oldtimer van 》1960

Maar weinig reactie op mijn aankoop.

Ik heb wel nog een vraag.

Ik moet er loodvervanger indoen en vraag me af of marly c even goed is.
 
Je kan ook eens contact opnemen met BFOV ivm de inschrijving van je motor. Veronderstel dat je toch iets van papieren hebt, anders gaat het nogal moeilijk zijn.
Verder leuke aankoop, hopelijk heb je er veel plezier aan :)
 
Volgens de website van Marly, Marly C , zou ik bijna zeggen dat dit gewoon een bijzondere loodvervanger is. Lijkt mij dus wel goed te zitten, ze zeggen dat het de boel smeert (ook de kleppen) en dat is ook het doel van lood additief in de motor.

Leuke motorfiets! Nog plannen ervoor of laat je hem zo?
 
Laatst bewerkt:
Prachtige motor! Het hele loodvervanger verhaal vind ik zowieso een beetje vaag, maar jouw zijklepper heeft echt geen loodvervanger nodig! ;)
 
Bij een motor die op lage toerentallen draait en helemaal met die paar kilometer die jij ermee maakt is loodvervanger overbodig.
Wel regelmatig kleppen stellen en zorgen dat je mengsel voldoende rijk is( voor koeling van de kleppen).
Dan zul jij hem niet verslijten.
 
Beetje 2takt olie door de benzine is ook goed genoeg en zorgt er tevens voor dat bij langere stilstand de benzine niet vergomd in je carburateur.
 
De meeste zijkleppers hebben de kleppen rechtstreeks in het gietijzer van het cilindergietstuk gefreest, dus zonder aparte zitting...
Daar komt bij dat de motorolie bij een zijklepper nooit in de 'kop' komt maar altijd onder de zuiger blijft.
Bij zijkleppers is last hebben van klevende/ vastgerotte kleppen dan ook geen uitzonderig, omdat de klepsteel minimaal olie krijgt.
Komt bij dat de benzine van tegenwoordig veeeel schraler is dan de benzine uit de tijd waarin de motor ontworpen is....
Ik zeg niet dat het in het WPH staat of dat je het móet doen, maar ik gooi zowel loodvervanger als ook een dopje (meestal afgewerkte) motorolie bij de benzine (gewoon Euro95) die in de tank van mijn Liberator verdwijnt...

"better safe than sorry"...
 
Laatst bewerkt:
Ja precies. Heel klein beetje tweetaktolie bij de benzine kan nooit kwaad. Doe het bij de Suzuki GS750 ook af en toe ondanks dat er geen loodvervanger in hoeft. Ethanolvrije benzine tanken is ook beter al weet ik niet waar je die in België kunt halen. Ik mik er altijd BP ultimate 98 in.

Gave motor trouwens, maar die foto's zijn wel vrij onduidelijk. Ik zoek ook al een tijdje een pre-60 motor maar weet nog steeds niet helemaal wat... Peugeot of terrot staat me wel aan maar de Engelse motoren vind ik ook gaaf.
 
Laatst bewerkt:
pff dit soort zijkleppers liepe op de schraalste benzine ooit, en nu moet er plots loodvervanger en extra olie bij?
laat je niet bangpraten..
 
Wat een onzin Sammie. Toen zat er toch echt lood in de benzine en zeker geen ethanol. Benzine was toen misschien van slechtere kwaliteit als je kijkt naar het octaangetal maar voor je motor en alles wat daarvoor zit was hij zeker minder slecht als de agressieve troep die ze tegenwoordig verkopen. Zelfs auto's en motoren uit de jaren 90 kunnen niet allemaal tegen E10. En dat krijg je meestal als je Euro95 tankt.

Je moet dus wel degelijk opletten wat je in je tank mikt.
 
De meeste zijkleppers hebben de kleppen rechtstreeks in het gietijzer van het cilindergietstuk gefreest, dus zonder aparte zitting...
Daar komt bij dat de motorolie bij een zijklepper nooit in de 'kop' komt maar altijd onder de zuiger blijft.
Bij zijkleppers is last hebben van klevende/ vastgerotte kleppen dan ook geen uitzonderig, omdat de klepsteel minimaal olie krijgt.
Komt bij dat de benzine van tegenwoordig veeeel schraler is dan de benzine uit de tijd waarin de motor ontworpen is....
Ik zeg niet dat het in het WPH staat of dat je het móet doen, maar ik gooi zowel loodvervanger als ook een dopje (meestal afgewerkte) motorolie bij de benzine (gewoon Euro95) die in de tank van mijn Liberator verdwijnt...

"better safe than sorry"...

Ik snap wat je bedoelt maar dat is toch ook het geval bij kopkleppers waar klepveerhoedjes zijn toegepast?
 
Wat een onzin Sammie. Toen zat er toch echt lood in de benzine en zeker geen ethanol. Benzine was toen misschien van slechtere kwaliteit als je kijkt naar het octaangetal maar voor je motor en alles wat daarvoor zit was hij zeker minder slecht als de agressieve troep die ze tegenwoordig verkopen. Zelfs auto's en motoren uit de jaren 90 kunnen niet allemaal tegen E10. En dat krijg je meestal als je Euro95 tankt.

Je moet dus wel degelijk opletten wat je in je tank mikt.

Kijk nu eens zelf goed na wanneer(!) er lood in de benzine wed gemikt en WAAROM,
Dan kun je concluderen dat dit bij deze motor echt niet nodig is.
Anders zou mijn BSA, en vele anderen, al veel eerder in de soep zijn gelopen.
In normale jaren '30 en '40 en'50 benzine zat echt geen lood.. noch werden motoren zo gemaakt dat ze daarvan afhankelijk waren.
Dus onzin? bewaar dat voor de jehova's voordat je zo iets uitkraamt. ;)
 
Lood werd toch bij de benzine gedaan om de klopvastheid te verhogen (zelf ontbranding)later dus loodvervanger.
Ben nu mijn enfield na een revisie weer aan het inrijden werd mij vertelt om wat mengsmering in de benzine te gooien voor de veiligheid ben ook jawa rijder dus kon mij daar wel in vinden.
Met de Jawa meng ik 1 op 40 a 50 vond ik een beetje te vet dus met de Enfield maar 1 op 100
inmiddels 500 km verder vallen mij twee dingen op.
Motor word niet minder warm maakt nog steeds hetzelfde geluid de motor stinkt wel wat meer
van middag de motor na een ritje van 50 km uitgezet hij bleef doorlopen hmm bougie dop eraf getrokken motor bleef lopen en met rare klappen oorzaak koolvorming.
Motor uitgezet door koppeling op te laten komen in zijn twee toen hij koud was bougie eruit
gehaald helemaal dicht met kool.
Ga mijn kop er nu niet afhalen een enfield kan wel wat hebben maar geen olie meer in de benzine
Als je er over gaat nadenken wat doet de olie in een viertakt het enige wat ik kan bedenken is je klepgeleider smeren en dan alleen de inlaat want de uitlaat is de olie al verbrand en dat geldt ook voor zijkleppers (heb er ook een ).
Je zuiger word ook gesmeerd maar dan alleen aan de verkeerde kant met ook weer koolvorming waar je het niet wil hebben bij je zuigerveren je smalend en bigend lager heeft er niets aan want daar komt het niet ook niet bij een harley.
Lood vervanger word in motoren gedaan die een compressie verhouding van meer dan 1 op 10 hebben hoor ook wel eens voor de smerende en koelende werking volgens mij is dat onzin.
Als ik verkeerd denk hoor ik of lees ik dat graag .
 
Laatst bewerkt:
Kijk nu eens zelf goed na wanneer(!) er lood in de benzine wed gemikt en WAAROM,
Dan kun je concluderen dat dit bij deze motor echt niet nodig is.
Anders zou mijn BSA, en vele anderen, al veel eerder in de soep zijn gelopen.
In normale jaren '30 en '40 en'50 benzine zat echt geen lood.. noch werden motoren zo gemaakt dat ze daarvan afhankelijk waren.
Dus onzin? bewaar dat voor de jehova's voordat je zo iets uitkraamt. ;)

Lood zit al vanaf midden jaren 20 in de benzine. Ze wisten toen al dat het schadelijk was. Op de raffinaderijen zijn vele arbeiders gestorven aan loodvergiftigingen. Het werd toen stilgehouden dat er lood in zat en dat het gevaarlijk was. Hier zijn zelfs documentaires over.

Maakt verder niet uit wat jij met je motor doet. Ik heb ook een hele tijd zonder loodvervanger gereden in een auto die dat wel nodig had. Nooit iets van gemerkt. Het gaat er om dat de benzine steeds minder uit benzine bestaat en meer uit ethanol en andere meuk die wel slecht is voor je oude tank, leidingen, carbs en motor. Problemen daarmee kun je op z'n minst proberen te voorkomen door goede benzine te tanken en evt nog wat loodvervanger of een drupje olie toe te voegen. En van 1:100 krijg je idd koolafzetting en andere vettigheid. Loodvervanger meng je 1:1000. Olie nog minder.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga gewoon rijden met benzine '98 en daar een beetje marly c in en dat zal wel goed zijn.
Geen loodvervanger of olie.
 
Ik zeg ook duidelijk in mijn reply dat je het niet hóeft te doen; ik ben geen overheid die je zaken oplegt.
Lood is destijds om twee redenen toegevoegd:

1) klopvastheid
2) smering

Benzine was hierdoor van iets betere kwaliteit, zo rond WOII lag het RON van het goedje rond de 80...en de 'zojuist' in zwang gekomen kopklepmotor moest hogere benzinekwaliteit hebben om niet te pingelen..
Bovendien was de benzine veel vetter; het lukte ze destijds niet goed om echt goede benzine te maken zoals wij dat nu gewend zijn.

Mijn Harley wijkt qua ontwerp niet af van franse of britse zijkleppers, en daar zitten de kleppen rechtstreeks in het gietijzer van de cilinder.
Lood voorkwam dat kleppen insloegen en je om de haverklap moest stellen, dat goedje zit er tegenwoordig niet meer in.
Tenzij je de cilinder of kop laat aanpassen (lees: geharde klepzittingen erin laten zetten) zul je dus moeten kijken naar oplossingen die het inslaan voorkomen.
Daar is loodvervanging er eentje van.

Motorolie toevoegen doe ik omdat zijkleppers voor de klepsteelsmering gebruik maken van het motorvacuum, het is bekend dat dát minimale smering oplevert voor met name de uitlaatklep (want als deze openstaat blaast de motor zijn rotzooi uit).
Eén van de bekende kwaaltjes van een zijklepper is hierdoor de káns op klevende kleppen...lees maar na, tis geen Jehova-verhaal...
Veel oudere auto's, zoals mijn Mini uit '82, zijn ontwikkeld om op loodhoudende benzine te draaien, en hebben tegenwoordig ècht wat hulp nodig om inslaan van kleppen te voorkomen..

Als je tevreden bent met hoe je motor nu loopt en je geen noodzaak ziet om iets aan je benzine toe te voegen is het toch prima?
Dat ik het wèl doe is vooral voor mijn gemoedsrust...okee?
 
Er mist nog 1 heel belangrijk dingetje wrm lood toegevoegd werd.
Het voorkomt dat je kleppen inslaan op de klepzetels die rechtstreeks ingefreesd zijn in de gietyzeren koppen.
Dat samen met de klopvastheid waren de belangrijkste dingen.
 
Staat gewoon in mijn verhaal Arnold...
Maar je hebt gelijk; dát is de reden waarom je loodvervanger zou moeten toevoegen (tenzij je al geharde klepzittingen hebt..)
 
Er mist nog 1 heel belangrijk dingetje wrm lood toegevoegd werd.
Het voorkomt dat je kleppen inslaan op de klepzetels die rechtstreeks ingefreesd zijn in de gietyzeren koppen.
Dat samen met de klopvastheid waren de belangrijkste dingen.
Dat is ook de reden dat je geen loodvervanger nodig hebt. Gietijzeren koppen zijn zo hard dat de kleppen niet inslaan.
En voor de duidelijkheid, Shell hangt namelijk een ander verhaal op: Lood werd toegevoegd om benzine klopvaster te maken, het octaangetal te verhogen. De benzinefabrikanten konden geen benzine maken die de hogere compressie aankon.
De ontwerpers van motoren maakten de zittingen hard genoeg, gezien de verkrijgbare brandstof, niet andersom, Hardere zittingen maken was namelijk niet zo moeilijk.
 
Laatst bewerkt:
Heb het opgezocht in wikipedia bij verbranding van lood met benzine komt er lood oxide op de klepzitting wat een smerende werking en dempende werking heeft ook de hoeveelheid per liter stond in het artikel 35 ml (dat is niet veel) zo leer je nog eens wat.
 
Heb het opgezocht in wikipedia bij verbranding van lood met benzine komt er lood oxide op de klepzitting wat een smerende werking en dempende werking heeft ook de hoeveelheid per liter stond in het artikel 35 ml (dat is niet veel) zo leer je nog eens wat.

Het is goed dat benzine geen lood meer bevat. De loodconcentraties in het oppervlaktewater waren schrikbarend hoog ergens in de jaren 60. En toch heeft het ettelijke processen en vele jaren geduurd voordat het lood uit de benzine verdween dankzij de lobby van hele machtige oliemaatschappijen.
 
Laatst bewerkt:
Nee die toevoegingen die er nu in zitten ipv het lood die zijn zo gezond.

Weer zo'n gehersenspoelde milieu nono die alleen maar anderen na praat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan