet voldoende doorgeladen heeft.
 
Het was idd zo'n accutje uit duitsland die ik zelf nog moest vullen. Als ik ze nu nog eens probeer te laden met een goede batterijlader die genoeg stroom kan leveren, zou de accu dan misschien wel terug optimaal kunnen werken?

@borisz ik heb ze gevuld met accuzuur.
 
Laatst bewerkt:
Heb je ook gereden met de accu?
Een accu met 300 mA laden kan wel maar duurt heeel lang. Een 10 Ah accu opladen duurt ruim 33 uur. Dat red je dus niet met drie of negen uur.
 
Het was idd zo'n accutje uit duitsland die ik zelf nog moest vullen. Als ik ze nu nog eens probeer te laden met een goede batterijlader die genoeg stroom kan leveren, zou de accu dan misschien wel terug optimaal kunnen werken?

Er zit maar 1 ding op: acculader kopen en gewoon proberen. Het isaltijd handig om een lader in huis te hebben! Acculaders haal je tegenwoordig voor een habbekrats bij de winkel waar sommige MF'ers ook hun motorolie halen. ;)
 
Dat kan dan idd het probleem wel zijn, mijn accu is 11 Ah, ik zal straks eens gaan kijken voor een andere lader.
Ik heb ook gereden met de accu maar geen grote stukken, dus veel kon de accu niet bijladen.
 
Ik neem aan dat je niet de hele winter doorrijdt. Denk er in dat geval aan om een druppellader te halen. Daarmee houdt je je accu in conditie als je brommer op stal staat.

Ik doe met goed onderhoud een jaar of 7 a 8 met een lood/zuur accu. Het enige wat ik doe is regelmatig het nivo checken en eventueel bijvullen met gedemineraliseerd water en 's winters aan de druppellader.
 
Heb je al eens gecontroleerd wat de laadspannning is als je motor draait?
Als je spanningsregelaar kapot is waardoor de laadspanning te hoog word is je nieuwe accu zeer snel kapot.
 
Dat kan dan idd het probleem wel zijn, mijn accu is 11 Ah, ik zal straks eens gaan kijken voor een andere lader.
Ik heb ook gereden met de accu maar geen grote stukken, dus veel kon de accu niet bijladen.

Dan vrees ik dat je de accu hebt vernield door hem bij de eerste keer starten te ver leeg te trekken. Je kunt het nog wel proberen door hem eens goed door te laden maar ik zou niet te veel gaan vertrouwen op die accu, zeker niet in de komende winterperiode want dan heb je grote kans dat je aan het eind van een koude dag je motor niet aan de praat krijgt.
 
Nee daar mag je niet vanuit gaan. Toen ik voor iemand anders een accu kocht bij een bepaalde bekende zaak in Zoetermeer moest ik dat naderhand allemaal zelf doen hoor.


Ik vind het de normaalste zaak van de wereld om als service (en gejank achteraf te voorkomen) een accu te vullen en door te laden.
Daarmee voorkom je ook weer een ja/nee strijd als er iets niet goed is.
 
Ik dank dat TS de accu haalde bij dezelfde duitse zaak als waar ik mijn spullen haal. Als het goed is heeft hij een fles met accu oplossing erbij gekregen en een duidelijke instructie.

Ik vind het voor een dealer/motorzaak wel een normale zaak dat de accu wordt gevuld en geladen. Bij postorderbedrijven is dit echter niet zo. Daardoor kunnen ze de prijs wel drukken, maar je moet dan wel goed de instructies lezen/beetje technisch onderlegd zijn.
 
Laatst bewerkt:
Onlangs zelf ook een nieuwe accu opgehaald bij de plaatselijke dealer, accu meegekregen en inderdaad moest ik hem zelf vullen, alles zat erbij, dus geen probleem, vullen, even laten staan, en opladen.

Ze wilden het ook wel voor me doen,zonder extra kosten, maar dan moest ik wachten, en mijn motor ophalen die thuis al gedeeltelijk uit elkaar lag...

M.a.w. Zo vanzelfsprekend is het niet meer hoor dat de accu al gevuld en wel is als je hem ophaald.
 
Onlangs zelf ook een nieuwe accu opgehaald bij de plaatselijke dealer, accu meegekregen en inderdaad moest ik hem zelf vullen, alles zat erbij, dus geen probleem, vullen, even laten staan, en opladen.

Ze wilden het ook wel voor me doen,zonder extra kosten, maar dan moest ik wachten, en mijn motor ophalen die thuis al gedeeltelijk uit elkaar lag...

Dat is ook mijn ervaring. Vaak hebben dealers wel een aantal accu's gevuld en doorgeladen aan de druppelladers hangen. Maar alleen de populaire types die ze veel verkopen (dan wel direct plaatsen tijdens een beurt). De andere types staan ongevuld in het magazijn. Die willen ze vast ook wel voor je vullen en laden maar daar moet je dan op wachten. En dan doe ik het ook liever zelf thuis. Scheelt me ook rijden met een gevulde accu in de topkoffer.
 
Dealer is niet altijd koning, de gloednieuwe autoaccu was bij inbouw al defect.
Ze reageerden met.. dat ding staat altijd al aan de lader.. snapput niet!

En bij een maat vroeg de dealer of hij thuis een druppellader had bij inbouw.. NEE ..
Rij maar 16 kilometer dan is het wel goed. (accu is binnen 1.5 jaar overleden) :)
 
Waarom de accu eerst laden en dan pas in de motor , ik vul al jaren de accu's zelf en vrot ze meteen na vullen in de motor .
Starten lopen zonder ooit gezeik gehad te hebben met kapotte accu's .
 
Terug
Bovenaan Onderaan