Koop eerst een nieuwe aftapplug want die ouwe kan je sowieso niet meer gebruiken.
Als je hem er nu uitdraait kan je niet meer rijden.
Zou daar zelf een wringijzer voor pakken. Ik weet niet of een momentsleutel geschikt is om iets los te draaien als je niet eens weet hoe veel dat boutje vastzit.
Als je geen ratel / doppenset hebt en wel meer zelf wil doen dan is dit het moment om er 1 aan te schaffen!
Wil je veel zelf gaan doen, koop dan een fatsoenlijke set. Zelf heb ik 3 kistjes 1/2, 3/8 en 1/4.
De 1/2 zou in dit geval goed van toepassing komen.
Anders zijn de complete sets van mannesmann greenline (waar ze alle 3 in zitten) ook prima. Geen setjes van de bouwmarkt halen iig.
Waar ik werkelijk alles mee los krijg is een centerpons en een hamer. Met de centerpons tik ik de bout dan rond.
Zorg dat je een centerpons hebt met een goede geslepen punt en een zware hamer want je moet goede klappen op de centerpons kunnen geven. Ik gebruik er een klauwhamer voor.
Dank voor de reacties. Was het eerste waar ik aan dacht of ik als een malloot de verkeerde kant aan het draaien was. (righty tighty, lefty loosey).
Heb gelukkig naar mij toe gedraaid met inderdaad het deel waar je aan moet trekken rechts.
Wat ik nog niet heb geprobeerd is eerst de plug verwarmen. Next thing on the list!
Slagmoersleutel met een passende 6kant dop. En daarna heel gauw die bout weggooien.
Zullen wel twee verschillende metalen zijn die op elkaar zijn ingevreten.
Hij doet het goed hoor Grumble, sleutel naar rechts en naar je toe trekken, dan draait de plug counter clockwise.
anders gewoon olie verversen dmv een vacuümpomp. kan je aftapplug blijven zitten en kan je hem leegtrekken via de vulopening.
Scherp! 13 is idd wel erg klein voor een aftapplug. Ik denk aan minstens 19 of groterder.
En gebruik een dop met zeskant.
Ratel of wringijzer met 6kant dop gebruiken.
Ratel/wringijzer met 1 hand op spanning houden en met je andere hand tegen het uiteinde tikken/slaan.
Niet gaan klooien met slangetjes en olie opzuigen want je krijgt het carter nooit leeg.
Dit dus, hij gaat of loskomen of afbreken. Er gaat iig iets gebeuren
Of gewoon een alu ring gebruiken (zoals er origineel ook tussen zit).
Dat is de beste oplossing.
Geen ringsleutel gebruiken, een goed passende zeskant dop die aangrijpt op de flanken van de bout, met een flinke ratel of wringijzer, dat is al gezegd.Bij motoren kan dat ook een ring van koper zijn.
Oorzaak van vastzitten van de bout komt meestal door ingevette boutdraad in combinatie met veel te vast aandraaien.
Probleem ontstaat vaak dat iemand een bout vastdraait op aanhaalmoment terwijl de draad van de bout is ingevet.
Ik zou het advies opvolgen van motor warmrijden en thuis nogmaals los proberen te draaien met een goed passende ringsleutel.
Bij de grotere diameters pluggen ja. Bij een kleinere wordt een alu ring gebruikt, omdat je anders de plug veel te vast moet zetten voor de afdichtring vervormt en dus afdicht. Bij deze plug heeft er een alu ring tussen gezeten en die hoort daar ook. Koper is leuk voor de grotere pluggen.Bij motoren kan dat ook een ring van koper zijn.
Oorzaak van vastzitten van de bout komt meestal door ingevette boutdraad in combinatie met veel te vast aandraaien.
Probleem ontstaat vaak dat iemand een bout vastdraait op aanhaalmoment terwijl de draad van de bout is ingevet.