badlook0476
MF'er
- Onderwerp starter
- #76
Ok maar ik zie dat op verschillende foto's dat die transfers erop staan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
De meeste zijkleppers hebben de kleppen rechtstreeks in het gietijzer van het cilindergietstuk gefreest, dus zonder aparte zitting...
Daar komt bij dat de motorolie bij een zijklepper nooit in de 'kop' komt maar altijd onder de zuiger blijft.
Bij zijkleppers is last hebben van klevende/ vastgerotte kleppen dan ook geen uitzonderig, omdat de klepsteel minimaal olie krijgt.
Komt bij dat de benzine van tegenwoordig veeeel schraler is dan de benzine uit de tijd waarin de motor ontworpen is....
Ik zeg niet dat het in het WPH staat of dat je het móet doen, maar ik gooi zowel loodvervanger als ook een dopje (meestal afgewerkte) motorolie bij de benzine (gewoon Euro95) die in de tank van mijn Liberator verdwijnt...
"better safe than sorry"...
Wat een onzin Sammie. Toen zat er toch echt lood in de benzine en zeker geen ethanol. Benzine was toen misschien van slechtere kwaliteit als je kijkt naar het octaangetal maar voor je motor en alles wat daarvoor zit was hij zeker minder slecht als de agressieve troep die ze tegenwoordig verkopen. Zelfs auto's en motoren uit de jaren 90 kunnen niet allemaal tegen E10. En dat krijg je meestal als je Euro95 tankt.
Je moet dus wel degelijk opletten wat je in je tank mikt.
Kijk nu eens zelf goed na wanneer(!) er lood in de benzine wed gemikt en WAAROM,
Dan kun je concluderen dat dit bij deze motor echt niet nodig is.
Anders zou mijn BSA, en vele anderen, al veel eerder in de soep zijn gelopen.
In normale jaren '30 en '40 en'50 benzine zat echt geen lood.. noch werden motoren zo gemaakt dat ze daarvan afhankelijk waren.
Dus onzin? bewaar dat voor de jehova's voordat je zo iets uitkraamt.
Dat is ook de reden dat je geen loodvervanger nodig hebt. Gietijzeren koppen zijn zo hard dat de kleppen niet inslaan.Er mist nog 1 heel belangrijk dingetje wrm lood toegevoegd werd.
Het voorkomt dat je kleppen inslaan op de klepzetels die rechtstreeks ingefreesd zijn in de gietyzeren koppen.
Dat samen met de klopvastheid waren de belangrijkste dingen.
Heb het opgezocht in wikipedia bij verbranding van lood met benzine komt er lood oxide op de klepzitting wat een smerende werking en dempende werking heeft ook de hoeveelheid per liter stond in het artikel 35 ml (dat is niet veel) zo leer je nog eens wat.