Regelgeving Auto + motor op aanhangwagen in Duitsland

SMBB

Rookie
20 jan 2016
5
0
Gent
Dag Allemaal,

Binnenkort met de auto naar Oostenrijk. Ik wil graag de motor meenemen op een aanhangwagen en ben op zoek naar regelgeving en persoonlijke ervaringen i.v.m. controle hierop (In Duitsland). Ik kon enkel een paar oude topics terugvinden, vandaar dat ik een nieuw op (misschien is er ondertussen al wat veranderd, beleid, slimme camera's etc, ...).

- Het is me niet helemaal duidelijk wat nu de wettelijke snelheid is, ik kom zowel 60km/h als 80km/h tegen. Iemand die met zekerheid het juiste antwoord weet?
- I.v.m. veiligheid en comfort wil ik vooral meerijden met de stroom. Iemand die weet hoe streng er wordt gecontroleerd en hoe hoog eventuele boetes zijn?
- Wordt er ondertussen gebruik gemaakt van 'slimme' camera's, die controleren op snelheid + combinatie?

Alvast bedankt voor jullie inbreng :)
 
Met aanhanger 80km per uur. met goedgekeurde aanhanger met 100 sticker 100km per uur.
Goedgekeurde aanhanger heeft banden van max 6 jaar oud en geschikt voor de snelheid, schokbrekers en is geremd.
 
Die zestig kilometer is een aanhanger achter een zijspan. Wetgeving uit 1936 maar ze willen er de moeite niet insteken om het aan te passen.
 
Met aanhanger 80km per uur. met goedgekeurde aanhanger met 100 sticker 100km per uur.
Goedgekeurde aanhanger heeft banden van max 6 jaar oud en geschikt voor de snelheid, schokbrekers en is geremd.
Dit dus…

Er wordt gecontroleerd, weinig slimme meting op de combinatie.
Boetebedragen zijn een tikkie lager dan in Nederland.
Garanties geef ik niet O-)
 
Die zestig kilometer is een aanhanger achter een zijspan. Wetgeving uit 1936 maar ze willen er de moeite niet insteken om het aan te passen.

Aanhanger achter solo motorfiets toch ook 60 km/h?

@SMBB ik rij met vakantie al jaren met de aanhanger door Duitsland. Ik rij op de rechterbaan tussen de vrachtwagens. Dus rond de 85 km/h.
Voor mij is dit de meest comfortabele manier, en mijns inziens ook veilig.
Nooit een bekeuring gehad.
 
Denk dat wat eerder gemeld word idd klopt, 80 of 100
Ik ben vorig jaar met 2 motoren achter de auto door Duitsland naar Oostenrijk gereden, mijn trailer is ongeremd maar toch continue een goede 100km/u met het verkeer mee aangehouden waar dat kon (veel baustelle B|, daar gewoon meesukkelen op de rechterbaan) en geen controle gehad of boete achteraf.
 
Mijn ervaring (van jaren geleden, tegenwoordig staan mijn motoren in de bus) is dat als je er voor zorgt dat de motor(en) duidelijk goed vastgesjord staan op de aanhanger en je geen gekke dingen doet je probleemloos met ca. 100 km/u door Dld kunt rijden.

Ook met een ongeveerde en ongeremde aanhanger. 2 maatjes van me hebben dit de afgelopen 2 jaar ook nog gedaan en nooit gezeur gehad.
 
Ook vaak door Duitsland gereden, naar Tjechië, Italië.
Motor op de trailer achter een Transit, mijn vrouw herinnerde me nog weleens : "weet je dat er ook nog iets achter hangt?"
Een keer kwam er een motoragent voorbij (D) , ging voor ons rijden, schudde met zijn hoofd en ging weer door.
We reden zo'n 140, dat was wel een oeps momentje.
Altijd probleemloos gereden.
 
Ben ook al vaker met de aanhanger door Duitsland gereden. Snelheid rond de 100 houden. Nooit problemen gehad
Waar ze streng op zijn naar het schijnt dat is inhalen als er inhaal verbod is voor auto + aanhanger bv bij 'Baustelles'.
 
Mijn aanhanger destijds was TUV gekeurd en voorzien van een 100km/u sticker....nooit aan de kant gezet..
Reed op de autobahn altijd 100 a 110
 
Die zestig kilometer is een aanhanger achter een zijspan. Wetgeving uit 1936 maar ze willen er de moeite niet insteken om het aan te passen.
Gelukkig doen ze niks aan die wetgeving! Nu weet de rijder zelf meestal beter hoe de regels zijn. En als het wel aangepast word moet alles weer TÜV gekeurd zijn waardoor je bijna niks meer mag en word het schreeuwend duur!
 
Ben ook al vaker met de aanhanger door Duitsland gereden. Snelheid rond de 100 houden. Nooit problemen gehad
Waar ze streng op zijn naar het schijnt dat is inhalen als er inhaal verbod is voor auto + aanhanger bv bij 'Baustelles'.
Wat voor bord is dat?
 
Ik denk dat je problemen krijgt als je een ongeluk hebt en blijkt dat er te hard gereden is….:/
 
Wat voor bord is dat?

Deze:
1690994149607.png

Of zoiets:
1690994268699.png
 
Van 2007 tm 2012 gingen wij als gezin met een consoleboot achter de auto (totaal +- 750kg) naar Italië/Kroatië geweest, dus voornamelijk door Duitsland en Oostenrijk. Wij reden meestal wel een beetje met het verkeer mee (100km). Een keer een boete fehsd om dat er iemand (m'n moeder :+) 120 of 130 reed met die boot achter de auto. De Oostenrijkse Politie gaf aan dat ze tot 100 niet zo'n probleem hebben, maar daarboven wel. Ik verwacht dat als je rond de 100 op de teller rijdt met degelijk spul je niet snel gezeur zal krijgen maar dit is info van 10 jaar geleden.
 
Meerdere keren met aanhanger naar Tirool geweest. Is wel een geleende Humbaur 225cm breed met €40 schokbrekers erop; maar geen tempo 100 goedkeuring. Ik rij gewoon 130 in duitsland maar kijk wel uit. Die 80 km/uur wetgeving is idioot en gevaarlijk
 
Bedankt voor jullie bijdrage! Nu kan ik iets geruster op reis vertrekken :]
 
Nog een advies: er zijn blijkbaar wegen in Oostenrijk waar je als niet inwoner niet op mag met een aanhanger. Eén daarvan is de oude Brenner pas. Die had ik genomen omdat er een dikke file op de betalende Brenner stond, dus nam ik de oude, terrasje, espresso etc. Vele oude camping cars op die weg, niemand wordt gestopt behalve ik. En nog eens op de terugweg. Boete €25 al je je van de domme houdt. Netto is dat €12.50 omdat je de Brenner niet betaald. Kans op kontrolle is hoog in het weekend. En ze staan net na de rotonde waar je de oude brenner opgaat richting zuiden. Ik mocht doorrijden op voorwaarde dat ik eerste afslag naar betalende Brenner zou nemen. Die heb ik dus helaas gemist. Wat wil je als je achter een dikke camper zit met vol met fietsen
Ik doe het volgende keer gewoon weer als er dikke file op de Brenner staat. De oude brenner is heel goed te doen met aanhanger, een paar haarspeld bochten aan de oostenrijk kant, de italiaanse kant is lekker doorrijden. En in Sterzing (italie) zit een winkel gespecializeerd in alcohol, spaghetti etc. Hofer Market. Bespaard me ook nog eens omrijden.
 
Vorig jaar ook gedaan. Ongeremde aanhanger (dus niet mogelijk om de vrijstelling te krijgen). Begonnen aan 80 maar dat voelt onveilig, dus dan naar 100 gegaan. Geen problemen onderweg maar ik heb me wel steeds aan de inhaalverboden gehouden.
 
Zeker kun je een 100 km/h sticker (of vrijstelling zoals je omschrijft) op een ongeremde aanhanger krijgen @B2 .. Wel een beetje formele tekst, maar hier staat het netjes omschreven wat de regels zijn daaromtrent..
 
Terug
Bovenaan Onderaan