Ninja 250R 小さなカエル

Daar rij ik ook regelmatig. Straks na 18.00 om precies te zijn. :Y ;)
 
Oma houdt hier alweer lang genoeg de wacht ... laten we ze even rust nemen ...

Kort geleden drie weken op de Filipijnen gezeten. Alwaar ik met twee verschillende 125cc'ertjes gereden heb. In eerste instantie voelen die klein en licht aan. Maar eens weer thuis besef ik dan wel weer wat een luxe zo een kleine en lichte motor is! Kruip ik thuis weer op mijn GSX F 750 ... voelt dat aan als een stoomtrein die gemaakt is om op railsen te rijden in plaats van zelf door de bocht te sturen ...

Gaande naar bijna 70.000km betekent het dat die binnen een jaar ongeveer de 100.000km 99.999km bereikt, en dan heb ik er zelf bijna 82.000km mee gereden. Voor mijn vakamtie zat ik er nog aan te denken om dan de km teller te laten resetten. Maar nu, na mijn vakantie mis ik het gooi en smijt werk (en lage verbruik :+ ) van lichte(re) motoren. Dus denk ik weer meer in de richting van vervanging bij die 99.999km, en liefst door een lichtere.

Daarbij spookt de Ninja 400 weer door mijn hoofd. Maar die kost nieuw 6.200€. Eens kijken tweedehands dan ... nou ja ... laat maar zitten, beetje bijleggen en je hebt ze nieuw ...

Nu ben ik in België echter niet van plan om naar een 125cc af te zakken, dat is me toch weer net wat té licht voor hier. Maar een weedehandse 300, of 250 (dat is mijn minimum) zou natuurlijk nog wel kunnen met mijn rijstijl.

En aangezien ik houd van witte motoren (en auto's) viel daarbij mijn oog op de volgende:
Echter vind ik de vraagprijs (ondanks de lage km stand) toch wel te hoog voor een 250.
En wat me nog het meeste zorgen baart, "kappen vernieuwd" ... nou, het kan mijn mening zijn, maar dat ruikt sterk naar "opgelapt na ongeval" ...

Edit: voor 2.000€ ... maar dan wel in het roze :P
500€ afbieden voor herspuit kosten, maar die niet doen, mooi motortje voor mijn vrouwtje ... maar dan moet ze wel voor haar rijbewijs gaan :P
 
Oma houdt hier alweer lang genoeg de wacht ... laten we ze even rust nemen ...

Kort geleden drie weken op de Filipijnen gezeten. Alwaar ik met twee verschillende 125cc'ertjes gereden heb. In eerste instantie voelen die klein en licht aan. Maar eens weer thuis besef ik dan wel weer wat een luxe zo een kleine en lichte motor is! Kruip ik thuis weer op mijn GSX F 750 ... voelt dat aan als een stoomtrein die gemaakt is om op railsen te rijden in plaats van zelf door de bocht te sturen ...

Gaande naar bijna 70.000km betekent het dat die binnen een jaar ongeveer de 100.000km 99.999km bereikt, en dan heb ik er zelf bijna 82.000km mee gereden. Voor mijn vakamtie zat ik er nog aan te denken om dan de km teller te laten resetten. Maar nu, na mijn vakantie mis ik het gooi en smijt werk (en lage verbruik :+ ) van lichte(re) motoren. Dus denk ik weer meer in de richting van vervanging bij die 99.999km, en liefst door een lichtere.

Daarbij spookt de Ninja 400 weer door mijn hoofd. Maar die kost nieuw 6.200€. Eens kijken tweedehands dan ... nou ja ... laat maar zitten, beetje bijleggen en je hebt ze nieuw ...

Nu ben ik in België echter niet van plan om naar een 125cc af te zakken, dat is me toch weer net wat té licht voor hier. Maar een weedehandse 300, of 250 (dat is mijn minimum) zou natuurlijk nog wel kunnen met mijn rijstijl.

En aangezien ik houd van witte motoren (en auto's) viel daarbij mijn oog op de volgende:
Echter vind ik de vraagprijs (ondanks de lage km stand) toch wel te hoog voor een 250.
En wat me nog het meeste zorgen baart, "kappen vernieuwd" ... nou, het kan mijn mening zijn, maar dat ruikt sterk naar "opgelapt na ongeval" ...

Edit: voor 2.000€ ... maar dan wel in het roze :P
500€ afbieden voor herspuit kosten, maar die niet doen, mooi motortje voor mijn vrouwtje ... maar dan moet ze wel voor haar rijbewijs gaan :P
De verkoopster van mijn CBR250R werd bijna wanhopig, iedere potentiële koper vluchtte weg na een proefrit.
Hierdoor ging de verkoopprijs wel zo ongeveer door de helft in vergelijking met motorzaken. :Y
Toen ik een afspraak maakte geloofde ze het zelf niet meer dat iemand hem nog ging overnemen. _O-
Maar ik had er wel een leuke deal aan.

Misschien kan je die roze kopen en de delen ruilen met een dame of nicht :+ op een Ninja 250. :Y
Ze zien er wel netjes gespoten uit, maar het zal inderdaad een schadefiets zijn.
Misschien alleen omvallen... O-)

Qua benzineverbruik ga je het wel terugverdienen.
Ik heb een keer 1:26 gehaald, maar in de regel met veel snelweg 1:29~1:31.5. :)
 
Oma houdt hier alweer lang genoeg de wacht ... laten we ze even rust nemen ...

Haha, Oma is er al een tijd, maar ik heb niet niks gedaan :)

Test sinds vorige week met karton en ducktape, 1 van mijn permanenten oplossingen, maar wou het testen voor ik het meteen van metaal ging maken. Bij de TRG is het te zien op de foto's, maar blijkbaar viel het niet zo op.

@DKP Vind die van 2011 wel aan de prijzige kant, die roze is dan wel weer schattig :)
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik eerder had beschreven, bleef de olie zeker met koud vochtig weer aan de lage temp.

Het idee was dat ik dit ging verminderen Ninja 250R 小さなカエル begonnen met de eerste helft Ninja 250R 小さなカエル. Inmiddels door de regen, vorige week begonnen met stap 2. Eerst een `proef` model van karton en ducktape om te kijken hoeveel het zou schelen en hoe smerig die zou worden.

815.jpg


817.jpg


Ook in de ochtend nog een leuke foto gemaakt in Rotterdam

816.jpg


Bij TRG ook twee keer een foto gemaakt The Riding Game [Deel 22] en



Nu na een week deze ochtend twee foto's gemaakt

818.jpg


819.jpg


Hierop is te zien dat er nog best veel vuil en blubber tegenaan komt. Qua temp scheelt het bij regen zeker een graad of 10 voor de olietemperatuur, bij droog weer merk ik eigenlijk geen verschil.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week, kwamen er nog wat spullen binnen, zoals een oliefilter, bougies en andere spullen. Ook verdergegaan met het zoeken naar een oplossing voor het overschot aan koel vermogen, omdat met een afgeplakte radiator rijden ook geen permanenten oplossing is.

Maar deze ochtend bij een kilometerstand van 19508.9 de remblokken achter vervangen.

821.jpg


822.jpg


Na de kerst is het tijd voor een uitgebreiden beurt voor de motor en weet ik waarschijnlijk de oplossing voor de koeling maar ben nog aan het wachten op wat informatie.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk is mijn tempsensor of temperatuur meter om zeep. Toen ik de motor starten was deze al 75 graden en na een half uur rijden in de regen begon de thermometer te knipperen.

824.jpg


In de regen en KVS op een graad of 90 geloof ik de sensor dus niet. 120 graden, 😂 Dus die spoort niet meer, tijdens de beurt ook ff naar de connector van de sensor kijken of daar corossie zit of iets anders... En anders eens kijken welke van de twee onderdelen om zeep is.
 
Laatst bewerkt:
He ... heeft die geen benzine meter?

En stationair 2.000rpm?

Ik vind mijn 1.200rpm al veel :+
 
He ... heeft die geen benzine meter?

En stationair 2.000rpm?

Ik vind mijn 1.200rpm al veel :+
Koude motor?
Ik geloof dat mijn baby GS ook al 1.700 toeren draait als die warm is. 8)7
Normaal speel ik daar altijd een beetje mee.
Zet hem dan zelf laag genoeg waarbij de motor zich nog comfortabel bij voelt.
Dit is de eerste motor die ik zo laat staan.
Ben anders bang dat ik hem teveel afknijp met de koude start.
 
He ... heeft die geen benzine meter?

En stationair 2.000rpm?

Ik vind mijn 1.200rpm al veel :+

Anders word ie lui...

Hij zou rond de 1500 moeten draaien stationair. Typisch z'n afstel ding voor een beurt....
 
Koude motor?
Ik geloof dat mijn baby GS ook al 1.700 toeren draait als die warm is. 8)7
Normaal speel ik daar altijd een beetje mee.
Zet hem dan zelf laag genoeg waarbij de motor zich nog comfortabel bij voelt.
Dit is de eerste motor die ik zo laat staan.
Ben anders bang dat ik hem teveel afknijp met de koude start.
Anders word ie lui...

Hij zou rond de 1500 moeten draaien stationair. Typisch z'n afstel ding voor een beurt....
Ik denk dat in de manuel voor een GSX F 750 iets vermeld staat van ergens tussen 1500 en 1800 rpm zelfs.
Mijn 5 vorige had ik allemaal rond de 900 afgesteld, ging goed eens die warm waren. Enkel bij temperaturen onder de 7°C had ik even de choke nodig om te starten, en pas rond het vriespunt moest die 1 a 2 km bij het rijden aanblijven.
Bij mijn huidige heb ik ze echter naar 1200rpm moeten verhogen. Daaronder werkt de elektronica niet goed. Dat vind ik raar. Maar ik vermoed dat de batterij ook wel de geest aan het geven is, en dat er bij stationair daardoor teveel van de dynamo stroom naar de batterij vloeit. Moet ik later maar eens allemaal uitmeten.
Het verbruik is nog steeds goed. Hoger dan voorheen, maar dat komt vooral door de koude denk ik.
 
Ik denk dat in de manuel voor een GSX F 750 iets vermeld staat van ergens tussen 1500 en 1800 rpm zelfs.
Mijn 5 vorige had ik allemaal rond de 900 afgesteld, ging goed eens die warm waren. Enkel bij temperaturen onder de 7°C had ik even de choke nodig om te starten, en pas rond het vriespunt moest die 1 a 2 km bij het rijden aanblijven.
Bij mijn huidige heb ik ze echter naar 1200rpm moeten verhogen. Daaronder werkt de elektronica niet goed. Dat vind ik raar. Maar ik vermoed dat de batterij ook wel de geest aan het geven is, en dat er bij stationair daardoor teveel van de dynamo stroom naar de batterij vloeit. Moet ik later maar eens allemaal uitmeten.
Het verbruik is nog steeds goed. Hoger dan voorheen, maar dat komt vooral door de koude denk ik.
Een viercilinder kan inderdaad lager.
Dat was voor mij altijd wel een sport.

Tenzij het een zeldzaam zwaar getunede racemotor is.
Wel eens gelezen over een stationair toerental van 3.000. 8)7
 
... een stationair toerental van 3.000. 8)7
Nou, dan zou ik mijn GSX F afstellen op 3200. Dan moet ik in 6de gewoon mijn gas loslaten op een 70 weg, dan rijdt ze 70km/u 😂

Ik denk tegenwoordig weer veel aan de Ninja 400 eigenlijk :9
Maar mijn F'je moet nog een kleine 31.500km mee :+
 
@ArendJan , heb je nu eigenlijk al terug (een) gele koplamp(en)?

Ik heb besloten het nog eens te proberen, en dus alvast een vergeling voor mijn LED's besteld :P

Voor zover mijn verstand met kleuren om kan, moet dit lukken. Mijn LED's zijn 6000K, dat is wit. Als het 8000K (licht blauwig) was, zou je volgens mij een groenachtige schijn krijgen 😂
 
1e beurt van 2020, op 2 januari had ik tijd om mijn motor een beurt te geven, maar eerst is ff wassen.

825.jpg


826.jpg


Oliefilter vervangen, olie en meteen ook de olie filter boutkop aangezien ik had geconstateerd bij de vorige beurt dat die al aardig mishandeld was. Ook zijn er twee nieuwe bougies ingegaan en wat afstel dingentjes, hij draait nu weer 1500 toeren stationair.

Kilometer stand is 19664,5. De connector van de Koso thermometer ook losgehaald en de contactjes opgeschuurd. Daarna aangesloten en tape er om heen tegen vocht. Ook mij gele koplamp erin gezet.
 
Laatst bewerkt:
@DKP gisteren onderweg naar mijn werk foto's gemaakt van de koplampen.

827.jpg


828.jpg


Is echt een mooie kleur geel en ook erg helder, vind het nu al prettiger rijden als mijn vorge lampje.
 
Laatst bewerkt:
@DKP gisteren onderweg naar mijn werk foto's gemaakt van de koplampen.
...
Is echt een mooie kleur geel en ook erg helder, vind het nu al prettiger rijden als mijn vorge lampje.
Koplampen? dat is meervoud. Heeft deze niet een single koplamp?
Liks dimlicht, rechts grootlicht?
Of heb je de koplamp verbouwd?
En Is het een gele halogeenlamp(en)? Of een LED lamp/projectortje?

Mijn stickertjes voor mijn H4 mini LED projectors zijn binnen! *O*
20200110_091915.jpg

Volgens AliExpress zouden die tot half februari kunnen wachten hebben. Maar volgende week heel groot onderhoud aan de motor.
Olie, oliefilter, benzinefilter, alle 6 de remblokken, alle drie de remschijven, en de remvloeistof. De ketting en tandwielen. De gehele bekuiping gaat er dan af. Daarom was ik in stilte dus aan het hopen dat ze daarvóór zouden aankomen, want dan ligt alles open en kan ik er beter aan om de projectortjes eruit te halen. Vandaag binnen dus.

Ik zal maandag ochtend op weg naar het werk eens een paar interessante plaatsen opzoeken om foto's te maken met het witte licht, en daarna op diezelfde plaatsen op een volgende werkdag met het gele licht :t
 
Koplampen? dat is meervoud. Heeft deze niet een single koplamp?
Liks dimlicht, rechts grootlicht?
Of heb je de koplamp verbouwd?
En Is het een gele halogeenlamp(en)? Of een LED lamp/projectortje?

Mijn stickertjes voor mijn H4 mini LED projectors zijn binnen! *O*
Bekijk bijlage 1456705
Volgens AliExpress zouden die tot half februari kunnen wachten hebben. Maar volgende week heel groot onderhoud aan de motor.
Olie, oliefilter, benzinefilter, alle 6 de remblokken, alle drie de remschijven, en de remvloeistof. De ketting en tandwielen. De gehele bekuiping gaat er dan af. Daarom was ik in stilte dus aan het hopen dat ze daarvóór zouden aankomen, want dan ligt alles open en kan ik er beter aan om de projectortjes eruit te halen. Vandaag binnen dus.

Ik zal maandag ochtend op weg naar het werk eens een paar interessante plaatsen opzoeken om foto's te maken met het witte licht, en daarna op diezelfde plaatsen op een volgende werkdag met het gele licht :t

Je hebt gelijk. Links zit mijn normale licht, nu dus een retro gele H7, rechts mijn groot licht die nog steeds wit is.

Ben wel benieuwd hoe goed die stickers het doen. Zo ie zo een prijzige beurt als ik je lijstje zie.
 
Laatst bewerkt:
Ben wel benieuwd hoe goet die stickers het doen. Zo ie zo een prijzige beurt als ik je lijstje zie.
Die stickers ben in ook benieuwd voor. Maar ook hier ga ik het zo hebben dat de grootlichten wit blijven, want enkel de dimlichten gaan door de projectortjes. Voor de grootlichten worden de gewone reflectors gebruikt. Maar erg vind ik dat niet. Misschien is het juist goed.

Ja, 't.is wel veel ineens, en dan zitten er nog geen luchtfilter (26€), bougies (48€), en banden (230€ indien Michelin Road 5) bij :P

Olie: 30€
Oliefilter: 9€
Benzinefilter: 5€
Ketting/tandwielen: 140€.
Remblokken: 18€ (AliExpress, anders 75€)
Remschijven: 185€ (AliExpress, anders tussen 450€ en 590€)
Remvloeistof: weet ik effe niet meer, dacht ergens rond de 10€?

Allemaal ongeveer prijzen. Voor de exacte prijzen moet ik mijn laptop open doen en in mijn excell file kijken.

20191231_205424.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In de vakantie veel bezig geweest met het kijken naar mijn koel probleem en alle soorten koeling eens goed bekeken. De kawasaki heeft eigenlijk twee problemen. De thermostaat gaat al open bij een te lage temperatuur en daarbij heeft hij qua manier van koelen niet de ideale route en werking.

Grofweg zijn er 4 manieren om je motorblok te koelen met vloeistof.

1. Permanente koeling, motorblok - radiator
Voordelen
- Geen thermostaat
- Minder slangen
Nadelen
- Altijd maximale koeling
- Lange opwarmtijd

2. Permanente koeling, motorblok - thermostaat die alleen de stroom snelheid beperkt - radiator
Voordelen
- Minder slangen
- Geen maximale koeling vanaf de start
Nadelen
- Thermostaat
- Lange opwarmtijd

3. Open bypass, Koeling vanaf bepaalde temperatuur, motorblok - thermostaat met bypass - radiator
Voordelen
- Geen maximale koeling vanaf de start
- Motor kan goed en snel opwarmen
Nadelen
- Thermostaat
- Meer slangen
- Permanente stroom door de bypass

4. Closed bypass, Maximale koeling vanaf bepaalde temperatuur, motorblok - thermostaat met afsluitbare bypass - radiator
Voordelen
- Geen maximale koeling vanaf de start
- Motor kan goed en snel opwarmen
- Sluit bypass af als juiste temperatuur bereikt is
Nadelen
- Thermostaat
- Meer slangen

Optie 1 is eigenlijk alleen interessant voor machine's die geen lange levensduur hoeven te hebben of die voor het starten al verwarmt worden zoals racemotoren.
Optie 2 is wat er nu in de Ninja 250R zit. Er is altijd een koelvloeistof stroom door de radiator, de hoeveelheid koelvloeistof die er doorheen gaat word door een thermostaat geregeld. Optie 3 en 4 zijn het meeste in gebruik waarbij optie 4 de idealste versie is om te koelen, omdat de weestand van de bypass er dan niet toe doet. Als je optie 3 gebruikt moet de bypass zo gemaakt worden dat die route moeilijker (drukverschil moet groter zijn) is voor de vloeistof als de route door de radiator, aangezien vloeistof de weg van de minste weerstand kiest.

Dan heb je ook nog de keuze of je de thermostaat bij de instroom naar het motorblok of de uitstroom vanuit het motorblok doet. De instroom zorgt voor een iets meer consistente koelvloeistof temperatuur in je motorblok. Voor nu gekeken naar de Ninja zoals die nu is, met een thermobob en twee andere motoren, één met een instroom thermostaat en één met een uitstroom thermostaat net als de Ninja.

Ninja 250R
Motorblok - Thermostaat - Radiator - Motorblok
Thermostaat open vanaf 64 en is helemaal open bij 80 graden

Ninja 250R met Thermobob
Motorblok - Thermostaat - Radiator / Open bypass - Motorblok
Thermostaat open vanaf ?? en is helemaal open bij 90 graden

Aprilia 750 Shiver
Motorblok - Radiator / Closed bypass - Thermostaat - Motorblok
Thermostaat open vanaf ?? en is helemaal open bij 85 graden

KTM Duke 390
Motorblok - Thermostaat - Radiator / Closed bypass - Motorblok
Thermostaat open vanaf 88 en is helemaal open bij 96 graden

Als je naar de andere motoren en temperaturen van de thermostaten kijkt zijn die aanzienlijk hoger. Uitdaging is nu om een thermostaat te vinden met de juiste afmetingen/temperatuur voor instroom of de juiste afmetingen/temperatuur voor de uitstroom. De ruimte die ik heb bij de Ninja is minimaal en ook de bypass moet een goede route krijgen.

Opties

De Ninja 250R heeft in zijn thermostaathuis een temperatuur sensor zitten. Deze heeft het systeem nodig dus de temperatuur sensor moet blijven zitten. De diameters van de aansluitingen in het koelsysteem van de Ninja zijn 20mm en 22mm.

Thermostaathuis heeft als diameters 22mm
Afsluiter heeft als diameters 20mm
Radiator heeft als diameters 20mm
Motorblok uitstroom heeft waarschijnlijk diameter 20mm
Motorblok instroom heeft als diameter 22mm

De thermostaat van bijvoorbeeld de Aprillia 750 Shiver is te krijgen met 65, 75 of 85 graden en zou een ideale thermostaat voor de invoer zijn. Helaas valt deze af. De diameter van de aansluiting van de bypass is namelijk 18mm, die vanaf de motor 25mm en naar de radiator 26mm.

De thermostaat van een KTM Duke 390 heeft een hoge temperatuur en is dus alleen als uitstroom thermostaat te gebruiken, hij heeft 3 maal een diameter van 22mm, maar is een grote T die niet tussen de huidige thermostaat en de afsluiter past en ook niet tussen de aflsuiter en de radiator. Eventueel zou hij nog onder de tank kunnen, maar dan zal die behoorlijk in de weg zitten als je bijvoorbeeld de bougies wil verwisselen.

Momenteel nog een andere thermostaat besteld die een goede kandidaat zou zijn voor de uitstroom met een openings temperatuur van 82 graden tot compleet open bij 90 graden.
 
Laatst bewerkt:
Wow ... een hele brok info :+
Voor zover ik weet is het (of toch bij auto's) vooral optie 4. Wat betekent dat je een klein, en een groot koelwatercircuit hebt.
Het kleine circuit gaat eigenlijk niet veel meer dan rond het blok, wordt het te warm, opent de thermostaat, en wordt dat hete water door de koelradiator gestuurd, het lange circuit. Eens terug afgekoeld tot een bepaald punt sluit dat weer.
Bij de betere versies zijn er betere thermostaten in gebruik, die eens op temperatuur, maar gedeeltelijk open blijven staan, naargelang de nood (naargelang de buitenlucht temperatuur), en zo een constant en meest ideale temperatuur handhaven door het water deels door het kleine, en deels door het grote circuit pompen.

Bij mijn motor licht het anders, die is lucht/olie gekoeld. Daarbij heb je dus ook een radiator (relatief klein, en oliekoeler genoemd), maar het maakt deel uit van slechts 1 enkel en open circuit, dus geen thermostaat, en in de winter wordt het blok dus nooit warm genoeg. Ik merk het vooral aan het verbruik.

Gelukkig ben ik wel een rustige chauffeur, want als je iemand bent die graag regelmatig tegen de rode zone rijdt, is die te lage temperatuur geen kadootje ... :X



Edit: intussen ook gele koplampen (of beter gezegd, vergeelde koplampen).
 
Vorige week door de 20.000km grens gegaan met mijn motor. Dit weekend een nieuwe kettingset besteld. Fabrieksaf heeft de Europese Ninja 250r 14T voor en 43T achter. De Amerikaanse versie heeft 14T voor en 45T achter. Ik heb op basis van mijn schatting voor een iets lager toerental op de snelweg gekozen voor 15T voor en 44T achter.

Vanochtend ff gestopt voor een foto, vond het landschap er mooi bij liggen.

837.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat is vast een mooi compromis, 15T en 44T achter. 43 achter kan altijd nog.
Had ik met mijn CBR250R ook gedaan, ging wel iets meer verbruiken, maar ik reed gelijk ook 10..15 kilometer per uur harder. :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan