Nummerplaat kwartslag gedraaid

...

Ik meen dat MBM ooit zo'n PV geschreven heeft, maar dat er door het OM nog nooit tot vervolging over gegaan is.

Ik zie net dat het ook in dit topic aangehaald wordt, maar dat art. 7.9 art. 6.2 wat in de weg zit :')

Altijd leuk, die wetjes.
 
Over nummerplaten zijn al talloze topics gestart.
Toch kan ik mijn specifieke vraag niet snel terugvinden.

Op mijn bobber zit links van het wiel de nummerplaathouder.
Die is natuurlijk precies groot genoeg voor m'n belgische nummerplaat, als deze een kwartslag gedraaid is.
Maar..... mag dit ook?
Want ik erger mij er onwijs aan dat het kenteken nu voor de helft uitsteekt buiten de houder.

Om het wat duidelijker te maken deze geweldige Paint actie.
Edit: Ik heb hem nu dus zoals links, maar wil hem zoals rechts maken.

[afbeelding]

Het is goed dat je zegt dat het over een belgische nummerplaat gaat, anders had ik het niet begrepen _O- :')
 
Kentekenplaat moet loodrecht op het mediaanvlak. Dat is in bijna alle gevallen achter het achterwiel.

Het mediaanvlak is het vlak dat het voertuig van voor tot achter door de midden deelt,
links/rechts, niet boven/onder.
Anatomische termen van positie - Wikipedia

De plaat moet daar loodrecht op staan, dat wil niet zeggen dat het dan per se
achteraan moet zitten.
Op basis van alleen die regel zou je m ook boven op de tank van de motor kunnen zetten.
Of dus aan de zijkant.

Alleen is er ook nog een regeltje dat ie zichtbaar moet zijn.
En daar voldoe je niet aan als de plaat op de tank zit,
en ook niet bij alle posities naast het achterwiel.
 
Artikel 7.2 (http://wetten.overheid.nl/BWBR0009071/geldigheidsdatum_16-09-2014#BIJL716959):
Bij motorrijtuigen op twee of drie wielen met of zonder zijspanwagen, met uitzondering van bromfietsen, moet de kentekenplaat zijn aangebracht aan de achterzijde van het motorrijtuig op de daartoe bestemde plaats.

Dat dus.
 
Over nummerplaten zijn al talloze topics gestart.
Toch kan ik mijn specifieke vraag niet snel terugvinden.

Op mijn bobber zit links van het wiel de nummerplaathouder.
Zo'n vraag moet je in het choppergedeelte stellen, of beter nog, op een Vlaams chopper/bobberforum. Hier vind je alleen wettekstgoogelaars, die bestaande jurisprudentie niet kennen.

MAG link

Ik stel zelfs dat je kentekenplaat volgens de huidige NL wetgeving op zijn kop mag worden geplaatst
 
Laatst bewerkt:
Zo'n vraag moet je in het choppergedeelte stellen, of beter nog, op een Vlaams chopper/bobberforum. Hier vind je alleen wettekstgoogelaars, die bestaande jurisprudentie niet kennen.

MAG link

Ik stel zelfs dat je kentekenplaat volgens de huidige NL wetgeving op zijn kop mag worden geplaatst

Heb het eens doorgelezen, deze ga ik zeker bewaren.
En de voorbeeld bezwaarbrief ook!

Maar hierin wordt inderdaad niet duidelijk dat het niet op z'n kant mag voor zover ik kan zien.
 
Zo'n vraag moet je in het choppergedeelte stellen, of beter nog, op een Vlaams chopper/bobberforum. Hier vind je alleen wettekstgoogelaars, die bestaande jurisprudentie niet kennen.

MAG link

Ik stel zelfs dat je kentekenplaat volgens de huidige NL wetgeving op zijn kop mag worden geplaatst


De link die je geeft heeft niets met jurisprudentie te maken. De MAG heeft een brief geschreven en de officier van justitie vond het blijkbaar allemaal teveel moeite en heeft toen maar besloten niet te vervolgen. Waar jij dus naar verwijst is gewoon een individueel succesje van de MAG, meer niet. Je kunt hier dus geen rechten aan ontlenen.
 
Overigens, waarom dit topic naar het choppergedeelte verplaatsen? Er zijn vast wel bouwers van streetfighters of andere creaties die ook met een dergelijke constructie rond rijden.
 
Overigens, waarom dit topic naar het choppergedeelte verplaatsen? Er zijn vast wel bouwers van streetfighters of andere creaties die ook met een dergelijke constructie rond rijden.

Ik vind het allemaal best.
Als er maar een antwoord uit komt waar ik wat aan heb.
Het zijn nu nogal tegenstrijdige berichten
 
De link die je geeft heeft niets met jurisprudentie te maken. De MAG heeft een brief geschreven en de officier van justitie vond het blijkbaar allemaal teveel moeite en heeft toen maar besloten niet te vervolgen. Waar jij dus naar verwijst is gewoon een individueel succesje van de MAG, meer niet. Je kunt hier dus geen rechten aan ontlenen.

Er is ook geen jurisprudentie dat ik mag ademen op de motor rijdens het rijden.

Te veel moeite? Moet niet gekker worden die officier van justitie wordt er toch voor betaald?
 
Dat is maar een aanname, geen idee waarom de officier tot dit besluit is gekomen.
 
De link die je geeft heeft niets met jurisprudentie te maken. De MAG heeft een brief geschreven en de officier van justitie vond het blijkbaar allemaal teveel moeite en heeft toen maar besloten niet te vervolgen. Waar jij dus naar verwijst is gewoon een individueel succesje van de MAG, meer niet. Je kunt hier dus geen rechten aan ontlenen.
Klopt, maar op basis van de wettekst is het IMO niet verboden
 
Laatst bewerkt:
Dat ligt eraan. Als de radarapparatuur het kenteken op zijn kant niet kan lezen mag het niet.

Weet jij of dat kan?
 
Klopt, maar op basis van de wettekst is het IMO niet verboden


Mijns inziens is het dat wel. Het verticale meridiaanvlak is de lijn die de motor, zeg maar, in de lengterichting doormidden snijdt. De kentekenplaat moet aan de ACHTERZIJDE worden bevestigd, loodrecht op het meridiaanvlak. Dat sluit montage aan de zijkant dus al uit. En ja, hij is van achteren zichtbaar, maar het blijft de zijkant. Als je een motor laat vallen, komt die op zijn zijkant te liggen, niet op zijn achterkant. Soms is wat wettelijk wordt bedoeld gewoon hetzelfde als in normale spreektaal gebruikelijk is.

Wat de bevestiging betreft, denk ik dat je best wel eens gelijk zou kunnen hebben. Het eerder aangehaalde artikel 9 zegt dat er op of aan de kentekenplaat niets mag zijn bevestigd wat herkenning van het kenteken bemoeilijkt. Een kentekenplaat ondersteboven monteren zou het herkennen kunnen bemoeilijken, maar we praten dan over de bevestiging VAN de plaat, niet op of aan de plaat. Aan de andere kant......dan zou je de plaat ook achterstevoren kunnen monteren. Er zal vast wel een nadere bepaling voor zijn, als ik wat meer tijd heb zal ik er eens naar zoeken.
 
Dat ligt eraan. Als de radarapparatuur het kenteken op zijn kant niet kan lezen mag het niet.

Weet jij of dat kan?

De radarapparatuur leest niet. De radar meet de snelheid, en als die boven een van tevoren ingestelde limiet komt, activeert dat een camera. Dan wordt dit automatisch uitgelezen. Wat de computer niet kan "lezen" wordt eruit gegooid en handmatig ingevoerd. Wat dat betreft hoeft het dus geen belemmering te zijn.
 
Er was laatst wel een slimme Belg die de plaat maar liefst 4x een kwartslag had gedraaid.

De politie had niets door!
 
De radarapparatuur leest niet. De radar meet de snelheid, en als die boven een van tevoren ingestelde limiet komt, activeert dat een camera. Dan wordt dit automatisch uitgelezen. Wat de computer niet kan "lezen" wordt eruit gegooid en handmatig ingevoerd. Wat dat betreft hoeft het dus geen belemmering te zijn.

Uiteraard leest de radar zelf niets, maar wordt alleen een foto gemaakt. Echter:

Aan of op het motorrijtuig, de aanhangwagen of de kentekenplaat mag geen teken of middel zijn aangebracht dat de herkenning, daaronder begrepen de herkenning met behulp van technische voorzieningen, van het kenteken bemoeilijkt of kan bemoeilijken.

Hoe je dit moet interpreteren weten we niet, want er is geen jurisprudentie over (het voorbeeld van de MAG laat zien dat het OM blijkbaar niet geïnteresseerd genoeg is om er jurisprudentie over te laten ontstaan). Maar je kunt het zo interpreteren dat het bewust bemoeilijken van uitlezen met de computer (door het kenteken te draaien) in strijd is met dit artikel. Dat een mens het vervolgens handmatig wel kan lezen is doet daar niets aan af.


Er was laatst wel een slimme Belg die de plaat maar liefst 4x een kwartslag had gedraaid.

De politie had niets door!

_O-
 
Heb even gekeken.
Het niet goed kunnen lezen van de nummerplaat zorgt voor een boete van 45,- EUR.
Zonde van het geld, maar op zich nog niet zo'n hoog bedrag om het niet een keer te proberen.

Maar goed, als ze mij aan de kant zetten voor de nummerplaat, zien ze alle andere ontbrekende dingen.
Zoals:
1. Uitlaat
2. KM-teller
3. Knipperlichten (ook al zo'n dubieus geval)
4. Spatborden

Dan wordt het wel weer een hoog bedrag of dat ze hem meenemen
 
Terug
Bovenaan Onderaan