Ode aan de kleinere originele ontwerpen, hun ingenieurs en de piloten. De underdogs.

Mwa ook een 4-tact geeft meer vermogen als de temperatuur laag gehouden wordt.
Ik kan me nog wel gesprekken herinneren van jongens die in de supermono racete en alles uitgebreid getest hadden. Gebroeders Hand bijv. Ook die noemden waarden van 60 65 graden, waar de temperatuur sensor zat bij hun weet ik niet jammer genoeg. Radiator of achterkant van de cilinder maakt ook verschil uiteraard. Maar een fiets die scherp is afgesteld, dus tegen "arm" aan, is een redelijke uitdaging om die "koud" te houden.
George hand, hoe heette die andere ook alweer?
 
In Nederland waren er velen die in de 50 cc klasse mooie creaties hebben neergezet. Heb jij bijvoorbeeld weleens van Ton Daleman gehoord? De man achter de Roton Kreidlers. Ging weliswaar niet zo ver als Herman Meijer, maar maakte ook hele mooie dingen. Of Carel Harmsen, die een 80 cc blokje bouwde en daarbij ook het rijwielgedeelte voor zijn rekening nam.
Je noemt er precies twee op waarbij ik het geluk heb gehad een keer bij hun thuis te mogen komen kijken.
 
Als iemand een foto of technische foto heeft van zo´n 2takt watergekoeld carter heeft, dan ga ik minder dom slapen dan ik ben opgestaan. :t
 
Als iemand een foto of technische foto heeft van zo´n 2takt watergekoeld carter heeft, dan ga ik minder dom slapen dan ik ben opgestaan. :t
Dit is op het moment het beste wat ik voor je kan betekenen. Duidelijk zijn de koelkanalen te herkennen.
Screenshot_20240406-233606_Google.jpg
 
Dank voor de foto. Zeer duidelijk.
Is die koeltechniek ooit op hoog niveau toegepast op circuit of cross?
 
The MotoCzysz C1. Designed for the MotoGP 990cc era, but never made it as it was a victim of the change in regulations to 800cc.
It could potentially have put the cat among the pigeons, although it probably wasn't legal. But the ideas Michael Czysz had were pretty wild.
It's a list of stuff that makes you go 'whoa'. Carbon frame, V4 engine basically cut in half with the resulting crankshaft 'halves' counter-rotating in order to negate the resulting gyroscopic forces of the longitudinal orientation (in theory), shock mounted high up the frame and doing a large amount of the damping, but for me the maddest is the forks.
The forks were just genius. Instead of having the fork springs, fork oil, gaskets, shafts, and holes inside the forks, there is a single shock between the bike and the forks. Now, the forks only contain bearings so they can move up and down with no bind. Any bending occurring in the forks will not affect the shock and how well the suspension works, meaning they're constantly 'correct'
Oh and the lowers are oval, precisely what Ohlins are doing this year with their upper fork tubes.
There are a couple of bikes that I wish had seen the light of day properly. This is one of them.

420252913_930199292442720_8285472245563277245_n.jpg

Michael-Czysz-on-MotoCzysz-012-E1-pc-01.jpg

2010_Laguna_Seca_e-Power_Michael_Czysz_MotoCzysz_E1pc.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan