Nieuwe accu, nu al kapot?

MarkBathmen

MF'er
24 mei 2012
94
0
Bathmen
Hallo,

Val van het ene probleem in het andere met mn motor.
Na zelf voor de eerste keer onderhoud te hebben gepleegd (incl. nieuwe accu) en de remmen gereviseerd te hebben wilde ik vanmiddag (net als vele anderen) voor het eerst dit jaar even een stukje toeren.
Na wat rond gereden te hebben heb ik even een kleine pauze ingelast waarna ik de motor weer wilde starten. Startpoging 1 mislukte, maar kreeg geen kans meer voor een tweede. Enige geluid was een tik wanneer ik op de startknop klikte.

Nu heb ik de how-to hier van het forum gevolgd om even wat dingen uit te sluiten:

1. Spanning accu gemeten (toen wilde de motor al niet meer starten) - 12,85 V
2. Contact om, je hoort de injectie - 12,63 V
3. Op de startknop drukken (nu tikt ie dus alleen maar) - 12,2 V

Affijn, accu aan de druppellader gehangen voor een aantal uren... Hierna hetzelfde riedeltje:

1. Spanning accu - 13,3 V
2. Motor gestart, 3000 rpm met licht uit - 14,75 V
3. 3000 rpm met licht aan - 14,4 V
4. Beetje gas geven, varierend tussen 3000 en 8000 rpm - stabiel voltage
5. Motor weer uitgezet - 13,3 V

Na 5 minuten nog eens gemeten - 12,97 V
Vervolgens gestart en weer uit gezet.
Hierna nog een poging om te starten, dit doet ie niet meer... Multimeter geeft ondertussen 12,3 V aan.

Accu heb ik gekocht vorig jaar september. Bijna niet gereden voordat de motor in de schuur werd gezet voor de winter. Hier heeft ie af en toe aan de druppellader gehangen (een week erop, twee eraf - een week erop twee eraf).

Volgens de how-to is de spanningsregelaar dus niet defect, en de dynamo ook niet.
Is deze accu dan nu al kapot?? ;(
 
Het startrelais vind je vanzelf als je de dikke rode plusdraad vanaf de accu volgt.

137740.jpg


Het startrelais verbindt de 2 contacten met elkaar, zodat je hoge startstroom niet door je startknopje loopt. Als je relais weer alleen maar klikt, dan even zoals eerder gezegd die 2 contacten doorverbinden met een dikke schroevendraaier. Pas op dat je geen aarde maakt.
 
Laatst bewerkt:
GSX-R 600 K1 / Yuasa YTX9-BS

Heb gister geen tijd gehad om wat te testen. Hoop vanavond de accu uit de ER-6n (YTX12-BS) in mijn motor te hangen om te kijken wat ie doet.

Heb al wel gezien dat één van de vorige eigenaren flink heeft lopen prutsen met bekabeling. Er is een alarm ingezet en zie allemaal kabeltjes aan elkaar gedraaid en met tape afgewerkt. Weet niet in hoeverre dit er iets mee te maken kan hebben...

Maargoed, ga eerst testen met de andere accu. Als deze ook maar pit heeft om twee keer de motor te kunnen laten starten ga ik op zoek naar het startrelais om deze door te verbinden.
De resultaten post ik hier uiteraard :)



kán er wel mee te maken hebben, dat had/heb je niet vermeldt dat er een alarmsysteem tussen zit. maar waarschijnlijk kom je er nu zelf ook achter... :Y


een alarmsysteem onderbreekt 2 of 3 dingen.

je contact
je startpuls naar je startmotor
je brandstoftoevoer/pomp.


die laatste wordt niet veel gebruikt, de eerste 2 bijna altijd. :)
ik zou idd eerst die hele draden spaghetti eens uitsluiten voordat andere dingen de schuld krijgen. :P

het zou kunnen dat na 2 startpogingen zonder autorisatie van het alarmsysteem de startpuls onderbroken wordt, dat zou dan betekenen dat het alarmsysteem niet goed is uitgebouwd/afgesloten.


je kan maar 1 ding doen, alle bedrading van die kluwen nakijken, en idd wat al eerder is gezegd >> de startpuls draden van het relais, hotwire die zodat je geen startknop nodig hebt.

je startrelais krijgt een +12volt signaal van je startknop en hangt aan de [-] vast, >frame.

dus als je een plus direct op je +pool van je accu aan je +contact legt van jouw relais gaat ie klikken, en de startmotor torderen, als je contact erbij aan staat slaat je motor pas aan.


wat die anderen bedoelen is dat je of;

de directe schakelcontacten van de + kortsluit door met een schroevendraaier oid deze hoge stroom contacten kort te sluiten. Dit kan omdat een startmotor niet gezekerd is en direct aan de +pool hangt van je accu. dwz geen contact nodig. Met deze truuc kan je checken of de startmotor wel oke is en alleen de zware aansluitcontacten van het relais goed functioneren. [je test hierbij niet intern de contacten omdat je die schroedraaier gebruikt]

of het relais dmv hotwire een secundaire + geeft waardoor het relais wel schakelt als normaal, [je bootst de werking van je startknop na] met deze optie kan je checken of het relais zélf wel goed functioneert.
 
Mijn startrelais zie er zo uit:

full



Tussen de twee contacten zit een kunststof schotje. Ik kan dus de schroevendraaier niet rechtstreeks op de contacten leggen. Ik dacht dat het ook wel goed was om de schroevendraaier dan op de bevestigingen te houden, te zien op de volgende foto:

full


Moet ik dat kunststof schotje er tussen uit snijden zodat ik de schroevendraaier rechtstreeks op die schroeven kan houden?

Ik heb trouwens mijn accu, waar de GSX-R alleen klikt als ik wil starten, in de ER-6n gezet. Deze startte prima op mijn accu, meerdere malen. Vervolgens zet ik de nieuwe volle accu uit de ER-6n in de GSX-R, doet ie nog steeds niks! Dus ik kan wel concluderen dat het absoluut niet aan de accu's ligt.

Dus als iemand mij antwoord kan geven mbt het kortsluiten van het relais, dan kan ik dat ook uit sluiten :)
 
Laatst bewerkt:
het kan gezichtbedrog zijn [foto] maar zijn de aansluitingen wel goed schoon?

edit, hoe is het met die zekering daar,heel? , contacten schoon?
of zekert die het hele electrische gedeelte van de motorfiets ?
 
Laatst bewerkt:
Mijn startrelais zie er zo uit:

[afbeelding]


Tussen de twee contacten zit een kunststof schotje. Ik kan dus de schroevendraaier niet rechtstreeks op de contacten leggen. Ik dacht dat het ook wel goed was om de schroevendraaier dan op de bevestigingen te houden, te zien op de volgende foto:

[afbeelding]

Moet ik dat kunststof schotje er tussen uit snijden zodat ik de schroevendraaier rechtstreeks op die schroeven kan houden?

Ik heb trouwens mijn accu, waar de GSX-R alleen klikt als ik wil starten, in de ER-6n gezet. Deze startte prima op mijn accu, meerdere malen. Vervolgens zet ik de nieuwe volle accu uit de ER-6n in de GSX-R, doet ie nog steeds niks! Dus ik kan wel concluderen dat het absoluut niet aan de accu's ligt.

Dus als iemand mij antwoord kan geven mbt het kortsluiten van het relais, dan kan ik dat ook uit sluiten :)


die schroevedraaier is voor de hoge stroom te geleiden, je zou ook wat anders kunnen proberen zoals een combinatietang,

iets groots/zwaars wat je over de contacten kan koppelen en wat geleidt, en de stroom aankan., of je haalt de kabel van de startmotor los van dat relais en legt die vsatgehouden door een tang op het andere contact, dan heb je hetzelfde als met die schroevedraaier :) geen sluiting maken he :+

kopschotje zou ik laten zitten deze zit er niets voor niets
 
Nee, is geen gezichtsbedrog. De aansluitingen zijn wel iets gecorrodeerd.De zekering is heel. Waar die precies voor dient dat weet ik niet.

meestal ios een 30A zekering voor de hoofdstroom van je electrische circuit te schakelen,
ik vond het ook apart dat ik hem op dat relais zie, misschien wordt de hoofdspanning vanuit die aansluiting doorgeleid naar de kleinere zekeringen,


k zie ook meerdere draden zitten op die connector, dus zou goed kunnen.


edit: volgensmij is dit bij mijn schema ook zo van de soes.>> 1991 :]
 
Mijn startrelais zie er zo uit:

[afbeelding]


Tussen de twee contacten zit een kunststof schotje. Ik kan dus de schroevendraaier niet rechtstreeks op de contacten leggen. Ik dacht dat het ook wel goed was om de schroevendraaier dan op de bevestigingen te houden, te zien op de volgende foto:

[afbeelding]

Moet ik dat kunststof schotje er tussen uit snijden zodat ik de schroevendraaier rechtstreeks op die schroeven kan houden?

Ik heb trouwens mijn accu, waar de GSX-R alleen klikt als ik wil starten, in de ER-6n gezet. Deze startte prima op mijn accu, meerdere malen. Vervolgens zet ik de nieuwe volle accu uit de ER-6n in de GSX-R, doet ie nog steeds niks! Dus ik kan wel concluderen dat het absoluut niet aan de accu's ligt.

Dus als iemand mij antwoord kan geven mbt het kortsluiten van het relais, dan kan ik dat ook uit sluiten :)
Ga eerst die aansluitingen op het relais maar eens schoonmaken... Dat is niet netjes.
 
Okee, ga een andere avond weer verder. Dan zal ik als eerst de aansluitingen schoonmaken.
Ik heb het nu in ieder geval met een tang, een steeksleutel en een schroevendraaier geprobeerd, allen zonder resultaat.

Wordt vervolgd....
 
meestal ios een 30A zekering voor de hoofdstroom van je electrische circuit te schakelen,
ik vond het ook apart dat ik hem op dat relais zie, misschien wordt de hoofdspanning vanuit die aansluiting doorgeleid naar de kleinere zekeringen,


k zie ook meerdere draden zitten op die connector, dus zou goed kunnen.


edit: volgensmij is dit bij mijn schema ook zo van de soes.>> 1991 :]

ik heb ff gekeken, het startrelais en hoofdvoeding komen daar iddg bij elkaar,

Naamloos1-1.jpg
 
De accu kan zomaar kapot zijn. Een accu die ondanks opladen lange tijd niet wordt belast kan ook snel stuk gaan. Beter om toch regelmatig te rijden.

De accu is niet kapot. Andere accu die 100 % goed is geprobeerd en start ook niet dus.

Ga van het weekend het alarm eruit slopen. Gebruik hem toch niet.
Dan kan ik meteen de bedrading fatsoeneren want alles is maar een beetje aan elkaar gedraaid en afgeplakt met tape. Heb nu even soldeerbout en krimpkousjes geregeld.
 
De accu is niet kapot. Andere accu die 100 % goed is geprobeerd en start ook niet dus.

Ga van het weekend het alarm eruit slopen. Gebruik hem toch niet.
Dan kan ik meteen de bedrading fatsoeneren want alles is maar een beetje aan elkaar gedraaid en afgeplakt met tape. Heb nu even soldeerbout en krimpkousjes geregeld.

Dit zal waarschijnlijk veel ellende gaan verhelpen. Goed bezig.
Let even op: Kijk in het electrische schema, en dan zie je dat er een geel/groene draad (Y/G) tussen de startknop en je startrelais loopt. Die geel/groene draad zie je ook zitten op de aansluiting van je startrelais (foto). Als je nu een tijdelijke draad zou maken tussen de aansluiting op de startknop en de geel/groene aansluiting bij je relais (in de stekker) kun je nog even testen. Als de startmotor dan herhaaldelijk goed functioneerd, dan heb je de oorzaak gevonden, en dat zou inderdaad een los/slecht contact en/of het alarm systeem kunnen veroorzaken.
Je kunt ook met de multimeter de electrische weerstand tussen deze 2 contacten kunnen meten.
 
Laatst bewerkt:
Dit zal waarschijnlijk veel ellende gaan verhelpen. Goed bezig.
Let even op: Kijk in het electrische schema, en dan zie je dat er een geel/groene draad (Y/G) tussen de startknop en je startrelais loopt. Die geel/groene draad zie je ook zitten op de aansluiting van je startrelais (foto). Als je nu een tijdelijke draad zou maken tussen de aansluiting op de startknop en de geel/groene aansluiting bij je relais (in de stekker) kun je nog even testen. Als de startmotor dan herhaaldelijk goed functioneerd, dan heb je de oorzaak gevonden, en dat zou inderdaad een los/slecht contact en/of het alarm systeem kunnen veroorzaken.
Je kunt ook met de multimeter de electrische weerstand tussen deze 2 contacten kunnen meten.




dat schema wat ik gepost heb was een voorbeeld :)
in dit geval een schema van een 750 cc Suzuki uit 1992.
[watergekoeld]




het zal er niet zoveel vanaf zitten Suzuki kennende, maar dan weten je/jullie dat dit niet een schema is van een K1 :9
 
De accu is niet kapot. Andere accu die 100 % goed is geprobeerd en start ook niet dus.

Ga van het weekend het alarm eruit slopen. Gebruik hem toch niet.
Dan kan ik meteen de bedrading fatsoeneren
want alles is maar een beetje aan elkaar gedraaid en afgeplakt met tape. Heb nu even soldeerbout en krimpkousjes geregeld.



goede actie,

ik dacht idd echt dat die accu voor problemen zorgde, maja
het is zo moelijk een "diagnose" te stellen op een forum met een paar woordjes op een scherm, dan zit je er weleens naast. :')

iddg kudo's voor je geduld, en het zal vast en zeker in die bedrading zitten van het oude alarmsysteem, daar heeft het wel alle schijn van iddg.

eerst maar eens kijken. :]


succes met zoeken. :)
 
er is nu al 30duizend keer gezegd dat je de contactvlakken van alle aansluitingen vanaf de accu, dus de plus en de massa moet controleren/schoonmaken.
die kunnen tijdens het starten een gigantische overgangsweerstand veroorzaken met als gevolg vreemde storingen.
kortom bij de simpele dingen beginnen en dingen uitsluiten.
 
Alarm heb ik eruit gehaald. Alle verbindingen weer netjes opnieuw gesoldeerd. Alle contactvlakken (accu / startrelais) schoongemaakt.
Nog steeds geen teken van leven... Alleen het klikkende relais. Als ik het relais overbrug gebeurt er ook niks.

Volgens het werkplaatshandboek ligt het dan aan de startmotor. Dus daar ga ik nu mn pijlen maar eens op richten.

EDIT: Hoe kom ik makkelijkst bij de startmotor?
 
Laatst bewerkt:
zadel eraf, tank eraf en luchtfilterhuis eraf en dan rechts onder de NAKS zit ie, denk ik zo zonder WPH.
Maar jij hebt toch een WPH :?
K ga nu niet het hele topic terug lezen en 'k weet niet juist meer of de koppelingsveiligheid en zijstandaard veiligheid al nagekeken zijn op goede werking, maar als alles voor de rest normaal is, je accu goed is, 't startrelais overbruggen niet helpt maar je 't wel hoort aantrekken (spanning ok dus) vrees ik ook dat de enige boosdoener je startmotor zelf is.
Heb je die ook al is rechtstreeks spanning laten krijgen?
 
Zijstandaard maakt niet uit. Hij start ook gewoon met uitgeklapte standaard in de neutraal.

Koppelingveiligheid ook niet gecontroleerd maar moet ook in orde zijn. Als ik de koppeling niet intrek en ik druk op de startknop hoor ik het relais niet tikken. Als ik de koppeling wel intrek klikt het relais wel. Dus de schakelaar is wel in orde.

En hoe zet ik precies de + van de accu rechtstreeks op de startmotor zonder het luchtfilterhuis eraf te halen?
 
Laatst bewerkt:
Zijstandaard maakt niet uit. Hij start ook gewoon met uitgeklapte standaard in de neutraal.

Koppelingveiligheid ook niet gecontroleerd maar moet ook in orde zijn. Als ik de koppeling niet intrek en ik druk op de startknop hoor ik het relais niet tikken. Als ik de koppeling wel intrek klikt het relais wel. Dus de schakelaar is wel in orde.

En hoe zet ik precies de + van de accu rechtstreeks op de startmotor zonder het luchtfilterhuis eraf te halen?

Zonder gaat het je vrees ik niet lukken.
'T kan zijn alls je een kuipdeel weghaal,t dat je d.m.v. een startkabel en schroevendraaier als verlengstuk om de stroom naar startmotor te sturen geraakt, maar das al evenveel werk en veel gevaarlijker om ergens te raken en kortsluiting te maken, met alle gevolgen vandien
 
Terug
Bovenaan Onderaan