Nieuwe accu al defect?

Bartjeee20

MF'er
20 okt 2012
43
0
Rotselaar
Hallo,
ik heb een tijdje geleden een nieuwe loodaccu gekocht voor mijn motor. Ik heb de accu gevuld zoals in de handleiding stond aangegeven, en toen stond er over de accu zo'n 12,5V.
Daarna heb ik de accu nog zo'n 3 uurtjes bijgeladen met een acculader van 12V 300mA en de accu in mijn motor gestoken.

Nu een paar dagen geleden ging de starter van mijn motor zeer slecht, toen de accu er uit gehaald en er stond maar 10,90V over de accu. Gisteren de accu dan zo'n 9u aan de lader van 12V 300mA gehangen (omdat ik geen andere lader heb) en toen tijdens het laden steeg de spanning naar zo'n 14, 7V. Daarna de batterij gewoon een nachtje laten rusten in mijn garage, maar nu meet ik de spanning over de batterij en is die terug 10,90V.

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn of dat ik iets fout doe? Of zou de lader gewoon veel te weinig stroom leveren? Want in de handleiding staat wel dat een lader van 12V 800mA het beste was voor deze accu.
 
Waarom de accu eerst laden en dan pas in de motor , ik vul al jaren de accu's zelf en vrot ze meteen na vullen in de motor .
Starten lopen zonder ooit gezeik gehad te hebben met kapotte accu's .

Er zijn twee manieren;

Vullen.
Laten staan (uitborrelen, minimaal 30 minuten)
Dan met lader compleet en volledig doorladen.

of

Vullen.
Even laten borrelen.
Monteren
Goed stuk rijden (echt goed stuk).


Van diverse accuspecialisten zo meegekregen.
 
Hallo,
ik heb een tijdje geleden een nieuwe loodaccu gekocht voor mijn motor. Ik heb de accu gevuld zoals in de handleiding stond aangegeven, en toen stond er over de accu zo'n 12,5V.
Daarna heb ik de accu nog zo'n 3 uurtjes bijgeladen met een acculader van 12V 300mA en de accu in mijn motor gestoken.

Nu een paar dagen geleden ging de starter van mijn motor zeer slecht, toen de accu er uit gehaald en er stond maar 10,90V over de accu. Gisteren de accu dan zo'n 9u aan de lader van 12V 300mA gehangen (omdat ik geen andere lader heb) en toen tijdens het laden steeg de spanning naar zo'n 14, 7V. Daarna de batterij gewoon een nachtje laten rusten in mijn garage, maar nu meet ik de spanning over de batterij en is die terug 10,90V.

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn of dat ik iets fout doe? Of zou de lader gewoon veel te weinig stroom leveren? Want in de handleiding staat wel dat een lader van 12V 800mA het beste was voor deze accu.


Je hebt:

niet goed gevuld
niet goed geladen
accu was al defect

Ik gok op de middelste.

Dat is het voordeel van internetshoppen; het is wel eens goedkoper. Toch is het nooit helemaal 'af' en voor service moet je extra moeite doen.
In dit geval kun je garantie ook wel vergeten.

Beetje uitruil tussen prijs en zekerheid/service.

JE kunt proberen alsnog de accu goed door te laden. Als die dan weer ok is, kun je er mee rijden. De levensduur is echter wel al beperkt hierdoor. Helaas.
 
Er zijn twee manieren;

Vullen.
Laten staan (uitborrelen, minimaal 30 minuten)
Dan met lader compleet en volledig doorladen.

of

Vullen.
Even laten borrelen.
Monteren
Goed stuk rijden (echt goed stuk).


Van diverse accuspecialisten zo meegekregen.

Is ook afhankelijk van hoe makkelijk je motor start natuurlijk. Als jij een start ceremonie van 5 minuten aan het uitvoeren bent met een accu die niet helemaal 100% is dat vind die dat niet leuk. Een druk op de knop en lekker rijden is geen probleem.
 
Ik vrees dat je pech hebt en dat je accu overleden is. Elke cel van de accu geeft even iets meer dan 2 volt en dan heb je met 6 cellen iets meer dan 12 volt. Als jou accu na opladen nog maar 10,9 V overhoudt dan is er waarschijnlijk 1 cel defekt. Dit kan soms gebeuren met nieuwe accu's en is feitelijk een productie fout. Of je hebt de accu zwaar over belast en er is een plaat krom getrokken in een cel. Toevallig kortsluiting gehad of gemaakt?
 
daddyphilipsen heeft gelijk. als je 10.9 v overhoud is een cel stuk. Dit komt vaker voor bij nieuwe accu,s. bij het opsmelten van de polen komt het soms voor dat er lood tussen twee platen valt. dit kun je testen door alle cellen apart het zuur te wegen. Een cel geeft bij volledige lading ongeveer 2.23 volt.
 
Er zijn twee manieren;

Vullen.
Laten staan (uitborrelen, minimaal 30 minuten)
Dan met lader compleet en volledig doorladen.

of

Vullen.
Even laten borrelen.
Monteren
Aanduwen
Goed stuk rijden (echt goed stuk).
Zo, die krijg je van mij.

200Amp uit een verse ongeladen accu trekken is accu slopen.
 
Laatst bewerkt:
Heb de accu nu aan een andere lader van een vriend hangen, deze lader laadt met 12V 1,2A.
Is het normaal dat de accu wat begint te borrelen? En de laadspanning is nu zo'n 16V, is dit ook nog acceptabel?
 
De laadspanning van de acculader. Hij borrelt en sist een beetje, en het lijkt er op dat het niveau van het accuzuur nu ook ineens hoger staat.
Wat is dit voor een lader?
Mijn Optimate deed het bij oude accu's ook.. maar altijd zal er enigzins een chemische reactie zijn die tot uiting komt in luchtbelletjes alias knalgas. (teveel geborrel is niet goed) :)
Tijdens het laden van ELKE loodaccu wordt knalgas gevormd alhoewel de hoeveelheid gevormd bij gel of AGM slechts een fractie is van een natte accu. Knalgas is een mengsel van zuurstof [O2] en waterstof [H2] en is explosief.
 
Ik heb ook, een paar maanden geleden, nieuwe accu besteld bij Conrad, een Varta.
Daar zat ook een "zuurpakket" bij met een duidelijke instructie.
Ook op de site staat een link van Varta met een instructiefilmpje op You Tube.
En zoals hier geadviseerd wordt heb ik ook de accu een dag op de Optimate aangesloten.
Accu doet het prima en behoud goed zijn spanning.

Toen de accu nieuw/leeg was heb ik hem aangesloten op de multimeter en hij gaf iets meer dan 5 volt aan.
Tijdens het doordrukken van de vulling steeg het voltage zeer snel naar ruim 12 volt.

Misschien is de accu van TS gesulfateerd en de Optimate kan dat misschien verhelpen maar ook de acculader van de Lidl.
Deze ligt hier en daar nog in de schappen voor €17,99.
full
 
Laatst bewerkt:
Er zijn twee manieren;

Vullen.
Laten staan (uitborrelen, minimaal 30 minuten)
Dan met lader compleet en volledig doorladen.

of

Vullen.
Even laten borrelen.
Monteren
Goed stuk rijden (echt goed stuk).


Van diverse accuspecialisten zo meegekregen.

Aha, ik reed ongeveer 150 km ermee na het borrelen , het andere borrelen kwam erna :+
 
Hee Bartjeeee,
Een accu die opgeladen wordt zal altijd gaan borrelen en het vloeistofniveau zal ook gaan stijgen.
Dit alles door de chemische reacties in de accu. Het borrelen en sissen hoort heel zachtjes te zijn, je moet er echt dichbij gaan staan om te horen (ik hoor vanwege hogere leeftijd iets minder dan jij doet denk ik)

Op 1,2A laadstroom betekent dus dat je de accu (11A) ongeveer 10 uur aan de lader moet houden. De 16 volt die je gemeten hebt weet ik niet zo goed, die van mij geeft 15Volt, de dynamo van mijn motor geeft 14.2Volt. Ik zou zeggen na 10 uurtjes accu monteren en proefstarten met de brommert!
 
De Optimate komt niet verder dan 14,55 volt.


En meestal staat de voltmeter op zo'n 13 volt.
16 volt lijkt mij iets teveel van het goede, zeker als de accu gaat borrelen (koken)
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan