Off set voortandwiel gsx1100(1980)

jerryt

MF veteraan
14 aug 2005
23.418
57
Ik heb een voortandwiel nodig(voor mijn eigenbouwfiets) die ongeveer 10mm tot 20mm(Kan hem met een bus achter het voortandwiel 10mm naar buiten brengen) meer naar buiten moet dan origineel voor een gsx1100(1980)Heb een kettingset liggen voor een gsxr1100w(zulke wielen zitten er op),moet dus een oplossing vinden voor het voortandwiel.Iemand suggesties?
 
Bedankt voor de link maar ik wordt niet vrolijk van die prijzen.
Dat op deze manier het lager te veel belast word valt wel mee want ik rij al 5 jaar met een offset maar dan met een zzr1100 voortandwiel maar wil nu de gsxr1100w tandwielset erop maar deze heeft een andere maat ketting(530)
 
Ik heb een keer ergens gezien(op een forum) dat er 2 tandwielen op elkaar werden gelast. Bij het eerste tandwiel dat op de as komt werden de tanden afgedraaid en bij het 2e , buitenste tandwiel,de binnenkant wegdraaien zodat de moer er in past.

Vrij goedkope oplossing voor je probleem(als je kan lassen en draaien)

tandwiel komt op de orginele manier vast te zitten en je hebt een offset van minimaal je tandwielbreedte.

Frans
 
Wat wil je? Je voortandwiel moet verder naar buiten?

Ikkus heb hetzelfde probleem gehad.
Heb een 5,5J velg in een Fj1200 brug gemonteerd. Voortandwiel precies 1 cm naar buiten moet plaatsen en ipv een 530 ketting een 520 ketting gebruikt.

Je kunt shims gebruiken, maar netter is het om een tandiwel te vinden met een borst (dat uitstekende deel bij het asgat, zeg maar) die de juiste dikte heeft
Anders eentje laten afslijpen tot gewenste dikte.

Pak een eens catalogus van bijv. JT sprockets.
Kijk naar asbevestiging en shop eens in het boek.
Kan best zijn dat je er eentje ziet met een juiste borst, maar met ook een borst aan de andere kant, laat je die eraf slijpen.

Mocht je niet genoeg ruimte hebben, kun je altijd nog een beetje negatieve borst erin laten draaien (als je iemand vind die daar een beitel aan wil slopen)


Succes!
 
Ik heb in de catalogus bekeken van jt sprockets maar kan geen offset voortandwiel vinden van een gsx1100(1980) of een gsxr1100w(hebben dezelfde asaansluiting),voor een 532ketting.
 
Ik heb een keer ergens gezien(op een forum) dat er 2 tandwielen op elkaar werden gelast. Bij het eerste tandwiel dat op de as komt werden de tanden afgedraaid en bij het 2e , buitenste tandwiel,de binnenkant wegdraaien zodat de moer er in past.

Vrij goedkope oplossing voor je probleem(als je kan lassen en draaien)

tandwiel komt op de orginele manier vast te zitten en je hebt een offset van minimaal je tandwielbreedte.

Frans

Deze oplossing heb ik ook eens gebruikt op mijn Z1000A. Totdat mijn uitgaande as krom was en de lagers van de uitgaande as kapot waren. Oude Z1000 onderdelen zijn zeer duur, de uitgaande as en lagers kostten toen zo'n 700 gulden. Daarna heb ik de dure Kosman oplossing gebruikt en dat werkt nog steeds.
 
Terug
Bovenaan Onderaan