Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

790 adv R
 

Bijlagen

  • 20200219_204501.jpg
    20200219_204501.jpg
    342,8 KB · Weergaven: 51
  • 20200219_204445.jpg
    20200219_204445.jpg
    308,1 KB · Weergaven: 49
Ik heb gisteren gereden op de 790 adventure (en de 890r). De r voelde eigenlijk wat te hoog (nog hoger dan een 1190r) en door de banden stuurt het allemaal wat minder vlot dan de reguliere versie.
Nou bestaat mijn rijden voor 90% uit asfalt, maar heb wel de droom om de tet te rijden. Ik denk dat dat prima kan met de reguliere 890, maar daarom de vraag: zie ik nog iets over het hoofd waarom ik toch voor de R zou moeten kiezen?
Haha, Ik zit met dezelfde overweging. Heb de 890R nu twee keer getest, een keer zelfs een hele dag, toen mijn 790 zijn 15.000 km beurt kreeg. Ik ben zelf 1.70 m, dus het was wel net met de teentjes bij de grond :). Instelbare vering is al genoemd, en natuurlijk de langere veerwegen. Dat is een voordeel in het terrein, maar heeft als nadeel - ook al laat je hem verlagen, wat ik sowieso zou doen als ik voor de r zou gaan - dat het zwaartepunt hoger ligt, en dat ie daardoor op de weg wat minder lichtvoetig is, dat het wat meer moeite kost om hem van het ene oor op het andere te gooien. Ik vind het motorkarakter van de 890 echt veel fijner dan van de 790, een breder en smeuïger koppelbereik, en een stuk meer vermogen dat breder is uitgesmeerd. Maar toen ik weer op mijn 790 stapte merkte ik toch meteen weer hoeveel fijner het op de weg stuurt met dat veel lagere zwaartepunt van de ‘gewone’ 790.
Ergo, ik ben er nog niet uit, en zal voor ik ook maar iets besluit (niet eerder dan volgend jaar), eerst ook eens op een verlaagde 890R moeten rijden. Ik ben sowieso niet van plan om ruig terrein te doen, laat staan een TET-route, dus voor mij zijn die off-road-capaciteiten wat minder relevant (het mooiere uiterlijk en instelbare vering van de 890R vind ik belangrijker). Hoewel we - zeker op vakantie - bos- en gravelpaadjes ook zeker niet uit de weg gaan, maar dat kan mijn standaard 790 ook prima aan.
 
Eind juli staat meteen een 5 daags tripje gepland (helaas over asfalt) met tent en motor.
Iemand nog tips om, goedkoop, bagage mee te nemen (dus zonder meteen aanschaffen van kofferrek, zijkoffers etc).
Kan je b.v. een bagagerol gewoon op de standaard drager leggen?
 
Mijn reisuitrusting de komende 6 dagen testen met vrouwlief op de Versys (dus geen offroad 😅) tijdens een Rondje NL
 

Bijlagen

  • 5F689DD4-1AD3-4D43-BB47-FD5FC3A556F4.jpeg
    5F689DD4-1AD3-4D43-BB47-FD5FC3A556F4.jpeg
    231,7 KB · Weergaven: 58
Eind juli staat meteen een 5 daags tripje gepland (helaas over asfalt) met tent en motor.
Iemand nog tips om, goedkoop, bagage mee te nemen (dus zonder meteen aanschaffen van kofferrek, zijkoffers etc).
Kan je b.v. een bagagerol gewoon op de standaard drager leggen?
Wrsch is het standaard rekje net zo breed als het smalle rekje van de SM. Daar kan makkelijk een roltas op - sterk zat. Je hebt wel een hoge uitlaat toch? Dan je moet wel ff opletten dat je tas niet op je uitlaat gaat leunen. Heeft mij een keer een tas en een spijkerbroek gekost ; ) Evt ff een plankje onder je tas/op het rekje om doorhangen te voorkomen.

Veel plezier!
 
Toch maar een andere uitlaat besteld mooi spul 👍🏻zeker in combinatie met het matte carbon
En met db killer er in een mooi zwaar geluidje
 

Bijlagen

  • FD724BFF-880D-45FA-88D5-6C9616941978.jpeg
    FD724BFF-880D-45FA-88D5-6C9616941978.jpeg
    319,2 KB · Weergaven: 69
En hierbij dan eindelijk de foto…. Eerste 1000km zit er op.

wat een lekkere motor. Moet alleen nog even zoeken naar de juiste ruit. Puig touring met opzetstuk (is nu te koop) beviel niet bij mij.
 

Bijlagen

  • 5F669B04-874E-48B9-9F83-2882C4F2D27C.jpeg
    5F669B04-874E-48B9-9F83-2882C4F2D27C.jpeg
    530,4 KB · Weergaven: 42
Ik las hier en op andere KTM-topics vrij vaak over de bekende problemen met de naaf ( uitsluitend van het voorwiel ?) … ik ondervind thans met mijn 790 Adventure R van 2020 een verticaal « gedaver » in de voorpartij, alsof ik op geplooid asfalt rijd (ook bij uitbollen en ingetrokken koppeling).
Nu is het Belgisch asfalt weliswaar berucht, mààr ik merk het ook meer en meer op strak Zeeuws asfalt en vanaf lage snelheden.
Is dit het fenomeen dat verband houdt met voormeld probleem met de wielnaven ?
Er staan thans een dikke 5.000 km op de teller en voorheen reed ik er uitsluitend mee in Frankrijk, waar ik niets vreemds ondervond.
Ik verneem graag van jullie.
 
Ik heb het ook bij mijn 890R, maar ik vermoed de banden… die zijn redelijk gecupt (zeker achter). Ik laat het binnenkort checken bij de dealer.
 
Ik las hier en op andere KTM-topics vrij vaak over de bekende problemen met de naaf ( uitsluitend van het voorwiel ?) … ik ondervind thans met mijn 790 Adventure R van 2020 een verticaal « gedaver » in de voorpartij, alsof ik op geplooid asfalt rijd (ook bij uitbollen en ingetrokken koppeling).
Nu is het Belgisch asfalt weliswaar berucht, mààr ik merk het ook meer en meer op strak Zeeuws asfalt en vanaf lage snelheden.
Is dit het fenomeen dat verband houdt met voormeld probleem met de wielnaven ?
Er staan thans een dikke 5.000 km op de teller en voorheen reed ik er uitsluitend mee in Frankrijk, waar ik niets vreemds ondervond.
Ik verneem graag van jullie.
Ik had dit ook, een soort van deining in het voorwiel. Ook nadat ik er nieuwe banden op had liggen.
De dealer heeft vervolgens het voorwiel opnieuw gespannen wat het voor 99% verholpen heeft.
Aldus de dealer kwam het vaker voor en lag het aan de matige kwaliteit van de standaard spaakvelgen. Ze zijn aan 1 kant aan elkaar gelast waardoor een soort van ei-vorm ontstaat in t wiel (heel grofweg gezien).
 
Dank, daar had ik nog niet aan gedacht .

Vermits het fenomeen zich pas voordeed na de plaatsing van nieuwe banden, heeft mijn neef de uitbalancering van het voorwiel vandaag gecheckt op zijn statisch balanceertoestel.

Die bleek perfect te zijn, maar het loopvlak van de band bewoog wel wat op en neer bij het vrij ronddraaien van het wiel op het toestel.

In eerste instantie ga ik nu uit van een constructiefout van de PIRELLI SCORPION TRAIL 2, hetgeen de bandenboer dan maar moet oplossen.
Als de (verdere) oorzaak echter inderdaad ligt bij het wiel zelf, wordt het een garantiegevalletje voor KTM.
 
Het is een algemeen bekend probleem wat bij veel (alle?) 790R/890R-en voorkomt. Op engelstalige fora noemen ze het "Pogo-stick effect".
Ligt aan de velgen, niet aan de banden.
 
Ik heb het nog niet gemerkt op de sa r, maar staat pas 900 km op...
 
Terug
Bovenaan Onderaan