Nieuwe Honda NT1100

Pan en Goldwing werden naaast elkaar geproduceerd, dus dan kun je de Goldwing niet een opvolger noemen van de Pan European
En wat te denken van het prijsverschil? Helaas is er gewoon geen opvolger van de Pan. De NT1100 is naar mijn idee ook geen opvolger van de CBF1000F. Dat is een heel fijne viercilinder, de NT een rauwe tweecilinder. Toch heel anders.
 
En hij heeft toch ook gelijk, wie rijdt er met zijn GS adventure of zijn Super Adventure 1290 nou echt offroad. Dat is toch verreweg de minderheid?

Een minderheid ok..

Maar die gast heeft het over 99% :?



De nieuwe middenklasse (o.a. tenere 700 en tuareg 660) hebben wel een 21 en 18 wiel, maar ook die worden meer niet dan wel onverhard gebruikt.


Ok.. de Ten 700 heeft 21-18, een KTM ADV heeft dat ook...

Maar waar de grootste vergelijking in dit filmpje mee werd gedaan zijn de zwaardere allroad, en die hebben een 19-17 combo.
 
De NT1100 is sowieso een goede aanvulling op het gamma van Honda. Ik weet niet wat Iwan van der Valk bedoelt met het gat in de markt. Er zijn legio middenklasse straatgerichte crossovers: F900XR, Tracer 9GT, Versys 1000 om er maar een paar te noemen. Daarnaast zegt hij wel erg vaak dat hij er saai uitziet, wat me nogal persoonlijk lijkt. Verder vertelt hij dat hij beter op straat rijdt dan een AT. Het zou gek zijn als dat niet zo was met dezelfde ingrediënten, maar dan puur straatgericht. Wat hij niet zegt is dat er een DCT variant komt, waar totnutoe de helft van de Honda-kopers voor kiest. Die bevallen kennelijk erg goed, want tweedehands zijn ze in de minderheid. Bovendien zou ik liever weten hoe hij zit, wat zijn reiscapaciteiten zijn, hoe strak of comfortabel hij rijdt, wat er is in te stellen, of de verlichting voldoende zicht biedt, wat zijn actieradius is, etc. Dat je er in de bergen mee kunt rijden geloof ik direct. Kortom: ik doe zodra het kan graag mijn eigen indruk op.
 
Voor het eerst sinds tijden brengt Honda weer eens een aansprekend model op de markt want sinds m'n oude VRT1000SP2 heb ik het merk links laten liggen. Ook ik kijk dus geïnteresseerd naar die nieuwe NT1100, maar al lezend kom ik tot de conclusie dat ik, ten opzichte van m'n huidige motor, er niet op vooruit zou gaan. Gewicht is hetzelfde, vermogen en koppel beduidend minder, je ruilt de veelbesproken cardan in voor een ketting en qua bescherming tegen de weergoden verwacht ik ook niets beters. Ik rij zelf op een BMW R1250, maar dan geen RT of GS(A), maar een RS. Een behoorlijk ondergewaardeerde motorfiets die zeer goed geschikt is om te toeren. Alleen misschien iets duurder, maar nog altijd goedkoper dan de RT, GS of GSA.

Wellicht dat DCT inderdaad verrassend goed zal blijken te zijn, hoewel bij de jubelende rijindruk van testmotor er toch wat kritiek is op het rijden met DCT in de bergen, wat niet optimaal wordt gevonden. Moeten er inderdaad t.z.t. maar een keertje op proefrijden.
 
Het domein NT1100.nl is inmiddels ook geclaimd. En als je dat intikt dan kom je uit bij .....de Honda Deauville Club.
Die heten de (toekomstige) NT 1100 rijders van harte welkom.

Van de website:

Beste (toekomstige) NT 1100 rijder​

Eindelijk lanceert Honda een nieuwe Toermachine: NT 1100.
Wat hebben we daar lang op gewacht!

Veel Deauville rijders zijn na verloop van tijd reeds overgestapt op een andere motor. Vaak omdat men iets meer vermogen wilde en dan is de stap naar de Pan European of een andere zwaardere motor snel gemaakt. De laatste versie van de Deauville is echter van 2008 en de Pan is ook al enige tijd uit productie. Hoog tijd dus voor een opvolger die (wellicht) beide machines kan vervangen.

NT_1100_png.png


Op de pagina van Nieuwsmotor.nl staat een mooi artikel over de nieuwe NT 1100 met alle specificaties.

Waarom deze pagina op de site van de HDC?​

Als bestuur van de HDC zijn we zeer blij met deze nieuwe toermachine.
Ten eerste is het een nieuwe NT en deze zit dus in dezelfde reeks als de NT 650 en NT 700. Ten tweede vermoeden wij dat veel Deauville rijders over zullen stappen naar deze nieuwe motor. Feitelijk heeft deze machine alles wat je nu mist op een (wat oudere) Deauville:

  • Meer vermogen: 102 pk
  • Meer koppel: 104 Nm
  • Cruise control
  • 6,5 inch TFT-display met touchscreen
  • CarPlay en/of Android auto
  • Bluetooth connectivity
  • Handvatverwarming
  • Instelbaar windscherm
  • Afneembare zijkoffers
  • 6 Versnellingen
  • 5 Rijmodi
  • 12 Volt aansluiting
Tevens denken we dat bij het omarmen van de NT 1100 door de HDC, we een compleet nieuwe groep van toerrijders kunnen bereiken. Toerders die de relatief zware Pan (of ander merk/type motor) graag willen verruilen voor iets lichters, maar niet op vermogen en comfort willen inleveren. De NT 1100 is derhalve voor deze motorrijders een uitstekende kandidaat.

En zoals we weten is iedere motorrijder bij ons welkom, ongeacht merk en type waar men op rijdt.
De HDC is tenslotte een Heel Diverse Club.

Dus (toekomstige) NT 1100 rijder, je bent van harte welkom bij de HDC.

Direct lid worden

De lettercombinatie NT werd/wordt door Honda gebruikt voor een bepaalde serie motoren. De NT 650 en NT 700 zijn beide Deauvilles. Hun voorganger was de NTV 650 Revere. Logisch dus dat de HDC de NT1100 omarmt als opvolger.
 
Praktisch gezien.......

Jarenlang gereden op de ST1100 en de ST1300. Met de ST1300 voor het eerst op vakantie gegaan. Met de echtgenote en volle bepakking (was 125+65+30kg is nu 89+65+30kg). Zeker in de Alpen heb je de PK's echt wel nodig. Twee jaar geleden op zoek naar de opvolger van de ST1300. Honda gaf niet thuis dus overgestapt op de K1300GT. Zeker geen spijt van. De Goldwing is niet echt mijn ding maar deze NT1100 ook niet. Motorisch te licht, geen cardan, geen elektrisch verstelbaar scherm etc.

Hopelijk september 2022 een paar weken met de K (en echtgenote :) ) heerlijk weer op pad.
 
Vandaag een zwarte met Dct besteld, veel keuze was er niet meer. De pre-order boek zit blijkbaar helemaal vol. Nu uitkijken naar februari.
Kijk zelf ook uit naar dit model, maar kopen zonder proefrit zie ik zelf niet zitten (of staat er ergens bij een dealer al een demo?)

Voor Honda begrippen vind ik de NT1100 goed geprijsd, met als enige kanttekening dat de demping van zowel de achter schokdemper en de voorvork niet in te stellen, en dat er geen IMU (bochten ABS) module op zit.
 
Wat mij een beetje verbaast is dat je in dit topic niets leest over de NT als opvolger van de Crossrunner. Als ik zo die test bekijk valt deze NT in hetzelfde segment, alleen dan als staande twin in plaats van een mooie V4. Verder lijken deze fietsen wel op elkaar, al is de NT uiteraard moderner.
 
Ik vind de Crossrunner een heel andere, lees lichtere, klasse, maar die vergelijking zou wel meer op z’n plaats zijn dan de vergelijking met de Dauville.
 
Voor Honda begrippen vind ik de NT1100 goed geprijsd, met als enige kanttekening dat de demping van zowel de achter schokdemper en de voorvork niet in te stellen, en dat er geen IMU (bochten ABS) module op zit.
Denk dat die uitvoering er in 2023 komt. De huidige AT heeft ook twee uitvoeringen.
 
De specs en de ergonomie van de crossrunner en de nt1100 lijken inderdaad heel erg op elkaar. Ik dacht al dat ik de enige was die dat vond.....
 
Crossrunner heeft geen dct mogelijkheid.
Was in de war met de NC750X. Overigens is dat ook een twin. Zou je dus nog beter met de NT kunnen vergelijken.
klopt het dat de Crossrunner niet meer nieuw wordt geleverd?
 
Ik heb er een uit 2019, voor zover ik heb kunnen zien is dat in ieder geval het laatste model wat hier is verkocht. Dit alles dankzij die geweldige euro norm.:(
 
In hokjes denken is heel menselijk, maar waarom? Segmenten worden steeds minder duidelijk omdat elk merk een crossover verzint om in zoveel mogelijk vakjes te kunnen passen. Daarbij worden er een flinke portie aannames, eigen smaak, onjuiste cijfers vergelijken (100pk uit 1995 is zeker niet meer hetzelfde als 100pk nu, een V2 uit 2005 is niet te vergelijken met een parallel van nu), en dat ook nog terwijl niemand deze motor echt heeft gezien laat staan gereden.
Goed, ieder zn hobby ;)
Uiteraard doet Honda een hint naar de NT650/700 door de NT in de naam, maar daar houdt het echt mee op. Ik weet niet wie er Dullville heeft gereden maar weinigen die nu een modernere motor rijden zullen daar heimwee naar hebben. Het blok van de Africa Twin is wel degelijk een fijne!

Zelf vind ik dit een serieuze optie als vervanger van m'n Crosstourer, ik ga wel de kardan en 4-cilinder missen maar ik rij met het thuiswerken toch flink minder kilometers dus ook iets minder belangrijk. En het offroad gedeelte zal ik niet missen, het grindpad wat ik 1x per jaar tegenkom kun je met elke motor ook gemakkelijk berijden, zoals Sjaak Lucassen al bewezen heeft op een Fireblade en R1. In gewicht ga ik er wel flink op vooruit!

Crossrunner is net als de Crosstourer sinds 2018 niet meer nieuw leverbaar, een enkel 2019 model stond nog in het pakhuis zullen we maar zeggen. Heeft niets met Euro5 te maken maar met de verkoopaantallen (of het ontbreken ervan). Laatste jaar Crosstourer: 5 stuks verkocht...
 
Als je niet met Honda getrouwd bent;
Deltabox frame
Alu swingarm
Led verlichting
Quickshifter up and down
TCS, SCS, LIF
ABS, BC
4 rij modi
TFT dash
Elektronische vering instelbaar
Corneringlights
Harde zijkoffers
Ride by wire
Handvatverwarming
119 pk
Kortom de nieuwe Tracer 9gt van Yamaha
:+
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210915-134508_Outlook.jpg
    Screenshot_20210915-134508_Outlook.jpg
    75,5 KB · Weergaven: 28
Niet getrouwd met Honda, maar na diverse proefritten wel de crossrunner verkozen boven de tracer 900. Die V4 vind ik echt second to none!
 
Ik kom van een zwaardere tourmoto, waar je de pk’s in overvloed nooit gebruikt.
Het verkeer is er niet beter op geworden,
Ik denk dat Honda een punt heeft om motoren aan te bieden anno 2022 met bruikbare pk’s, de ketting kan als enige minpunt aanzien worden, alhoewel deze nu wel 30000km meegaan en een automatisch smeersysteem helpt ook.
De ESA op mijn K1600 is nu ook niet wauw. Dan zwijgen wij nog over de terugroepacties, zou echt niet mogen voor een moto van 30000 euro.
Er zijn allroads in overvloed op de markt, maar zeer weinig op comfort en asfalt gericht.
Ik denk dat de leveringen voor het voorjaar ook al uitverkocht gaan zijn tegen dat er een demo in de showroom staat.
Meteen ook 5 jaar waarborg en Assistance.
 
Terug
Bovenaan Onderaan