Nikasil cilinderwand honen als je nieuwe veren monteert?

zappa.suzuki

MF veteraan
14 jun 2007
1.256
1
Bij Utreg
Daar is veel onduidelijkheid over, de 1 zegt hoeft niet en de ander zegt van wel.

Mn zuigveren zijn slecht en de cilinder en zuiger zien er nog heel redelijk uit, is een oude KTM 640 en mn centen wat krap dus besloten alleen de veren te vervangen.

Maar moet de cilinder daarvoor nu wel of niet gehoond worden?
 
cilinder van m'n mbx is ook gietijzer, heerlijk robuust. Maar ik heb ook een dappie met een cilinder waarin nieuwe wand is gezet, word gewoon op maat geslepen/gehoond.
 
cilinder van m'n mbx is ook gietijzer, heerlijk robuust. Maar ik heb ook een dappie met een cilinder waarin nieuwe wand is gezet, word gewoon op maat geslepen/gehoond.

Wat wil je hier mee zeggen?
Sorry maar ik vat het even niet. Wat voor wand is er in je dappie cilinder gezet die ze op maat slijpen/honen?
 
Laatst bewerkt:
cilinder van m'n mbx is ook gietijzer, heerlijk robuust. Maar ik heb ook een dappie met een cilinder waarin nieuwe wand is gezet, word gewoon op maat geslepen/gehoond.

Dat is wel prijzig ja.. zit je zo rond de 200,- maar dan boren ze de cilinder eerst op de juiste maat, dan gaat er nog een nicasil wandje in met een bepaalde dikte die ze dan weer een stukje afslijpen om op de juiste maat te komen.
 
Honen kost je vaak zo rond de 50,-
Meer is oplichterij.

Honen wordt vaak gedaan omdat de cilinder ook altijd wat ovaal uitslijt.
Overigens honen betekent doorgaans wel een nieuwe opmaat zuiger.
Het wil niet zeggen dat als je niet hoont de boel vast naait. Mogelijk rijd je nog duizendenkm veiling.
Maar het kan ook anders. Gewoon ff langs de specialist en laten opmeten. Dan weet je het zeker.
 
Laatst bewerkt:
Honen kost je vaak zo rond de 50,-
Meer is oplichterij.

Honen wordt vaak gedaan omdat de cilinder ook altijd wat ovaal uitslijt.
Overigens honen betekent doorgaans wel een nieuwe opmaat zuiger.
Het wil niet zeggen dat als je niet hoont de boel vast naait. Mogelijk rijd je nog duizendenkm veiling.
Maar het kan ook anders. Gewoon ff langs de specialist en laten opmeten. Dan weet je het zeker.


Het gaat hier over een nikasil wand in de cilinder..
Als die ovaal gesleten is, word deze niet rond gemaakt met honen!
Noem 1 bedrijf die cilinders rond hoont, als jij deze ovaal binnenbrengt met een nikasil wand.
Dan weet ik in ieder geval dat je daar niet heen moet gaan.
Die cilinder moet dan gewoon een nieuwe wand in, en dat kost toch iets meer dan die 50 euro.
 
Het gaat hier over een nikasil wand in de cilinder..
Als die ovaal gesleten is, word deze niet rond gemaakt met honen!
Noem 1 bedrijf die cilinders rond hoont, als jij deze ovaal binnenbrengt met een nikasil wand.
Dan weet ik in ieder geval dat je daar niet heen moet gaan.
Die cilinder moet dan gewoon een nieuwe wand in, en dat kost toch iets meer dan die 50 euro.

Jawel, ook nikasil cilinders slijten onrond uit, ovaal dus.
Ovaliteit kan zelfs ontstaan doordat deze te heet is geweest.
Maar wat is ovaal? Voor iedereen weer een verschillend begrip qua toleranties.
De 1 vind een driepunts binnenmeter al goed genoeg omdat deze tot op een hondetrste geijkt zijn, maar de specialist weet dat dat niet genoeg is.
Als je wat wilt leren moet je eens een cilinder pakken die 100.000km heeft gelopen, Je haalt de hoonnaald er dan voorzichtig doorheen. Dan kun je precies hoe de cilinder is uitgesleten. Als je daar wat aandacht aan besteed is dat best leerzaam. Genoeg ervaring hier op dat gebied.

Ik denk dat het bij TS wel meevalt gezien zijn type motor.
Persoonlijk zou ik niet te moeilijk doen. Pas bij zuiger wissel laten honen.
 
Laatst bewerkt:
Het laten honen van een nikasil cilinder? :? Sorry misschien heb ik iets gemist, maar volgens mij is de nikasilwand in de cilinder zo dusdanig dun dat je niet van honen kunt spreken. Wat eventueel kan is het "oppoetsen" van de wand om een structuur te creëren waarbij de olie weer aan de wand pakt.

Indien er gehoond wordt betekend dit dat er ook een nieuwe nikasilwand in de cilinder wordt aangebracht. Dit gebeurd over het algemeen alleen als de wand beschadigt/versleten is of er geen passende zuiger in geplaatst kan worden.
 
Het laten honen van een nikasil cilinder? :? Sorry misschien heb ik iets gemist, maar volgens mij is de nikasilwand in de cilinder zo dusdanig dun dat je niet van honen kunt spreken. Wat eventueel kan is het "oppoetsen" van de wand om een structuur te creëren waarbij de olie weer aan de wand pakt.

Indien er gehoond wordt betekend dit dat er ook een nieuwe nikasilwand in de cilinder wordt aangebracht. Dit gebeurd over het algemeen alleen als de wand beschadigt/versleten is of er geen passende zuiger in geplaatst kan worden.
Honen dus.
 
Echt wel.
Nicasil / Het nicasilen van een cilinder


Na de nicasilbehandeling wordt de cilinder geparelstraald om een schone egale buitenkant te krijgen. Daarna wordt de bovenkant van de cilinder bekeken op eventuele oneffenheden. Indien nodig worden deze alsnog bijgewerkt. Doordat er een extra hoeveelheid nicasillaag in de cilinder is aangebracht moet deze nog op maat worden gehoond. Dit gebeurt bij ons op een computergestuurde hoonbank. Doordat de cilinder perfect rond is, is er zelfs sprake van enige vermogenswinst.
 
Het laten honen van een nikasil cilinder? :? Sorry misschien heb ik iets gemist, maar volgens mij is de nikasilwand in de cilinder zo dusdanig dun dat je niet van honen kunt spreken. Wat eventueel kan is het "oppoetsen" van de wand om een structuur te creëren waarbij de olie weer aan de wand pakt.

Indien er gehoond wordt betekend dit dat er ook een nieuwe nikasilwand in de cilinder wordt aangebracht. Dit gebeurd over het algemeen alleen als de wand beschadigt/versleten is of er geen passende zuiger in geplaatst kan worden.

honen is een vorm van metaalbewerking waarbij je de diameter van de boring op de juiste maat brengt. andere vormen van metaalbewerking zijn te agressief hiervoor, en je kan een nicasilwand niet "op de exakte maat" aanbrengen. het kan behoorlijk precies maar niet perfekt rond (vermoed ik). En je kan een nicasilwand zo dik aanbrengen als je maar wil (ten minste dat vermoed ik, klant van ons doet vernikkelen en heb me heel dat proces eens laten uitleggen. bij vernikkelen bepaald de duur dat het object in het bad door brengt de dikte van de laag).
je zou gerust kunnen honen zonder ruitjesmotief, alleen blijkt het ruitjesmotief het beste te zijn om olie vast te houden en zo lang mogelijk mee te gaan.

en ivm oppoetsen : dat was dan ook mijn advies : ga gewoon 1 keer op en neer door de cylinder zodat er weer een motief is zonder dat je de diameter van de boring wezenlijk verandert.
 
Laatst bewerkt:
honen is een vorm van metaalbewerking waarbij je de diameter van de boring op de juiste maat brengt. andere vormen van metaalbewerking zijn te agressief hiervoor, en je kan een nicasilwand niet "op de exakte maat" aanbrengen. het kan behoorlijk precies maar niet perfekt rond (vermoed ik). En je kan een nicasilwand zo dik aanbrengen als je maar wil (ten minste dat vermoed ik, klant van ons doet vernikkelen en heb me heel dat proces eens laten uitleggen. bij vernikkelen bepaald de duur dat het object in het bad door brengt de dikte van de laag).
je zou gerust kunnen honen zonder ruitjesmotief, alleen blijkt het ruitjesmotief het beste te zijn om olie vast te houden en zo lang mogelijk mee te gaan.

en ivm oppoetsen : dat was dan ook mijn advies : ga gewoon 1 keer op en neer door de cylinder zodat er weer een motief is zonder dat je de diameter van de boring wezenlijk verandert.

Honen is een verspaningstechniek en het is een vorm van slijpen.
De nikasil wand is ook een vorm van vernikkelen, het bestaat uit: nikkel en siliciumcarbide.
Nikasil is ontwikkeld door Mahle die dit deed om gebruik van verchroomde zuigerveren mogelijk te maken en zo de levensduur te verlengen.

In Italie begin jaren 80 deed Moto Guzzi dit ook onder een ander patent (eigen) en noemde dit Nigusil.

Poetsen van een cilinder met een nikasil wand is gewoon hetzelfde als honen maar met fijnere stenen, en is bedoeld om schoon te maken. Dit maakt geen hoonstrepen, je haalt ze eerder weg.
 
Honen is een verspaningstechniek en het is een vorm van slijpen.
De nikasil wand is ook een vorm van vernikkelen, het bestaat uit: nikkel en siliciumcarbide.
Nikasil is ontwikkeld door Mahle die dit deed om gebruik van verchroomde zuigerveren mogelijk te maken en zo de levensduur te verlengen.

In Italie begin jaren 80 deed Moto Guzzi dit ook onder een ander patent (eigen) en noemde dit Nigusil.

Poetsen van een cilinder met een nikasil wand is gewoon hetzelfde als honen maar met fijnere stenen, en is bedoeld om schoon te maken. Dit maakt geen hoonstrepen, je haalt ze eerder weg.
De gietijzer cilinderbus van een ktm620 is genikasild en heeft wel degelijk hoonstrepen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan