Ik heb zojuist nog eens een andere (ander dan mijn vaste dealer) kawa-dealer gebeld en gevraagd of ik mijn spanner één tandje verder kan duwen.
Dat kan dus, volgens hem is mijn geval er duidelijk een van dat de spanner eigenlijk nét tussen twee tandjes in staat. Moet dus een klein duwtje krijgen. dat moet dus vlgs hem via de centrale bout/veer. Meer tandjes verschuiven is vlgs hem moeilijk, dwz het kan eigenlijk niet fout. Er staat zoveel spanning op de ketting dat je de spanner behoorlijk hard moet induwen om meer als één tandje te verschuiven.
Een spanner die tussen twee tandjes instaat werd (ook door hem)wel vaker op deze manier geholpen, ik kon er ook even mee langs komen. Maar ja, ik heb zoiets van "ik wil alles zelf leren/doen, dus dit ook."
Ik kon ook gewoon afwachten, het probleem kon na en x-aantal ook weg zijn (tandje versprongen) en na nog meer km's weer terug zijn (weer tussen twee tandjes in).
Dat word dus hobby-en vanavond.
Toch wil ik hier ff kort op reageren.
Stel jezelf eens de eenvoudige vraag: Waarom is hij bij koude motor rumoerig, en bij warme motor stil
Zijn constructeurs in japan dom genoeg om een constructiefout meer dan 10 jaar vol te houden
Antwoord:
Als je de afstand zou meten vanaf 't hart v/d krukas tot aan de onderzijde van de lagering van de nokkenas, is deze in koude toestand korter dan in warme toestand, dit komt gewoon door het uitzetten van het aluminium.
Hierdoor wordt de ketting dus gespannen, ook al zet de ketting ook uit bij temperatuursverhoging, maar een stuk minder dan het aluminium v/h blok.
In (sommige) spanners die met tandjes werken zit een kleine compensatie hiervoor in de voet van de drukstift.
Als je nu naar je dealer gaat die je ketting "ff netjes spant" dan zal hij de ketting bij een koude motor dus ook "strak" zetten, waardoor het ratelen idd minder wordt of zelfs weg gaat, de klant dus blij weer
MAAR......., als het motorblok warm wordt staat de ketting ineens wel heel errug strak, en dat hoor je niet
in je motorblok is de ketting dus als een achterlijke aan je nokkenassen aan 't trekken wat de lagering niet écht ten goede komt. (gelukkig kan de gemiddelde motor hier nog wel redelijk goed tegen)
De ketting slijt door deze "spanmethode" natuurlijk ook een beetje sneller dan uiteindelijk de bedoeling was, en je spanner/geleideblad is van deze "behandeling" ook niet gediend, en slijt dus ook sneller.
Maar ja je kun als troost de motor "goedkoop" weer stil krijgen als het weer eens zover komt, alleen dat "goedkope" moet op een later tijdstip duur betaald worden
Als een dealer mij zo'n "reparatie" aanbiedt zal ik niks zeggen, en secuur technish werk elders laten doen, als ze verstand van motoren hebben, zouden ze dit óók MOETEN weten, een (misschien onwetend) goedkope reparatie aanbieden om later een grotere reparatie uit te moeten voeren lijkt me geen goede zet van een dealer.