Nokkenasketting spannen

Beunhaas86

MF veteraan
14 aug 2005
3.137
0
Twente
Vandaag bezig geweest de kleppen te stellen van mn GS500 (eerste keer) en gelijk moesten er 4 andere shims in B|

Op zich ging dat allemaal goed, nokkenassen netjes op goede moment vastgezet maar nu zit ik met dit:

mfnokkenasketting.jpg


De ketting hangt slap en ik krijg em ook niet strak. Vervolgens de spanner eruit gehaald. Getest door de schroef aan te draaien (rechterpijl) en daardoor ging de spanner (andere pijl) naar binnen. Bij het loslaten van de schroef ging de spanner netjes terug dus het schijnt te werken. Maar dat doet het niet!

mfnokkenaskettingspanner.jpg


Wat is de correcte manier om de kettingspanner weer te monteren? Als hij namelijk eenmaal helemaal uit is gaat hij niet meer terug (je kunt em niet meer indrukken, alleen maar terugdraaien) Bij het installeren heb ik daarom de spanner een aantal keren teruggedraaid en weer losgelaten maar dat is blijkbaar niet de goede manier.

(edit: heb het even opnieuw opgezocht en je hoort em ingedraaid te monteren. Aangezien ik dit in een aantal keer heb gedaan moet dit niet het probleem zijn..)

De motor is een paar seconden gestart in de hoop dat hij zichzelf weer spande, helaas zonder succes

Graag hulp! Ik wil weer rijden!
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de hele dag aan het klussen (kleppen stellen) geweest. Een hoop opgestoken en geleerd maar nu zit ik met het volgende:

GRAAG HULP!!!

1 April _O- , niet de beste dag om zoiets te posten O-) O-)

Maar ik denk da je ketting misschien wel gewoon te ruim is. Probeer het eens om de ketting omhoog te houden met iets (houtje ofzo) en dan de spanner erin te zetten, als ie dan wel de ketting spant is je ketting gewoon te ruim. Dit is overigens waarschijnlijk ook de oorzaak van het geluid wa je hoorde, als je ketting te los ligt gaat deze ratelen en misschien heeft ie (omdak meen da je er een tijdje mee gereden hebt) wel iets kapot of te ruim gemaakt onderin je blok ofzo, of dattie ergens langs loopt. Een ding is zeker, als ie te ruim is, of dit nou aan de ketting of een ander onderdeel ligt, zal je blok nog een heel eind verder uit elkaar moeten :9 :9
 
dat zijn die klote nokkenaskettingspanners van suzuki.

Heb er ook eens problemen meegehad.
Teruggedraaid erin , weer uitdraaien en dan lijkt het of hij niet meer de zelfde spanning kan leveren als daarvoor.

En tot overmaat van ramp begon er langs dat ding ook nog olie te lekken.
Ben blij dat ik ervan af ben gegaan.

Ps dominator nx650 is ook niet alles B| .
Ik heb dus een elektrische storing ergens.......
 
Jaah maar dat ratelen daarvoor was haast niet hoorbaar en was er ook niet altijd.

Nu ligt de ketting er (hoorbaar) gewoon los in. Morgen maar weer een dagje sleutelen....
 
draai m eerst met de krukas strak(piepklein stukkie, en monteer dan de spanner (wel in goede richtingdraaien zodat de slappe kant bij de spanner zit ;) )

chek ook de blokering van de spanner en kijk of er geen overmatige slijtage te zien is.

suxs
 
rustig de krukas zo draaien dat de ketting slap komt te staan aan de spanner kant en dan je merktekens weer controleren.

Je klepveren drukken de nokassen namelijk weg.
 
Man man man, wat een lelijke middag :( .

Het is toch de kettingspanner. Monteren gaat allemaal goed, alles mooi op spanning. Met de startmotor wat slagen maken, spanning blijft goed. Maar dan heb je alles weer gemonteerd, is het na 1 minuut starten weer slap! Alles weer demonteren, kijken wat het is. Spanner 3 dubbel checken, niks mis mee denk je dan. Maar dat *****ding blijft niet op zn plaats |( |( |(

Die nokkenaskettingspanner moet dus vervangen worden... Ondertussen was ook de nokkenas een paar tandwielen verschoven dus daarmee ook weer een tijd lang bezig geweest B|

En morgen ook nog eens op de fiets. Het zit me niet mee. B|
 
Als je dat ooit weer doet, draai dan nokkeas voor nokkenas los en maak ze 1 voor 1, hoewel bij dat type hoef je de nokkenas heel niet te lossen, die ellende was niet nodig geweest, volgens mij gaat dat met een sleuteltje van 4,95 euro, maar zelf kun je hem met een 3 mm staal strip en een amaril ook maken.
Hoop dat je geleideplaat niet verzakt is, heb ik eens gehad bij een 550
 
Als je dat ooit weer doet, draai dan nokkeas voor nokkenas los en maak ze 1 voor 1, hoewel bij dat type hoef je de nokkenas heel niet te lossen, die ellende was niet nodig geweest, volgens mij gaat dat met een sleuteltje van 4,95 euro, maar zelf kun je hem met een 3 mm staal strip en een amaril ook maken.
Hoop dat je geleideplaat niet verzakt is, heb ik eens gehad bij een 550

Heb ik gedaan. Ik heb eerst de voorste los gehaald en goed gezet. Daarna de achterste. Die geleiderplaat is dat dat kunststof 'reepje' die achter/voor (aan de buitenzijde) de ketting zit? Is inderdaad niet verzakt en zit netjes op zn plaats. Wat is het gevaar daarvan? Dat je em uit het blok kunt vissen??

Donderdagavond ga ik weer verder. Ik ga het volgende doen:

- Krukas op het juiste punt draaien via de onstekingskant, de herkenningspunten op de nokkenassen staan dan gelijk tegenover elkaar.
- Nokkenas'klemmen' nog een keer aandraaien op moment (hoe heten die dingen in het engels??)
- Kleppen nog 1 keer nakijken want ik vond dat je de kleppen wel luider kon horen(kop ligt er toch los op, kleine moeite)
- Ketting alvast zo spannen dat het aan de spannerszijde slap hangt.
- De kettingspanner ingedraaid monteren en dan de schroevendraaier eruit.
- Krukas een paar keer laten draaien en voelen of de spanning gelijk blijft. (hoeveel mm speling heeft de ketting normaal?)
- Kop erop en carb+filter+tank erop.
- Starten en beginnen met bidden...

Zo deed ik het elke keer. Zo doe ik het toch goed of niet?

Man man wat een gedoe. Kwa uren had ik het de dealer beter kunnen laten doen. Maar dit is goedkoper en meestal leuker (zolang je het geen 3x per dag doet)

U hoort nog van mij. Het word *O* of -O- :(
 
Ik val van het éen in het ander... B|

Ziehier:
full


Na de nokkenassen vast te hebben gezet om 11Nm heb ik ineens zichtbare speling!En de compressie is ook totaal weg. De krukas draait veel makkelijker en als ik mijn vinger in het bougiegat houd voel ik ook dat hij niets aanzuigt/wegblaast. Waarschijnlijk blijven er kleppen openstaan ofzo. Kan dat?

Ik snap dr nu echt niks meer van. Voordat ik de nokkenassen eruit heb gehad was de speling nog goed. En de nokkenassen liggen er naar mijn weten goed in. Iemand tips?
 
Laatst bewerkt:
Ik val van het éen in het ander... B|

Ziehier:
(Afbeelding)

Na de nokkenassen vast te hebben gezet om 11Nm heb ik ineens zichtbare speling!En de compressie is ook totaal weg. De krukas draait veel makkelijker en als ik mijn vinger in het bougiegat houd voel ik ook dat hij niets aanzuigt/wegblaast. Waarschijnlijk blijven er kleppen openstaan ofzo. Kan dat?

Ik snap dr nu echt niks meer van. Voordat ik de nokkenassen eruit heb gehad was de speling nog goed. En de nokkenassen liggen er naar mijn weten goed in. Iemand tips?

1e x verkeerd gemeten moesten geen andere plaajes in :?
 
Je doet je naam wel eer aan moet ik zeggen...
Als ik jou was zou ik toch iemand die er echt verstand van heeft eens naar laten kijken, want zo te horen hebben een aantal vitale deeltjes elkaar geraakt in je blok.
 
Geen compressie meer, lijkt me toch beter om de nokkenassen en de kop even te demonteren, en te kijken wat er aan de hand is. Een klep kan niet zomaar open blijven staan, tenzij je klepveren gruwelijk verneukt zijn maar dan zou je dat zo kunnen zien vanaf de bovenkant
 
Je doet je naam wel eer aan moet ik zeggen...
Als ik jou was zou ik toch iemand die er echt verstand van heeft eens naar laten kijken, want zo te horen hebben een aantal vitale deeltjes elkaar geraakt in je blok.

:9

De eerste keer gaat er bij mij altijd wat fout, heel apart. Had ik met PC's, brommers en nu met deze motor. Al kon ik er deze keer weinig aan doen ivm een kapotte spanner.

Wegbrengen vind ik opgeven, nu wil ik het ook zelf kunnen zien / oplossen. Hier leer je het meest van.

De klepspeling moet gewoon 100% goed zijn. Ik heb de klepspeling namelijk gemeten voordat ik die nokkenassen eruit heb gehad / los heb gedraaid.

Wat het ook nog zou kunnen zijn (bedacht ik mij) Dat de bougie op het verkeerde moment vonkt. Hij vonkt namelijk 1x per 2 slagen. Alleen zit ik dan nog met die klepspeling -O-

Vanmiddag ff tijd maken.
 
Op welk moment je bougies vonken is voor de compressie niet echt relevant natuurlijk. :N
Op een tweecylinder met twee bobines vonken ze altijd ook een keer "loos" uiteraard, maar dat heeft niks met jouw probleem te maken.
Als je zeker weet dat de nokkenas afstelling klopt zou ik maar eens compressie meten. Daarna mag je dan je kop er af schroeven gok ik. ;(
 
Terug
Bovenaan Onderaan