Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Ok, dank voor alle reacties en positieve geluiden :)

Een nieuwe GS LC valt voor mij af ... als ik een nieuwe GS net zo compleet aankleed als ik mijn GS in 2007 aangekleed heb, is hij 8K duurder dan toen, alleen al uit principe denk ik dan "dikke neus" :P En dat voor "hetzelfde" (even kort door de bocht).

Ik heb juist 5 jaar terug een R80G/S gekocht om de fun factor te vinden (offroad met 1200 is leuk, maar met R80G/S leuker maar ook gewoon binnendoor), die fun factor ik mis(te) bij de 1200 (hoewel het nog steeds een heerlijke motor is ... vandaar mijn twijfels) en nu ik weer terug 1 motor heb, zoek ik dus iets tussen de GS (afstanden) en de G/S (fun) in en dan met iets meer pk.

Het is nu afwachten tot proefrijden weer kan/mag ... en afwachten wat ze nog voor een "oude" gepimpte GS geven 8-)
 
Het weekend was inderdaad heerlijk om hem weer uit te laten.
Toch wel weer de nodige kilometers gemaakt.
Maar ik blijf de turbulentie van het windscherm klote vinden. Met mijn lengte zit ik hier precies in.
Dus ik ga denk ik op zoek naar het kleinere ruitje van de R.
Iemand toevallig hier die van zo'n ruitje af wil? Anders ga ik hem nieuw scoren.
Wil echt niet negatief overkomen, maar het R ruitje voldoet in geen enkele stand aan geen enkele snelheid.
Is echt uitsluitend de looks...
Ik plaatste het MRA ruitje ... lelijk , maar prima op een lelijke, prima motor... :+
 
Ik heb vorig jaar de "fout" gemaakt heb om even tijdens een middagje rijden van motor te wisselen met @gsuk en daarom ben ik nu zodra het mogelijk is, toch serieus van plan om een proefrit te gaan maken op de 890. Heb sinds dat ritje heel wat YouTube reviews en filmpjes gekeken van de 790 en steeds enthousiaster geworden. Echter wat jij ook aangeeft (en ik ook weer vandaag op de KTM Adventure Facebook pagina lees), je leest toch best wel wat "dingetjes" en ik weet dat @gsuk in het verleden ook niet helemaal storingsvrij geweest is met zijn KTM's.

Ik rij momenteel nog een R1200GS '07 en heb ook wel mijn dingetjes gehad in die 13 jaar (nieuwe ABS pomp, afgebroken pinnetje in de versnellingsbak) maar die heeft me eigenlijk nooit doen stranden/stilstaan (behalve dan die versnellingsbak langs de autobahn), zelfs niet tijdens jaarlijkse offroad weekenden.

Aan de ene kant begint het virus dus echt wel te kriebelen, ik vind de 790/890 erg mooi (hoewel ik de 1200 in die 13 jaar ook volledig heb aangepast), iets hogere funfactor dan de 1200, beter geschikt voor snelweg dan de R80G/S die ik vorig jaar weggegaan heb (die ook die funfactor had), maar betrouwbaarheid is toch ook wel belangrijk. Aan de andere kant, op internet hoor je altijd meer de negatieve dan de positieve verhalen.

Dilemma's dilemma's ... maar vooralsnog (1 maart komt de 1200 weer uit zijn winterslaap) heb ik genoeg voorpret.
@S913
Met de 790 19500km alleen een nieuw dashboard

Wel is mijn ervaring dat ktm een stuk beter omgaat met garantie gevallen dan bmw in dat geval deed!

@SLIJKMOTO

Een beetje leuk aangekleed 1250 gs heeft een klein beetje ander prijskaartje dan een 890 adv R;)

En rijdt ook een stuk leuker🤪
 
  • Leuk
Waarderingen: S913
heb de 2 nieuwe rotors nog niet op de 790
maar ga ze niet verkopen met de oude
nog ff rijden met deze en hopelijk kunnen ze in de garantie vervangen worden

die galfers rotors vind ik bagger
heb er te veel problemen mee

25 jaar honda gereden zonder problemen met de rotors [schijven]
mzl
 
Zo dat is al weer de eerste Eifelrit. Een goed begin van het motorjaar.
En de voorrem werkt weer helemaal prima. Het trillen zal meerdere oorzaken hebben gehad. De naaf die wat slingerde, mogelijk wat vuil op de schijven. Maar er zaten ook plekken op precies in de vorm van de remblokken. Nat weggezet en lang laten staan? Het had stevig schuurwerk nodig om ze weg te krijgen. En de holle verbindingsnieten uit voorzorg ook goed gangbaar gemaakt. Heb ooit een merkwaardig voorval met mijn GSX-R750 gehad. Rit door de regen, tijdje pauze bij tankstation en daarna uit het niets een enorm trillende voorrem. Bij het hotel aangekomen de boel eens bekeken. Blijkbaar was er vuil opgedroogd rondom de holle nieten en kon de schijf niet meer centreren. Provisorisch het vuil verwijderd en opgelost.

De handvatverwarming is overigens plotseling voor zichzelf begonnen.
De knop was al eerder opengebarsten. Deze met siliconenlijm weer in elkaar gezet.
De verwarming gaat nu, zonder te bedienen, geheel naar eigen keuze door alle standen. Soms is de led aan maar meestal niet.
En vandaag was dus echt geen verwarming nodig.

Zaterdag proefrijden op een 890, pluspuntje daar zit de bediening van de handvatverwarming in het display.
Kan die knop al niet meer stuk:)

eifel-feb-20.jpg
 
De Eifel is voor mij grensverkeer in Noordrijn Westfalen, dat mag, mits korter dan 24u
En voor diegenen die te ver weg wonen, nog even wachten....
 
Het is toch wat, ga je even de deur uit kom je terug met een koopcontract voor een 890;);)
Geen demo ter beschikking dus heb ik feitelijk al met mijn nieuwe motor gereden.
Alleen het display flikkerde af en toe heftig:N

Ondanks dat alles weer nieuw is ben ik over andere remschijven aan het nadenken.
Bij in de buurt rijden verwacht ik geen problemen, maar na een paar dagen in het hooggebergte begint het meestal.
Heb schijven gezien van Brake Tech die zeker passen.
En van een vrij bijzonder ontwerp. Type BTK-T11
Kan wel wachten tot het echt nodig, maar als dat halverwege een toertocht is, heb ik niet direct nieuwe.
Maar het heeft nog geen haast.
Update: de Brake Tech is blijkbaar alleen voor op het circuit
Das ook weer niet de bedoeling

EBC X brakes, de constructie ziet er veelbelovend uit, iemand ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:
Het is toch wat, ga je even de deur uit kom je terug met een koopcontract voor een 890;);)
Geen demo ter beschikking dus heb ik feitelijk al met mijn nieuwe motor gereden.
Alleen het display flikkerde af en toe heftig:N

Ondanks dat alles weer nieuw is ben ik over andere remschijven aan het nadenken.
Bij in de buurt rijden verwacht ik geen problemen, maar na een paar dagen in het hooggebergte begint het meestal.
Heb schijven gezien van Brake Tech die zeker passen.
En van een vrij bijzonder ontwerp. Type BTK-T11
Kan wel wachten tot het echt nodig, maar als dat halverwege een toertocht is, heb ik niet direct nieuwe.
Maar het heeft nog geen haast.
Update: de Brake Tech is blijkbaar alleen voor op het circuit
Das ook weer niet de bedoeling

EBC X brakes, de constructie ziet er veelbelovend uit, iemand ervaring mee?
Feli!!
Maar hoe vond je de 890 rijden?
 
Feli!!
Maar hoe vond je de 890 rijden?
Nou behoorlijk anders, vooral veel soepeler onderin, eigenlijk best tam zelfs
In ieder geval mijn 790 bokt behoorlijk bij bv een rotonde in 2 en dat is vrijwel helemaal weg.
Het verschil viel mij eigenlijk pas echt op, toen ik op de 790 naar huis reed.
Die is, in het kort, een stuk feller op het eerste gas en heeft onderin een sterk aan uit effect.
Maar puur vanuit het oogpunt van de rekenmeester ben je wel erg veel kwijt voor de overstap.
Maar bij mij is het zo, na een tijdje vergeet ik de kosten en geniet van wat ik heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: gsuk
Niet het vliegwiel is zwaarder maar de krukas. In de onderdelencatalogus hebben van zowel de 790 als de 890 vliegwielen hetzelfde onderdelennummer: 63539005000. Ik dacht eerst hetzelfde. Vliegwiel vervangen en daardoor mooier lopen onderin cq minder vaak afslaan bij keren, gaat dus niet op...
 
  • Leuk
Waarderingen: gsuk
Ok. Goede correctie. Gewicht van krukas doet uiteraard hetzelfde als vliegwiel. Meer roterende massa in ieder geval.
 
  • Leuk
Waarderingen: gsuk
Niet het vliegwiel is zwaarder maar de krukas. In de onderdelencatalogus hebben van zowel de 790 als de 890 vliegwielen hetzelfde onderdelennummer: 63539005000. Ik dacht eerst hetzelfde. Vliegwiel vervangen en daardoor mooier lopen onderin cq minder vaak afslaan bij keren, gaat dus niet op...
kun je niet met beide onderdelen hetzelfde effect krijgen?
ik meen me te herinneren dat de 2013 1200gs lc feller was dan de 2014 1200gs lc want de 2014 had een zwaardere vliegwiel gekregen!
 
Nou behoorlijk anders, vooral veel soepeler onderin, eigenlijk best tam zelfs
In ieder geval mijn 790 bokt behoorlijk bij bv een rotonde in 2 en dat is vrijwel helemaal weg.
Het verschil viel mij eigenlijk pas echt op, toen ik op de 790 naar huis reed.
Die is, in het kort, een stuk feller op het eerste gas en heeft onderin een sterk aan uit effect.
Maar puur vanuit het oogpunt van de rekenmeester ben je wel erg veel kwijt voor de overstap.
Maar bij mij is het zo, na een tijdje vergeet ik de kosten en geniet van wat ik heb.
sowieso moet je het geld vergeten en genieten!

vond je de remmen voelbaar anders?
 
als je de hete handvatten zelf gaat instaleren, is toch wel een dingetje
de connectors zitten onder de fusebox [onder het zadel]voor de contole module
en onder de tank voor de handvatten zelf

de instalatie manual is van de 1290|(8)7😱😅
 
Heb maar een klein stuk gereden en ben begonnen op km stand 1
De 890 zou feller moeten remmen, maar dat kon ik nu nog niet proberen
Om de remmen stevig te testen moet ik toch een stukje buitenland pakken
Piesport aan de Moezel bijvoorbeeld, de wijnberg op en af.
Als er stevig bergaf is gegaan, dan ruik je de remmen.
Het liefst test ik Süsten of Grimsel omlaag :)

Als het allemaal doorgaat mei Vogezen en Zuid Duitsland en augustus Franse alpentour van een week

Heb een beetje voor het gevoel eens de achtervering vergeleken.
Het verschil is zelfs voor een veringleek erg duidelijk.
De rebound (uitveren) achterkant van de 890 is merkbaar losser.
Veert naar mijn idee zelfs erg snel terug.
Nou ja is instelbaar nu, mocht dat nodig zijn.
 
Een van mijn favoriete stukjes bij Piespoort omhoog en omlaag
Heb daar afgelopen mei gespeeld met de 790 maar mijn remmen heb ik niet geroken bij het afdalen
Wel vind ik omhoog leuker;)

En de Vogezen kom ik regelmatig mooiste tijd van de dag om te rijden na 17:00 zijn de wegen verlaten!
Goede vergelijking tussen 790 en 890

Volgens mij wordt jij wel vriendjes met de 890
Ben benieuwd wat 1 tandje minder voor zal doen?
 
ken het systeem van sw motech niet maar hoezo duizend euro? volgens mij kost het swmotech set met sysbag 30/30 560euro
zelf heb ik de bumot extramada set waar ik er tevreden over ben 843 euro ink toolbox, voordeel is dat ook alu koffers op dezelfde rekken kunnen
Xtremada soft panniers | Bumot | | Bumot.eu Motorcycle Luggage
geen probleem met uitlaat hitte met originele demper.
en een bagage rol kan ook natuurlijk is verre weg de goedkoopste oplossing!
Thx voor de info, net de Rage Garage panniers besteld en ga de Kriega OS 22 erop zetten, wegens de niet te breed uitvallende setup en qua prijs zal ik rond de 700 euro eindigen met hopelijk oersterk materiaal ;-), zodra ik alles heb post ik wel een foto...
 
  • Leuk
Waarderingen: gsuk
Terug
Bovenaan Onderaan