oldtimer van 》1960

Gietijzeren koppen zijn zo hard dat de kleppen niet inslaan.

Gietyzeren zittingen zijn boterzacht. Wrm denk je dat als je vroeger op lpg en dus zonder loodtoevoeging in de brandstof reed, dat je na 80 tot 100Kkm de kop moest laten vervangen omdat de vooral de uitlaatkleppen zeker 4mm ingeslagen waren in de gietyzeren klepzetels.
Waar denk je dat de geharde klepzetel plaatsen techniek vandaan komt?
Jullie zijn echt nog niet oud genoeg merk ik al hahahahahahaha
 
Laatst bewerkt:
Zou er een werkplaats handboek bestaan voor de gillet.
Ik zou willen weten welke bougie erin moet.
Die nu staat niks op te lezen
 
Ja ,daddyphilipsen,maar met zo'n ouwe plof rij je hooguit een paar honderd km per jaar,dus aan die 100000 km kom je never nooit niet aan.dat duurt 100 jaar met 1000 km per jaar.
Dus waar maken we ons druk om.ieder jaar olie verversen,een juist brandstof/luchtmengsel,een goed afgestelde ontsteking en een keer per jaar kleppenstellen is veel belangrijker.

En daar komt bij ,dat bij moderne multikleppers op lpg een belachelijk lage levensduur hebben(60dkm) ondanks hun geharde klapzittingen.en dat rij je met een auto in twee drie jaar.
 
Ik rij er wel ieder jaar een rit van 700km mee op 2 dagen.
En wil deze dan wel iedere keer uitrijden.
Heb daardoor ook het probleem nu zitten de originele banden er nog op en om eens een paar km te rijden is dit ok.
Maar als, ik die rit wil rijden en het regend zal deze echt de baan niet houden.
Dus is zo beetje dubbel.
Enerzijds toffer met originele banden maar ni zo veilig.
 
Jongens laten we elkaar nou niet gaan pogen te overrulen met wetenswaardigheden:

het is gewoon een feit dat lood (naast dat het hartstikke slecht is, net als meerdere toevoegingen waar niemand over klaagt?..) voorkwam dat je kleppen insloegen in het 'zachte' (alu of nod.gietijzer) materiaal van hetzij je cylinder hetzij je kop (zijklepper of kopklepper dus).
Daar zul je, MITS je van plan bent redelijke jaarkilometrages te gaan rijden, wat aan moeten doen.
Goedkoopste oplossing voor < 1000 km/jr is loodvervanger, als je het goed wilt aanpakken zul je geharde klepzittingen moeten laten plaatsen.

Als jij met je tokkeltje af en toe een toerritje maakt of een reënactment-aangelegenheidje doet (zoals een KTR-rit), dan zou ik me niet drukmaken en gewoon niets doen.
Wanneer de kilometers gaan oplopen en je bent een globetrotter op je oude plof, dan zou ik toch maar gaan nadenken om wat te doen..

@TS: banden dien je eigenlijk om de tien jaar te vervangen, voldoende profiel of niet: rubber hardt en droogt onder UV namelijk uit en dat kán heel vervelende gevolgen hebben.
Vervangen hoeft niet duur te zijn, de Duro HF308 band is bijvoorbeeld een goedkope band met een klassiek uiterlijk...verwacht er alleen geen hoogwaardige rij-eigenschappen van.
Maar een Gillet is natuurlijk geen Fireblade...
 
Misschien dat er via de club nog informatie te krijgen is? Er is vast nog wel documentatie, misschien zelf nog van het leger.

Deze gegevens heb ik van motorfietsweb:

[q]een Gillet 500 L (zijklepper) heeft orgineel een carburator 24 mm. De 500 C (kopklepper) heeft 27 mm.
De carburator van een 500L heeft een hoofsproeier van 140, een gasschuif van 6,3, de naald hangt in de derde kerf (van boven).

Volledigheidshalve: de afstand onderbrekercontacten (magneet) is 0,3 tot 0,4 mm;
De afstand van de bougie electroden 0,4 tot 0,5 mm. Ik gebruik bougies met een heel dunne centrale electrode van irridium of platina (Denso resp. Bosch), W175 oftewel W7.
Ontstekingstijdstip (bij maximale naontsteking): bovenste dode punt of 0,5 mm ervoor.

Bougie maten andere merken:

Gewindegröße: M 14 X 1,25
Bosch alt: W 175 T 1
Bosch neu: W7A
Beru alt: 175/14
Beru neu: 14-7A
Champion: L85 v H88
NGK: B6HS[/q]
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft het ook niet over het reeds verwijderde lood uit de benzines (da's namelijk bekend slecht), maar over de stoffen die het hebben vervangen..(en die zijn vaak even slecht alleen hoor je er niets over)..

:W
 
Laatst bewerkt:
De belangrijkste reden wrm lood uit de benzine moest is omdat de auto's vanaf een bepaald bouwjaar een katalysator moesten hebben vanwege de uitstoot normen die er opgesteld werden door die nono's in brussel.
En waar kunnen katalysatoren nu net niet tegen? Juist tegen lood in de brandstof. Dat zorgt ervoor dat de katalysator dicht slaat. (staat zelfs in het artikel waar je naar verwijst)
Om dezelfde reden zijn ook diverse metaal toevoegingen in de motorolie zoals zink er uit gehaald waardoor er dus ook weer andere lees nog chemischere troep toegevoegd moest worden.
Dus wat is beter voor je gezondheid?
En laten we het altublieft niet gaan hebben over het zogenaamde nut van die katalysator want dat ding zorgt er dus voor dat we nu die fijnstof problematiek hebben en een menselijk lichaam kan wel wat met de ouderwetse uitstoot van vroeger want daarvan zijn de deeltjes groot genoeg om door onze reukorgaan en longen te worden afgevangen maar met dat fijnstof kan ons lichaam helemaal niets en vergiftigen we ons zelf alleen maar steeds meer omdat we het wel binnen krijgen maar niet meer kwijt raken en dus de concentratie steeds groter wordt.
Maar het is allemaal wel voor onze en onze kinderen hun gezondheid.
Nou ze kunnen mij nog meer fabeltjes vertellen maar deze man gelooft al vanaf zijn 8e niet meer in sprookjes en ben nu inmiddels bijna 40 jaar verder
En ze leefden nog lang en gelukkig
 
Laatst bewerkt:
Hier ben ik nog es.
Al het een en ander gedaan aan gillet.
De electra was een zootje.
Zat er verkeerde bougie in.
Leidingen olie pomp waren gewisseld.
Alle koperen dichtingen vervangen.
Batterij geplaatst.
Alle olie vervangen.

De motor rijd echt tof.
Moeten nog paar kleinigheden aangebeuren en dan is het testen en rijden rijden...

Bakken zijn ook gevonden juist nog opknappen en monteren.
Fietspomp en oliebusje nog ni gevonden.
 
De belangrijkste reden wrm lood uit de benzine moest is omdat de auto's vanaf een bepaald bouwjaar een katalysator moesten hebben vanwege de uitstoot normen die er opgesteld werden door die nono's in brussel.
En waar kunnen katalysatoren nu net niet tegen? Juist tegen lood in de brandstof. Dat zorgt ervoor dat de katalysator dicht slaat. (staat zelfs in het artikel waar je naar verwijst)
Om dezelfde reden zijn ook diverse metaal toevoegingen in de motorolie zoals zink er uit gehaald waardoor er dus ook weer andere lees nog chemischere troep toegevoegd moest worden.
Dus wat is beter voor je gezondheid?
En laten we het altublieft niet gaan hebben over het zogenaamde nut van die katalysator want dat ding zorgt er dus voor dat we nu die fijnstof problematiek hebben en een menselijk lichaam kan wel wat met de ouderwetse uitstoot van vroeger want daarvan zijn de deeltjes groot genoeg om door onze reukorgaan en longen te worden afgevangen maar met dat fijnstof kan ons lichaam helemaal niets en vergiftigen we ons zelf alleen maar steeds meer omdat we het wel binnen krijgen maar niet meer kwijt raken en dus de concentratie steeds groter wordt.
Maar het is allemaal wel voor onze en onze kinderen hun gezondheid.
Nou ze kunnen mij nog meer fabeltjes vertellen maar deze man gelooft al vanaf zijn 8e niet meer in sprookjes en ben nu inmiddels bijna 40 jaar verder
En ze leefden nog lang en gelukkig


Ben inmiddels ook een paar maanden 48......maar laat eens zien waar je deze feiten vandaan hebt?

Niet om redenen van kritiek of whatever, maar ik ben een zeer nieuwsgierig mens die graag iedere dag leert , nadat hij tot een paar jaar geleden in een leugen te hebben geloofd, wakker is geworden *O*
 
Van welke feiten wil je wat weten dan?
Staan er namelijk nogal wat vermeldt in het gequote stukje
 
Laatst bewerkt:
Hallo jullie reageren op een bericht van 05/08.

Ik heb juist een vraag.
Ik heb de motor een paar keer doen draaien om te kijken of mijn olie circuleert maar dat gebeurde niet doordat de leidingen waren gewisseld.
Kan ik nu zien of er ergens schade is?
De motor draait goed en rijdt goed maar zal toch ni gezond geweest zijn.
 
Van welke feiten wil je wat weten dan?
Staan er namelijk nogal wat vermeldt in het gequote stukje

Het gequote stuk......dat zijn m.i. meningen, maar waar zijn deze meningen op gebaseerd, op welke feiten?

Het feit dat je hier wat neerzet......maakt niet dat het een feit is ;)

Nogmaals....ik ben leergierig, wil dus absoluut niet zeggen dat ik je niet geloof :N
 
Hallo jullie reageren op een bericht van 05/08.

Ik heb juist een vraag.
Ik heb de motor een paar keer doen draaien om te kijken of mijn olie circuleert maar dat gebeurde niet doordat de leidingen waren gewisseld.
Kan ik nu zien of er ergens schade is?
De motor draait goed en rijdt goed maar zal toch ni gezond geweest zijn.

Eigenlijk kan je het alleen goed beoordelen door het blok volledig te demonteren. Aan de ander kant kan je ook gewoon gaan rijden. Als het olieverbruik niet exorbitant is zal het wel meevallen met de schade. Wat een prutser(s) overigens, hopelijk hebben ze niet meer verknoeid dan je nu achter bent gekomen :(
 
full

Lijkt mij ook hoor, om je blok nu open te trekken en er dan achter komen dat er amper slijtage is, dat zou ik ook niet doen.
 
Nou TS, je leest dat het vraagstuk over toevoegingen in benzine nog heftiger reacties kan veroorzaken dan politiek of religie.. Ik zou zeggen, doe waar je zelf het meest vertrouwen in hebt.
Ik heb in de (ca.) ton dat ik zijklepper heb gereden nooit abnormale dingen gehad met euro 95, ter geruststelling. ;)
 
Eigenlijk kan je het alleen goed beoordelen door het blok volledig te demonteren. Aan de ander kant kan je ook gewoon gaan rijden. Als het olieverbruik niet exorbitant is zal het wel meevallen met de schade. Wat een prutser(s) overigens, hopelijk hebben ze niet meer verknoeid dan je nu achter bent gekomen :(

Lijkt me niet gezond nee, maar als er geen rammelende big-end is, is er nix aan de hand..
ik gok er op dat de pot zelf door spatsmering wordt gesmeerd, net als bij engelese 1pitter/zijkleppers..
 
Cool man :)
Ziet er goed uit!
Veel plezier volgende maand.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan