Niveau remvloeistof

SanderGSX

MF'er
5 aug 2020
74
24
Motorvrienden,

Mijn GSX 1400 (k5) heeft last van een plakkende remklauw. Ik ben er 95% van overtuigd dat dit komt door vervuiling op de zuigers (Tokico klauw met 6 zuigers, schijnen er erg gevoelig voor te zijn). Ik heb dus al een seal kit besteld en binnenkort gaan de klauwen uit elkaar. Hoedanook, er is me op dit forum in een ander topic verteld dat het niveau van de remvloeistof ook zou kunnen zorgen voor een plakkende zuiger. Te hoog niveau zou gevaarlijk zijn. Echter wordt daar met geen woord over gerept in het werkplaatshandboek. Vandaag even het deksel gelicht van het remvloeistofreservoir. Hij zat inderdaad wel erg vol, maar er staat nergens iets van 'max' beschreven ofzo.

Klopt het inderdaad dat te hoog niveau gevaarlijk zou zijn? Zo ja, waarom dan? En wát is dan het juiste niveau? Zoals eerder gezegd, in het werkplaatshandboek vind ik hier niks van terug. Enkel dat er een markering 'low' op het reservoir staat en dat de vloeistof daar niet onder mag komen (for obvious reasons :') )
 
Vloeistof zet uit wanneer het heet wordt. (en dat kan lekker heet worden bij flink remmen)
Dat volume moet ergens heen kunnen. (jou reservoir dus)
Zit dat vol, dan kan het niet weg en het zet toch uit, dus remdruk ergo je gaat remmen terwijl je dat niet wilt ;)
 
Ja en nee.
Het gaat meestal fout bij het vervangen van remblokken. Bij montage van de nieuwe dikke blokken worden de remzuigers terug in de klauw geduwd, waardoor in het reservoir het niveau stijgt. Hierdoor kan het gebeuren dat het niveau zo hoog wordt, dat het afdekmembraan tegen het ontluchtgaatje komt, en er drukopbouw in het reservoir plaatsvind. Daardoor blijft er remdruk op de blokken staan.
 
Ja en nee.
Het gaat meestal fout bij het vervangen van remblokken. Bij montage van de nieuwe dikke blokken worden de remzuigers terug in de klauw geduwd, waardoor in het reservoir het niveau stijgt. Hierdoor kan het gebeuren dat het niveau zo hoog wordt, dat het afdekmembraan tegen het ontluchtgaatje komt, en er drukopbouw in het reservoir plaatsvind. Daardoor blijft er remdruk op de blokken staan.
Dat geldt alleen wanneer tussen het vervangen van de remblokken in het reservoir weer gevuld wordt.
 
Hij moet boven low staan uiteraard en er moet minimaal nog een klein luchtbelletje in in glas zichtbaar zijn als het reservoir recht staat. (Dus eventueel even je stuur naar links draaien.)
 
Ah, ja, ik snap wat jullie bedoelen. Dus in principe is ieder niveau dat boven 'low' is, waarbij de rubber onder de deksel nog vrij is, goed? Zo lijkt me dan.
Ja, alles boven low is goed. Als hij bij low is aangekomen zijn je remblokken versleten.
ALLEEN als bij nieuwe remblokken het nivo op max gezet is mag je daar vanuit gaan.
dus nu moet je afhankelijk van de dikte van je remblokken tov nieuwe een berekende gok gaan doen hoe hoog het nivo moet zijn.
OF je zet het nu gerust op max zodat je zeker nooit met te weinig komt te zitten, maar dan mag je niet vergeten bij de volgende blok-wissel eerst het potje leeg te zuigen en na de wissel weer tot op max nivo te vullen.

ook al staat er nergens specifiek "max" op het reservoir, er zal normaal wel altijd 1 of andere aanduiding zijn. 2 ribbels/lijnen ofzo als het een plastieken potje is bv.
 
Nee, boven min is altijd goed.
Je kan honderd andere randredenen bedenken maar in de basis maakt dat niet uit. Als je elk seizoen volgens voorschrift de remvloeistof ververst kan je niet meer concluderen dat je remblokken versleten zijn.
ALS... , ja dan maakt het niet uit. maar hoevelen doen dat ?
en op basis van het nivo de slijtage gaan bepalen is even moeilijk als gewoon snel even naar de blokken kijken, dus waarom zou je dat doen ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan