Nieuwe Honda NT1100

Er zijn al een aantal zaken die de NT 1100 al een tijdje op hun site hebben staan, waaronder bijv. Goedhart. Echter alleen de officiele Honda foto('s) en wel te bestellen / reserveren maar nog niet op voorraad.
 
Hopelijk zijn de motoren die nu geleverd worden, niet allemaal verkocht. Dan kunnen we ze nog niet zien.
 
Ik begreep dat de grijze allemaal vergeven waren. Voor de witte en zwarte is dan nog hoop op een redelijke levertermijn.
 
Why? dit lijkt mij juist een super kilometervreter. Geen cardan, oké maar 100 + PK is voor veel kilometers maken nergens voor nodig. Dit lijkt mij een perfecte opvolger van mijn TDM 900.
Ik denk er ook over na, nu de Varadero maar kom ook van een Pan European af en zo de eerste indruk is overwegend positief.
Al mis ik om eerlijk ik op de NT ook wel de cardan, had makkelijk gekund en in het tour segment had het beter gepast naar mijn mening ( net zoals een elektrische verstelbare ruit)
Ik vind het een leuke motor maar of het op kan tegen de V4 ( Pan European )..vraag ik me af, Al zal het vast wel soepel rijden ( Met de DCT), een waardig opvolger van deze machines?..nah..wel een leuk ding in de sport touring markt.
 
Ik denk er ook over na, nu de Varadero maar kom ook van een Pan European af en zo de eerste indruk is overwegend positief.
Al mis ik om eerlijk ik op de NT ook wel de cardan, had makkelijk gekund en in het tour segment had het beter gepast naar mijn mening ( net zoals een elektrische verstelbare ruit)
Ik vind het een leuke motor maar of het op kan tegen de V4 ( Pan European )..vraag ik me af, Al zal het vast wel soepel rijden ( Met de DCT), een waardig opvolger van deze machines?..nah..wel een leuk ding in de sport touring markt.
Dat hele DCT gedoe snap ik niet, mogelijk omdat ik er nooit mee gereden heb. Toch zou ik zelf willen schakelen. Mogelijk een keer proberen, al is het maar om zeker te weten dat ik het niet wil.
 
Dat hele DCT gedoe snap ik niet, mogelijk omdat ik er nooit mee gereden heb. Toch zou ik zelf willen schakelen. Mogelijk een keer proberen, al is het maar om zeker te weten dat ik het niet wil.
Ik ben zelf geen fan van DCT, schakel liever zelf ( met de voet), volgens mijn vrouw is het wel veel fijner ( ik probeer two up zo soepel mogelijk te schakelen maar vergeet af en toe dat er iemand achterop zit en wil dan nog wel eens wat vlotter doorschakelen om vervolgens een helm tegen de mijne aan te voelen tikken, heb je met DCT vrijwel geen last van), weet dit enkel omdat ik het een keer had op een leenmotor, voor mijzelf hoeft het niet zo nodig.
 
Dat hele DCT gedoe snap ik niet, mogelijk omdat ik er nooit mee gereden heb. Toch zou ik zelf willen schakelen. Mogelijk een keer proberen, al is het maar om zeker te weten dat ik het niet wil.

Dat zeiden alle auto-rijders 10 jaar terug ook nog, nu wordt er bijna geen auto meer afgeleverd met een handbak.

Vergeet niet dat DCT leuk is omdat je zeker nog wél moet schakelen, alleen dan aan je stuur.
Eigenlijk is het een schakelhulp en dat wil iedereen, kijk maar naar de hype rond quickshifters.
Zelf ben ik sinds 2012 volledig om, het heeft veel meer voordelen dan nadelen, die zijn er na verloop van tijd ook niet meer. In begin hooguit wat wennen omdat de computer het anders doet dan jij zelf zou doen. En de mens legt het sinds Deep blue altijd af tegen een computer.
Niet lullig bedoeld maar ga vooral niet proefrijden met die gedachte, dan verspil je ieders tijd, toch?
 
Mijn dagelijkse auto is een automaat, die voor de fun is handgeschakeld.
Een lange proefrit is altijd nuttig, zelfs met de wil-ik-niet-leuk-vinden mindset van speedking.
 
Vergeet niet dat DCT leuk is omdat je zeker nog wél moet schakelen, alleen dan aan je stuur.
Mij staat bij dat ik destijds bij een VFR1200F DCT ook kon kiezen voor optioneel voetschakelpook. Is dat met de huidige DCT'-s niet (meer) het geval?
Ik heb ook een FJR 1300AS gehad. Daarvan vond ik de standaard voetschakelpook (naast de flippers op het stuur) erg handig.
 
Dat zeiden alle auto-rijders 10 jaar terug ook nog, nu wordt er bijna geen auto meer afgeleverd met een handbak.
Vergeet niet dat DCT leuk is omdat je zeker nog wél moet schakelen, alleen dan aan je stuur.
Eigenlijk is het een schakelhulp en dat wil iedereen, kijk maar naar de hype rond quickshifters.
Zelf ben ik sinds 2012 volledig om, het heeft veel meer voordelen dan nadelen, die zijn er na verloop van tijd ook niet meer. In begin hooguit wat wennen omdat de computer het anders doet dan jij zelf zou doen. En de mens legt het sinds Deep blue altijd af tegen een computer.
Niet lullig bedoeld maar ga vooral niet proefrijden met die gedachte, dan verspil je ieders tijd, toch?
Nee, dat wil ik niet.

Schakelen, gas geven, remmen wind in de gezicht dat is voor mij de old school beleving van motorrijden. Het heeft jaren geduurd voordat ik een navigatie op m'n motor wilde. Nu pas 2 jaar een Garmin op de motor. Alle electronica tegenwoordig zijn mooie technische hoogstandjes en zullen voor veel mensen erg aantrekkelijk zijn. Ik hou echter van het pure motorrijden.
 
Laatst bewerkt:
Voetpedaal -DCT schakelpedaalkit- staat (nog) niet in de accessoire lijst.
De quickshifter kost trouwens "slechts" €278,-
 
Dat zeiden alle auto-rijders 10 jaar terug ook nog, nu wordt er bijna geen auto meer afgeleverd met een handbak.
Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat veel nieuwe auto's elektrisch zijn.
Ik heb toch weer een handgeschakelde auto besteld. Heb proefgereden in een automaat en verveelde me
 
Ik heb toch weer een handgeschakelde auto besteld. Heb proefgereden in een automaat en verveelde me

Was dat een DCT of een "gewone" automaat? Ik vind een DCT best bijzonder rijden en in auto zou ik er zonder meer voor kiezen. Op een motor zal het wel even wennen zijn en weet ik (nog) niet of ik daar het extra geld voor over zou hebben. Het meest lastige zal denk ik het korte bochtjes werk met slippende koppeling en voetrem zijn. Maar ook dat zit tussen de oren.
 
Was dat een DCT of een "gewone" automaat? Ik vind een DCT best bijzonder rijden en in auto zou ik er zonder meer voor kiezen. Op een motor zal het wel even wennen zijn en weet ik (nog) niet of ik daar het extra geld voor over zou hebben. Het meest lastige zal denk ik het korte bochtjes werk met slippende koppeling en voetrem zijn. Maar ook dat zit tussen de oren.
Alles zit tussen de oren.
 
Het meest lastige zal denk ik het korte bochtjes werk met slippende koppeling en voetrem zijn.
Je kent het misschien wel, steile haarspeldbocht omhoog, je komt aan in zn '2' en dan blijkt het stijgingspercentage toch meer te zijn dan de '2' aankan. Brub daar slaat je motor af, ongeacht de koppeling, en met moeite hou je de motor nog overeind, met enig geluk dan.
Dat gaat je dus met een DCT nooit gebeuren, in 0.07 van een seconde schakelt die voor je naar de '1' als je zelf niet op de min-knop hebt gedrukt.
Zeker de laatste generatie DCT zoals in de Africa Twin 1100 is hier helemaal geniaal in geworden omdat bij echt offroad in extreme situaties stilvallen kon voorkomen is dat ook aangepakt.
 
Was dat een DCT of een "gewone" automaat? Ik vind een DCT best bijzonder rijden en in auto zou ik er zonder meer voor kiezen. Op een motor zal het wel even wennen zijn en weet ik (nog) niet of ik daar het extra geld voor over zou hebben. Het meest lastige zal denk ik het korte bochtjes werk met slippende koppeling en voetrem zijn. Maar ook dat zit tussen de oren.
Was een Toyota yaris cross. Geen idee of dat een DCT is. Maar ik verveelde me echt rot in de bebouwde kom. En zat me ook te ergeren aan alle veiligheidssnufjes. Maar goed, dat heeft niets met de een automaat te maken
 
Ik zie dat Honda wel meer kleuren maakt dan de 3 (*) die in NL leverbaar zijn, zoals wel vaker worden die dan in andere landen/continenten geleverd en volgend jaar als 'update' in NL gebracht:


BETA SILVER METALLICNHC07
CANDY CHROMOSPHERE REDR381
* GRAPHITE BLACKNHB01
* MAT IRIDIUM GRAY METALLICNHC64
MAT JEANS BLUE MATALLICPB417
* PEARL GLARE WHITENHB53

In de bijlages de Candy Chromospere Red en Jeans Blue Metallic zoals deze dit jaar op de CB650R geleverd kunnen worden.
Het Beta Silver Metallic smeren ze oa op de X-ADV
 

Bijlagen

  • 3_22YM_HONDA_CB650R.jpg
    3_22YM_HONDA_CB650R.jpg
    158,6 KB · Weergaven: 9
  • 4_22YM_HONDA_CB650R.jpg
    4_22YM_HONDA_CB650R.jpg
    157,7 KB · Weergaven: 8
  • 312689_2021_HONDA_X-ADV.jpg
    312689_2021_HONDA_X-ADV.jpg
    77,1 KB · Weergaven: 12
DCT of niet, laat dat ieders eigen keuze zijn, zelfs of je het wilt proberen.

Feiten:
Afhankelijk van het type kiest ongeveer de helft voor DCT.
Bij het aanbod gebruikte motoren zijn ze in de minderheid.
In 2016 is het systeem drastisch verbeterd (meer schakelprogramma's en soepeler schakelen).

Ik denk dat Honda heel blij is dat er geen andere motormerken zijn met een vergelijkbare automaat in het programma.
 
Terug
Bovenaan Onderaan