Nog steeds niet mijn Theorie Certificaat

Ik vindt het examen vooral zo snel gaan. Ik kan gewoonweg niet het tempo bijhouden als ik de examenvragen voorgeschoteld krijgt. Gemiddeld krijg je 10 seconden om te antwoorden met een kastje. Eerst krijg je de vraag te horen en moet je antwoorden.

Nu is bij dat antwoorden zo dat ik eerst nog eens het antwoordt moet overlezen en dan ook nog eens de foto moet bestuderen. Al met al ben ik eigenlijk niet 10 maar 20 seconden kwijt om daar een goed antwoordt op te geven.

Ik ben ook vaak de laatste die uit de klas gaat als ik een examen krijg. En pas als ik genoeg tijd zou krijgen, zou dat mij een heel hoop strafpunten schelen.

Ook pak ik de stof sneller op als ik kassikaal les zou krijgen. Alleen kan dat niet omdat er gewoonweg te weinig cursisten zijn op mijn rijschool die dat ook willen.

al met al, ik zit in zak en as.
Bij een andere rijschool de theorie leren, die wel les geven in klasvorm ;)
 
Ik vindt het examen vooral zo snel gaan. Ik kan gewoonweg niet het tempo bijhouden als ik de examenvragen voorgeschoteld krijgt. Gemiddeld krijg je 10 seconden om te antwoorden met een kastje. Eerst krijg je de vraag te horen en moet je antwoorden.

Nu is bij dat antwoorden zo dat ik eerst nog eens het antwoordt moet overlezen en dan ook nog eens de foto moet bestuderen. Al met al ben ik eigenlijk niet 10 maar 20 seconden kwijt om daar een goed antwoordt op te geven.

Ik ben ook vaak de laatste die uit de klas gaat als ik een examen krijg. En pas als ik genoeg tijd zou krijgen, zou dat mij een heel hoop strafpunten schelen.

Ook pak ik de stof sneller op als ik kassikaal les zou krijgen. Alleen kan dat niet omdat er gewoonweg te weinig cursisten zijn op mijn rijschool die dat ook willen.

al met al, ik zit in zak en as.
als ik dit zo hoor gaat het lezen enzo niet al te snel, en daarvoor is regelmatig een medische oorzaak. leg het probleem anders eens voor bij je huisarts en vraag een verwijzing zodat dit onderzocht kan worden.

voor klassikaal les hoef je niet bij je eigen rijschool te zijn!! je kan overal terecht. gewoon ff rondzoeken op internet naar waar ze klassikaal les geven. is genoeg aan mogelijkheden.

als je bij een oefen toets bijvoorbeeld de dubbele tijd neemt, heb je de antwoorden dan wel goed?

en als je dit laat onderzoeken door een arts en er komt iets uit (als bijvoorbeeld dyslectie) dan kan je vaak aangepaste examens krijgen, waarin wel de kennis wordt getest, maar waar je bijvoorbeeld meer tijd hebt om de vraag te lezen of dat het mondeling wordt gedaan.

de reacties van dat het dan lekker onveilig zou zijn om in het verkeer deel te nemen als je er zo lang over doet is een beetje erg voorbarige conclusie.

remlichten geven een mooi fel rood licht, er komt niet op de achterkant van de auto te staan "deze auto gaan nu stoppen. Wat wilt u doen: A) remmen B) gas geven C) er vanuit gaan dat staal zacht is en gewoon negeren"
 
Tja... uhm... Als je nou 20 sec. de tijd per vraag zou hebben, zou je dan de vraag goed beantwoorden?

Indien ja: dan is een 'speciaal' examen inderdaad een optie voor je denk ik.

Indien nee: dan wordt het ineens een lastig verhaal, want waar ligt het dan aan:
a) gebrek aan inzicht / logisch redeneren
b) gebrek aan theoretische kennis

a) is lastig te leren... doendoendoendoen denk ik? (kweenie?)
b) is beter, maar ik denk vooral ánders leren dan je nu doet...

Al met al kan het dus aan van alles liggen...

[me]MelMic roept dus niet direct dat topicstarter een gevaar op de weg is, want de vraagstelling bij het CBR is veelal verdraaid lastig en manipulatief vond ik (heb mijn theori in september gedaan en gehaald).[/me]
 
Als je 10 s teveel vindt zit het met volgens mij in je concentratie. De vraag landt dan niet bij je, waardoor je in een vast denkpartoon blijft wat na 5 s overgaat in paniek. Dit heeft weer effect op hoe je de volgende vraag ziet.

Kortom, probeer je beter in te leven in de examensituatie. Zie die stress voor je en voel het, probeer dan je vragen te beantwoorden.

Waar word je het zenuwachtigst van tijden het examen?
 
Als je 10 s teveel vindt zit het met volgens mij in je concentratie. De vraag landt dan niet bij je, waardoor je in een vast denkpartoon blijft wat na 5 s overgaat in paniek. Dit heeft weer effect op hoe je de volgende vraag ziet.

Kortom, probeer je beter in te leven in de examensituatie. Zie die stress voor je en voel het, probeer dan je vragen te beantwoorden.

Waar word je het zenuwachtigst van tijden het examen?
nou vind 10s ook te veel hoor... ben steeds na 3 sec klaar met de vraag.

maar denk dat je bedoeld "als je 10 s te weinig vind"
 
Ik vindt het examen vooral zo snel gaan. Ik kan gewoonweg niet het tempo bijhouden als ik de examenvragen voorgeschoteld krijgt. Gemiddeld krijg je 10 seconden om te antwoorden met een kastje. Eerst krijg je de vraag te horen en moet je antwoorden.

Nu is bij dat antwoorden zo dat ik eerst nog eens het antwoordt moet overlezen en dan ook nog eens de foto moet bestuderen. Al met al ben ik eigenlijk niet 10 maar 20 seconden kwijt om daar een goed antwoordt op te geven.

Ik ben ook vaak de laatste die uit de klas gaat als ik een examen krijg. En pas als ik genoeg tijd zou krijgen, zou dat mij een heel hoop strafpunten schelen.

Ook pak ik de stof sneller op als ik kassikaal les zou krijgen. Alleen kan dat niet omdat er gewoonweg te weinig cursisten zijn op mijn rijschool die dat ook willen.

al met al, ik zit in zak en as.

je kunt bij het CBR ook op een andere manier examen doen, met veel meer tijd en rust. dat is wel duurder omdat je niet in zo'n grote groep zit, maar volgens mij zou het je enorm kunnen helpen als ik dit zo lees.

gewoon eens bellen en informeren hoe het precies zit met dat soort examens. oh, en veel succes natuurlijk.
 
Ik wordt er hopeloos van, Nog steeds heb ik niet mijn theorie gehaald na vele malen mijn examen te hebben overgedaan via het CBR. Ook heb ik er heel hard aan geleerd met een CD-ROM en een Theorieboek. En heb ik diverse malen ook op de rijschool gëoeffend.

Wie is mijn reddende engel. Wie kan mij echt opweg helpen om nu wel in 1 keer mijn rijbewijs te kunnen halen zonder dat ik als een baksteen zink.(Sorry Baksteen)

2000 euro naar de maan zonder ook maar enig persectief op de motor binnen korte tijd. Ik zou zo graag in Maart mij RBW willen halen en zo graag willen toeren.

Ik kan wel snikken.

--------------------------------------------------------
Verleden:
4x theorie examens gedaan - Gezakt als een baksteen
01-09-2004 Voertuig beheersing gehaald - 32 lessen

Heden:
Bezig voor verkeersdeelname - 12 lessen en bijna afgerond
Theorie - Moet nog halen

Hey Edwardd, wat klote zeg! lekker demotiverend :( heb niet t hele topic doorgelezen dus weet niet of iemand dit al heeft gezegd, maar heb je dr al s over gedacht een particulier examen aan te vragen? jongen van mijn rijschool was ook al verschrikkelijk vaak gezakt en heeft toen een particulier examen gedaan. is wel wat duurder, maar dan zit je alleen met zo'n examinator mondeling dat examen te doen geloof ik.. hij heeft t toen wel gehaald. hoop dat je daar wat aan hebt, succes!
 
Edwardd, bel eens met het CBR. Je kunt ook individueel examen doen!!!! Kost wel meer geld maar als je dan de tijd krijgt die je nodig hebt, dan is dat natuurlijk geen geld. Kost zo'n 65 euro.

Bel even naar het CBR hierover!!
 
Als onderwijzer kan ik het niet laten om even te reageren O-)

Ten eerste vind ik het erg vervelend voor je. Ten tweede is er al veel gezegd. Op het moment dat een leerling bij miuj niet goed scoort op een toets, is de eerste vraag hoe komt dat. Zelf geef je al aan dat de tijd te kort is. Misschien kun je je trainen op het "filteren" van de informatie. Kenmerk van snelle lezers is dat ze niet alles lezen, maar stukken. Nu moet je op een toets wel degelijk goed lezen, maar je kunt teksten ook gaan leren herkennen.

Vervolgens kijk ik naar: wat doen ze fout. Kijk eens op je examenbriefje in welke groepen je de meeste fouten maakt. Train je dan met name op die onderdelen. Heb je in alle groepen fouten, dan wordt het al lastiger. Richt je dan niet op de cd-rom, maar ga vooral met een goed theorie-boek aan de slag.

Overhoor jezelf regelmatig door het stellen van vragen. Wat ook erg goed werkt is anderen een toets geven. Mondeling tijdens het rijden in de auto bijv. Mag je hier parkeren, hoe hard mag ik hier enz. Zal je partner leuk vinden :X

Studeer korte momenten. Beter vaak kort leren dan 1 keer lang. Ik geloof niet dat je beter af bent in een klassikale situatie. De ervaring leert dat er dan minder effectieve leertijd is. Zoek een goede studiebegeleider. Laat hem je overhoren...

Ik weet niet of je wat aan hebt. Hoe dan ook, ik wens je veel succes!
 
remlichten geven een mooi fel rood licht, er komt niet op de achterkant van de auto te staan "deze auto gaan nu stoppen. Wat wilt u doen: A) remmen B) gas geven C) er vanuit gaan dat staal zacht is en gewoon negeren"
Ehhh, C :?
 
Als je aan het lessen bent zonder het theorie-examen afgelegd te hebben, betekend dat in ieder geval dat je wel je auto-theorie ooit eens gehaald heb. Dus je kán het wel, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Misschien heeft het ook zin de vragen methodisch te beantwoorden, ik bedoel altijd op precies dezelfde manier.

Voorbeeld:
Vraag komt te voorschijn, je gebruikt de eerste paar seconden alleen om naar de foto te kijken, niet naar de vraag. In die paar seconden bekijk je -vluchtig- de aandachtspunten, voorrang, verboden enz.

Zodra je dan de vraag gaat lezen weet je op welke punten op de foto je moet letten.

Lees de vraag rustig door, beter 1 keer er 4 seconden over doen om de vraag te lezen dan 3 keer 2 seconden omdat je de vraag niet goed gelezen hebt.

Als je eenmaal je antwoord hebt, kan je het beter niet meer veranderen. Twijfelgevoelens en tijdnood zorgen er dan vaak voor dat je helemaal niets invuld, da's helemaal zonde.

Verder succes, en misschien is www.gratistheorie.nl nog een idee voor je.
 
Probeer een stuk te lezen en dan een 50-tal vragen te maken uit verschillende rubrieken :) in ongeveer een uur tijd per keer. Half uur lezen en half uur vragen maken. Als je dit een week consequent doet moet je gewoon alles weten denk ik. En zo niet blijf je volhouden. Ik had voor brommer theorie 0 fout, auto 2 fout. Motor lijkt toch wel moeilijker want ik ben 2 keer gezakt wat ik echt niet verwacht had! Maar nu heb ik hem eindelijk na toch goed geleerd te hebben.

iig succes!
 
Je woont niet in de buurt dus kan je niet Face-2-Face helpen.

Maar mijn advies is gewoon als OPEN vragen oefenen. Als je het antwoord namelijk kunt verwoorden, is ja en nee ook niet meer moeilijk. Examen CD vind ik zelf wel een goed idee, heb mijn B al, heb dus alleen een CD geoefend, en heb hem de eerste keer gehaald met 1 foutje.

Belangrijkste gegevens die de meeste vragen helpt beantwoorden:
Op een gelijkwaardig kruispunt heeft alles behalve voetgangers komend van rechts voorrang. Verder geld rechtdoorgaand verkeer voor afslaand verkeer, en korte bocht voor lange bocht.

Bij een voorrangsweg: Alles op de voorrangsweg heeft voorrang. Al het verkeer op het voorrangsweggedeelte geleden dezelfde regels als gelijkwaardig kruispunt: Dus korte bocht voor lange bocht, rechtdoorgaand VERKEER voor afslaandverkeer (Dus hier ook voetgangers eerst)

Bij de zijstraten van de voorrangsweg geld: Alles op de voorrangsweg BEHALVE VOETGANGERS heeft voorhang. Alles uit zijstraten geld weer als gelijkwaardig kruispunt, dus kortebocht voor langebocht, rechtdoorgaand verkeer voor afslaand verkeer.

Afbuigende voorrangsweg is niets anders. De voorrangsweg wordt gezien als een RECHTE weg, en alle regens dus als bovenstaande. De zijwegen worden beschouwd als gelijkwaardig kruispunt. Alles op de voorrangsweg heeft nog voorrang. Echter bij elk zijweggetjes geld dus dat als de zijweg van rechts komt, deze voorrang heeft op het andere zijweggetjes. Dezen dus gewoon zien als gelijkwaardig kruispunt.

Uitzonderingsvoertuigen:
De Tram. Een afslaande tram heeft VOORRANG op rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg. Een tram van links op gelijkwaardig kruispunt heeft ook voorrang (Deze niet 100% zeker meer). Voor de rest beschouwen als auto. Als jij op een voorrangsweg zit, dan heeft een tram uit een zijstraat dus GEEN voorrang. Een tram mag je WEL rechts inhalen, maar mag je geheel niet inhalen als deze bij een halte staat (mensen laten oversteken).

De militaire cologne: Deze is eigenlijk erg simpel. Gewoon beschouwen als een enorm lange limosine : Deze mag je niet in de zijkant rammen (cologne niet doorbreken). Verder geld dus de gewone regels als een auto. Leidend is dus de aller eerste auto in de cologne. Naderd deze het kruispunt, dan de normale regels toepassen. Is deze al op het kruispunt of er al overheen, moet je de gehele cologne voor laten gaan, ongeacht situatie en stoplichten. een BEGRAFINIS STOET wordt niet langer gezien als cologne, en mag dus WEL doorbroken worden. Persoonlijk laat ik ze vaak wel voor, maar officieel dus geen voorrang meer, en moeten stoppen voor rood.

Uitrit: Bij een uitrit heeft al het verkeer, inclusief voetgangers, voorrang.

Plaats op de weg. Je plaats is altijd links van het midden, zowel op de weg als in sorteervakken. BIj afslaan geldt altijd een simpele regel: Kan jij zo voorsorteren, dan er meer dan genoeg ruimte is voor autos te passeren, dan doe je dit. Kan dit niet, blijf je in het midden, zodat een auto de kans ook niet heeft om te passeren. Dit dus voor eigen veiligheid.

Ik geloof dat dit alles wel is. Als iemand nog aanvullingen of opmerkingen heeft, plaats ze dan hier ff.

Termen:
VERKEER: alle deelnemers aan het verkeerd, dus voetganers, fietsers, autos en dergelijke.

Bestuurders: Al het verkeer, alleen niet de voetgangers

Bestuurders/voetgangers: Alles wat een machine of apparaat of Edele dieren bestuurd. Edel dier is elk duur met een "Hoofd" i.p.v. een "Kop". Voorbeeld: Iemand lopend met een paard is een bestuurder. Iemand zittend op een koe is een voetganger. Iemand met skateboard of rollerstakes is ook een voetganger.

 
Laatst bewerkt:
Misschien slaat het nergens op hoor, maar ooit gedacht dislectie :?

Ik ben een heel klein beetje dislecties. Soms typ ik woorden wel verkeert in maar dan corigeer ik ze ook wel weer als ik het lees. Maar dat zou geen invloed op mijn exames moeten hebben volgens mij. Ik kan goed schrijven en lezen maar om te zeggen dat ik keigoed in nederlands ben, is ook te veel eer aan mijzelf strijken.
 
Gewoon stoppen met de pogingen om een rijbewijs te halen, als je het na tig keer al niet gelukt is, dan wordt het nooit wat :)
 
De mijne verloopt over een paar dagen zonder dat ik er wat mee gedaan heb...

Simpele tip die wel eens wil helpen is bij twijfel niet jouw situatie bekijken, maar naar de situatie van degene die je wel/niet voorrang zou moeten geven. Staan daar bijvoorbeeld haaientanden (waarop hij dus per definitie geen voorrang heeft)?

*Alle voertuigen waar een stuur op zit hebben voorrang als ze van rechtskomen, tenzij jij op een verharde weg rijdt en de ander niet.

*D e vraag met het glas bier en het glas jenever: beide bevatten evenveel alcohol.

*Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, ook voetgangers!

*Uitrit is alles voorrang geven.


Even een andere vraag: 32 lessen voor voertuigbeheersing, is dat niet een beetje heel erg veel?
 
Laatst bewerkt:
Kijk ik ben dan wel gezakt voor theorie (voor alweer de 4de keer). Maar dat hoeft niet per se te zeggen dat ik ook daadwerkelijk stop. Dat zou nu geen verstandige keuze zijn nu ik daarin zoveel geld gestopt heb. Is de vrijheid alleen al onbeschrijfbaar die iedere motorrijder kan beammen.

En lekker in de zomer op je motorfiets toeren is een lust voor iedereen, dus ook voor mij als ik dan binnenkort weer op mag en hopelijk slaag. hetzij met een aangepast examen.
 
Kijk ik ben dan wel gezakt voor theorie (voor alweer de 4de keer). Maar dat hoeft niet per se te zeggen dat ik ook daadwerkelijk stop. Dat zou nu geen verstandige keuze zijn nu ik daarin zoveel geld gestopt heb. Is de vrijheid alleen al onbeschrijfbaar die iedere motorrijder kan beammen.

En lekker in de zomer op je motorfiets toeren is een lust voor iedereen, dus ook voor mij als ik dan binnenkort weer op mag en hopelijk slaag. hetzij met een aangepast examen.
hoeveel had je fout bij theorieexamens?
 
das klote joh maar gewoon vol blijven houden en idd je heb je rijbewijs voor je auto al dus je weet wat het is
heb voor de auto ook veel problemen gehad om het te haalen maar na 11 jaar begonnen met het motor rijbewijs en het was eigenlijk een eitje
heb het hier ook eregns al gelezen wat idd helpt is oefenen tijdens het rijden in je auto en ook het rijden ik had mijn kijkgedrag aangepast alsof ik op de lesmotor zat klinkt stom maar helpt wel

suc6 met alles

en denk maar zo er komt een tijd dat je genietend van het weer rijdend op je bike door de polders toert
 
van alle vorige weet ik niet, maar van de laatste examen had ik er 39 goed van de 50 en mocht ik er maximaal 6 fout hebben.
 
Het spijt me, maar ik snap dit niet :?
Je bent toch dagelijks in het verkeer, op zijn minst als voetganger.
Je weet de regels toch? Heb ik de post gemist dat je alleen bij het examen op blank gaat??
Voor de rest lijkt het me gewoon stampwerk net als op school. Of lukte dat ook niet?
Je hebt dus ook nog geen B-rbw begrijp ik?
zucht...zoveel vraagtekens getypt ;) Ik wens je succes, maar waar ligt het nou aan :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan