Nieuwe regelgeving Nederland, afrijden voor 19 januari

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sheuves

Rookie
15 jan 2013
2
0
Hallo,

Ik ben vandaag in niet zo'n beste bui. Ik ben sinds augustus al bezig met het behalen van mijn rijbewijs (20 jaar). Dan was vandaag eindelijk de grote dag daar, ik was er helemaal klaar voor. Helaas gooide de sneeuw roet in het eten waardoor het eigenlijk dubbel pech was.

Door de nieuwe regelgeving van de Europese Unie gaan er vanaf 19 januari andere regels in. Hierdoor kan ik, bij het behalen van mijn uitgestelde examen maximaal op een 125cc motor rijden met maximaal 25kw aan vermogen. (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/motor/veilig-rijden-op-de-motor)

Nu ben ik dus eigenlijk al wat aan het rondneuzen naar een motor om op te gaan rijden. In eerste instantie kon ik die van mijn vader gebruiken (Honda CB750 Nighthawk Naked Bike), maar door de nieuwe regelgeving kan dit dus niet.

Door de goede ervaring van mijn vader met Honda zat ik dus te kijken naar een Honda. Het probleem is eigenlijk dat ik geen idee heb waar ik op moet letten.

Mijn vraag was dus eigenlijk of jullie mij konden adviseren bij het kopen van een nieuwe (of tweede hands) motor.

De motor moet gebruikt gaan worden als hobby. Vooral in de stad. Ik heb alleen als voorwaarde gesteld dat hij een sportief "motor" uiterlijk moet hebben. Dan heb ik tenminste nog een beetje het gevoel dat ik op een motor zit.

Alvast bedankt!
 
Je post dit nu in het gedeelte motorscooter, maar volgens mij zoek je naar een model motor?

Omdat het uitgesteld is mag je 125cc 25kw rijden ipv 11kw?
Nooit geweten maar je zult het wel uitgezocht hebben!

Sportief is RS125, voor in de stad zou ik toch echt een scooter nemen. (en zeker geen RS125)
 
Laatst bewerkt:
Luister hoe dan ook ben je de pineut

125cc max en 25kw en een sportief uiterlijk dan krijg je dus een allemaal net niet verhaal.

Komt nog eens bij als je 25Kw uit een 125cc kan persen zal hij een lieve duit kosten
 
Laatst bewerkt:
Hoe kom jij aan de wijsheid van 125 cc en 25 kw? :?

Categorie A1 is voor motorfietsen tot 125cc en maximaal 11 kW; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 18 jaar.
Categorie A2 is voor motorfietsen met een vermogen van maximaal 35kW; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 20 jaar en kandidaten moeten minimaal 2 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A1.
 Categorie A is voor motorfietsen met een onbeperkt vermogen; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 22 jaar en kandidaten moeten minimaal 2 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A2.
Het is ook mogelijk dit rijbewijs rechtstreeks te behalen.
De minimumleeftijd hiervoor is 24 jaar.

En bijna zeker dat je in de verkeerde rubriek hebt gepost haha (motorscooters)
 
Kan zomaar zijn dat TS nog onder de oude regeling af mag rijden omdat door de omstandigheden dit niet door kon gaan, moet ie nog wel slagen natuurlijk...
 
Hallo,

Ik ben vandaag in niet zo'n beste bui. Ik ben sinds augustus al bezig met het behalen van mijn rijbewijs (20 jaar). Dan was vandaag eindelijk de grote dag daar, ik was er helemaal klaar voor. Helaas gooide de sneeuw roet in het eten waardoor het eigenlijk dubbel pech was.

Door de nieuwe regelgeving van de Europese Unie gaan er vanaf 19 januari andere regels in. Hierdoor kan ik, bij het behalen van mijn uitgestelde examen maximaal op een 125cc motor rijden met maximaal 25kw aan vermogen. (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/motor/veilig-rijden-op-de-motor)

...

Wellicht is voor dit soort (overgangs)situaties een regeling, waardoor je alsnog je A(licht) krijgt of aannemelijker is de A2 (altijd beter dan de A1).
klik hier voor hun contact informatie.

Mijn advies; Bel ze vandaag nog!

Klik hier voor de brochure Nieuwe regels voor het rijbewijs A.
 
Laatst bewerkt:
Niet gelijk zo'n stress om een typfoutje. Ik bedoelde inderdaad 25kw.

@chopper_cooper
Heb gebeld maar zijn helaas niet bereikbaar. Ga dit zeker nog een keer proberen.

Heeft iemand van jullie met de in mijn ogen interessante Honda CBR125R?
 
Jouw examen is voor de 19e aangevraagd en zou zelfs voor de 19e januari afrijden maar door weersomstandigheden uitgesteld, dat betekent dat het examen geldig blijft en je recht heb op de regeling van voor de 19e. Alleen als je zakt bij het "uitgestelde" examen zal je moeten voldoen aan de nieuwe regelingen. Je instructeur zal je er alles over kunnen vertellen en anders zeker het CBR wel. Dus wees gerust en slaag voor je uitgestelde rijexamen.
Ik zou zeggen maak er gebruik van door nog extra te lessen om je goed voor te bereiden om in één keer te slagen. Veel succes :]

Op Marktplaats staan een paar Honda 125R's te koop en anders even op de andere 2e hands sites zoeken, weet zeker dat je op die sites er eentje voor een leuk prijsje kan overnemen.

Anders neem je toch zeker een leuke Honda Motorscooter...om mee te beginnen ;)
 
Laatst bewerkt:
ja, zou wel erg sneu zijn als je nu door sneeuw 3 keer examen moet gaan doen om A onbeperkt te halen
straks wordt het dus 11kw, 35 kw en onbeperkt,
en om een 35 kw rijbewijs te halen moet je verplicht 2 jaar een 11kw rijbewijs hebben.

en met een autorijbewijs behaalt na 19 januari mag niet meer op een MP3 LT gereden worden.
 
Jouw examen is voor de 19e aangevraagd en zou zelfs voor de 19e januari afrijden maar door weersomstandigheden uitgesteld, dat betekent dat het examen geldig blijft en je recht heb op de regeling van voor de 19e. Alleen als je zakt bij het "uitgestelde" examen zal je moeten voldoen aan de nieuwe regelingen. Je instructeur zal je er alles over kunnen vertellen en anders zeker het CBR wel. Dus wees gerust en slaag voor je uitgestelde rijexamen.
Ik zou zeggen maak er gebruik van door nog extra te lessen om je goed voor te bereiden om in één keer te slagen. Veel succes :]

Op Marktplaats staan een paar Honda 125R's te koop en anders even op de andere 2e hands sites zoeken, weet zeker dat je op die sites er eentje voor een leuk prijsje kan overnemen.

Anders neem je toch zeker een leuke Honda Motorscooter...om mee te beginnen ;)
ow? wat je bron hiervan?
 
Hallo,

Ik ben vandaag in niet zo'n beste bui. Ik ben sinds augustus al bezig met het behalen van mijn rijbewijs (20 jaar). Dan was vandaag eindelijk de grote dag daar, ik was er helemaal klaar voor. Helaas gooide de sneeuw roet in het eten waardoor het eigenlijk dubbel pech was.

Door de nieuwe regelgeving van de Europese Unie gaan er vanaf 19 januari andere regels in. Hierdoor kan ik, bij het behalen van mijn uitgestelde examen maximaal op een 125cc motor rijden met maximaal 25kw aan vermogen. (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/motor/veilig-rijden-op-de-motor)

Nu ben ik dus eigenlijk al wat aan het rondneuzen naar een motor om op te gaan rijden. In eerste instantie kon ik die van mijn vader gebruiken (Honda CB750 Nighthawk Naked Bike), maar door de nieuwe regelgeving kan dit dus niet.

Door de goede ervaring van mijn vader met Honda zat ik dus te kijken naar een Honda. Het probleem is eigenlijk dat ik geen idee heb waar ik op moet letten.

Mijn vraag was dus eigenlijk of jullie mij konden adviseren bij het kopen van een nieuwe (of tweede hands) motor.

De motor moet gebruikt gaan worden als hobby. Vooral in de stad. Ik heb alleen als voorwaarde gesteld dat hij een sportief "motor" uiterlijk moet hebben. Dan heb ik tenminste nog een beetje het gevoel dat ik op een motor zit.

Alvast bedankt!

Het maximale vermogen moet 11 kw zijn, misschien 25 kw op vol vermogen maar dan begrenst naar 11kw.
 
Jouw examen is voor de 19e aangevraagd en zou zelfs voor de 19e januari afrijden maar door weersomstandigheden uitgesteld, dat betekent dat het examen geldig blijft en je recht heb op de regeling van voor de 19e. Alleen als je zakt bij het "uitgestelde" examen zal je moeten voldoen aan de nieuwe regelingen. Je instructeur zal je er alles over kunnen vertellen en anders zeker het CBR wel. Dus wees gerust en slaag voor je uitgestelde rijexamen.
Ik zou zeggen maak er gebruik van door nog extra te lessen om je goed voor te bereiden om in één keer te slagen. Veel succes :]

Hoe zeker ben je hiervan ?

Ik ben nl vrij zeker dat het niet zo is.
19 januari = 19 januari. Punt.
 
Jouw examen is voor de 19e aangevraagd en zou zelfs voor de 19e januari afrijden maar door weersomstandigheden uitgesteld, dat betekent dat het examen geldig blijft en je recht heb op de regeling van voor de 19e. Alleen als je zakt bij het "uitgestelde" examen zal je moeten voldoen aan de nieuwe regelingen. Je instructeur zal je er alles over kunnen vertellen en anders zeker het CBR wel. Dus wees gerust en slaag voor je uitgestelde rijexamen.
Ik zou zeggen maak er gebruik van door nog extra te lessen om je goed voor te bereiden om in één keer te slagen. Veel succes :]

Op Marktplaats staan een paar Honda 125R's te koop en anders even op de andere 2e hands sites zoeken, weet zeker dat je op die sites er eentje voor een leuk prijsje kan overnemen.

Anders neem je toch zeker een leuke Honda Motorscooter...om mee te beginnen ;)

right...


Mijn AVD examen is uitgesteld tot na 19 januari, krijg ik nu toch een AVD examen volgens de regels van voor 19 januari 2013?


Na 19 januari 2013 worden er alleen examens afgenomen volgens de nieuwe derde Europese richtlijn. Er is geen overgangsregeling mogelijk. Houd hier dus rekening mee. Wij adviseren om voor kandidaten die jonger zijn dan 24 jaar geen AVD-examens te plannen begin januari, maar deze zo vroeg mogelijk te plannen (dat wil zeggen in november of december). U loopt namelijk het risico dat het examen door (winterse) weersomstandigheden moet worden uitgesteld. Bij een geplande examendatum in januari loopt u dan een groot risico dat het examen pas op of na 19 januari kan worden afgenomen.

Het uitgangspunt (vastgelegd in de wetgeving) is en blijft dat een eenmaal behaald examen voertuigbeheersing (AVB) één (1) jaar geldig is.
• U bent op de examendag jonger dan 24 jaar: U wordt met het behaalde AVB-examen toegelaten tot het AVD-examen categorie A1, mits de geldigheidsduur van het AVB-examen niet is verstreken. Het doet er niet toe of het behaalde AVB-examen behoort tot de categorie beperkt of onbeperkt.
• U bent op de examendag 24 jaar of ouder: U wordt met het behaalde AVB-examen toegelaten tot het AVD-examen categorie A, mits de geldigheidsduur van het AVB-examen niet is verstreken. Voorwaarde is dat het behaalde AVB-examen ‘AVB onbeperkt’ is. Betreft het een ‘AVB beperkt’, dan wordt U hiermee alleen toegelaten tot het AVD-A1 examen.

http://faq.cbr.nl/ Link werkt niet, doe zoek u vraag en dan derde europese richtlijn ofzo en dan helemaal onderaan ;)
 
Laatst bewerkt:
Mijn examen is vandaag ook uitgesteld door de sneeuw.
Kep al gebeld met het CBR, gewoon dikke vette pech :), je valt in de nieuwe regeling.
19 januari is 19 januari.. geen uitzonderingen!
 
"Het moment waarop het besluit tot afgifte door de gemeente wordt genomen, is bepalend voor de vraag of u een rijbewijs met het oude model (A(licht)) krijgt of het nieuwe model (A2). Als het besluit tot afgifte is genomen vóór 19 januari 2013, krijgt u een rijbewijs met het oude model."

Sheuves en andere gedupeerden, ga morgen, met je bevestiging dat je vandaag zou afrijden naar de gemeente, afdeling rijbewijsafgifte, en vraag om een besluit tot afgifte "oud model" bij slagen motorrijexamen na 19 jan. i.v.m. uitstel rijexamen vóór 19 jan.
Vraag ook aan het CBR of je voorrang kan krijgen om vóór of op 19 jan. het uitgestelde rijexamen kan afleggen.
 
Laatst bewerkt:
"Het moment waarop het besluit tot afgifte door de gemeente wordt genomen, is bepalend voor de vraag of u een rijbewijs met het oude model (A(licht)) krijgt of het nieuwe model (A2). Als het besluit tot afgifte is genomen vóór 19 januari 2013, krijgt u een rijbewijs met het oude model."

Sheuves en andere gedupeerden, ga morgen, met je bevestiging dat je vandaag zou afrijden naar de gemeente, afdeling rijbewijsafgifte, en vraag om een besluit tot afgifte "oud model" bij slagen motorrijexamen na 19 jan. i.v.m. uitstel rijexamen vóór 19 jan.
Vraag ook aan het CBR of je voorrang kan krijgen om vóór of op 19 jan. het uitgestelde rijexamen kan afleggen.


Ze kunnen toch geen besluit van afgifte geven als er helemaal geen examen gereden is? Dat kan alleen het CBR lijkt me. Die geeft door of je recht hebt op een rijbewijs ja of nee.

En bellen naar het CBR.... iedereen wil voorrang. Gaat hem niet worden.
Maar goed, niet geschoten is altijd mis.
 
"Het moment waarop het besluit tot afgifte door de gemeente wordt genomen, is bepalend voor de vraag of u een rijbewijs met het oude model (A(licht)) krijgt of het nieuwe model (A2). Als het besluit tot afgifte is genomen vóór 19 januari 2013, krijgt u een rijbewijs met het oude model."

Sheuves en andere gedupeerden, ga morgen, met je bevestiging dat je vandaag zou afrijden naar de gemeente, afdeling rijbewijsafgifte, en vraag om een besluit tot afgifte "oud model" bij slagen motorrijexamen na 19 jan. i.v.m. uitstel rijexamen vóór 19 jan.
Vraag ook aan het CBR of je voorrang kan krijgen om vóór of op 19 jan. het uitgestelde rijexamen kan afleggen.

Besluit tot afgifte is de datum waarop je je pasje aanvraagt, vandaar dat je met examen in de oude regeling toch een A2 zou kunnen krijgen (als dit de examendatum was kon dit namelijk niet). Het examen dat je doet moet dus wel gewoon afgenomen (en behaald) zijn VOOR 19 januari.

Verder mag je na 19 januari het oude examen niet meer doen en kun je daarna dus ook niet meer slagen in de oude stijl, zo simpel is het. Haal je het niet voor de 19e, heb je dus pech.
 
ik zou morgen examen moeten doen, maar als het niet door gaat stop ik er toch mee
is kut maarja doe je niks aan
ga niet op een opgevoerde brommer rijden, levensgevaarlijk
 
ik zou morgen examen moeten doen, maar als het niet door gaat stop ik er toch mee
is kut maarja doe je niks aan
ga niet op een opgevoerde brommer rijden, levensgevaarlijk

Ja of je wacht 3 jaartjes +- Ik hoop voor je dat het door gaat en dan je het haalt
 
Laatst bewerkt:
Ja of je wacht 3 jaartjes +- Ik hoop voor je dat het door gaat en dan je het haalt
ja dat is wel het plan ja
ik bedoelde ook stoppen voor nu :)
bmw afmaken en verkopen

ik hang gewoon de aanhanger achter de auto en ga naar het circuit :)


dankje ja hoop ik ook, maar ik ben pesimist
zeg altijd een pesimist is nooit teleurgesteld
 
ja dat is wel het plan ja
ik bedoelde ook stoppen voor nu :)
bmw afmaken en verkopen

ik hang gewoon de aanhanger achter de auto en ga naar het circuit :)


dankje ja hoop ik ook, maar ik ben pesimist
zeg altijd een pesimist is nooit teleurgesteld

Dus geen examen doen??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan