Nieuwe brandstofstickers in de EU

Geen idee.
Maar ik ben nog niet helemaal tevreden over een aantal dipjes in de powerband.
Volgens de garage ben ik een echte motorrijder en verwacht ik te veel van een 1600 Golf uit 2002 met 2ton op de teller.
En hij zegt dat er gewoon het ouderwetse 98 in moet.

Dus de auto heeft al Vanaf het begin "slecht" gelopen.
En die dip is beduidend minder met 98 of een Premium brandstof, ben ik nu net achter.
Wat een gezeur.......1600 Golf 2002.........veel verwachten met 2 ton??? Is de Golf dan een flut-auto?
Ik had een Mazda 626 op LPG die met 4 ton nog liep als een zonnetje. Olieverbruik nog vrijwel 0 (nul)
Totdat een snurker mij geen voorrang gaf en de hele zijkant eruit reed. Total loss dus.
Maar motorisch had er makkelijk nog een tonnetje of wat bij gekund. Technisch een zeer uitstekende auto!

Ik reed altijd op LPG maar in vakantie gebeurde wel eens dat de 626 ongemerkt op benzine was overgeschakeld.
Merkte je al rijdend (vrijwel) niets van. Ja, als je goed luisterde hoorde je klik-klik-klik.
Met benzine trok die wel ietsje beter op. Bij snelweg gebruik geen verschil.
Wel was er met caravan bij 130km/h (dat mag in F) een flink brandstof-verbruik van LPG..........1:6,5
 
Ja, eigen schuld dikke bult.

Voordat je een motorvoertuig koopt moet je natúúrlijk wel zelf even checken of er van die milieuvriendelijke en materiaalonvriendelijke meuk in kan.

En dan nog is er niets zeker.
 
Toevallig afgelopen zondag even gaan tanken bij het plaatselijke Tango: Daar zaten de nieuwe stickers er al op :)
B7 op de diesel en E5 op de EURO95 . Ik snap het niet, dat zou toch E10 moeten zijn?
 
Toevallig afgelopen zondag even gaan tanken bij het plaatselijke Tango: Daar zaten de nieuwe stickers er al op :)
B7 op de diesel en E5 op de EURO95 . Ik snap het niet, dat zou toch E10 moeten zijn?

Dat bedoel ik dus,
had ik vanochtend ook bij de Tango.
(5 met een E5 sticker er op, en in Frankrijk was de 95 weer E10, en de 98 E5:?-O-
 
Hoe worden trouwens brandstoffen zonder thanol gelabeld? Die gaan geen E0 heten als t goed is.
 
Om de verwarring hier nog groter te maken.

etiketbenzine.jpg

Nieuwe-brandstofnamen-zorgen-niet-voor-verwarring-bij-de-pomp.jpg

images
anwb%3Aw760

Ik heb gisteren E5 getankt met de Versys, een aparte sticker op de pomp zelf vertelde me dat dit Euro 95 was.
 
Volgens de krant (Gelderlander) is euro 95 in Nederland nog met 5% ethanol. En wordt dat rond 2019/2020 10%

Edit: Bovenstaand plaatje spreekt dit weer tegen.🤔
 
Nee, dit klopt volgens mij sinds 1 januari met de nieuwe normen.

Volgens de foto's is euro95 het meest milieuvriendelijk met 10% ethanol(E10).
98 is minder milieuvriendelijk maar beter voor oudere motorblokken met 5% ethanol (E5).

Hardstikke duidelijk voor mij.
 
Ik denk dat de Tango, enz zich vergist. Verkeerd gelabeld.
Kan, maar het kan ook weloverwogen zijn. Zolang de brandstof maar 5% ethanol bevat, mogen ze he E5 noemen.
De Tango stations die ik ken, verkopen geen 98 octaan en zouden een hoop klanten mislopen als ze alleen E10 zouden leveren.
 
Ik heb idee dat elke combi mogelijk is.

E5 en E10 gaat over het MAXIMALE percentage ethanol in de benzine. Bij E5 kan dat dus 0% tot en met 5% zijn, wat het is, weet verder niemand.

95 en 98 (en 100 in DLD bij Aral) gaat over octaangetal. Een eigenschap van een benzine.

En voor zover ik snap, kan er in Euro95 zowel maximaal 5% als maximaal 10% ethanol zitten.
En in euro98 ook zowel maximaal 5% als maximaal 10% ethanol.
 
Kan, maar het kan ook weloverwogen zijn. Zolang de brandstof maar 5% ethanol bevat, mogen ze he E5 noemen.
De Tango stations die ik ken, verkopen geen 98 octaan en zouden een hoop klanten mislopen als ze alleen E10 zouden leveren.

Denk dat je gelijk hebt, dan zal daar de verwarring vandaan komen.
Nog geen volledige verplichting voor ethanol in Nederland maar wel eendracht in Europa door stickers?
Frankrijk, Duitsland en België hebben al een aardige tijd E10.
 
Laatst bewerkt:
Ik had een mail naar BP gestuurd met de vraag of er nu in BP Ultimate 5% Etanol zit gezien deze stikker er op zit kreeg dit als antwoord...

Geachte heer/mevrouw,

Hartelijk dank voor uw vraag en interesse in onze Ultimate 98 brandstof.

BP levert twee soorten benzine: Euro 95 en Ultimate 98.

De twee belangrijkste verschillen tussen deze benzines zijn het octaan getal (RON) en het ethanol gehalte.

De Euro95 van BP bevat 5% Ethanol. Het octaangetal (RON) van deze benzine is 95.

De Ultimate 98 van BP bevat geen ethanol en heeft een octaangetal (RON) van 98.

De Ultimate 98 benzine is ontwikkeld voor veeleisende high-performance motoren (Turbo charged, verhoogde compressie verhouding) maar ook voor oudere motoren met hoog vermogen die ontwikkeld waren voor loodhoudende benzine. (Deze hadden een RON van 98).

BP Ultimate 98 is dus zeker geschikt voor uw voertuig.

Zowel de euro 95 en 98 hebben bij ons ook een e5 sticker.

Dit komt doordat de 95 maximaal 5% ethanol bevat en voorlopig nog geen 10%.

De 98 bevat geen ethanol en dit blijft voorlopig ook zo. Maar vanwege de regelgeving en vanwege het feit dat er geen E0 stickers beschikbaar zijn is er besloten om er voorlopig E5 stickers op te plakken.

In de bijlage vind u meer informatie over de nieuwe stickers.

Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest.
 
Zo lastig is het allemaal niet. Euro 95 met E5 sticker is Max 5% ethanol. Dit wordt uitgefaseerd en vervangen door Euro 95 E10 zoals in België en Frankrijk veel ziet. 98 blijft vaak gewoon E5. Er is zelfs E85, wat dus 85% ethanol is en 15% benzine. Zou ik alleen niet tanken :')
 
Zo lastig is het allemaal niet. Euro 95 met E5 sticker is Max 5% ethanol. Dit wordt uitgefaseerd en vervangen door Euro 95 E10 zoals in België en Frankrijk veel ziet. 98 blijft vaak gewoon E5. Er is zelfs E85, wat dus 85% ethanol is en 15% benzine. Zou ik alleen niet tanken :')
Dat zal dan andersom zijn: 15% ethanol en 85% benzine. Of niet?
 
Duidelijk verhaal van BP hierboven.
Grappig dat E5/E10 wordt geïntroduceerd als 'nieuwe namen' die alle twijfel weg moet halen. Noemen ze vervolgens zowel 95 als 98 'E5' , dat schiet lekker op. :+
 
Duidelijk verhaal van BP hierboven.
Grappig dat E5/E10 wordt geïntroduceerd als 'nieuwe namen' die alle twijfel weg moet halen. Noemen ze vervolgens zowel 95 als 98 'E5' , dat schiet lekker op. :+

Omdat anders niet duidelijk is welke RON de brandstof is moeten ze nog steeds 95 en 98 gebruiken.
 
Ik ben net nog bij mijn VW garage geweest voor winterbanden.
Nu heb ik ook het probleem dat mijn golf 1600 uit 2002 slechter loopt op E5 en E10.
Er zit echt een zware dip bij de 5500 toeren, vooral als ik E10 heb getankt, in mindere mate bij E5 en met super98 of een Premium is de dip bijna niet meer merkbaar.
Ook loopt het blok met Premium mooier en soepeler rond, het lijkt net of er ook meer vermogen is.

En dat klopte ook zei de garagehouder. Tank maar gewoon E98 want die andere troep lust ie niet.
Er zijn ook gewoon héél veel problemen met E10 en zelfs bij het tanken van E5 bij relatief jonge auto's.
Hij had van de week nog weer iemand gehad met een golf uit 2007 en die liep slecht.
Garagehouder zegt gooi er maar gewoon 98 in, dan zijn de problemen over.
Die beste man van de auto geloofde dit natuurlijk niet want de auto was uit 2007, dus E5 moest toch wel kunnen?
Not.

Geloof dus allemaal die lulverhalen niet van fabrikanten en overheid.
Als de motor slecht loopt moet er gewoon een betere en duurdere benzine in.
Tenminste, probeer het eens gewoon een aantal tankbeurten. En trap die auto of motor eens geregeld lekker hoog in de toeren, tot dicht aan het rooie gebied.

Mijn Kawa Z750 uit 2008 loopt trouwens wel gewoon goed op E5 en E10.
Geen merkbare veranderingen als ik er Premium ingooi.

Hmm ik rij al weer een tijd met E10 in mijn auto en merk geen enkel verschil met andere benzine ,ik denk toch eerder
dat er wat anders mis is met die wagens dan dat het door de benzine komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan