Regelgeving Auto + motor op aanhangwagen in Duitsland

bedankt @Oooosterling . Wist ik ook niet.. Maar zonder rem krijjg je dus alleen 100 toelating op een tot 750kg aanhanger als je auto leeg 2500kg weegt met die 0.3 factor. Praktisch gezien moet je dus oplooprem en schobrekers hebben om met een normale auto een aanhanger met 100 toelating te mogen trekken
 
Mijn ervaring (van jaren geleden, tegenwoordig staan mijn motoren in de bus) is dat als je er voor zorgt dat de motor(en) duidelijk goed vastgesjord staan op de aanhanger en je geen gekke dingen doet je probleemloos met ca. 100 km/u door Dld kunt rijden.

Ook met een ongeveerde en ongeremde aanhanger. 2 maatjes van me hebben dit de afgelopen 2 jaar ook nog gedaan en nooit gezeur gehad.
In duitsland mag je sowieso 100 met een aanhanger.
 
bedankt @Oooosterling . Wist ik ook niet.. Maar zonder rem krijjg je dus alleen 100 toelating op een tot 750kg aanhanger als je auto leeg 2500kg weegt met die 0.3 factor. Praktisch gezien moet je dus oplooprem en schobrekers hebben om met een normale auto een aanhanger met 100 toelating te mogen trekken
Weet niet hoe het in NL zit, maar ik zou dan een notering krijgen op het kentekenbewijs van m'n ongeremde aanhanger.. (elke aanhanger in D heeft een kenteken, ongeacht het gewicht, en moet gekeurd zijn).

Bijv. Zou betekenen dat ik met een 'normale' 750 kg aanhanger 80 mag rijden, maar als ik het in combi zie met m'n BMW 5 serie combi ervoor (1800 kg leeggewicht) en ik het laat keuren als zodanig, mag ik dan tót 540 kg totaalgewicht met een ongeremde aanhanger (zonder schokdempers) 100 rijden + je banden moeten jonger als 6 jaar zijn (anders vervalt de ontheffing óók weer)...

Bij mijn geremde aanhangers kreeg ik het er (onbedoeld) bij, bij aanmelding hier. Daarom heb ik het daar wél op, maar daar is ook meer plaats voor de 100 sticker om op te plakken..

Veel bureaucratie om een paar km's harder op (uitsluitend) de autobahn.. Ben het veel van mijn voorgangers/schrijvers eens dat, áls je niet opvalt en met de flow meegaat, er écht geen politie o.i.d. gaat aanhouden. Hoogstens met een algehele politiefuik óf als je idd in een 'baustelle' gaat inhalen..

(grappig detail, meestal is de 2e baan in een 'baustelle' maar tot 2 meter breedte toegelaten. Meeste auto's zijn (buitenkant spiegel tot spiegel) breder als 2 meter, en kun je al een bekeuring oplopen... Las laatst wat in het ADAC magazine dat af en toe dit ook al eens gebeurd is)
 
  • Leuk
Waarderingen: B2
Van september 2019 tot december 2021 in duitsland gewerkt en regelmatig uit gezocht.

Aanhanger is 100 in duitsland. Onder andere via de duitse tak van het bedrijf waar ik werk.

Je maag daar ook met je B rijbewijs een vrachtwagen tot 3,5t besturen.

Dat laatste mag in Nederland ook. Hier heet dat geen vrachtwagen.
 
Ben benieuwd maar denk dat je fout zit. Ook deze website geeft aan wat Oooosterling zegt. Allianz verzekeringen hetzelde etc
100er-Zulassung: Wer erhält sie? - Infos zu Kfz-Anhänger 2023
Het artikel zegt duidelijk dit.
IMG_1740.png


Plus dat voertuigen sinds 2004 verplicht ABS moeten hebben maakt het de maximumsnelheid voor aanhanger in Duitsland 100 kmh.

Maar als je echt het fijne wilt weten moet je Melanie Kowohl(hoofdveiligheid, standplaats Lüneburg) of Rebecca (juridisch/verzekering, standplaats bellen aankomende maandag.

IMG_1738.jpeg
IMG_1739.jpeg
 
Dat laatste mag in Nederland ook. Hier heet dat geen vrachtwagen.
De crafter en master die wij in Keulen rond hadden rijden hadden op het kenteken bewijs LKW staan. Dus echt vrachtwagen. In Duitsland kun je een 3,5t voertuig om belasting technische redenen als vrachtwagen op kenteken zetten.
IMG_6914.jpeg
 
Zeker kun je een 100 km/h sticker (of vrijstelling zoals je omschrijft) op een ongeremde aanhanger krijgen @B2 .. Wel een beetje formele tekst, maar hier staat het netjes omschreven wat de regels zijn daaromtrent..
Nu is mijn Duits niet zo heel goed,maar ik lees daar dat als je aanhangwagen een 100km toelating heeft,dat niet automatisch betekent dat je ook 100km/h mag rijden.
Zo moet je auto bvb. ABS hebben,en zijn er nog regels voor het gewicht,anders mag je ook geen 100 rijden zelfs met 100km goedgekeurde aanhangwagen.
Ik zie nergens staan dat je met een ongeremde aanhanger en zonder schokdempers een 100km goedkeuring kan krijgen.
Of heb ik iets gemist?
 
@Lucasfalt, JA je hebt iets gemist.. ;)
zie de tekst direct onder hetgeen ik hier geschreven heb + linker gedeelte met factor 0.3 :
1691307565935.png


+ mijn posting (#29) waarin het wordt uitgelegd..
(kort: leeggewicht trekkend voertuig x factor 0.3 => ongeremde, schokbrekerloze aanhanger = totaalgewicht voor 100 km/h toelating van ongeremde aanhanger.
 

Ik zie nergens staan dat je met een ongeremde aanhanger en zonder schokdempers een 100km goedkeuring kan krijgen.
Of heb ik iets gemist?
staat er wel. Constructie moet er op gebouwd zijn, banden maximaal 6 jaar oud en moeten een snelheidsindex van minimaal 120 km/h hebben
 
@Lucasfalt, JA je hebt iets gemist.. ;)
zie de tekst direct onder hetgeen ik hier geschreven heb + linker gedeelte met factor 0.3 :
Bekijk bijlage 1910740

+ mijn posting (#29) waarin het wordt uitgelegd..
(kort: leeggewicht trekkend voertuig x factor 0.3 => ongeremde, schokbrekerloze aanhanger = totaalgewicht voor 100 km/h toelating van ongeremde aanhanger.
Bedankt,om een aanhanger met 2 motoren te mogen trekken moet je dan wel een hele flinke auto hebben.
In de meeste gevallen is het dus niet mogelijk.-O-
Maar gelukkig zijn ze dus blijkbaar meestal niet zo streng.
 
De crafter en master die wij in Keulen rond hadden rijden hadden op het kenteken bewijs LKW staan. Dus echt vrachtwagen. In Duitsland kun je een 3,5t voertuig om belasting technische redenen als vrachtwagen op kenteken zetten.Bekijk bijlage 1910543
Dat kan hier ook, op grijs kenteken. Maar het blijft een gewone auto zolang de totale massa onder de 3500kg blijft. In de praktijk dus exact dezelfde situatie, alleen in juridische details wat anders uitgewerkt.
 
Dat kan hier ook, op grijs kenteken. Maar het blijft een gewone auto zolang de totale massa onder de 3500kg blijft. In de praktijk dus exact dezelfde situatie, alleen in juridische details wat anders uitgewerkt.
Grijs kenteken bestaat niet meer in nederland.

En dan komt het aller leuke, in nederland zal de poltie mij waarschijnlijk rijden zonder rijbewijs aan de broek hangen.
 
Grijs kenteken bestaat niet meer in nederland.

Zeker wel. Alleen je kunt dat nu echt alleen bedrijfsmatig gebruiken. Terwijl je daar vroeger als particulier ook gebruik van kon maken, mits de auto aan een aantal eisen voldeed

En dan komt het aller leuke, in nederland zal de poltie mij waarschijnlijk rijden zonder rijbewijs aan de broek hangen.

Hoezo? Als jij een Duitse auto hebt met het daarbij behorende Duitse rijbewijs mag je in de hele EU (en een aantal aangesloten landen) daar mee rijden.
 
Volgens mij haal je div. dingen door elkaar @BrommerMetWielen ...

het fahrzeugschein wat je toonde, geeft idd aan dat het een LKW betreft, maar dan wél een met een max. gewicht van 3500 kg, ofwel met een B rijbewijs te managen.
Dat LKW staat voor vrachtwagen is niet correct, de L is Last ofwel goederen.. staat óók op het FZschein wat je toonde (regel boven LKW), Fahrzeug zu Güter Beforderung bis 3,5T (FZ.Z.Gü.BEF. B. 3,5T). Vrij vertaald: een 'goederenwagen' tot 3,5T => B rijbewijs.

Je kunt echter andere zorgen krijgen als je in NL als NL'er aangehouden wordt met je bedrijfsauto op D kenteken... Iets met fiscaal recht en zo, maar dat is wat anders..

Je kunt het voertuig in D aanmerken voor het uitsluitend verplaatsen van lasten/goederen en het als zodanig registreren, en dat is idd het actuele grijs kenteken in nl. Dat privé personen dit niet meer kunnen in NL, zegt niets over het feit dat het niet meer bestaat, integendeel.
 
Volgens mij haal je div. dingen door elkaar @BrommerMetWielen ...

.

Je kunt echter andere zorgen krijgen als je in NL als NL'er aangehouden wordt met je bedrijfsauto op D kenteken... Iets met fiscaal recht en zo, maar dat is wat anders..
hier ga je de mist in. Mits je werkzaam bent voor een buitenlands bedrijf, zij het met contract of gedetacheerd, je rijd voor werk gerelateerd bedoelingen en/of woon werkverkeer mag je in nederland met een buitenlands kenteken rijden.

Ik was toen uit gezonden en gedetacheerd naar DDM Deutschland GMBH. Dus die 3 of 4 keer dat ikermee in nederland heb gereden was gewoon legaal.
 
Kunt is het toverwoord @BrommerMetWielen .. dus mist is hier niet van toepassing (en vanuit Duits perspectief ook niet aantrekkelijk 8-) )
Ik geef een algemene opmerking, niet specifiek voor jou bedoelende. Er zijn uitzonderingen, en die omschrijf je redelijk..

Zijn er nog wel meer, maar inzoomende (enkel op je voorbeeld) woon/werk verkeer die je aanhaalt en uitgaande van de fiscale regelingen;
- woon/werk vanuit snelste route vanaf je huis naar de werkgever in D (zonder omwegen) enkel toegestaan;
- ritregistratie voeren;
- wagens op naam van het D bedrijf mogen niet rijden op zondag (bijv. leasewagens => of je moet zondags werken, en niét naar de woonboulevard willen met je duitse leasebak)
- aantonen dat je idd voor het bedrijf werkt

en nog een paar regeltjes..

Dat praktijk wat anders is dan hierboven omschreven, begrijp ik terdege. Maar als men aangehouden wordt, zal het niet eerste zijn die een fikse naheffing krijgt omdat de regels niet worden nageleefd vanuit de Nederlandse fiscus.. En die naheffingen voor belastingontduiking zijn niet mals, redelijk veel voorbeelden ervan in de grensregio
(bedrijven die gauw een GmbH oprichten en dan menen dat ze alles kunnen met die witte platen, of particulieren die dat soort acties uitvoeren, wat uiteindelijk allemaal gedreven wordt vanuit geldzucht)..
 
Kunt is het toverwoord @BrommerMetWielen .. dus mist is hier niet van toepassing (en vanuit Duits perspectief ook niet aantrekkelijk 8-) )
Ik geef een algemene opmerking, niet specifiek voor jou bedoelende. Er zijn uitzonderingen, en die omschrijf je redelijk..

Zijn er nog wel meer, maar inzoomende (enkel op je voorbeeld) woon/werk verkeer die je aanhaalt en uitgaande van de fiscale regelingen;
- woon/werk vanuit snelste route vanaf je huis naar de werkgever in D (zonder omwegen) enkel toegestaan;
- ritregistratie voeren;
- wagens op naam van het D bedrijf mogen niet rijden op zondag (bijv. leasewagens => of je moet zondags werken, en niét naar de woonboulevard willen met je duitse leasebak)
- aantonen dat je idd voor het bedrijf werkt

en nog een paar regeltjes..

Dat praktijk wat anders is dan hierboven omschreven, begrijp ik terdege. Maar als men aangehouden wordt, zal het niet eerste zijn die een fikse naheffing krijgt omdat de regels niet worden nageleefd vanuit de Nederlandse fiscus.. En die naheffingen voor belastingontduiking zijn niet mals, redelijk veel voorbeelden ervan in de grensregio
(bedrijven die gauw een GmbH oprichten en dan menen dat ze alles kunnen met die witte platen, of particulieren die dat soort acties uitvoeren, wat uiteindelijk allemaal gedreven wordt vanuit geldzucht)..
In mijn specifieke situatie was het om vanuit keulen spullen weg te brengen cq op te halen die niet in mijn fabia II pasten. De Duitse tak zit bij de DDM Holding in en juridische hebben ze het wel op orde. De duitse tak bestaat ook minimaal 20 jaar dus was niet om het even. Maar dat was mijn situatie en waar er misbruik gemaakt kan worden zullen mensen dat ook doen.
 
Grijs kenteken bestaat niet meer in nederland.

En dan komt het aller leuke, in nederland zal de poltie mij waarschijnlijk rijden zonder rijbewijs aan de broek hangen.

Waarom zal de politie dit in Nederland doen?
Dan heeft dus elke bouwvakker volgens jou niet het juiste rijbewijs in Nederland? (Om maar een voorbeeld te noemen, er zijn er meer)
 
Waarom zal de politie dit in Nederland doen?
Dan heeft dus elke bouwvakker volgens jou niet het juiste rijbewijs in Nederland? (Om maar een voorbeeld te noemen, er zijn er meer)
Lees de rest van de discussie even door…

Oostling heeft al uitgelegd hoe het zit. Dus jouw reactie is daaromtrent overbodig.

Maar dan komt het leuke, als je met die crafter of master een boete krijgt voor bijvoorbeeld over belading val je wel in de vrachtwagen categorie aan boetes….
 
Laatst bewerkt:
Lees de rest van de discussie even door…

Oostling heeft al uitgelegd hoe het zit. Dus jouw reactie is daaromtrent overbodig.

Maar dan komt het leuke, als je met die crafter of master een boete krijgt voor bijvoorbeeld over belading val je wel in de vrachtwagen categorie aan boetes….

Dat had ik gelezen en net nogmaals, ik vind daarin niet het antwoord op mijn vraag.
Maar laat maar weer hoor, als jij wat vage mededelingen doet en vragen daarover niet wil beantwoorden ben ik hier weer weg.
 
Maar dan komt het leuke, als je met die crafter of master een boete krijgt voor bijvoorbeeld over belading val je wel in de vrachtwagen categorie aan boetes….

Ook dat krijg je in Nederland. Overbelading wordt gezien als een economisch delict en dat wordt fors beboet, ook als je gewoon privé aan het verhuizen bent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan