Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Die Xtrainer was het inderdaad niet. De vering en demping was heel vergelijkbaar aan m'n brommertje. Ook was hij toch wel vrij klein.

Het vermogen was wel gewoon wat ik zoek. Dus denk dat ik met een normale 250 a 300 wel weg kom.
Als t vermogen van de xtrainer wel fijn is zou k niet voor een gewone 250/300 gaan. Dat is toch echt een heel stuk meer en agressiever vermogen...... Dan zou k toch op zoek gaan naar een 125/200
 
Het vermogen zou veel meer onderin zitten.
Daar had hij dus ook voldoende. Bovenin was het ietwat matig, maargoed op de baan zal het al snel voldoende zijn.

Ik heb hem enkel op straat getest. Beetje stugge kerel die niet echt zin had aan motoren verkopen ook.
 
Ik zou gewoon voor een 250 of 300 gaan, met wat stellen aan je powervalve is zo'n ding ook nog wel wat tammer te maken.
Een 125 is leuk op de crossbaan of technisch proefje, maar als straks de otr ritjes weer beginnen zit je zon ding helemaal uit te melken op een vette maisplak.
 
Die GasGas machines hebben de laatste jaren aardig wat ontwikkeling meegemaakt. Zou ik zo jong mogelijk kopen. Overveld is eerder ook GasGas dealer geweest, is nu Rieju dealer.
 
Wat is jong genoeg dan?

2014 of moet je eigenlijk al tegen KTM leeftijd aan kijken.
Zie ook een leuke Beta RR 300 2017 (bouwjaar 2016), met aantoonbaar recent groot onderhoud etc etc. Op Belgische papieren hier om de hoek.

Iemand ervaring met importeren? Afgaand op het verhaal van de verkoper valt dat kwa prijs best mee. Dan komt het totaal binnen mijn budget en heb ik een aardig jonge motor.
 
Ik weet niet vanaf welke jaren ze goed zijn, maar weet wel dat er elke keer nogal wat veranderingen aan frame e.d. zijn doorgevoerd. Misschien is 2014 voor ons al goed genoeg? Maar voor 500 euro meer zou ik een jaar jonger met minder uren en bij een dealer ipv particulier kopen.

Ik heb mijn motor geïmporteerd uit België in 2019. Importeren was makkelijk, alleen identificatie geen technische keuring.

Let wel op de km, die moeten meer dan 6000 zijn. Als dat niet zo is even een andere teller scoren. BPM zal max 1000 euro zijn denk ik? Dat valt wel uit te rekenen op die site van GuzziPaul ofzo?
 
Ik weet niet vanaf welke jaren ze goed zijn, maar weet wel dat er elke keer nogal wat veranderingen aan frame e.d. zijn doorgevoerd. Misschien is 2014 voor ons al goed genoeg? Maar voor 500 euro meer zou ik een jaar jonger met minder uren en bij een dealer ipv particulier kopen.

Ik heb mijn motor geïmporteerd uit België in 2019. Importeren was makkelijk, alleen identificatie geen technische keuring.

Let wel op de km, die moeten meer dan 6000 zijn. Als dat niet zo is even een andere teller scoren. BPM zal max 1000 euro zijn denk ik? Dat valt wel uit te rekenen op die site van GuzziPaul ofzo?
Gasgas motoren zijn altijd wel goed geweest.
Het is alleen dat ze vanaf 2013 of 14 tot de laatste spaanse gasgas generatie wat minder uit de tests kwamen omdat ze qua gewicht iets zwaarder waren dan de concurrentie.
 
Ff bij een fietsenmaker een km teller regelen. Misschien hebben ze een oude die het doet en al meer dan 6000km heeft. Anders een goedkope kopen en ff een uurtje met de boormachine spelen.

Als je op de crossbaan rijdt hoef je hem natuurlijk niet direct op kenteken te zetten. Hoe kanger je wacht hoe goedkoper het wordt ivm rest bpm.
 
Nou, ik ben er achter wat er aan de hand is. Het big-end is kapot gelopen, de drijfstang zit in een mooie positie vast op de bigendpen.

Nu de boel maar helemaal uit elkaar halen, ga er naar alle waarschijnlijkheid een 290 van maken. Dan heb ik net wat meer power en kan ik de komende jaren prima vooruit met het vermogen. (Hoop ik :+ )
 
Nou, ik ben er achter wat er aan de hand is. Het big-end is kapot gelopen, de drijfstang zit in een mooie positie vast op de bigendpen.

Nu de boel maar helemaal uit elkaar halen, ga er naar alle waarschijnlijkheid een 290 van maken. Dan heb ik net wat meer power en kan ik de komende jaren prima vooruit met het vermogen. (Hoop ik :+ )
Was er ook nog iets aan de hand met je cilinderkop?

Als je cilinder nog te redden is zou je met een big end en zuiger toch klaar zijn?
 
De zuiger moet sowieso vervangen worden, die heeft flinke krassen. De cilinder is misschien nog wel wat op te poetsen, maar zou voor het mooie denk ik wel een nieuwe laag mogen krijgen, er zat ook al een C zuiger in. Voor de kosten van nicasil, zuiger en pakkingen e.d. heb je ook al bijna een big bore. Die heb je voor 530 al in huis als ik de spanjaarden mag geloven.

20210609_004535.jpg


Gezien het feit dat nieuwe en jong gebruikte motoren behoorlijk duur zijn heb ik nu voor niet veel meer geld toch een kleine winst in power dat hem net wat makkelijker rijdbaar maakt. Onderin mis ik af en toe wel wat vermogen om over obstakels te komen zonder hem direct in de toeren te moeten jagen.
 
Nou, ik ben er achter wat er aan de hand is. Het big-end is kapot gelopen, de drijfstang zit in een mooie positie vast op de bigendpen.

Nu de boel maar helemaal uit elkaar halen, ga er naar alle waarschijnlijkheid een 290 van maken. Dan heb ik net wat meer power en kan ik de komende jaren prima vooruit met het vermogen. (Hoop ik :+ )
Je bent een stuk technischer dan ik, dat gaat wel enorm schelen in de kosten als je veel zelf kan.

Had je dit nou kunnen voorkomen of gebeurt zoiets ineens?
 
Ik vermoed dat dit bigend nog nooit vervangen is. De motor heeft 300 uur en dan neem je wel een risico. Ik heb vorig jaar getwijfeld, maar behalve wat olieverbruik liep hij nog zo mooi dat ik het niet gedaan heb. Met de wijsheid van nu misschien beter wel kunnen doen, had me een zuigertje gescheeld. Aan de andere kant, als hij al wel een keer vervangen was geweest had het nog vele uren goed kunnen gaan.

Daarnaast blijft het mechanisch en kan er altijd wat kapot gaan.

Dus of al 2x preventief een nieuw big end zetten bij 150 uur of lekker doorrijden dat hij kapot gaat en dan hopen dat de schade meevalt :+

Ik weet iig wel dat ik een slagmoersleutel ga halen. Heb nu behoorlijk last van mijn arm van het vliegwiel trekken door de kracht die gezet moest worden. :')
 
Je bent een stuk technischer dan ik, dat gaat wel enorm schelen in de kosten als je veel zelf kan.

Had je dit nou kunnen voorkomen of gebeurt zoiets ineens?
Je kunt het voorkomen door je olie altijd op tijd te vervangen en als je bij een revisie big end speling opvalt meteen vervangen.

Mijn big end heeft zichzelf vorig jaar ook gesloopt maar dat kwam omdat door detonatie de zuiger smolt en alles te heet is geworden.
 
Olie zat er 16 uurtjes in, had misschien iets korter gekunt. Daarentegen rijdt ik niet altijd volle bak en valt het met de belasting bij mij wel mee.
 
Die van mij liep bij 225 uur nog perfect, ik had het idee om bij 300 uur het bigend te laten vervangen maar bij 235 uur liep tie vast.
Wat ik wel snel vond, zeker gezien mijn rijstijl ('bejaard') maar het zal ook een kwestie van geluk en pech zijn denk ik.
 
Die van mij is een exc-f uit 2009. Historie onbekend, maar het feit dat een bout in de voorvork met teflon tape op de plek zat, de wiellagers verrot, geen remlicht verwacht ik niet al te veel van het onderhoud :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan